I'm the master of my faith. I'm the captain of my ship.

Profile picture for user Natalia

Hej @Varafrisk

Upplevde att inlägget kändes så långt och otydligt på något sätt. Höll på att rätta till det men blev avbruten mitt i. Sedan hamnade midsommarfirande ivägen och var då inte nykter. Men om du hann läsa det gick det kanske ändå att på något sätt tyda vad hag syftade till att svara?

Hur känns Din midsommarhelg?

Profile picture for user Varafrisk

@Natalia Det är lite blandade känslor. Nöjd över att jag inte dricker gläds åt det samtidigt som det är svårt. Känsla av ensamhet hoppar fram och tillbaka,
Har doppat mig för första gången i sommar. Svinkallt!

Hur mår du?

Kram❤️

Godmorgon @Natalia!

Ska vi stötta varandra ikväll? Jag vet att det är lätt att ha stora ord i munnen på morgonen och ngt helt annat på kvällen. Men jag mår så mycket bättre av att inte dricka så jag vill köra på den vägen.

Kram🥰

Gärna @Varafrisk ❤
Har varit inne på ett dåligt spår just nu som verkligen behöver brytas. Det var varit på tok för lätt för mig att välja bubbel på balkongen, på andras balkong och på alla soliga serveringar dagligen senaste veckorna. Kan nog behöva ganska mycket stöd i att avstå veckan framöver för disciplinen brister mycket just nu.

Det här får officiellt bli dag 1 igen.

Hur ser din plan för dagen och kvällen ut Varafrisk?

Det är hett i mitt hem. Solen ligger rakt på och jag bor högst upp. Har dragit för alla persienner för att det ska bli lite drägligare. Men ändå hett.
Har suttit och skrivit en arbetsansökan och behöver korrekturläsa den några ggr men mäktar inte med att vara inomhus mycket längre. Balkongen ligger i lä och har fullt solläge. Där ute dör man. Kan erkänna att just nu lockar hamnserveringen som ligger tre minuter från mitt hem. Där fläktar det lite mer.

Profile picture for user Inombords

@Natalia Hej jag tittar in i din tråd! Jag har samma problem med värmen, har släpat ner en fläkt från vinden och sitter däst och halvnaken i soffan och petar på jobbdatorn. Jag dricker mineralvatten i mängder för att ”lära om”. Kan du köpa hem nåt gott typ tonic och passionsjuice eller A-fritt bubbel från typ Ica? Kanske lättare att byta drink än att ändra vanan? Jag har har druckit så mycket på balkongen att jag triggas av den. Nu dricker jag A-fritt i vinglas. Den ska bli en nykter mysplats har jag bestämt! Lycka till idag!🌸

Hallåj @Inombords

Jag borde kanske prova nåt trevligt alternativ. Dricker mest kaffe, vatten och nåt glas råsaft på morgonen för att det är vitaminer. Jag är så tråkig. Äter inte ens godis för att hott upp stämningen 🍭😅

@Natalia Hur går det för dig idag/kväll?
Kom hem för en timma sedan och sitter nu i soffan och ser på när Sveriges damlandslag i fotboll möter Brasilien. Tänker på dig🥰

Min plan för dagen var att efter jobbet köpa några tomatplantor och matvaror därefter åka hem. Och idag funkade det! Skriver mer om det i min tråd.

Kram🥰

Profile picture for user Inombords

@Natalia Råsaft låter ju jättebyttigt! Jag har vuxit upp i e diabetes typ 1-hem så jag har fått inpräntat i mig att avstå all saft juice och dylikt, men alkohol har jag inte tvekat inför (helt sjukt). Nu unnar jag mig massa olika spännande saker och skiter blankt i sockerinnehållet (obs inte jag som har diabetes). Sockersuget kan jag ta itu med när nykterheten känns stabil (är ju inte heller överviktig, men svag för feta ostar och sura karameller (ej tillsammans😅) så det är väl en tidsfråga. Har dock några bilringar från vin och öl som kanske trillar bort nu när jag slutat dricka. Men tänker inte på vikten nu, viktigast först-att vara nykter! Ha en fin kväll!🌸

Godkväll

Näää...
det blev hamnserveringen ikväll som ligger tre minuter bort. Mår bra och det blev inte överdrivet mycket. Kom hem för några timmar sedan men är besviken på att jag valde det så radiostyrt.

Imorgon en ny dag igen ❤

Profile picture for user vår2022

@Natalia Kan det vara så att du behöver mer stöd i att inte dricka för att klara av och orka med? Det verkar vara så tufft för dig att stå emot. Kanske kontakta beroendemottagningen där du går och få till en ännu bättre plan, mer stöd? Risk finns att du dras in i ett alkoholberoende istället.

Kämpa på och ge inte upp!💪💕

@vår2022

Jag skulle behöva mer personligt stöd. Någon att kunna prata med och kanske träffa just när det blir svårt att välja att inte gå till en uteservering. Någon som inte är en vanlig vän.

Har tagit upp det på mottagningen men den typ av stöd finns inte att tillgå just där. Där sker mer träff en gång i veckan på bestämt tid och jag finner inget stöd i det alls. Skulle verkligen behöva ett flexibelt stöd när just jag själv behöver och som inte är bundet till en viss tid. Sedan är jag så avigt inställd till biverkningarna av de här stödjande läkemedlen som finns. Så pass avig att jag vägrar.

Har jobbat fram en klok och bra planering genom KBT-arbete och mycket eftertanke men efterlever inte planeringen. Iaf inte som det sett ut i Juni. Och vissa delar i planeringen behöver uppdateras löpande utifrån både årstider och andra förändringar som sker. Har nog aldrig druckit så pass ofta som jag gjort i denna Juni. Jag orkar verkligen inte dricka vin så här ofta. Det har gått överstyr i frekvensen just nu.

Jag ger inte upp men behöver verkligen fundera på hur jag ska göra för att hålla mig till planeringen och vad jag behöver förändra för att den ska bli mer hållbar.

Men jag ska inte ge upp. Ser att jag pratar mycket om hur just Juni sett ut men idag är det 1 Juli och Juli kan inte få fortsätta i samma spår.
Men jag skulle absolut behöva ett personlig stöd som har jour!

@Natalia Man kan ju få en sponsor via AA vad jag läst att flera skriver om. En person som man kan ringa när det finns behov och suget trycker på. Sedan kanske ta en kontakt med rådgivarna här på forumet, få lite tips från dem om vad du skulle kunna göra. Kanske bolla din plan med dem och vart du skulle kunna vända dig för mer stöd?

@vår2022
Ja, jag borde kolla vilka möjligheter som finns. Är inte helt bekväm med AA möten men har undrat lite över om nån sorts sponsor eller liknande skulle kunna finnas att tillgå på annat sätt. En fristående sponsor eller annan typ av stödmänniska. Känner ändå att det skulle behöva vara någon utanför min allra närmsta krets. Vänner har ju sitt liv och har inte alltid möjlighet att vara så tillgängliga som jag skulle behöva. Men jag vänder mig ofta till mina vänner för att distrahera mig när det känns jobbigt. Är också välsignad med att ha mina två underbara föräldrar och de ställer upp för mig i vått och torrt. De känner till min beroendeproblematik men det känns inte som rätt stöd för mig. Har oroat dem så mycket redan med de här förbaskade tabletterna. Vill bara att de ska få ro och inte behöva känna mer oro för mig nu ❤

Just nu dag 1 känns det ju lätt att tänka att jag ska hålla mig till planering. Och jag måste verkligen kapa det dagliga drickandet nu på en gång. Men sen vet jag med mig att dag 2,3,4,5 kommer kroppen varva upp i spändhet av utsättningssymtom och förr eller senare kommer de där impulserna som jag får så svårt att stå emot. Men den här frekvensen kan bara inte få fortsätta.

🙏

@Natalia Ja, kolla upp vilka möjligheter till stödperson det finns. Sedan är det ju till syvende och sist en själv som måste göra jobbet, som måste kunna säga nej till alkoholen. Det ansvaret måste man ta själv, annars blir det nog lätt att man kan skylla på att man inte fick tag på sin stödperson och då kunde man inte motstå. Det viktigaste måste väl vara att du kan stå emot med näbbar och klor när impulserna kommer, stå ut de kritiska dagarna och komma igenom dem. Det kommer att lätta efter det med abstinens.

@Natalia Är inget toppenbra stöd just nu😔men du är med mig. Oavsett om du druckit dagen före så skriv här på forumet i alla fall. Det är många som försvinner när det inte går bra…så det är toppen att du skriver. Hörs imorgon 🥰🥰

Tack snälla fina ni ❤

Och givetvis är jobbet bara mitt att göra. Men ikväll dricker jag iaf inte. Provade just att ansluta ett AA-möte online som en chattkompis på nykterhetsappen Cairy tipsade om start kl 23. Lämnade dock mötet ganska snabbt men det var glädjande att se att man kan välja att medverka utan att vara synlig i bild.
Ska ge det en chans att lyssna en ny dag igen så får vi se om det kan vara något för mig. Det är en väldigt fin och skön sommarkväll och just nu trivs jag bäst med att bara avnjuta den i lugn och ro på balkongen med kaffekoppen och lite chattskrivande, i
det goda sällskapet av kissarna som sitter här bredvid. Det är galet varmt inne! Nästan så jag överväger att sova på balkongen inatt 🙂

Kram

Profile picture for user Onkel F

@Natalia skrev: "Nästan så jag överväger att sova på balkongen inatt " Bortsett från alla problem vi har med alkohol, prova om du inte gjort det tidigare. När det är riktigt varmt brukar jag göra det. Helt naken på en tältsäng. Det är helt underbart att vakna av att solen går upp och att känna en mjuk morgonbris liksom smeka kroppen. Allt medans fåglarna sjunger sin morgondrill. Helt underbart! Man vaknar jäkligt tidigt, och jag brukar gå och lägga mig i sängen för att sova klart, Förlåt lite O T, men jag vill förmedla erfarenheter som får mig att må bra.

@Onkel F

Jag har sovit på balkongen förr och älskar att sova ute i friska luften. Började dessvärre regna hos mig. Blir nog bäst att jag håller mig inne inatt 💦

@Natalia Vad bra att du hållit dig nykter och vad modigt av dig att ansluta till AA online. Att våga prova för att se hur det är, man vet ju inte riktigt innan man testat. Värt att prova alla olika vägar man kan hitta. Ja, det är verkligen varmt och fuktigt nu och balkongsovning är nice, om det inte regnar på en så klart😁.

Hoppas du kan stå emot även idag, du är stark, du kan!💪💕

@vår2022 nä inget vin idag heller!
Så det är väl dag 2 nudå. Orkar faktiskt inte dricka mer just nu. Orkar inte vakna bakis och seg när jag annars så pigg och glad.

Vi får se om onlinemöten med AA kan vara något. Känner mig inte övertygad om att det passar just mig men uppskattar att det är lättillgängligt att ansluta till. Alla sätt är värda att prova så länge det inte stör mitt goda välbefinnande och sinnesnärvaro 🙂🙏

Vill verkligen passa på att hylla lättillgängliga och snabba distraktioner. Quick fix!

Har en god långsiktig planering för hur jag vill leva mitt liv och vad det behöver innehålla för en trivsam vardag och ett stabilt mående men behöver däremot byta ut de här lite mer lättillgängliga och snabba distraktionerna för att bryta impulserna för vin. De strategier jag använt under vinterhalvåret, kyla och mörker intresserar och gynnar mig inte lika mycket nu på sommaren då jag mest vill vara ute i friska luften. De behöver uppdateras. Behöver en hel hög med snabba distraktioner att tillgå när de där impulserna kommer och kroppen är spänd. Natur, vatten, motion, meditation och olika former av sociala kontakter funkar ju alltid bra för välbefinnandet generellt men vet att det kan gå fort för mina impulser att välja vin, serveringar och balkonghäng. Det går rasande fort! Behöver då lika snabba distraktioner att tillgå.

Har börjat använda nykterhetsappen Cairy och uppskattar den faktiskt. Dels uppskattas att kunna ha en privat chattfunktion för struntprat men Cairy har också väldigt många just lättillgängliga övningar att tillgå. Man kan bocka i vilken typ av övningar man vill göra och vilken tid på dygnet man vill göra dem, så får man påminnelsenotiser på mobilen när det är dags för övningen. Har valt några olika typer av övningar som kan passa bra att göra på morgonen, dagen och kvällen. Sådana distraherande strategier passar mig bra för det är inte alltid konsekvenstänket rår på mina impulser.
Jag gillar verkligen Qvick fix!

Vi får se om det går att sova på balkongen inatt istället. Det här med frisk luft är bland det bästa jag vet.

Törs knappt gå på promenad den här fina kvällen men det skulle verkligen vara skönt. Är rädd att det kommer en impuls. Finns så många serveringar i närheten. I förrgår skulle jag också bara ta en skön promenad...
Kanske bäst att jag håller mig helt hemma ikväll. Eller så får jag ta på mig slitna träningskläder och keps så jag inte känner mig bekväm med att sätta mig på en servering. Men känner mig ändå inte säker på att den tanken heller håller. Finns ett ställe för det mesta om det skulle vara så.

Men det är en skön kväll att ägna på balkongen med.

Hur ägnar ni andra er lördagskväll?

Kram

Hej @Varafrisk

Jag är energilös idag. Kanske inte direkt bakis från igår men energilös efter att det blivit så pass ofta senaste veckorna. Känns inget vidare alls.

Hur mår du?
Kram 🥰

Profile picture for user Kristoffer

Hej Natalia!

Du verkar vara inne i en process av att hitta ett sätt att bryta med alkoholen nu på kort sikt, för att på lite längre sikt kunna nå dina mål kring hur du vill ha ditt liv. Ibland behöver en leta ett tag, prova sig fram med olika strategier, innan en hittar det som funkar. Fint att du bidrar genom att dela med dig av din resa här!

En sak vi skulle vilja be dig om är att inte skriva på forumet när du väl druckit. Det är självklart helt rimligt att skriva om ett bakslag eller att något inte gått som en tänkt sig, men att göra det under tiden då drickandet pågår riskerar i vår erfarenhet att kunna bli ohjälpsamt för andra. Hoppas att det känns okej, och att du fortsätter skriva och berätta hur det går för dig!

/Kristoffer
Alkoholhjälpen

@Kristoffer

Ska inte skrivanär jag druckit men igår gjorde jag en ✖️ på kvällen för att jag inte passerat dag 1. Det kändes jobbigt för mig. Tyckte inte att det var något förskönande eller direkt felaktigt. Förlåt om jag ändå hade fel 🙏