Känner mig ganska nöjd den här morgonen. Igår var första fredagen på många år som jag inte drack en enda droppe alkohol! På så sätt är det ju en bedrift men jag har har svårt att ge mig själv beröm. Tänker mest att ja, så vadå, det är ju vad alla andra människor gör utan att tänka på! Hur svag är jag som ser en vit vecka som en bedrift?! Samtidigt har jag all respekt och förståelse och empati med andra människor och deras kamper...
Idag är det lördag och den ska bli vit den också! Jag ska, precis som igår, ”gömma” mig på rummet (lever i ett shared house) och kolla filmer på datorn. Fegt kanske men jag känner mig inte stark nog än att ge mig ut bland andra alko-drickande människor.

Det låter som en mycket god start att klara av fredagskvällen. Av erfarenhet vet vi att den är bland de svåraste tillfällena att bemästra. Fredag = alkohol för många, tyvärr. Bra jobbat!

Angående att stanna hemma - smart! Själv nämner jag ofta att strategier behövs för att klara av att bryta alkoholvanor. Det är ju just vad det är, en strategi. För många dröjer det veckor eller till och med månader innan de vågar utsätta sig för risksituationer. Gå på krogen, systembolaget, kryssning - you name it! Bara du vet vilka triggers som är dina. Undvik dem.

Lycka till! ♡