Soc och polisen

Hej, första gången jag skriver här. Jag har sådan ångest efter helgen. Jag bor i en bostadsrätt med min man och våra två barn. I fredags drack jag mig så full att jag tydligen gått ut i porten, vet inte vad som hände efter det. Vaknade upp i sängen på natten och ser att min man skickar arga sms. Har även ringt någon på facetime som jag köpt saker från i en köp och säljgrupp. Hon har samma förnamn som min bästa vän och tanken var nog att jag skulle ringt min vän men har då pratat 4 minuter med en främling. På morgonen vill min man prata med mig om kvällen. Tydligen har polisen varit hos oss, men då låg jag och sov i sängen. Personen jag pratat med på FaceTime hade varit orolig och kontaktat polisen, har ingen aning om vad jag sagt. Nu kommer soc bli inblandad. Jag hade varit i trapphuset och två grannar fick hjälpa mig hem för jag var så full. Vet inte vad jag sagt eller gjort till någon. Hade gått ut i byxor och tröja men utan varken strumpor och skor. För 1 månad sen var det en liknande händelse där jag i princip trängde mig in hos en granne i samma hus som hade fest och minns inget om vad jag gjorde där. Glömde min mobil då så var tvungen att gå dit och be om ursäkt. Det uppskattades men hade betett mig illa och de fick tillslut tvinga ut mig och då hade jag stått och plingat på i en timme. Jag vet om mina alkoholproblem. Jag dricker aldrig på vardagar men ofta på helger. Ibland funkar det bra, ibland blir det för mycket. Men det här med att jag börjat ta mig ut och stör grannarna är rätt nytt, har sådan ångest och min hjärna lägger verkligen av efter för mycket alkohol. Jag är nu orolig att vi kommer bli vräkta? Och sjukt orolig över Soc? Jag vet att jag är en bra mamma och mina barn älskar mig. De är trygga och mår bra. Ibland har det blivit för mycket dricka för mig, ja. Såklart att de ser att jag förändras. Men är så orolig om vad som kommer hända nu…..

@GrovÅngest Ajaj...vilken trist situation du hamnat i där alkoholen orsakat en total blackout. Känner verkligen med dig. Se det här som den stora vändpunkten till ett nyktert liv. Prata ut med din make och be om stöd. Att du sökt dig hit är positivt. Här finns många som kan stötta dig på vägen. Ibland finns det en anledning till att saker och ting slutar i katastrof. Fortsätt och skriv av dig här. Lycka till och många styrkekramar till dig!

Hej @GrovÅngest !

Vad bra att du skriver här. Kan förstå att du känner oro. Hur tänker du själv kring alkoholen? Även om du inte dricker på vardagar så blir det väldigt tokigt när du väl dricker. Stämmer det?

Utan att veta så tänker jag att man inte blir vräkt direkt utan att man kanske får en varning. Kanske ska du prata med hyresvärden?

När det gäller soc så bedömer dem om de ska inleda en utredning el inte. Hur gamla är dina barn? Var din man nykter?
Du kan då be om hjälp gällande alkoholen. Jag vet…tro mig…det är ett stort steg att ta men kanske värt det.

Lycka till och berätta gärna hur det går💕

Hej, förstår att du är orolig, men kanske kan det här bli början på något bra. Om du tänker på vad som är positivt med alkohol för dig, väger det upp risken att hamna i sådana situationer som du beskriver? Förr eller senare kommer barnen att märka. För mig blev en sån kväll när jag varit full och okontaktbar droppen. Barnen sov som tur var den gången, och jag bestämde mig för att det inte skulle bli någon mer gång. Jag är så tacksam att jag tog det beslutet, snart två år sedan nu. Livet är så mycket lättare utan alkohol. Det kändes läskigt och deppigt att sluta, men nu känns det så rätt.

@Annja Tack! Jag har pratat mycket med min man och han är väldigt stöttande. Jag frågar, varför är du så snäll mot mig? Klart han blev arg när det hände i fredags och han skämdes över mig.

@Varafrisk Tack för stödet! Jag vet att jag har svårt med alkohol. Min mamma var alkoholist när jag var liten. Min bror, som inte lever längre, hade svårt med alkoholen. Min syster är alkoholist. Problemet är inte att jag har ett ständigt sug, dricker var och varannan dag. Problemet är att när jag dricker blir det för mycket, även om det inte alltid spårar eller jag gör bort mig. Men jag dricker ofta mer än många andra. Jag vill kunna dricka lagom. Hoppas det är så med en varning först, om det ens kommer än. Är bara vänta och se. Kommer bli ångestladdat framöver. När ska Soc höra av sig? Kommer det brev från styrelsen? När jag stöter på mina grannar, vilka har jag pratat med/stört? Vad har jag sagt och gjort. Jag minns ju verkligen inte. Om ingen säger något har jag inte heller möjlighet att be om ursäkt. Mina barn är 5 och 6. De satt i soffan och skrattade åt Talang när polisen kom. Min man hade druckit ett glas vin och en drink, men det var kanske 2 timmar innan de kom så tror knappast det märktes.

@Kennie Jag hoppas det kommer bli bättre. Det kommer bli jobbigt framöver med Soc och även att möta grannar. Eventuellt också om det kommer en varning. Jag mår så dåligt men kan bara skylla mig själv. Jag ska söka hjälp.

@GrovÅngest jo såklart din make blev arg men bakom ilskan så finns nog även en oro och omtanke för dig. Se inte socialen som ett hot utan istället som en hjälp. De ska se till barnens bästa och är du tillmötesgående och öppen för förändring så ska de stötta er som familj. På något sätt vore det också bra att kommunicera med grannarna. Kanske en lapp i brevlådorna med en ursäkt om du har stört dem. Berätta att du känner skam och att det inte kommer att hända igen (så håller du fast vid det).
Jag förstår att du önskar kunna dricka lagom men i det här läget kan du nog inte ta risken. Sårbarheten för alkohol har du med dig genetiskt tyvärr (liksom jag själv och många andra här).
Bit ihop och ta det igenom det jobbiga och sen blir det en ljusare vår🌺

@GrovÅngest Jag förstår…då finns/har alkoholen funnits runt omkring dig.
Jag vet att det är svårt att be om hjälp men tänker att det är viktigt att göra det.
Har du många grannar? Jag tänker att om du inte har många så kanske du kan ringa på? Ta kontakt med styrelsen? Jag förstår att det är svårt att ta kontakter men det kanske kunde lugna din ångest.
Om polisen gjorde en anmälan tex t socialjouren i fredags borde de ta en kontakt imorgon. De brukar höra av sig snabbt t föräldrarna.

Jag har skrivit på forumet länge. Strävar efter att bli nykter men har inte uppnått det ännu. Jag vill att du ska veta det. Jag jobbar inte inom soc men har mycket kontakt med soc gm jobbet därför vet jag lite om deras arbetssätt samt lagstiftning.

Skriv mer om du behöver💕kram

@Annja Tyvärr är grannarna många. Men jag behöver ju inte stört någon heller. Kanske bara svamla omkring. Vi får se när Soc ringer hur det går och för vänta och se om någon klagat och om det då kommer brev från styrelsen. Tack för dina ord!

@Varafrisk Som jag skrev ovan är det många grannar och jag får vänta och se hur allt blir. Vet du hur det går till med Soc? Går man på möte eller gör de oplanerade hembesök? Tack för dina ord!

@GrovÅngest Jag tänker att jag kanske inte skriver mer om soc för då kanske jag vilseleder dig. Jag tänker dock inte att de kommer oanmälda. Jag förstår att bara man hör ordet soc så är det uppjagande, och vad de flesta tror är att soc kommer att ta barnen. Soc uppgift är att säkerställa att dina barn har det bra och ni är ju två vårdnadshavare som ansvarar för det. Du skrev inledningsvis att du är en bra mamma vilket jag inte tvivlar på men det är i nyktert tillstånd. Jag tänker …sträck ut handen ..be om hjälp💕

Kram💕

Jag förstår att det är en jättejobbig situation och att det nu har hänt två gånger att du varit katastrofalt full på ganska kort tid.
Jag tänker att soc kommer att vilja vara säkra på att barnen har det bra. Hade du och mannen kommit överens om att han tog hand om barnen innan du flippade ur? Det är troligtvis rätt skrämmande att se sin mamma i ett sånt skick som du måste ha varit. Okontaktbar. Det är väl det som de flesta här inne skäms mest över, att barnen har farit illa av vårt drickande.
Bor du i bostadsrätt står det i stadgarna om dina skyldigheter. Det är inte lätt att tvinga bort någon från en bostadsrätt och det ska säkert varnas både en och två gånger innan det händer nåt mer. Beror nog på hur stor föreningen är om det går till varning eller inte.
Jag tänker också att det här kan vara början på nåt nytt. Att dricka varje helg är rätt trist förstår man när man slutar med det. Man blir seg. Du kan få ett roligare liv om du slutar dricka och börjar göra saker istället. Varför dricker du? Vad dricker du, eftersom det slår så galet? Om du ”måste”dricka kan du ju se till att du inte har så mycket hemma, så att det slår slint. Drick inte starksprit. Det kan också vara annat som gör att det slår snett. Mår du bra i övrigt, hur är det med mat etc. Ja, det finns mycket som du kan tänka på. Och jag rekommenderar verkligen att du gör ett uppehåll med alkohol. Det är bättre än man tror.
Lycka till!

Hej! Tack alla fina för omtanke och stöd. Jag mår helt okej. Det har varit en jobbig vecka men skönt att vara på jobbet och fokusera på det och släppa de jobbiga tankarna för en stund. Vi fick hem brev från Soc i veckan och ska träffa de nästa vecka, jag hoppas verkligen de väljer att inte gå vidare med detta. Tack igen för stödet!

Hej igen! Tack för att ni bryr er, det värmer. Vi var hos Soc i torsdags, det var riktigt jobbigt och jag bröt ihop men efter alla frågor de hade och det vi berättade så valde de att inte göra någon utredning och därmed behöver vi inte ha kontakt med Soc något mer. Så skönt att få det beskedet. Vi har inte heller fått något brev från styrelsen så förmodligen gjorde jag inte något dumt. Nu ska jag fokusera på mitt mående och ta hjälp. Och vara den bra och närvarande mamman som jag är.