Hej, hej!

Ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.

Har länge misstänkt och på senare tid vetat att jag inte kan hantera alkoholen. Har druckit varje helg och alla dagar på semestrar sedan jag var 13 år. Det blir 30 år i år... Det är inte normalt drickande! Alldeles för full, pinsam, älskar alla, kramig, enormt självförtroende och ego, känslosam och även lite obstinat och arrogant emellanåt - så blir jag när jag dricker. Vaknar alltid med ångest över vad jag sagt och gjort. PINSAM! Och pinsammare blir det ju äldre jag blir. Har sedan min flytt till England börjat dricka ensam på mitt rum ibland och känner därför att nu går det snabbt utför och jag vill inte längre!

Är inte riktigt redo för någon AA eller så men har berättat för min mamma och syster om mina problem. Tycker att det här forumet verkar toppen! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite funderingar jag har, antingen från ert eget perspektiv eller från en professionell ställning:

# Är det bäst att fortsätta leva normalt, alltså gå med vänner ut och äta, ut på pub, festivaler, mm, eller är det bättre att hålla sig ifrån sådant i alla fall i början?
# Eftersom jag har en klassiskt missbrukarpersonlighet (har både rökt, haft ätstörningar och missbrukat Cola Zero) så är jag rädd för att hamna i ett nytt beroende. Ska jag vara "snäll" mot mig själv i början eller sluta med allt som jag riskerar att bli beroende av, såsom socker eller shopping?
# Som singel, ska jag hålla mig ifrån att dejta tills jag varit nykter en viss tid á la filmen 28 dagar, eller spelar det mindre roll?

Okej, jag tror jag håller här för tillfället :)

Du är ganska ny här på forumet och har redan blivit välkomnad av några medlemmar i en annan tråd. Jag vill ändå titta in i denna tråd och ge ett extra välkomnande. Välkommen!

Du har också skrivit några frågor här. När du läst runt och så kanske du redan fått svar på dem, eller kanske inte direkt funderar på dem längre. Kloka och bra frågor som du är långt ifrån ensam om att ha här på forumet. Samtidigt svårt att ge exakta svar på, det finns nog lika många sätt som människor när man går in mer i detaljer hur man gör sin förändring.

Din första fråga, fortsätta leva "normalt" eller undvika, en del håller sig ifrån vissa saker inledningsvis andra fortsätter med alla typer av sociala sammanhang. Det ser väldigt olika ut.

Din andra fråga är också lite så olika från person till person, vad man själv känner att man är hjälpt av och kanske också vad det är för någon man upplever sig beroende av. Både att jobba med förändring samtidigt vara snäll mot sig själv på olika sätt är ju viktiga saker du tar upp.

Din tredje fråga, igen ett lite dubbelt svar från mig, det är olika. Vad känner och tänker du själv och är du redo att träffa någon kanske det bara är hjälpsamt, men ja, allt beror på.

Nu fick du tre luddiga svar. Jag är säker på att om du läser runt här får du mer svar/ och bättre på dina frågor och om inte annat kommer du komma fram till detta vart efter.

Fortsätt gärna skriv och läs här. Ibland behöver man skriva flera gånger innan man får svar då det periodvis är många som gör nya inlägg.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen