Jag har under, ja jag vet inte hur länge. Några års tid kanske, druckit allt för mycket alkohol. När jag jobbat klart för dagen och kommit hem har jag tagit den alkoholen jag behöver för att kunna slappna av men sen gått och lagt mig i tid för att kunna hinna bli nykter och klara av jobbet dagen efter.
När jag försöker sluta dricka helt får jag feber, feberfrossa, skakningar i händerna, musklerna vid käken eller vad man ska säga verkar också påverkas.. Har nån varit med om liknande och vad kan man göra för att minska symptomen? är det bättre att dra ner på drickandet gradvis eller ska jag sluta på en gång trots febern och skakningarna?

MonaMi

Jag fick liknande besvär när jag slutade dricka en dag i november förra året. Då började jag genast dricka igen och läste om alkohol och abstinens på olika informationssidor.
Sedan lade jag upp en plan: långsam nedtrappning från 20-25 cl sprit per dag i början av december till 1 cl tillsammans med Champisläsk på nyårsafton den 31. Alltså jag minskade 1 cl först varannan dag och sen varje dag och nu är jag nykter från 1 januari och har hittills inte fått några abstinensproblem.

feber ska du kolla med en läkare om vad orsaken är. Till 99,9% säkerhet beror den inte på alkoholen.

Resten av symptomen : Ja. Men de klingar av snabbt om du inte fyller på med nytt gift.Alkoholen försvinner på 24 timmar ur kroppen men biverkningarna kan sitta i några dagar. Tänk på att din kropp har gått på helspänn med immunförsvaret på topp, eller mer än på topp, så länge du häller i dig sprit. Helt plötsligt när du slutar så får kroppen tid att ta itu med andra krämpor.

Men kolla febern.

Zapata

Feber kan man visst få vid kraftig alkoholabstinens. Och beskrivningen stämmer väl in på ett mindre "tuppjuck" Nästa steg är Dille- Benägenheten för sådant varierar. Men en förutsättning är rätt kraftig drickande. Så trappa av är nog att rekommendera, eller sjukhusvård.

sadie

Hej! valde ämnet förvirrad just för att ja har aldrig tänkt på alkohol o va den kan göra, så jag hoppas att de finns nån här som kan hjälpa mig att förstå. och hjälpa mig att förstå vart ja står i förhållande till alkohol.

allt började i april, allt rasa. gick in i väggen, alkohol har alltid varit för mig något socialt kul och senaste åren har de varit kul o testa olika viner med nya maträtter osv. började dricka runt 17-18 enligt mig själv så har ja aldrig varit intresserad av att bli packad men 8 av 10 så blir de en fylla. har under många år haft sömn problem o smärta o till o från framför allt när ja är ledig så tar ja gärna vin tycker det är skönt för spänningen från smärtan släpper super mig inte dyng rak då men ibland blir man ju givetvis full. men nu senaste året har ja läst mkt om alkohol....pga att en närstående fick dille. vart helt besatt av de av rädsla i min värld så har ja inte tänkt att det kan ske för ja ser alkohol som något trevligt o fantastisk smaksätter. men nu som sagt har ja sett över det ja druckit de senaste året och insåg att jag dricker ca 2,5-3 flaskor vin vid vissa tillfällen 1-3 shotar 2 öl i veckan ibland ett utspritt på ett par dagar. vinet delar oftast med min sambo så ja ligger som max på 2,5 flaska vin skrev 3 just för att ibland kanske ja uppnår 3 just för att man kanske tar 1-2 extra glas utan att de är fest hoppas ni förstår vad jag menar. o det chockade mig har aldrig tänkt på hur mkt ja faktiskt får i mig, dom dagar ja är utan går det bra ångest har ja alltid men de är pga mina sömn problem sover väldigt lite o jobbar heltid. har nyktra dagar så ja dricker inte varje dag har aldrig gjort de. är inte hundra men tror ja har druckit på ett ungefär så här i sen 2008 o det är skrämmande. är ja missbrukare? alkoholist? riskerar ja dille? eller är ja en person som inte blir beroende så lätt?? hoppas ni kan svara mig hjälpa mig förstå. har inge sug efter alkohol men när det bjuds vid speciella tillfällen eller middagar o när helgen kommer så är det fredags mat med gott vin med sambon eller familj o vänner. nu så har ja inte druckit en droppe på 4 dagar inget har hänt mig. mvh Liljan

sadie

antagligen fibromylagi sen ett år tbx har den varit förjävlig

eclipse

Jag slutade för 12 dagar sedan. Drack en flaska vodka varje eftermiddag /kväll.
De första 4 dagarna var helvete. Feber, kallsvettningarna, nästan som epileptiska kramper, skakningar, frossa, hallucinationer, mardrömmarna, ångest, humörsvägningar och magproblem.
Jag kämpade efter dag 4 mådde jag bra. Fysiskt tog 9 dagar att må okej psykiskt.

sadie

stackare, låter riktigt hemskt att genomlida allt det där, men fantastiskt va starkt du har varit och är! grymt bra. grattis till 12dagar.
jag är jätte förvirrad med de här med alkohol det du beskriver har ja aldrig upplevt. enbart bakfylle ångest ganska stark sådan men sen har ja inte känt mer, tycker ändå att ja har druckit rätt mkt under åren.

du är grym eclipse! kram

Rafael

Hej, jag befinner mig nu i samma sits som du för några veckor sedan, en flaska vodka varje kväll. Är så sjukt less på mig själv och skulle vilja höra hur det går för dig? Har du nåt tips? Kapa rakt av/ trappa ner (tror det skulle vara svårare eftersom det triggar) hur illa kan jag förvänta mig att må?

Kontakta beroendecentrum, åk dit och be om Oxascand. Det tar bort det värsta av abstinensen (och ångesten).

Lycka till.

Karl

Hej. Har precis slutat dricka , har 26 timmars nykterhet nu. Har druckit 6-9 50 cl starköl per kväll i flera år på raken. Det märkliga är att jag inte känner av några abstinensbesvär. Vet någon om det kommer senare eller? Något borde man ju känna när man lägger av efter så lång tid. Jag är givetvis tacksam att jag inte har några besvär och hoppas att det kan fortsätta på det viset!!! Efter vad jag läst här får ju folk en massa symtom. Som jag inte önskar mig. Vi får väl se hur jag mår imorgon.
Karl

Mammans

Har varit beroende i många år nu, hur skall jag sluta? Tvärt eller trappa ner?mår inte bra av detta jobbar i vården och ser baksidan av skiten nästan dagligen?