Hej! Nu orkar jag inte mer. Åker till psykakuten i morgon. Har en hemsk ångest. Har ni några erfarenheter? Tack❤️

Kaffetanten88

Jag har varit där ett par gånger. Ena gången för självmordstankar. Andra gången för självmordsförsök. Första gången fick jag prata med en läkare en stund sen åka hem med theralen. Andra gången blev jag inlagd en vecka. Om det är så att du inte kan sluta dricka utan hjälp kan se nog se till att hitta hjälp åt dig. ❤️

Åh fina du sänder styrka och hopp ... ❤️❤️❤️❤️ Det skär i mitt hjärta av igenkänning och omtanke för dig ❤️❤️❤️🙏🙏🙏 berätta hur allt går om du orkar ... önskar jag kunde krama dig ❤️❤️❤️❤️🙏😰

Kulligullan

Tack snälla Kaffetanten och Odette❤️
Har inte åkt in ännu, men jag ska för jag mår inte bra. Jag vill så väldigt gärna må bra igen ❤️

Kulligullan

Hej igen ❤️ Jag har inte åkt in ännu🙈 Vet inte om det blir bättre av det, vill vara i min trygga bubbla. Ångest över att åka in med😱 Tack för att ni är så fina mot mig❤️

Hej Kulligullan!

Du har varit här en tid, jobbat med dig själv och gjort stora förändringar med dina alkoholvanor, varit nykter längre perioder och liknande, målmedvetet. Trots det är det vanligt att måendet oavsett alkohol eller ej kan gå upp och ned och påverkas av olika saker såklart.

Just nu verkar du må riktigt dåligt och har funderat på om du ska åka in till psykakuten, tankarna kom redan i lördags. Ena sidan åka in andra sidan att du känner att du vill kanske vara i din trygga bubbla. En idé kanske kan vara att ringa dem eller den mottagningen, en del kan ge stödsamtal över telefon, göra en plan tillsammans, att det inte behöver vara åka in eller inte. Kanske något du redan funderat på?

Hur ser ditt stöd ut i övrigt, vänner, bekanta, någon inom vården eller kanske något annat?

Eller sätt att ta hand om dig i detta som gör att du mår lite mindre dåligt?

Vi finns här och kan ge stöd lite från cyberspacen, hoppas att läsa och skriva här kan vara lite hjälpsamt! Du kan också skriva till oss på admin under frågor också om du vill så kanske vi kan hjälpas åt att se vad det kan finnas för stöd ytterligare runt omkring dig, om du vill.

Ta hand om dig!

Vänliga hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Hej Kulligullan. Läst lite tillbaka i dina trådar genom senaste åren. Du har kämpat med att hålla dig nykter i perioder men varit frustrerad över att det inte händer så mycket, du känner dig bara trött, arg, ledsen, m.m. Jag vill också understryka det som Rosette skriver att alkohol eller ej går måendet upp och ner.

Jag vill ge med dig några ledord när du skall fortsätta din nykterhet. ACCEPTANS, SJÄLVFÖRLÅTANDE och VILA.
Du behöver acceptera att det kommer ta en tid för din nykterhet att stabilisera sig. Du behöver vara förlåtande mot dig själv att du inte mår bra och försöka tänka att det är ok. Inte vara hård mot dig själv och sätta press att du skall fixa att vända allt på en gång. Du behöver acceptera din trötthet och låta dig vila.

Ångest är tufft, håller motorn igång konstant, ger ingen ro och låter en vila ut. Energin kommer aldrig ikapp.
Det är ett jättebra steg att du tänkt söka vården, jag lovar att du inte har något att förlora. Jag vill nämna att jag åkte till psykakuten en gång, men jag var alkoholpåverkad och fick bara träffa en sköterska en kort stund, men de tog inte in mig och jag blev väldigt uppgiven. Du kommer säkert bli mottagen bättre men om du inte skulle få hjälp kan jag berätta att jag istället träffade en läkare på min vårdcentral som hjälpte mig och gjorde att allt vände, så ge inte upp! Jag blev sjukskriven och fick ett par mediciner utskrivet. Theralen mot ångest och Mirtazapin mot nedstämdhet, den hjälper även sömnen. Jag blev extremt trött av medicinerna till att börja med och sov nästan konstant lite från och till ett par dagar men efter det började det vända och energin komma tillbaka. Under sjukskrivningen fick jag chansen att börja om, vila, ta hand om mig själv och varva ner. Efter det började min resa bort från missbruket.

Kram och lycka till Kulligullan.

Kulligullan

Hej! Jag mår bättre men har inte slutat att dricka, tyvärr. Jag åkte aldrig in till psyket, har inte fått någon hjälp alls. Jag har provat KBT själv. Men det går sådär med. Men jag vill tacka er alla för ert fina stöd❤️ Utan er hade allt gått åt pipsvängen. Livet är jobbigt men jag vill inte dö nyfiken 🤗 Puss på er❤️

Kulligullan

Hej alla ❤️
Tänkte bara höra av mig hur det går👍🏼 Tagit antabus i ca 2 månader🤗❤️ Vill verkligen lyckas, går hos en KBT terapeut som verkar bra, tyvärr får jag bara gå sju gånger. Bättre än inget. Tack åter igen för att ni finns och stöttar ❤️ Stor kram 🥰