I'm the master of my faith. I'm the captain of my ship.

Profile picture for user Natalia

@Onkel F

Absolut inte. Det var snarare sporrande 🙂
Tanken på att jag skadar min hälsa fick mig just att ändra startdag till nu på måndag istället.

Stort tack 🥰

@Onkel F

Jag kanske formulerade mig tokigt. Det jag menade var att min sköterska är mer försiktigt än din sköterska. Inte att hon är mer försiktigt än du 🙂
Och sen resonerade jag egentligen bara kring varför hon är så försiktigt. Och det är inte alltid bra. Det är inte alltid bra att vårdpersonal är så försiktiga utifrån vad som står i mina journaler. Jag är själv väldigt rak och när tex sköterskan lindar in fakta, eller helt utesluter att lyfta fakta, även om det är fakta jag redan känner till, så blir det heller aldrig en diskussion som faktiskt skulle bidra till att kunna snabba på min process. För det är skillnad mellan att prata och att leverera hotande hård fakta och sedan lämna det där. Det är aldrig fel att prata om de följdsjukdomar som kan uppkomma. Pratade just om det med min kusin igår. Hon har besvär med sockerberoende och är likt mig rädd för just följdsjukdomar. Så vi pratade om två olika beroenden med med samma rädslor och svårigheter med att förändra dem. Dessutom är jag bra på ångesthantering om det skulle vilja sig så. Det var värre tidigare när jag mådde så ohyggligt dåligt. Då blev just rädslor för vissa åkommor centralt även om jag visste att hälsoångesten kom just från ångest och inte var rationella tankar. Men som sagt när jag har bakisångest så upplever jag det numer fortfarande.

En ny fråga till er som varit avhållsamma en längre period...

Vet att många av er har mått dåligt innan ert avslut. Många har självmedicinerat mot ångest, dåligt mående och tuffa perioder i livet. Men jag som redan känner mig välmående, stabil och glad idag, ska jag kanske förvänta mig att det kan komma en dipp i detta välmående iom själva avslutet? Är givetvis beredd på att humör och mående kan svikta de första månaden när kroppen har en viss abstinens men borde jag förbereda mig på att det kan komma en mer depressiv eller nedstämd dipp vid nån tidpunkt som inte rent av har med abstinens att göra?

Vet att andra tablettavslut, och jag har gått igenom avslut av flera substanser vid det här laget, har kunnat skapa kaos i måendet en lång tid. Vet att det är svårt att jämföra och mitt mående vid tidpunkten för de tidigare avsluten har också varit mycket sämre än mitt utgångsläge idag, men jösses. Måendet har kunnat dippa riktigt riktigt illa vid avslut. Ska inte oroa mig inför det men kan vara bra för mig att vara beredd, så vad har ni andra upplevt?

Kommer välja 100 dagar istället för 90. För 90 dagar känns ojämnt och jag synkroniserar inte med siffran.
100 dagar känns jämnt och bra.
100% liksom. Vem vill inte ha 100 päng istället för 90?
Ojämnt i form av 1, 3, 5 eller 7 får det bara vara vad gäller dekoration. Det blir mer visuellt riktigt. Men vad gäller tid och poäng behöver det vara jämnt. När jag sprang mycket för några år sen ville jag gärna ha en runda på en jämn mil. Men jag sprang alltid i ett motionsspår som var en viss slinga. Om jag sprang 3 varv blev det bara 9 km och det funkade inte mentalt. Inte heller funkade det ju att springa bara en km till och avbryta mitt i ett spår för att hålla en mil. Så det blev alltid 4 varv för att 1,2 mil kändes mentalt bättre än 9 km och dessutom slutför man ju det man påbörjat vad gäller antal varv. Man bryter inte mitt i ett varv oavsett vad.

Det spelade aldrig nån roll om det började spöregna, åska eller att det en oeriod fanns en obehaglig karl som antastad mig med sexuella ord i farten. Och detta hände alltid under mitt tredje varv. Man kan ju liksom inte avbryta på ett ojämnt varv. Hade det hänt när jag bara var inne på andra varvet så skulle jag kunnat avbryta vid 6 km. Det är ändå en halv mil och jämnt. Men banne mig inte när jag var inne på tredje varvet för då skulle det ju sluta helt ojämnt och resultera i 9 km. Inte acceptabelt. Hukade mig hellre i farten efter en tjockare pinne under tredje varvet att springa med för att mentalt känna mig lite tryggare med att springa även det fjärde varvet till ett jämnt kilometertal.

Knäppt men jag slår nästan vad om att det finns fler som känner igen sig.

Profile picture for user Onkel F

@Natalia Här händer det saker! Håller med Allegra, varför vänta om du är redo? Du vet vad du behöver göra och har strategier om det skulle bli jobbigt någon gång. Ibland är det bara ett beslut som fattas, och nu har du tagit det!

@Natalia skrev:" Det ligger faktiskt i min planering frammåt, att ingå i ett lag igen, träna och tävla." En underbar motivation! Att ersätta A med något man verkligen gillar att göra måste göra omställningen lättare.

Bär med dig en mental knölpåk ifall alkoholen 👿eller någon annan ful gubbe sticker fram sitt fula tryne.

Vill inte ha ännu en förstörd helg så dag 1 av 100 startar idag.

Tänkte skriva ner vad jag tänker just nu. Gjorde väl lite som @Onkel F inför sin start på Antabus. Passade på...
Brukar inte köpa dunk men köpte hem en dunk rött i förrgår. Första kvällen på dunken drack jag motsvarade en flaska men igår
drack jag väldigt mycket för att vara mig. Spritt över en lång tid men ändå.
Vaknade tvärbakis kl 04 med med hög puls, toksvettades och hade ångest. Får ju alltid dödsångest när jag druckit väldigt mycket och blir övertygad om att jag kommer att dö. Det vill jag givetvis inte men det är en rädsla jag får som en del i bakisångest. Så snälla hjälp mig att tala om att jag inte ska dö idag. Har lite svårt att skaka av mig den rädslan just nu🙏
Att skriva blir en del i den ångesthanteringen som får mig att byta fokus.

Har druckit mer eller mindre dagligen ungefär senaste två månaderna. Bland kan det ha gått några dagar emellan. Just senaste dagarna blev det rött men annars har det oavkortat varit bubbel det är ju lite svagare i % än rött. Ungefär 1,5 flaska per tillfälle, ibland två och ibland bara några få glas. Ofta dricker jag över en längre tid, brukar kunna ta det lite lugnt och dricka både kaffe och massa vatten emellan och blir vanligtvis inte tvärfull av det. Men visst har det hänt att jag festat till mer rejält under sommaren och blivit just tvärfull. Över lag har jag ju druckit väldigt frekvent om veckorna senaste året även om det inte skett dagligen. Hade jag inte sett en problem i det oönskade drickandet hade jag ju inte varit här. Får vara glad att jag såg ett problem i det redan från början. Det var något jag var vaksam över och visste kunde ske när jag slutade med tabletter. Att det är lätt att anamma en annan substans. Har aldrig varit blind för det och jag har en enorm respekt för beroenden. Kan ändå säga att med ett dagligt tablettbruk kunde jag fortfarande träna och vara pigg, men alkohol sabbar ju allt. Man tränar ju liksom inte när man druckit och dagen efter tränar jag inte för att jag är trött. Hushållssysslor sackar efter och nä fyfan för alkohol. Jag hatar effekten av alkohol. Verkligen. Iaf när det sker på det här problematiska sättet.

Får väl säga att jag kommit till den punkt där jag ser att jag helt måste sluta dricka. Vill inte ha det så här. Hatar både effekten av det problematiska drickandet och abstinensen mellan drickandet. Det är nog här. Orkar inte trassla mer.

Idag kommer nog inte vara så väldigt energirik dag. Men imorgon blir en piggare dag. Startade den här morgonen med ett glas resorb, två glas råsaft, kaffe och dricker vatten här brevid. Det var hett igår och under natten men tror att jag vätskesatt mig ganska bra efter både hetta och vin nu faktiskt. Vad jag ska göra idag får orken avgöra. Känner mig inte bakis så jag mår dåligt just men jag hoppar inte jämfota heller.
Ska titta på några serier som närmst, om jag får energi och lust att göra något trevligt är det en bonus. Om abstinensen känns påfrestande senare under dagen får jag kanske ta en Teanin. Till kvällen har jag iaf om inte annat Propavan som helt klart dämpar fysiska symptom som spänning och den behöver jag för verkligen för sömnen.

Önskar en fin Fredag ❤

Profile picture for user BEATNGU

@Natalia Jag såg alltid till att ha benso hemma efter mina krampanfall vid bakfylla, ångest. Har käkat vanliga anti-depp medicin i många år men den ligger i bakgrunden och löser inte dagen efter snabbt. Fråga en läkare om du kan få utskrivet att ta vid behov. Jag fixade utan recept, men samma innehåll. Dom är ångestdämpande, muskelavslappnande, gör det lättare att sova, och dom motverkar kramp om man slutar dricka. Dessa ska man inte äta många eller för ofta av. men dom verkar på en kvart och tar bort ångest. Har haft kvar dom som en försäkring om jag nån gång skulle dricka igen. Kolla med VC om du kan få någon utskriven att ta vid behov. Säg som det är att du får kraftig abstinens och tror att du ska dö. Finns flera såna som innehåller Alprazolam. Men dom är beroendeframkallande i för stora mängder, så dom kan vara svåra att få ut. Annars får du dom bara på avgiftning.

Hej @BEATNGU

Hade ett beroende av Alprazolam och Klonazepam i ca 4 år och dessvärre skulle ingen läkare skriva ut nån form av benzo till mig i det här syftet om det inte skulle vara absolut nödvändigt av nån sorts allvarliga hälsoskäl.

Vad för sorts krampanfall har du haft? Epileptiska eller smärtsamma muskelkramper?

Profile picture for user vår2022

@Natalia Du kommer inte att dö idag, helt tvärsäkert! Det är ångest du känner pga alkohol, precis som du själv säger. Det kommer att gå över precis som ångest alltid gör. Om du kan tänka så, så kommer inte ångesten att stegra och skapa mer ångest. Det kommer att gå över.

Du har tagit ett klokt beslut för att komma ur din onda cirkel av drickandet. Det genererar bara mer och mer ångest för varje gång du dricker. Du verkar ha god strategi för ditt avslut och har Teanin och Propavan att ta till som stöd vid behov. Det kommer att gå bra! Du verkar motiverad och en stark vilja till att sluta, det är A och O och kommer att räcka långt. Din oro är mest bara tankar och tankar är bara tankar, inget annat. Andas och tro på dig själv, du kommer att fixa det, du kan och du vill💪💕

Tack @vår2022 😃

Det känns jätteskönt att äntligen vara mentalt framme vid att känna att jag vill förbinda mig till 100 dagar och är redo nu. Du har ju verkligen fått läsa om att det varit omöjligt för mig att kunna förankra mig i lite längre mål eller att ens helt vilja sluta dricka. Nu känner jag som du berättat att du kände, att det är på tok för jobbigt att trassla med och insett att det inte fungerar att tänka att jag ska få dricka ibland. När inte sug och impulser får bestämma och jag tagit ett tydligt beslut blir det nog lättare att välja andra positiva tankar och aktiviteter sen när det uppstår 🥰

Ser verkligen fram emot att ta mig förbi vecka ett och två och få känna att det kommer lätta. Än så länge känns inget jobbigt varken fysiskt eller mentalt, är bara lite seg idag efter på tok för mycket vin igår.

Min kära kusin vill gå ut och äta idag och jag känner ingen oro alls idag. Hon kommer ta nåt glas. Men hon är så jättemåttlig och klarar att verkligen bara ta ett eller två glas till maten. Så det handlar liksom inte om nån utekväll. Bara middag och jag känner mig trygg i att äta mat och beställa en cola med citronskiva. Tar bilen så kan jag skjutsa hem henne efter ❤
Idag är jag överordnad. Kommer säkert tuffare dagar och om jag själv skulle känna mig oroad så väljer jag givetvis bort uteservering.

Ångesten har lättat nu 🙏
Men för bara några timmar sen var jag beredd att ringa både 1177 och boka en läkartid för mina "svåra" åkommor och fick även en rädsla för grandmall-anfall även om jag aldrig tidigare haft epilepsi. Ja du vet...
Ångest är ingen trevlig vän.
Men medveten om att det är just Ångest valde jag att ringa en vän istället 🙂

Vilken totalomvändning det blev i inställningen. Känns så befriande. Det känns fantastiskt men oväntat att beslutet skulle ske med sån kraft att det plötsligt känns som ett självklart val inom bara en vecka.

@Natalia Aha då förstår jag att du inte ska använda dom då. Jag fick ep anfall och krampade en dag efter jag slutade dricka tvärt. Sen när jag skulle gå ut från sjukhuset på morgonen så kom det ett till.

Nu tog jag en Teanin. Inte för att abstinensen känns jobbig ännu men kommer att vara själv hemma ikväll och inte klarar att addera mer ångest över att något illa ska hända min kropp 🤯

Nu kommer jag att skjutsa frågor till dig. Förlåt men...
Hur såg dina omständigheter ut dagen du fick grandmall?

Hade du vätskeersatt efter alkoholavslutet, eller hade du fortfarande brist på vätska? Hur hög upplevde du att stressen i kroppen var den dagen? Hade du ångest? Var du väldigt spänd? Och hur framträdde dina abstinenssymtom den dagen?
Hade du druckit mycket dryck som innehöll koffein? Mycket socker? Var du hungrig?

Som sagt Förlåt för alla frågor men berätta gärna ❤
Har haft mycket med epilepsi att göra på väldigt nära håll. Vill bara greppa Hur ditt utgångsläge såg ut och framförallt om du haft epilepsi som inte varit kopplat till abstinens.

Kram

Det hände kvällen efter jag drack dagen innan. Skulle gå och lägg mig vid 22, sen blev det svart. Vaknade på toa av att jag spydde och hade slått sönder läppen och fått en bula. Då åkte jag ambulans, för jag fattade inte vad som hänt. Sen hände det ju när jag skulle hem ut via akuten. Då gick en sköterska jämte som berättade att jag krampade och var borta en stund. Visste att det kunde hända, men jag kände inget innan. Jag hade druckit mycket och länge innan det. Efter det så såg jag till att inte vara ensam. Fick bo hos en bekant i ett par dagar vid nästa tillnyktring. Det var därför jag hade sån dödsångest sista gången. Ville bara till sjukhus så att det inte skulle hända igen. Jag har skrivit om det i min tråd om du vill läsa. Sen dess har jag inte haft något. Dom hittade inget annat fel som orsakade det. förutom att jag hade kalium brist. Så det fick jag dropp för.

@Natalia Jag hade inte ätit eller druckit vätska och fått salt i mig på några daga tror jag. Jag hade inte tagit nåt annat än alkohol. Minns att jag hade ätit nyss och mådde ganska ok när det hände. Det enda jag åt då var mina setralin mot ångest sedan flera år tillbaka.

@BEATNGU

Tack så mycket för att du delade med dig. Och det är skönt att höra att du inte behöva besväras av det kontinuerligt.

Ska läsa i din tråd.
Hur känns din fredag?

@Natalia Jag minns bara att jag hade dagen efter ångest som vanligt, men fått i mig mat. Kaffe vet jag inte. Jag åt nästan inget när jag drack, så jag förlorade nog det mesta man behöver i kroppen.

@Natalia Haft en dipp ett tag nu på semestern. Inte ätit eller sovit mycket. Men nu har jag handlat bananer, proviva, och lite måltidsersättning för att magen ska vakna igen. Har däremot tagit min medicin och magnesium, vätskeersättning och multivitamin ett par gånger om dagen. Men det rättar snart till sig.

Att du funderar på vad du saknar i livet idag och vad just@BEATNGU behöver för att må bra. Därefter finns nästan gränslösa möjlighetet av alternativ om man till att börja med själv ser och vet vad man skulle må bra av. Ibland blir det ju tyvärr lite så att man måste skapa sitt liv på nytt. Man kanske måste eller så trivs man inte i den befintliga tillvaron.

Vad vill du att Ditt liv ska innehålla tro?

Verkligen en helomvändning och full fart framåt! Lite modigt av dig att gå ut och äta med någon du vet kommer att dricka, det kräver en viss självdisciplin. Själv undvek jag i början av mina försök sammanhang där det fanns alkohol, men målsättningen är ju att bli nykter, inte eremit!
Du själv vet ju var du står, det kommer att bli bra det här.

Ha en fin fredag!

1 poäng avklarad.

Jösses vad jag blev trött efter Teanin idag. Fick lov att skjuta fram middag med kusinen till en piggare dag.

Kollar på dåliga serier i soffan men det är kvavt och jättevarmt i hemmet. Sitter av och till på balkongen och pratar i telefon och skriver lite men fler knop blir det nog inte idag. Blev en bra dag för en fet god pasta och det behövs. Har förlorat vikt trots att jag druckit så himla ofta. Har nog tappat matlust i värmen. Får vara vara noga med matintagen när jag inte ska dricka mer vin så inte vikten sjunker mer. Ska dock träna och motionera som jag bör så fort jag piggnar till under helgen och det skapar nog lite högre aptit igen 🙂

Ingen abstinens finns idag. Kan bero på Teanin och att jag blev så trött att kroppen omöjligt kan varva upp i spänning.

I tidigare trådar pratade jag ju mycket om grannen. Eller grannarna till och med men har informerat både grannarna och de närmsta vännerna om 100-dagars stoppet.

@Onkel F

Ja du har rätt. Skulle jag känna att en middag ute skulle vara jobbigt så kommer jag inte välja det första tiden. Just idag skulle det ha funkat men nog ingen bra idé när det här börjar kännas lite jobbigare.

🙂

Dessvärre stödjer inte Teanin mina sömnbesvär så jag tog en halv propavan. I bästa fall räcker en halv när jag redan är så dämpad.

Är iaf fullt tillfreds med livet framför tvn ikväll 🙂

Önskar er sömn inatt

2 poäng

Halloj!

Sov väldigt gott efter Propananen och har långt mer energi idag.

Tyckte jag kände mig så samlad och harmonisk imorse men det tål att fundera på. Gjorde mig klar att åka till Ica Maxi full av energi. Tog en extra titt i spegeln innan jag gick ut och låste dörren efter mig. Något kändes lite fel men kunde inte sätta ett finger på vad. Kände mig så fri på nåt sätt.
Det var tur att jag inte kom längre än till utanför dörren. Hade missat att dra på mig byxor. Alla andra moment var på dock.

Idag känner jag mig lite mer fysiskt spänd sådär att det går upp i huvudet. Bevisligen gör det mig lite virrig. Men är inte oroad över det och det triggar inte men kan vara bra att jag är medveten. Har en annan inställning den här helgen och ser fram emot att göra det jag egentligen brukar göra och mår bra av. Alkohol är inte ett alternativ för jag ska ha mina 💯 poäng.

När jag helt tagit bort alkohol från ekvationen träder andra trevligare tankar om aktiviteter fram på ett naturligt sätt inför denna lördag. Känner mig glad att jag inte har år och år av invanda mönster som förknippas med vin. @Onkel F har uttryckt lite besvär med tillexempel tvättstugan eller vissa klockslag och jag ser att flera kan empatirera med just märkliga känslor inför just tvättmaskiner. Menar inget illa men jag små ler lite och känner mig glad att ett exkluderande av vin inte innebär att vardagliga sysslor skapar ett sug. Har mer än känsla av att återgå till något normalt och att min tid med för mycket alkohol har varit något onormalt och väldigt oönskat. Min form av Pablos hundar kommer med all säkerhet också att börja skälla men de är iaf tysta när jag tittar på tvättmaskinen 🙂🙏

Känner mig glad, trygg och befriad idag även om abstinens upplevs stiga upp i huvudet. Det skrämmer mig inte idag och känner inget behov att dämpa det med något lugnande just nu.

Har ingen strukturerad plan för lördagen. Känner mig tillfreds. Har några småsaker på dagens todo-list som behöver göras men är i övrigt nöjd med att bara ta en promenad, njuta av friska luften på balkongen och kanske titta på nåt från tv-soffan. Ringa någon vän. Har köpt
lördagsgodis till kissarna och det är allt sällskap jag behöver för idag.

Hur mår ni idag?

Vet inte om jag ska kalla det för fysisk spänning idag men det känns som ett ludd i huvudet och ansiktet. Ingen huvudvärk men nästan som när man känner bihålorna i ansiktet är luddig i hela huvudet. Så upplever jag 2-poängdagens form av abstinenssymtom. Tog iaf en Teanin för att undvika att börja oroa mig för att något ska hända. Jag tenderar ju att bli hypokondrisk när jag får ångest och är fullt medveten om det 🙂

Det ska ju bli skönt när varianterna av de fysiskt märkliga abstinenssymtomen avtar. Och de sägs ju avta redan efter en vecka har ni berättat för mig 💕

Profile picture for user Varafrisk

Hej @Natalia🥰

Har inte skrivit hos dig på ett tag. Läser i din tråd och kan se hur du kämpar. Ibland räcker min energi nästan bara t att skriva h mig själv. Fast det är ju lite trist för jag vet själv hur betydelsefullt det är när någon skriver i ens tråd. Du bla många skriver om olika mediciner eftersom jag själv inte känner t dem så blir det inte att jag svarar på det. De mediciner som jag tagit är Campral, Naltronex och Antabus. Eftersom jag kunde dricka alkohol fastän jag tog Campral och Naltonex så var det ingen nytta m dem. Dessutom påverkade Naltonex min lever. Antabus funkade dock bra men påverkade också min lever så jag var tvungen att sluta ta dem. Jag visste att en biverkning av antabus kunde vara trötthet och jag blev kopiöst trött men min läkare sa att det kunde även bero på att levern fick jobba.
Jag är som du lite lätt hypokondrisk därför ber inte jag om så mycket medicinska råd här på forumet utan ringer hellre min vårdcentral el 1177.
Jag har förstått att du är lite orolig för abstinens med tanke på din erfarenhet av tidigare abstinens då du slutade
m tabletter. Jag kan också känna oro för abstinens men tänker att blir jag dålig får jag söka vård.

Det känns ändå som när du skriver att du är mer grundad i ditt beslut att hålla upp i 100 dagar.

Ha en fin lördagsem och kväll❤️

Kram🥰

Hej @Varafrisk

Jag är också dålig på att hinna vara aktiv i alla andras trådar. Kan bli några få trådar jag hälsar på i men har ju ett liv utanför forumet också. Tycker det kan kännas behjälpligt att bara skriva av sig när man sitter och har kaffestund eller inget för sig. Är nog därför det kan komma mycket onödiga inlägg från mig, men det är ett av mina sätt att skingra tankar mellan varven. Och det är ju guld värt att kunna ställa frågor och ta del av andras tankar och erfarenheter.

Hoppas du mår bra idag.
Kram ❤

@Natalia Vill bara heja och säga att du gör ett superbra jobb!💪. Det känns verkligen som du denna gång har ett annat mindset och du tacklar processen så bra. Fortsätt så!

Ha en fin lördag!🌞💕

Tack @vår2022

Ja mindset är helt förbytt.
Det känns verkligen.
Känns mig fri just nu
Givetvis är inget klart dag 2 men du vet vad jag menar. Plötsligt står det tydligt och klart.
Man vet när man vet så att säga.

🙂

@Natalia Kan inte låta bli att bli lite imponerad av din förändring! Bra att du läser av abstinensen och har sätt att parera oron.

@Natalia skrev:" Man vet när man vet så att säga." 👍💪Härlig inställning!

Profile picture for user Inombords

@Natalia åh vad jag känner igen mig! Jag har alltid haft nojja med siffror, gillar jämna tal, inte ojämna. Avskyr 3:or till exempel. Åtta är min siffra för den är fin och symmetrisk dessutom. Så jag förstår, sjukt att springa omkring med en pinne bara för att få till rätt antal (och som du, man avbryter inte helt enkelt) jag måste till exempel läsa ut en bok som jag påbörjar även om den är ointressant. Se klart en dålig film, osv. Simma jämnt antal längder osv. Jag misstänker i mitt fall att det är en slags kombination av besatthet av siffror och att straffa mig själv. Är du snäll mot dig själv? 🌸

Profile picture for user Inombords

@Natalia haha inga byxor! Jag dör av skratt! Har hänt mig också. Skulle ta ut hunden och min sambo bara: byxor kanske? Stod i jacka och hipsters. Tror sömntabletten fortfarande sitter kvar in på morgonen. Kul att läsa i alla fall. 😂

3 poäng

Är förundrad över mindset. Det krävs så långt inga ansträngande tankar för hur jag ska låta bli vin. Ingen oro inför hur dagen eller kommande veckor ska kännas eller hur jag ska göra för att avleda mig själv.
Är Zen. Känner mig fri, glad och tillfreds. Ser mest framemot att göra allt jag egentligen vill göra. Det enkla i livet och det energigivande. Det fysiska får kännas som det gör. Det passerar och det är egentligen inte så illa även om det ska bli skönt när det försvinner.

4 poäng

Om jag försöker återge vad jag känt de här dagarna jämför jag det med något som liknar bihåleinflammation runt ansiktet och i huvudet. Men utan huvudvärk. Är mer spänd i kroppen än vanligt och lite extra rastlös. Känner mig förhållandevis stabilt ändå. Det kunde varit mycket värre. Är iaf glad och tillfreds. Det är mycket värt 🙂

Profile picture for user Allegra

Hej @Natalia ! Trots alkoholfri vaknar jag upp varje morgon med en känsla i kroppen av att vara överkörd av en traktor… Det tar ett par koppar kaffe och en Treo för att bli människa igen.

Det tar nog tyvärr sin lilla tid tills gifterna har lämnat kroppen.

Jag hejar på oss✨✨

@Allegra

Överkörd av en traktor är ganska målade 🙂 känner så med men det beror på sömnmedicinen. Fick ta en dubbel dos igår och först nu känner jag att energin smått börjar återvända.

Är skönt med lite friskare luft idag. Ska åka och handla och sen ta en promenad. Eller vise värsa.
Hur mår du idag?

@Natalia Grattis till 4 poäng💪! Ja, avgiftning pågår och sätter kroppen ur spel. Minns också att jag vaknade tung och kände mig bakis på olika sätt och blev så oerhört lättad varje gång när jag kom på att jag inte druckit, att jag vaknade nykter😁. Tog Alvedon och det kändes lite bättre. Det var ändå så värt för jag visste varför jag mådde så och visste även att en dag så kommer avgiftningen att vara klar.

Du kämpar på bra!💕

@vår2022

Ska bli intressant att se hur jag upplever dag 5 med det här tacksamma mindset.
Är inte oroad just nu. Känns inte som något kan trigga mig. Eller det känns inte som ett alternativ att överväga. Den tanken är borta.
Så känns det just nu iaf.

@Natalia Ja, du har ett annat mindset nu. Just att du inte ens har tankarna på det. Att kunna vända sina tankar till ett positivt tänkande är ett oerhört kraftfullt verktyg. Tankar påverkar dina känslor och du känner dig inte oroad just nu. Det är så jag jobbar, tänker positivt på bla hur skönt det är att vara nykter och det skapar goda, positiva känslor. Jag tänker på hur positiv min framtid blir som nykter. Jag var arbetslös i fem månader och min självkänsla ökade i och med nykterheten och till slut fick jag mitt jobb. Jag tänkte att jag måste vara skärpt och fräsch på intervjuer och det motiverade mig också till att vara nykter😁

Profile picture for user Ny dag

@Natalia Så bra du är på gång! Denna gången ”fixar” vi detta! Jag vaknar också helt slut varje morgon men är övertygad om att det är giftsanering som pågår och vet att det brukar ta typ 2 veckor innan kroppen läkt… och det är då min verkliga kamp mot a börjar… för då känner jag mig ju bra igen och plötsligt blir jag som radiostyrd… men inte denna gång hoppas jag. Önskar dig en trevlig och vilsamt kväll. 🥰

@Ny dag

Ska lägga det på minnet! Men fram till dess fortsätter jag tacka för inledande mindset 🙂

Nu har det blivit dags för kvällens Propavan och lite dåliga serier.

Önskar en skön sömn ❤

Tack @Natalia , jag mår fint. Har varit på utflykt hela dagen och är sådär skönt trött som man blir av sol & bad. Inte trött på det där alko-sättet… Vaknar således utan baksmälla imorgon, hurra!!!✨✨✨

5 poäng 🙂

Dag 5 känns inte kritisk. Hur det känns fysiskt spelar ingen roll för A är inte en fråga och heller inte ett svar. Känner mig trygg. Tittar på dagen på samma sätt som när alkohol inte var ett besvär. Ser fram emot dagen och allt jag vill att den ska innehålla. A ingår inte och vill heller inte att det ska göra det. Det känns galet att året bakåt har innehållit så mycket vin.

@Allegra

Det känns bara skönt faktiskt. Beslutet var mer än välkommet och är glad att en känsla av övertygelse har trätt fram.
En känsla av Frihet 🙂

Har kämpat med beroenden och avslut av så många preparat i flera års tid och orkar inte med det mer. Det har tagit tillräckligt mycket tid av mitt liv. Orkar inte ägna fler perioder åt abstinens, trassel och återhämtning. Eller att halka på ett nytt beroendepreparat när ett annat är avslutat, som det så lätt blivit, och nu halkade jag på alkohol tillexempel. Det är bara nog.
Orkar inte ta fler fighter och förhandlingar för jag kan inte vinna matcherna så längre jag vacklar. Det blir lika dömt att förlora som att gå upp i ring med en hand bruten. Ska man vinna en match med bruten hand ska man har en väldig tur. Och jag tror inte på tur.

Hur mår du idag?
Jag har en slödag och är tillfreds med det. Lite på balkongen, lite framför mobil och serier. Ska ta en promenad sen tänkte jag.

Nu upplever jag nåt jag aldrig brukar. Sötsug! Jag äter aldrig eller extremt sällan gottis. Jag äter mat. Men jag vill Inte ha mat, inte vin, inte godis.
Ett riktat starkt behov av att köpa shurros med mjukglass och Nutella. Jättemycket shurros! Dubbel meny.

Känner igen det här från tablettavslutet. Det måste vara en form av utsättningssymtom när det upplevs som ett omättligt sug i magen? Eller ett diffust sug av substans? Dopaminsystemet behöver sitt 😄

Hur som är alkohol inte svaret eftersom det inte längre är frågan men ska nog gå och köpa nåt gott, sätta mig vid en mysig plats och frossa 🥰
Typ i skogen!

Nu får ni följa med och sitta med mig i skogen en stund. Shurrosvagnen som stått mitt i stan sen i vintras har flyttat på sig!
Förstår ni?! När jag var så sugen!
😭☹️
Istället äter jag ur en stor förpackning tiramisu. Riktigt gott!
Har nog inte varit sugen på efterrätter och liknande på ett par år..

Det kommer nog komma mycket trams från mig under den här utsättningsperioden.

@Andrahalvlek

Jaaa 🙂 kan nog lätt bli så!
Själv åt jag kolhydratrik mat i början av mitt tablettavslut för snart ett år sen. Var omättlig. Men satte stop efter tre månader och återgick till vad som är en normal kosthållning för mig.
Träning med hög musik eller en promenad och meditation vid nån fin sjö skulle nog kunna gett samma tillfredsställelse idag. But noo...
ska äta tiramisu hela den här kvällen. Spela ordspel och titta på serier. Sitta på balkongen av och till och dricka kaffe.

Sjö, träning och meditation kan morgondagen ägnas åt 🙂

Nu känner jag faktiskt hur trött jag blir av utsättningen. Har inte använt nåt dämpande sen i förrgår men sitter bara och gäspar. Inte likt mig.
Har dock vikt den här första två veckorna till just utsättning och återhämtning på det sätt som nu känns lämpligt från dag till dag. Just nu känns det som återhämtning är vad som krävs och lagom ansträngande aktiviteter. Ska ta dagarna dom de kommer och lyssna av orken.

Önskar er sömn inatt ❤

@Natalia Ser för mitt inre hur paff du blev då du upptäckte att att shurros-vagnen var borta :) Vad f-n? 😅

Allas metabolismer ser väl olika ut antar jag, själv får jag nästan tvinga mig att äta nu då jag dragit ner/slutat överkonsumera alkohol. Är helt enkelt inte hungrig. Antar att kroppen måste kalibrera sig efter all alkohol som förut tagit plats i systemet.

Ser iallafall till att få i mig nödvändiga vitaminer/mineraler via tillskott.

Är så fint att läsa dina inlägg, din positiva energi går igenom mobilskärmen✨ Ha en jättebra dag!

6 poäng

Är glad att ha passerat dag 5 så pass smärtfritt. Och jag må säga att det blir en helt annan situation och helt andra tankar träder när fram när A inte är ett alternativ. Har ju haft svårt att bara ta mig förbi dag 1, 2 och 3 innan utan att ha hamnat på en uteservering eller tagit bilen rakt till bolaget. Tackar verkligen för att det klara beslutet kom till slut, det gör det så mycket enklare. Det känns enkelt när A inte är en fråga för då framträder helt andra svar på abstinens. Igår valde jag att sätta mig i naturen och smälla i mig efterrätt och dra på hög musik i bilen. Allt jag egentligen ville var att gasa på och åka fort. Gillar fart men det är inte värt att förlora eller riskera en olycka bara för att jag har behov av en kick 🚗 🚔🚔🚔
Hur jag väljer att svara på det när det träder fram de närmsta dagarna får lusten avgöra. Kanske blir det med en promenad i naturen, kanske träning med hög musik. Kanske vid vattnet med picknick och meditation eller så hojtar jag när jag vill ha ert sällskap till nästa efterrätt i skogen.

Abstinensen är mild i jämförelse med andra avslut och den skrämmer mig inte längre. Den upplevs i ärlighetens namn inte alltför jobbig. Just nu idag känner jag mig mest tröttare men det gör ingenting. Det är trots allt en utsättningsperiod och jag förväntar mig inte att vara fullt stabil. Känner mig dock väldigt stabil och om jag fortfarande har förmågan att vara harmonisk och glad och utan plågsamma eller försvårande fysiska symtom är jag bara tacksam.

Hoppas ni får ha en bra dag.
Och för alla som inte kan ha bra dagar ber jag att ha tilltro. Det finns en tid och en plats för allt.
Ibland behöver man gräva ner sig och må dåligt och det kommer även en tid att jobba på välmående igen. Det finns ett hopp och det kommer en bättre dag.

Lite trög dag.
Det där abstinenssymtomet som upplevdes som "bihåleinflammation i ansiktet och huvudet " har lagt sig. Känner mig inte fysiskt spänd heller. Känner mig mest lite luddig i huvudet. Har verkligen passat på att vila de här 6 första dagarna och det ger förstås inte heller så mycket energi. Ätit och druckit mycket för jag vet att det kan ta enorm energi av kroppen att vara i utsättning. Börjar dock känna mig lite fysiskt rastlös efter all vila och imorgon gör jag klokt i att återgå till de dagliga todo-listorna och hålla mig mer fysiskt aktiv. Annars kan nog välbefinnandet börja svaja.

Nu kom min krigare just hit med full ADHD, trakasserar mina katter och skramlar i köket. Han hojtar att han vill utmana mig i biljard och dart i helgen. Jag säger Bring it boy!!

Önskar en skön kväll 🙂😛❤

7 poäng

Är mer spänd idag men piggare än igår. Märker att abstinenssymtomen kommer i olika former. Det bästa jag kan göra för den fysiska spänningen är att behandla det på samma sätt som ångest. Är inte rädd för abstinensen längre och känner inte att jag vill dämpa den med preparat. Det räcker med Propananen inför natten. Det bästa jag kan göra idag är att hålla mig fysiskt aktiv, ägna mig åt snabba distraktioner och åt sådant som ger mig ett direkt fysiskt lugn, som en varmdusch och att befinna mig i naturen vid vattnet. Ser ut att bli en solig dag och lagom varmt. Så länge det inte är olidligt varmt brukar solen som sådan också vara fysiskt avslappnande.

Är fortfarande inte orolig inför helgen. Allt jag vill är att ta mig förbi första abstinensfasen. Är lätt att tänka rationellt när jag är fullt besluten och övertygad. Jag tackar för mitt mindset som gör det enkelt men litar inte på att det ska bära mig ända fram. Lika lite som jag tror på tur eller att ödet avgör mitt liv. Jag förstår att det här är ett beslut jag kommer att behöva ta om och om igen. Så länge den egna viljan bär är det som sagt tacksamt men det kommer säkert en dag då jag behöver kämpa för beslutet utifrån rationalitet men just nu har jag mentalt ett lika stort avstånd till vin som till mina gamla beroendetabletter.

Godmorgon @Natalia ✨ Helgen fixar du galant! Tror egentligen tabletter är svårare att lägga av med än alkohol, men det ser kanske olika ut för olika metabolismer!?Anyway så känns ditt mind-set stabilt✨

Ha en jättefin dag☀️

8 poäng

Igår eftermiddag slog suget på hårt. Vin blev en fråga igen och huvudet reagerade med att vin också skulle vara svaret. Kände mig fysiskt spänd nån form av abstinenssymtom hela dagen och det blev motigt att stå emot. Dagen blev inte helt som planerat igår. Hade tänkt hålla mig mer fysiskt aktiv men fastnade på balkongen i solen hela dagen och var mest hemma med undantag från att åka och handla. Det hade förmodligen inte varit lika jobbigt med sug och tankar om jag hållt mig till en lite mer aktiv dagsplanering. Humöret började svikta igår också. Kände att jag retade mig på småsaker vilket jag annars inte alls gör. Brukar tycka att det är slöseri med energi att låta mig bli berörd av omständigheter och brukar inte gå in i irriterade eller upprörda känslor. Igår åkte dock närmsta grannen på en känga. Grannen är inte rumsren i språket och slängde sexistiska kommentar om min soldag i bikini. Han har fri syn till min balkong. Jag ilsknade och svarade med ord som skulle få admin att be mig tänka på språkbruket.
Låt oss bara säga att grannen inte kommer glo på mig i bikini igen. Iaf inte ljudligt.

Första veckan har känts förhållandevis bra och inte förrän dag 7 kom som sagt suget. Framöver ska jag hålla mig till en mer aktiv dagsplanering, det kan nog underlätta när suget slår på. Det blir till att öva på att välja andra saker att göra och som får bli svaret när suget slår på hårt framöver.

Önskar en trevlig fredag ❤️

Profile picture for user Varafrisk

@Natalia Du är ju bara SÅ bra! Vilken förändring du har gjort! Så strongt💪🏻
Å vad du än sa t grannen så var det bra inte fasen har hen rätt att kommentera och definitivt inte några sexistiska kommentarer!!

Idag tar jag din hand stadigt💪🏻

Kram☀️🥰

Profile picture for user majken_r

@Natalia Så jäkla bra att du röt ifrån mot granne 🙌🏼 Sen kände jag igen mig i dig. Var också på ett sviktande humör igår.. Slog mig då att jag vet att jag blir mer sugen när jag har pms (vilket i mitt fall ledde till ett mindre kul humör igår..) Så pms är en trigger för mig. Önskar dig en bra fredag!!

@majken_r

Har lidit av pms hela mitt liv och har provat en del hälsokost som ska lindra men inget har funkat bra. Men för en tid sen började jag med dagligt Omega 3 tillskott, egentligen för att jag inte får i mig tillräckligt. Men det har nästintill tagit bort eller kraftigt dämpat just Pms 🙂
Har läst att den kan lindra besvären men trodde inte på det. Men när jag hade fått in den i systemet ordentligt efter nån månad märkte jag jätteskillnad. Lider inte av det längre. Och jag brukar bli väldigt depressiv i pms annars. Blir riktigt mörkt.

Verkligen värt att testa!

Ikväll ska jag möta upp min krigare för middag på uteservering. Som det känns nu upplever jag mig trygg i det och tänker mest på att det ska bli gott att äta och ta nåt alkoholfritt. Har ändå ett litet förbehåll inför att det kan hända att suget slår på. Min krigare kommer dricka nåt och jag har ingen bra plan för hur jag ska tackla förhandlingen om den nu skulle starta när jag sitter där på plats. Krigaren kommer helt klart att dricka nåt.
Ja... Just nu känns tanken trevlig iaf.
Skriver nog mest för att resonera lite med mig själv.

Kram

Profile picture for user Andrahalvlek

@Natalia Tänk på att du har nyktra dagar bakom dig. Tänk på att du inte vill kasta de dagarna i sjön. Att de är värda jättemycket för dig. Som värdefulla och goda smultron på ett grässtrå, varsamt ditsatt ett och ett.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek 🙏
Ja dagarna är värda jättemycket. Lördag och söndag har jag iaf planer för roliga aktiviteter där alkohol inte är i närheten på så vis. Känner mig kluven för jag ser verkligen framemot en god middag och känner att det är något jag vill ikväll. Bara äta gott och sitta och slappna av i kvällssolen. Hoppas det inte är för vanskligt.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Natalia Se det som en erfarenhet! Att göra detta nykter! Du kommer att märka att upplevelsen är lika fantastisk även utan alkohol. Bättre 😍 För det du upplever det upplever du med rena sinnen.

Kram 🐘

PS. Alkoholfri iskall öl är jättegott 😋

@Natalia Hoppas du får en fin kväll med en god middag och, förhoppningsvis, a-fritt i glaset. Om det inte blir så, använd den beslutsamhet du visat prov på och håll dig till dina a-fria planer för lördag och söndag.

Idag blir det inget vin för jag vill verkligen inte vakna bakis imorgon och vill mest av allt ta mig över den där puckeln som alla pratar om. Vill mest att det ska börja lätta i utsättningen och nu förstörde jag det lite.

@Natalia Bra att du inte vill ha vin ikväll och vakna nykter imorgon. Du har ju verkligen fått till en bra start i ditt nykterhetsarbete. Precis som @Andrahalvlek säger spelar det ingen roll egentligen vad någon annan säger, då beslutet måste komma från en själv och vara grundad där. Tänkte ändå skriva mina reflektioner, om det kan vara till någon hjälp framåt.

Du skriver att du ska ut och äta god middag med din vän, krigaren. Du har också tidigare berättat hur mycket han betyder för dig och att han funnits där när du kämpat och haft riktigt tufft när du slutade med tabletterna. Det jag reflekterade över var att du säger att du inte har en strategi mot ev sug om den skulle starta på plats när du är på middagen och att din vän definitivt kommer att dricka alkohol. Som jag uppfattar det har du redan bestämt dig för att dricka vin då du vill slappna av och ha mysigt. Dagen efter är du osäker på om det var situationen eller ett sug som gjorde att du drack. Förmodligen situationen som skapade ett sug. Om du inte vill att det ska hända igen, kanske du ska undvika dessa situationer? Kanske be din vän att inte dricka i ditt sällskap?

Ha en fin lördagkväll!🌸💕

@vår2022

Det var lite vanskligt att gå på middag med just honom även om jag kände mig tillfreds med det imnan. Tror i det här fallet att det kan ha varit just sällskapet som triggade att jag till slut beställde vin till mig. Krigaren är bra på att dricka bärs på helgerna och ganska mycket. Det är något jag faktiskt tycker är rätt jobbigt. Jag avskyr när han är onykter. Vi är olika och olika i ålder. Jag tycker om att sitta och prata när vi går ut medan han är mer av en tvärenergisk person som mest tramsar när han blir onykter och tar över med ljudlig stämma. Igår var han redan i gasen när jag mötte honom märkte jag och vi hamnar på två helt olika nivåer. Vi tycker inte ens om att prata om samma saker. Egentligen funkar vi bäst när vi gör nån aktivitet ihop. Han blir kort och gott jobbig enligt mig när han druckit. Det vore fel av mig att säga att jag inte står ut i hans sällskap när han druckit och inte jag. Men lite så är det. Det var nog just situation men framförallt person som triggade mig. Om jag ska gå på middag igen närmsta tiden gör jag klokt i att tyvärr inte göra det med honom. Får nog välja vänner som isf mest uppskattar ett par glas vin till maten och som jag har trevligt med oavsett. Så det liksom inte blir det här livliga partyhumöret på sällskapet om jag vill avstå A. Får nog tänka över mitt umgänge med honom frammåt.

@Natalia Härligt att det blev en lugn, skön och mysig kväll tillsammans med din vän utan alkohol. Det blir lite så att man måste se över vilka umgängen man orkar vara med i när man inte dricker. Livet blir ju lite annorlunda med nya vanor och rutiner när man slutat dricka. Man måste tänka om och välja det som man värderar högst och det egna måendet måste ligga högst i prio om man vill må bra och lyckas hålla sig nykter. Det är så lätt att man dricker för andras skull, eller som i ditt fall för att orka med umgänget om det dricks. Tänker att din vän var ett stort stöd för dig när du kämpade för att bli av med ditt tablettmissbruk, nu kan han säker vara ett lika stort stöd för dig i din nykterhetsresa genom att inte dricka i ditt sällskap😁.

Fortsätt ditt arbete och process med att inte dricka, du gör det så bra!💪💕

@Natalia Det där blev visst ett projekt i projektet😉 Helgen har väl bjudit på 1: En lektion i vad som inte funkar, och 2: En lektion i vad som funkar. Bara att ta med sig det och jobba vidare. Bra gjort att välja bort A direkt i lördags!💪👍
Du känns stark och målmedveten. Slutbetyget kommer att vara MVG (jag tror att det heter så på grundskolenivå), men det här är ju på en liiite högre nivå.