NYKTERIST 100% FRÅN OCH MED NU

Jag har vaknat upp idag 26/6 med fyllan från igår.
Flera år av pauser och alltid komma tillbaka
tänker jag från och med idag vara nykterist 100%, inga undantag, ingen paus utan nu är det ett sådant liv som gäller. Det finns inget som heter "dricka fint" till maten och firanden för en alkoholist. En liten sipp är bara en anledning för att låtsas som att man är som alla andra för en stund och samtidigt få påminnelse om doft och smak av något som vi trånar efter tills döden skiljer oss åt.

15 år senare - nu tar jag steget. Gör det du också med mig!

Nykter from Lördagen den 26 Juni 2021.

Profile picture for user Andrahalvlek

Välkommen hit! Du har verkligen bestämt dig - med versaler och allt. Nice 😊

En av mina husgudar på nykterhetsområdet heter Annie Grace och hon har ett enkelt recept på varaktig nykterhet:

1) Tro på att du klarar av det.
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker.

Jag jobbar på som sjutton med trean, det pågår nog ett bra tag. För alltid kanske. Jag har nyss firat min andra nyktra midsommar och den var lika trevlig som den första, men anspänningen innan var obefintlig igår.

Kram 🐘

Profile picture for user Gullranka

Hej! Hur går det för dig? Hoppas bra! Gå gärna tillbaks och läs dina egna inlägg om det känns svajigt. Och skriv oavsett om du håller dig på banan eller ej, man kan alltid ta nya tag! Kram

Profile picture for user 1996

7 Juni - Inte druckit på 12 dagar idag. I helgen var det tufft att inte dricka, fick flera inbjudningar till fest (vilket jag får i princip var och varannan dag, när folk har semester och inget bättre för sig.) Jag ville gå för det sociala men jag vill inte dricka innerst inne, vet att jag hade kunnat avstå men tillslut tänkt skitsamma. Litar inte på mig själv just denna period. Har haft enormt sug i 3 dagar och det fortsätter mycket framåt kvällen. Orkar ingenting och allt känns skit därav vill jag dricka för att straffa mig och mitt tänk i min sits för jag känner att livet är orättvist och jag försöker lösa det istället för att beklaga mig men känner mig misslyckad här och nu.

Profile picture for user Sisyfos

12 dagar är bra jobbat. Har du vänner som du kan göra nyktra saker med istället? Det är ju underbart skönt ute. Nu vet jag inte vad du har för umgänge men det är kanske fler som skulle kunna (och vilja) skippa drickat och bara ses ändå. Spela kubb, bada etc. Under covid har jag umgåtts mycket med vänner nykter eftersom man gjort andra saker än att gå ut. Det är väldigt kul och med goda vänner så är det egentligen trevligare. Hoppas du hittar din väg och som sagt 12 dagar är skitbra. Du har positiva effekter att vänta (kan jag nästan lova) så håll ut.

15 Juli - nykter i 20 dagar idag. Drack 2 alkoholfria en dag. Hade starkt begär som kommer och går, men när det kommer är det oemotståndligt. Jag kanske dricker här snart, det känns som att jag inte kommer orka ta tag i drickandet när jag har det tufft för jag vet att jag kommer komma över tuffa perioder och därmed försvinner mitt största alkoholbegär när saker går framåt. Det vill säga, det är lite lite enklare för mig att hålla mig undan från att dricka när jag mår bra eller har saker att kämpa för. Nu kämpar jag för att må bra igen efter en stor nedförsbacke och jag smyg-ger-upp längst kämpandets gång och därmed dricker på vägen. För att glömma bort att jag faktiskt har det tufft nu. Jag måste sluta ta tuffa perioder som ett misslyckande på min existens, Herregud hur orkar man klanka ner på sig själv så mycket. Om någon läser det här, vi får tänka att det sällan går att misslyckas, det går bara att bli bättre och starkare att klara av livets delar. För jag misstänker att problem fortsätter oavsett man är 40,50,60.70,80,99, 111 år. Det är läran, verktygen och styrkan att hantera situationerna som man faktiskt kan komma över problem lite smidigare. Utan att dricka ihjäl sig eller likvärdigt. Om jag dricker de kommande dagarna så tänker jag iallafall inte ge upp mitt nyktra liv, jag tänker fortsätta kämpa för att ha ett.

@Sisyfos
Tack snälla! Jag gör saker nyktert med vänner också men eftersom jag är ny i en stad så känner jag fåtal och man ses inte ofta. Vi dricker dock inte bara utan man har gjort andra saker med. Där jag flyttade ifrån, där drack alla vänner och vänners vänner och bekanta och därmed blev det fylla varje gång. De ville bara ses om det var fest eller om man gjorde en aktivitet och det väntades fest senare samma kväll. Vänner kommer inte enkelt i äldre dar har jag märkt och allt handlar om Instagram glas och hur roligt man har på festerna. Hur bakis man är dagen efter för att visa hur lite man bryr sig för man har ju haft det så kul med sina 20 tal vänner. Så jo jag strävar innerligt efter sällskap som vet att de finns mer av livet men det tar väldigt lång tid att hitta dessa. Det har gjort mig deprimerad och ensam eftersom jag vissa perioder behövt avstå alkoholen. Jag har också tänkt att ”hellre ensam än med dåligt sällskap” men varken eller har gett mig särskilt mycket på senare år. Bara depression hur jag än valt. Jag trivs i mitt egna sällskap men den som säger att den kan leva utan vänner ljuger.

Ha det så gott!

Profile picture for user Andrahalvlek

@1996 Faktum är att du har större beredskap för att klara tuffa perioder om du inte dricker. Då behåller du din hjärnkapacitet intakt och får mer läkande sömn, eftersom alkoholen fördärvar din sömn. Att få sova är det viktigaste verktyget vid alla typer av prövningar. Det funkar till och med förebyggande.

Du får hitta andra sätt att ”stänga av” hjärnan. Meditation, musik, spikmatta, djupandning. Sätt på riktigt bra musik från en bra period i ditt liv och sjung med och dansa - det ger energi på riktigt. Det ger inte alkohol.

Kram 🐘

Profile picture for user Ensam1984

@1996 jag förstår dig. Att man dricker bara nu, för att klara sig och sen tar man tag i det när man mår bättre. I min värld var det väl dock så att när man hamnade i bättre perioder så hade man ju inga problem av det... eller inte så stora så då tog man inte tag i det. Och sen när man mår dåligt igen, då vet man inget bättre än att ta till flaskan. Det är medicin - en djävulsk medicin som bara hjälper för stunden. Den hjälper för att fly undan från problemet på samma sätt som antidepressiva kan göra... det funkar ett tag, men det löser inte grundproblemet... man behöver analysera sig själv genom exempelvis terapi, man behöver jobba igenom känslor för att få kontroll över sin sjukdom och allt det underliggande. För mig så var alkoholen bara den där fina lilla bubblan som höll ihop allt - det var allt där under som var grundproblemet och det kunde jag inte börja nysta i orsak osv innan bubblan försvann.

För mig så blev det så att jag stannade upp mitt känslomässiga liv, drömmar, utveckling.. ja hela mitt inre i flera år när jag drack, bara för att jag drack på alla känslor, allt jobbigt.. eller roligt. Den blev medicin, krycka u name it. Omedvetet eller medvetet så valde jag bort att leva.. jag överlevde.. jag valde att inte känna för det var för svårt att göra det, jag hade inte verktygen för att hantera känslorna. Men alkoholen förvärrade bara allt - eller sköt fram allt medan jag samtidigt bara överlevde.

Jag kan ju inte säga vad du ska göra, det kan bara du men det kommer aldrig bli bättre om du fortsätter dricka... det kommer inte bli bättre i längden. Men jag LOVAR det kommer bli bättre om du inte dricker, i dag och i morgon kommer det kännas hemskt med största säkerhet... och det är svårt att se ett bättre långtgående mående några månader framåt i utbyte mot att ta bort rivet på insidan i dag. Det nykterheten gjorde för mig var att jag kunde stanna upp och verkligen se vad depressionen, vad alla krångel verkligen var för de späs på, göms undan om man slänger alkohol på. Och livet är inte perfekt i dag som nykter, men det är som dag och natt. Ingen ångest, inga lögner.. ett annat medvetande. Hoppas du spolar kröken och ber om hjälp, mer hjälp om du kan.

Kan du göra något speciellt när begäret slår till som mest? Gå ut, ut i skogen, låsa in bilnycklar och pengar, spela dataspel, skriva här, ringa stödlinje, städa, terapi, AA... jag klarade bara min första tid pga. detta forum och att jag hade strategier att ta till såsom att tänka på annat och tillåta mig att må piss och reflektera kring min situation, vad jag vill...