Jag ska inte bli alkoholist!

Profile picture for user Amarone

Jag måste definiera mig som en person som inte behöver alkohol. Just nu känns det som om hjulet har snurrat fortare och fortare i en fart som snart är ohanterbar så nu börjar jag med skriva av mig i detta forum. Jag har förstått att man blir mer peppad och sporrad av att faktiskt skriva och inte bara läsa vilket jag gjort en längre tid.
Det är inte bara jag som eskalerat i "belöningssystemet" utan även de flesta människor omkring mig. Det har blivit så legalt att dricka så ingen höjer på ögonbrynen längre.
Det är snarare en happening om man inte drack en dag än om man dricker i min omgivning.
Just nu har det varit en kaotisk vecka och ju mer det pimplats ju mer behöver jag för att fungera känns det som.

Någon mer ny här?

En vidrig dag är snart tillända. Har dämpat abstinens med folköl men är såklart helt slut. Laddat ner en app, läst och skrivit här, gjort ett kollage med viktiga ord att läsa dagligen och fyllt i programmet här i forumet.
Att det blir som det blivit senaste veckan är inte så vanligt förekommande men nu snurrade hjulet bara på på något vis.
Nu behöver jag motivation och energi till att ta tag i detta och svårast känns det ju när man mår som sämst.

Fortsätter läsa här en stund till.

Profile picture for user Kennie

Hej,
Jag är inte ny, men vill titta in och peppa dig att gå vidare med dit goda beslut. För mig blev detta att skriva i min tråd en viktig påminnelse om att det jag upplevde med alkoholen var verkligt. Att folk kände igen sig och också tyckte att det jag beskrev var ett riskbruk på väg in i beroende. Har också fått mycket inspiration och lästips, en viktig del i att hitta sin identitet som en som inte dricker. Styrka och tålamod i början, och ge inte upp!

@Kennie tack för pepp. Träffade lite för många väldigt fulla människor under veckan samt att jag druckit själv dagligen även om jag inte gjort något jag behöver skämmas för. Ännu.

Hällt ut allt i barskåpet i slasken nu. Min särbo är väldigt glad i det skåpet och då blir jag inte särskilt glad i honom.
En kompis var så full i helgen (dock inte av mitt barskåp) så han fick inte vara kvar här.

Om jag fortsätter såhär är det bara en tidsfråga innan jag är samma fyllo.

Profile picture for user Annja

@Amarone min målsättning är att inte dricka vin på 90 dagar och därefter ta ställning till om jag ska sluta helt eller försöka dricka bara ibland. Det har gått bra första veckan förutom att jag ersatt vinet med mängder av sötsaker. Jag har druckit varenda helg de senaste tio åren men sista året har det blivit ett par glas vin 3-4 dagar i veckan. Det ökar på och jag har fått mer och mer sug så nu är det dags att säga stopp🙂

Då har jag vaknat till dag 1.
Har sovit rätt dåligt trots att jag tog en halv propavan. Tycker egentligen inte de hjälper så bra så jag tar dem väldigt sällan.
Har dock inte svettats eller mått dåligt och känner mig ändå hyfsat pigg.
När jag har haft mina nyktra dagar vilket förekommit ganska ofta på sista tiden, så har jag haft turen att bli riktigt pigg och glad snabbt och hoppas på det nu med.

Har läst ofantliga mängder kloka saker här på forumet, tycker dock att det är ett himla jobb att hitta tillbaka till dit jag slutade. Måste liksom leta fram tråden igen och skrolla igenom alla sidor och försöka hitta. Finns det något enklare sätt?

Säger åt mig själv på skarpen att äta frukost. Igår mådde jag för illa för mat. Mat har ju varit ett ointresse för mig men jag förstår ju varför. Men jag förstår också att jag behöver energi och allt har ju hängt ihop. Läste en klok mening här inne som jag minns på ett ungefär bara. ”Man dricker inte för att livet är trist och tråkigt, det blir trist och tråkigt för att man dricker”.
Det här blir en bra dag.

Profile picture for user Se klart

Hej, kikar in för lite uppmuntran, bra gjort att skapa en tråd här och att ta del av andras berättelser. Vet inte om du tagit beslut om någon speciell tid men jag upplevde att tre månader var en bra start för att ladda om kropp och hjärna. Sen blir det bara bättre! Heja dig!

@Se klart tack för titten och dina rader. Jag vet egentligen inte vad jag har för plan ännu mer än att jag absolut inte vill ha alkohol som en stor del i livet. En folköl är lika god som en starköl och att dricka sig full är stillöst. Har undvikit vin ute då jag inte vill bli så påverkad men nu har det liksom gått jättebra att hinka i sig hemma som en vidrig fyllkärring. Så ofräsch.

Det har varit en bra dag. Jag har varit pigg och mått bättre än vad jag förtjänar. Jag blir ofta snabbt pigg när jag pausar konstigt nog. Har heller inga större problem med sömnen mer än första natten och det har jag förstått att många lider av.
Tyvärr har jag inte varit ute i den vackra augustidagen om man bortser från att jag köpt lunch. Däremot har jag gjort ett ganska krävande jobb hemifrån som jag inte orkat ta tag i på veckor av det skäl vi alla vet namnet på, så jag är riktigt nöjd och glad.
Eftersom jag alltid jobbar hemifrån (inte bara under Corona) så har det väldigt ofta börjats dricka tidigt här. Som konsult kan jag välja precis när och hur jag vill jobba så har någon vägarna förbi, föreslår en lunch eller en aw så fungerar det utmärkt för mig. Dessa tillfällen är sällan alkoholfria.

I eftermiddags kom en vännina förbi en sväng och skulle hämta en finare variant av Gin som jag tyckte var synd att hälla ut igår. Hon tog sig en rejäl grogg som ”provsmak”och där satt vi på min soliga balkong och njöt. Hon med sin grogg och jag med en afri Carlsberg.
Nu är sprit eller grogg inte min fallgrop men ett glas vin hade fått mig ambivalent.

Nu går vi hand i hand mot nästa dag, mot en friskare kropp och ett piggare liv.

Kram alla

@Andrahalvlek Tack för dina rader.
Ja jag är mycket bestämd på att nu får det räcka med dessa ovanor. Punkt.
Jag vet att du varit länge här på forumet. Hur kan jag enklare hitta tillbaka till en tråd jag läser? Och så även och jag skrivit en kommentar el fråga så vet jag aldrig om jag hittar tillbaka 🤷‍♀️

Profile picture for user Andrahalvlek

@Amarone Det kan du inte. Du kan favoritmarkera vissa användare tror jag, men det har jag aldrig gjort. Jag brukar scanna av alla flöden och man kommer rätt snabbt in i det. Man hittar sina favoriter som man vill följa extra noga.

Har jag bråttom går jag in under ”senaste kommentarer” och snabbscannar flödet så att jag bara kan läsa och kommentera det allra viktigaste. Annars läser jag nog typ allt dagligen, förutom inne hos de anhöriga. ”Dricker jag för mycket” besöker jag inte heller så ofta, aktiviteten är låg där. Sen kommenterar jag i mån av tid och lust. Det är omöjligt att interagera med alla nynyktra hela tiden. Vi forumrävar brukar turas om lite spontant, huvudsaken är att alla får någon form av respons tycker jag.

Du kan klicka på namnet på användaren för att få fram vb:s trådar, det kan vara en hjälp om någon man saknar har seglat iväg långt bak i flödet. Väldigt många kommer och försvinner hela tiden tyvärr.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för svar.
Så du måste letat upp mig igen för att se att jag kommenterat dig?
Jag har läst det mesta i din tråd. Läser om lite ibland för du imponerar och inspirerar.
Kram 😊

Profile picture for user Andrahalvlek

@Amarone Japp, det måste jag. Men jag ser ju på markeringarna vilka inlägg jag har läst tidigare, så det går rätt lätt. Jag ser ju att du svarat just mig också. Kul att du känner dig inspirerad - som ringar på vattnet ska vi låta det viktiga nyktra budskapet spridas vidare 🙏🏻 Och jag ser att du redan har börjat peppa andra - toppen!

Kram 🐘

Godmorgon dag 2.
Vaknar direkt när klockan ringer efter en hyfsad nattsömn om än aningens svettig.
Att gå upp runt 8 är tidigt för mig. Har alltid kunnat välja att ligga kvar i sviterna från gårdagens alkoholintag.
Det som skrämde mig mest och fick mig till detta beslut just nu var att jag under förra veckan drack en flaska whiskey. En sådan brukar kunna stå flera månader hos mig då jag föredragit vin eller öl istället.
Så fick jag en rejäl tankeställare då dels mannen drack sig duktigt berusad på sin lediga dag i början på veckan av just sprit. Den fina mannen blev så osexig och sov mest hela dagen i soffan. Tvingade in honom i sovrummet till slut då jag skulle få besök och ville inte att besöket skulle råka se honom.
Några dagar efteråt var det en kompis som drack sig full och dum på Jägermeister här hemma hos mig. Det var då jag bestämde att här dricks det inte mer. Det hände andra saker i omgivningen också som absolut inte hade hänt om dessa personer inte hällt i sig alkohol.

Igår ringde mannen och han var berusad, vilket är ganska vanligt. Han jobbar så att vi inte ses så ofta och även om han är världens finaste så är jag lite ambivalent till fortsättning.
Han blir ledig några dagar i rad och då dricks det friskt och jag är nästan orolig när han ska tända en grill på landet eller liknande saker.

Nu ska jag snart påbörja arbetsdagen. Sedan ska jag ut på ärenden och borde köpa en flaska vin till en granne. Måste bara kolla så hon är hemma. Jag vet att jag kan gå in på systemet och köpa bara den men jag vill inte att den blir stående här hemma.
Å andra sidan så bor jag ju mitt i en storstad och har flera bolag inom tio minuters promenad så vill jag så kan jag köpa när som helst.

Men idag vill jag inte. För jag dricker inte alkohol. Punkt.

Ha en fin dag alla 💕

Profile picture for user knickan

@Amarone Lycka till med dag 2. Följer du Alkoholprogrammet här, så kan du registrera dina nollor i alkoholkalendern. Det är härligt att se raden av nollor växa 😉
Du verkar omge dej av riskpersoner. Det låter inte roligt alls med en full man som måste gömmas undan på dagen. Tråkigt också att prata med någon som ringer och är berusad. Jag antar att du inte heller tycker att det är OK eftersom du skriver om det här. Jag skulle dra mig ur snarast om jag var du, du vill ju leva ett hälsosamt liv utan fylla. Dags att sätta gränser. Och kan inte grannen handla åt sig själv? Många synpunkter kanske, men jag hoppas du kan fortsätta att stå emot och fortsätta på den valda vägen.
Kram

@knickan Tack för många kloka ord och omtanke 🙏.
Jag kommer alltid ha risker omkring mig och för att det finns Systembolag och människor omkring mig som dricker så måste inte jag dricka. Jag har heller aldrig haft problem att vara alkoholfri bland folk när jag bestämt så. Har tex jobbat extra på krogen i alla år för jag tycker det är kul. Jag behöver inte träffa mannen när han dricker. Har dock bestämt att det är hans val och hans liv. Han är ju nykter emellanåt han med 😳. Men jag läser din omsorg och tanke. Kalendern tycker jag bara är knölig. Har valt appen Im Sober.
Bamsekram 🥰
Det är jäkligt coolt att vara nykter och jag tänker vara cool 🤛.

Slet mig från skrivbordet och gick till simhallen. Målet var 500 meter men tänkte att det är mycket coolare att skriva här att det blev 600 meter så jag tog några extra längder 😉.
Den sedvanliga belöningsölen blev utbytt mot en celsius och den var faktiskt godare.

Det är tio dagar sedan jag simmade. Hur ska man hinna med det när man har så mycket att stå i?!
Jag har ju tagit första ölen vid lunch. Haft eftermiddagar med vinmingel och varit tvungen att gå på restaurang var och varannan eftermiddag. Har ju till och med haft jobbtelefon på autosvar för att jag har så mycket viktiga möten så jag kan bara svara via mejl eller sms.
Det är praktiskt för då hörs inte bakgrunden eller om man låter lite glad i hatten.

Sonen ska lämna tillbaka bilen efter jobbet och äta middag här. Han brukar dyka upp efter gymmet men idag sa jag att det får bli innan. Dels för att det är ungefär 30 min enklare att hitta parkering och det blir varken öl eller vin till maten.

Jag är ju en sådan som inte dricker och dessutom är jag en sådan som älskar att röra på sig. Jag har bara inte orkat på ett tag.

Vilken härlig dag.
Önskar ni med har en sådan ❤️.

Profile picture for user majsan_nu

@Amarone
Heja dig, så många bra o kloka beslut o tankar på en o samma dag!
Jag har inte kommit så långt, en ganska passiv dag för min del...
Men desto mer som rör sig i huvudet +en liten promenad. 😏

@majken_r hej igen:) Bra jobbat där och tack för pepp!! Dag 10 för mig nu. Det går bättre än jag trodde faktiskt. Trodde dock att sömnen skulle bli bättre men inte ännu, vaknar så himla tidigt. Varit vaken sen 04.00 i morse :(. Enda fördelen är att jag hinner träna innan jobbet. Måste hålla i träningen för den hjälper mig att fokusera på mitt mål. Kram på dig och alla andra kämpar !

Amarone Mi Amore.
Det var där det började för många många år sedan. Jag var gift på den tiden. När barnen sov sött i sina sängar, djuren var rastade och huset färdigt för kvällen så satte vi oss i soffan och njöt av stunden och vinet.
Ett glas. Amarone är tungt, starkt, gott och inget man klunkar i sig.
Inte varje kväll från början utan bara de kvällar vi var hemma tillsammans samtidigt.

Åh vad vi tyckte det var LYX de kvällarna.

God morgon!

Dag 3
Somnade inte för än efter 03. Har inte svettats eller känt oro utan snarare varit för pigg och kanske lite lycklig.
Mannen ringde igår och vi pratade länge om mycket och framför allt om landet. På söndag slutar han sin jobbperiod och då åker åtminstone han dit för att få massa gjort. Kan vara så att det blir mest gjort om jag kommer någon dag senare.

Vi pratade om spriten jag hällt ut och vilken inställning jag för närvarande har till alkohol efter kompisen som jag skickade ut, väninnans kaotiska helg och om hans drickande.
Någonstans inom mig känner jag att han med minskar om jag gör det, fast jag skulle aldrig be honom, bara undvika att umgås med honom när det blir för mycket.

Dag tre brukar jag ha varit duktig nog. Helt ok med något glas då. Just idag finns ingenting som skulle kunna få mig att dricka alkohol.
När jag tänker på hur mycket gift det gått igenom min kropp blir jag förskräckt.

Det där lyxiga glaset Amarone blev efter några år en flaska vin som liksom ingick i den dagliga kosten. När någon för något år sedan föreslog en nykter period så undrade jag varför man inte skulle dricka vin varje dag. Jättelyxig ju 😳.

Idag är jag cool.

@Amarone
Idag är vi coola, min tredje dag o samma för dig tror jag. Mår lite så där idag, men det är nog bara att hålla i o hålla ut!
Jag är ingen helgdrickare så för mig spelar det ingen roll att helgen närmar sig! Det är samma alla dagar.
Och vi är ju beslutsamma eller hur!!!
Ha en fin dag 🙂

@majsan_nu japp nu kör vi på den coola linjen. Här har det med varit sak samma vad det är för dag. Jag har aldrig varit så beslutsam som idag så jag vet inte vad som hänt i mitt huvud 😳.
Vi är ascoola!

Idag har jag varit grymt cool. Jobbat lite då och emellanåt. Lagat en sockel och bytt krandusch i köket samt fäst en kabel som hängt under fläkten och stört mig. Jag har rensat vattenlås i badrummet, planterat om rosor
Simmat 700 meter.

Pratat med mannen länge, väl och kärleksfullt i telefon. Han är trött nu efter nio dagars jobb och har tre kvar. Vi har köpt en ny i kartong förbränningstoalett toalett på annons till landet ikväll.
Fy fasen vad skönt att slippa bajstunnor🤮 även om jag hitintills har sluppit så kommer jag vara ute mest under hösten och då det skulle bli mitt problem så löste vi det 😍.

Ovanligt trött nu men somnade ju inte förrän tre inatt och jag kommer nog somna gott efter fotbollen.
I morgon en ny bästa dag 🥰

@Amarone
Härligt det låter att vara så aktiv...
Det är inte jag just nu, men det är ju i alla fall den fjärde vita dagen o solen skiner ute 🙂 Så vi får önska oss o alla på forumet en fin dag o A-fri dag! Att det börjar bli helg påverkar inte mig eftersom jag har pimplat vin mest varje dag... Men till alla helgdrickare önskar jag en lugn o fin helg 🙂

@majsan_nu idag har jag jobb upp över axlarna då jag ska vara på landet söndag till tisdag. I helgen kommer ett barnbarn så det blir inget pimplande. Jag har dock inte bestämt att jag inte ska dricka något alls, jag har bara bestämt att jag inte ska bli alkoholist och sluta dricka i tid och otid. Önskar dig en härlig solig dag 🥰

Hej där! @majken_r . I natt har jag sovit riktigt bra tack. Läste att du hade det kämpigt igår. Bra jobbat att du stod emot suget👍
Nu i em (dag 11) slog suget till för mig. Fredag efter jobbet...så typiskt😐 gick direkt till badhuset och simmade en timme och nu läser jag inläggen här till hjälp. Vi håller ut även denna helg hoppas jag

@Amarone
Hoppas allt är bra med dig! Jag skulle aldrig klara (tror jag) att dricka bara ibland. Det har i alla inte gjort det de senaste åren! Därför har jag valt A-fri, det har med min hälsa att göra! 7dagar nu, det är stort för mig. Så lite stolt känner jag mig allt!!! Vi kämpar på var o en på sitt sätt! Ha de fint 🙂

Absolut kämpar vi på 🙏.
Forumet är för mig konstigt. Helt plötsligt skriver andra till varandra som inte ens har med mig att göra 🙄.
Just nu har jag inte tid att bli full. Gjort slut med mannen typ. Tar över landet ett tag och tar mig en folköl ibland. Måste kunna köra hela tiden. Det känns rätt fantastiskt faktiskt men jag kommer inte vara så aktiv här då tråden tas över av andras kommunikationer.
Kram o

Profile picture for user Sisyfos

Jag förstår att det känns irriterande att det blir nån slags kommunikation som inte rör dig i din tråd, men jag tänker att det är misstag från deras sida. Tänker att du kan fortsätta att skriva. Det händer kanske inte igen. De har ju egna trådar båda två, så det är nog bara misstag. Man hittar varandras trådar genom att klicka på deras blåa användarnamn ”hint hint”.
Jobbigt med mannen. Det har ju låtit som ni haft det rätt bra. Var det nåt speciellt som hände? Jag var sjukt arg en period där i början av min nykterhet. Tänker att man kan ta det lugnt med stora förändringar som inte är nödvändiga och bråttom när man jobbar med nykterheten.

Profile picture for user Se klart

Hej
Tänker att vi är nybörjare på mycket på en gång här. Nybörjare på att vara nyktra, nybörjare på forumet som tar lite tid att lära sig. Tålamod är bra till båda! Fortsätt skriv @amarone, forumet är ovärdeligt och så småningom hittar man sina vägar och vänner! 🌸

Tack för era omtankar och jag vill verkligen poängtera att jag inte på något vis tagit illa upp eller är irriterad på någon eller något.
Det har varit rätt nytt för mig både forumet och mina egna tankar och livet för tillfället 🙄.
Jag har inte varit 100 alkoholfri men jag har inte varit full.
Haft mycket annat kul att göra och denna dag började jag med en svettig morgonpromenad och i eftermiddags simmade jag motsvarande 7,5 simborgarmärken.
Forumet är fantastiskt och jag är helt övertygad om att det har en stor inverkan och motivation, men samtidigt så känner jag att jag på något vis måste vara bra här. Då menar jag inte enbart bra ”alkoholfri” utan även på andra sätt.

Jag kommer att återkomma. Jag kommer att läsa era trådar och fortsätta motivera mig.
Och jag kommer att kämpa vidare.
Kram alla 🤨

@Sisyfos hej och tack för dina fina värmande rader och det svider till lite när jag påminns om att vi faktiskt hade/har det fint mannen och jag. Vi umgicks fredag till lördag för vi hade lite behov av att höra varandras hjärta när vi sov. Det blev en fin lördagslunch och en träff med några vänner men jag åkte hem tidigt på eftermiddagen då ölmängden började öka.
Man måste ändå vara två mot samma mål om en relation ska utvecklas så vi får se vad framtiden erbjuder. Försöker nu ligga lågt och fokusera på min hälsa.
Stor kram 💕