Jag vill inte ha det så här längre!

Profile picture for user Junebug

Åh, detta är SÅ svårt för mig... Anmälde mig här för länge sedan men har inte haft kraften att skriva.
Vinet har tagit över mitt liv.
Det började för många år sedan med ett glas eller två efter en stressig dag på jobbet, men naturligtvis trappades det långsamt upp. Efter att ha varit på randen till utmattning blev det värre då jag verkligen blev sjuk. Utan problem har jag kunnat ta ett par glas vin redan till lunch och sedan har det fortsatt. Mycket av tankarna rör sig kring vin, att köpa vin, att dricka vin, att hinna till systemet, att ha råd att handla vin, hur länge skall en box räcka osv osv osv... I morse vaknade jag i soffan med kläderna på och kände mig väldigt ångestfylld. Känner att detta gått mig ur händerna. Jag har ett alkoholproblem!
Idag är vinet slut och då känns det som att ingenting är roligt. Hade inte råd att handla mer vin idag och för att råda bot på denna saknad gick jag helt enkelt och la mig. Tidigt. Det är ju inget kul att kolla på film utan ett glas vin, liksom...
Jag vet inte om jag bör sluta dricka helt och hållet, eller om det går att bli måttlig igen. När man är singel utan barn som jag kan man ju dricka när som helst - och det har jag också gjort. Det har tagit mig ett stort mod och en stor portion självinsikt att skriva detta - nästan så att jag är lite skakis över att själv läsa mitt inlägg, som förhoppningsvis är ett första steg mot ett nyktrare liv.

Profile picture for user Ase

@Junebug Hej😊.
Nu har du satt ord på att du har ett problem och det är ett stort första steg.
Att hela tiden tänka på vin är otroligt tröttsamt och tar över hela livet.
Hur tänker du framöver? Ska du försöka vara nykter?
Många söker hjälp av vården medans andra försöker klara det själv med hjälp av forumet här.
Jag är nybörjare och har varit nykter en månad imorgon. Jag mår redan mycket bättre och tankarna på vin börjar gradvis minska😊.
Jag läser mycket här och framförallt hos dem som varit nyktra länge för att få positiv inspiration. Jag gör också programmet och tänkte delta i zoomträffen 2 juni.
Välkommen😊
Kram 💖

Hej och tack, @Ase! 🙏🏻
Otroligt svårt, som du säger, att sätta ord på detta. Just i kväll känner jag bara att jag verkligen vill ha en förändring i mitt liv och jag kommer att ta en dag i taget. Utan vin. Att komma ur denna märkliga slentrian att utan att tänka bara slå upp ett glas. I dagsläget gör jag det här på egen hand, men kommer ta del av detta forum.
Kram! ❤️

Jag har hållit mig igång idag, @Ase! Fixat hemma, rensat, plockat, gått ut lite längre med hunden... Dvs jag har inte låtit mig slå mig ner så mycket i soffan och tänka något särskilt. Gick ju och la mig så tidigt igår kväll att jag fick nog med sömn ändå. Sov ändå lite till efter i natt.
Hur mår du?
Kram! ❤️

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Välkommen in till värmen @Junebug 💚🙏

När jag läste vad du skrev i din öppning så började jag tänka på min start här. Det viktiga för mig var att bestämma mig. Jag har alltid valt a) startdatum och b) längden på nykterhet. Sedan har jag jobbat mycket med motivation. I år (jag slutar alltid 1a januari 😅) tog jag hjälp av Annie Grace och hennes alcohol experiment. Läste mycket fakta om alkohol. Skrev och läste här.
Hoppas du kommer ur missbruket. Minns som igår vilken ångest jag hade. Och jag mår idag så otroligt bra!!! Rekommenderas 💚🌸💚🌸💚

Tack, @Miss Mary Poppins!
Jag känner som du - för mig handlade det om att ta beslutet. Det som jag kände var SÅ svårt var att skriva min första tråd, att sätta ord på mitt problem och därmed erkänna det. Min förhoppning är att kunna gå tillbaka till ett måttligt drickande och i glada sammanhang med vänner - inte att i min sjukskrivna, deprimerade ensamhet pimpla vin för att livet är trist eller för att jag inte har bättre för mig - men är det möjligt? Jag vet inte. Är du helt nykter idag?
Skall kolla upp Annie Grace! Tack för tipset!
Kram! ❤️

Profile picture for user Miss Mary Poppins

@Junebug jag är helt nykter idag. Inte som att jag måste, men jag har roligare nu än när jag drack. Hittat nya och bättre sätt att umgås. Jag tror inte jag någonsin vill dricka igen och jag behöver inte känslan längre. Vet inte vad som skulle hända om jag drack, kanske skulle suget komma tillbaka. Är på min fjärde nyktra period sedan början av 2018 och i år har jag inte druckit alls, alltså jag har varit nykter 145 dagar.
💚🌸💚🌸💚

Profile picture for user Charlie70

@Junebug välkommen hit och så bra att du har startat en egen tråd! Förstår att det var svårt att skriva första inlägget. Det var det för mig också. Det var då dagen efter min sista fylla. Jag bestämde mig där och då för att aldrig dricka igen. Det har jag inte gjort heller och nu har det gått ett och ett halvt år. Precis allt blir lättare hela tiden om man åter bli alkoholen. Det är min erfarenhet.

Hoppas du vill fortsätta hänga här med oss!

@Charlie70, så klart att jag tänker fortsätta hänga här med er! Även om jag inte valt den helvita linjen utan i stället funderar över känslor och tankar som kommer över mig när jag längtar efter vin är samtalet och diskussionen viktig. Vad otroligt duktig du är som hållit dig clean så länge! 🙌🏻