Hej Alla
Jag är en kille "mitt i livet". Som så många andra har även jag läst många av era berättelser innan jag nu tar mod till mig och skriver själv. Hoppas ni orkar läsa till slutet.
Jag har förstått att jag är alkoholist. Varken mer eller mindre. Jag hoppas att jag trotts allt insett det i tid och känner väl själv att jag inte hunnit nå riktigt så långt ner i träsket. Min stora passion är vanliga folköl 3,5%. En sexpack en vardag och det dubbla en helgdag. Jag har under en längre tid insett att jag är på väg utför. Detta drickande sätter sig runt magen. Från att ha varit smal och vältränad är jag nu fet och otränad. Föraktar mig själv.
Jag har slutat många gånger. Lika många gånger har jag börjat igen. Efter jobbet går benen av sig själv till drickahörnan i butiken. Vet i f... varför det är så. det GÅR inte att låta bli. Föraktar mig ännu mer!
Sista tiden har sprit börjat snurra i skallen. Har ibland börjat byta ut 3,5 mot 7,5 på bolaget. Sprit har funnits med som ett alternativ för att uppnå effekt med mindre mängd. Korkat resonemang, jag vet. Men hjärnan fungerar inte.
Avskyr hur andra ser på en och hur man blir betraktad. "Va!!! Är du idrottsintresserad??" Jag har vuxit upp och levt med sport och idrott och upptäcker att jag blir kränkt av att folk inte fattar det. Sen ser jag mig i spegeln.......

Som så många beskrivit finns tusen anledningar att dricka EN dag till. Vikten påverkas ju inte av att jag dricker bara en gång till. Sen gick bilen sönder... stressigt på jobbet.... Ekonomin kass... och då gör jag den ännu sämre genom att lägga 2 hundringar på öl!! Man borde lobotomeras. Bråk med sambon.... dricker öl och bråkar ÄNNU mer, osv.

Man är livrädd när man sätter sig i bilen. Har all alkohol verkligen gått ur! Hur kommer jag undan när sambon vill ha Pizza och ber mig åka och handla? Kan ju inte köra.

jag VILL inte dricka. Jag VILL verkligen inte. Jag hatar och föraktar mig själv. Jag tror inte på nertrappning. Man förlänger bara plågan. Jag är alkoholist och har det i generna/släkten med en far som efter många onyktra år fick lika många nyktra. När han blev nykter drack jag inte. jag varnades för det genetiska arvet men lyssnade inte.

Idag ska jag inte dricka. Imorgon är det dag 4 utan alkohol. Jävlar vad det suger! :-)

Köpte en sexpack idag, men har inte "korkat upp". Vet inte varför jag köpte den, men är väl lite som nöd om en tillräckligt bra ursäkt skulle dyka upp.

jag har ju ingen anledning att dricka. Har en sambo som står ut med mycket. Har bra jobb och intressen. Kan fylla min tid med så mycket bra saker.

Eken

Och grattis till fyra dagar! Det är en bra en början.

Angående ölen. Klarar du av att hälla ut den? Tog mig lång tid innan jag klarade av det själv. Men var faktiskt ett ganska bra sätt att avreagera sig på alkoholen och känna att det var jag som hade makten :)

Hursomhelst fortsätt skriv och ge inte upp!

Zapata

Lätt att säga till andra. Jag är precis som dig. Eller värre. Folköl jämt som en säkerhet. 7.5:or ibland. Är utan nu, måste sluta helt. Men fan vad det suger. Tänker på öl hela tiden. Ska försöka följa dina inlägg. Bra att läsa för egen skull. Men skriv, även om allt inte skulle gå 100%. Men du har vänt skutan. Lycka till.

Into_aan

Hej
Jag är nykter alkoholist sedan några år tillbaka men för mig var det precis som för er. Jag hade en bästis och det var 3,5an. Den svek mig aldrig men det är igentligen helt oväsentligt vad eller hur mycket alkohol jag dricker för att jag blev ju bara värre och värre när jag försökte att sluta.
När jag var ny i gemet med drickande så gick det bra att säga nej och till och med att bara ta en öl ibland, och jag levde på dom gångerna för om sanningen ska fram så var alkohol kung över mitt liv direkt.

Nu till saken, färdig eller ej? Varför jag ställer den frågan är för att det krävs mycket arbete för den som vill bli befriad från sitt drickande och är man inte helt säker på att man är färdig så kommer återfaller som ett brev på posten. Vill inte skrämmas men det är av egen erfarenhet.

Om du vill ta reda på om du är alkoholist så är det bara att ställa dig själv 2 frågor, nr1, om du, när du ärligt vill finner att du inte kan sluta helt? Fråga nr2, om du, när du dricker har liten kontroll över den mängd du konsumerar. Kan du svara ja på dessa 2 frågor så är du alkoholist och då finns det bra hjälp att få på AA men det gäller att man hittar en grupp som fokuserar på "Stora bokens" innehåll och som pratar om hur man kan tillfriskna från sitt alkoholproblem.

Den som vill får gärna kontakta mig om den vill veta mer eller vill ha hjälp, för att det går faktiskt att få ett helt underbart liv utan alkohol och utan sjuka tankar men det krävs en del arbete som i slutändan är värt mer än alla pengar på hela jorden

All lycka
// into_aan

Ölhävaren

Tack Eken! Jodå, jag klarar att hälla ut dom. Jag har tränat på att sluta. Är rätt duktig på just det faktiskt :) Problemet är att närmaste inköpsställe ligger allt för nära så även om jag häller ut så är det så väldigt lätt att skaffa nytt.

Zapata: Det känns lite som att ha de 2 klassiska "onda" och "goda" på varsin axel och jag i mitten kan bara följa med. Vill sluta, måste sluta men visst suger det.

Det är i huvudsak 3 skäl som gör att jag kommit till en gräns. Fortsätter jag blir det snart sprit istället. Det skrämmer mig. Mitt fysiska tillstånd är ett annat. Snart har jag diabetes, hjärtinfarkt eller en Stroke. Att vara fet, överviktig och otränad är inte jag. Det är utsidan av alkoholen. Har vid ett par tillfällen druckit en öl på morgonen innan jobbet. Det skrämmer mig också. Vad håller jag på med?

Det längsta uppehållet jag haft på många år är tre veckor. Så mentalt börjar inte min resa på riktigt förrän vecka fyra känns det som. Lite som att jag först måste ta mig till den nivå jag var på innan jag slutade förra gången innan det räknas.

Jag tror inte att vissa människor föds som alkoholist. Jag tror man föds som missbrukare. Vad det sen blir är slumpartat. Tror jag kan bli beroende av det mesta. För en hel massa år sedan fastnade jag i ett tablettbruk av Kodein. Det gick fort för min hjärna att ta till sig den underbara effekten och dosen ökades snabbt. På den tiden kunde man springa mellan olika läkare och skylla på både det ena och det andra och Kodein betraktades då som rätt ofarligt. Knaprade dessa som godis i ett antal år. Bestämde mig inför en semester att jag skulle ur det. Avgiftade mig själv och det kan jag säja var en resa. Sängen med en hink och ett en vecka långt migränanfall. Trodde jag skulle dö. Alkohol går ur kroppen på ett dygn. Kodein sitter i, i upp till 8 veckor. Detta var de jävligaste veckorna i mitt liv.

Så öl blev en lättillgänglig ersättare. Sen satt jag fast där!

Jag tror att jag fixar 3-veckorsgränsen. Men som många här har vittnat om är det sen som det jävliga börjar. Hjärnan börjar spela spratt med ens tankar och helt plötsligt är det trots alla uppenbara nackdelar självklart att dricka en sexpack.

Så nu är jag på väg till utgångsläget. Efter 3 veckor börjar jag ta dag för dag. Jag säjer inte att jag inte åker dit innan dess, men jag ska göra vad jag kan!

Tack alla för att ni läser och tack för möjligheten att skriva av sig!

Ölhävaren

som har hjälpt och kommer att hjälpa massor av människor till ett nyktert liv. Däremot är jag övertygad om att det finns fler vägar att gå än via AA.
Jag förstår helt ärligt inte riktigt vad du menar med dina 2 frågor. jag har redan definierat mig som alkoholist även om jag är långt ifrån många av de livsöden som jag läser om här.
Om jag vill bli befriad från alkoholen tror jag inte att AA kommer att göra det åt mig. jag måste befria mig själv Inte på egen hand, men med hjälp och stöd från er här på forumet.

Men missförstå mig inte! AA gör en fantastisk insats och behövs!

Dag 5 nu. Känns bra!

Into_aan

Hej
Det finns en hel rad av sätt och ställen där man kan få hjälp. AA är det enda som har fungerat för mig. Jag skrev frågorna bara för att det kan finnas någon där ute som kanske läser dom och kan identifiera sig som alkoholist.
Både du och jag vet att det är det första vi behöver göra, att identifiera oss sedan kan man se vad man tror fungerar och sen är det bara att börja prova och se vad som fungerar.

Grattis till dina 5 dagar

Ölhävaren

Helgen har gått bra. Nästa för bra! Så bra att alkoholen ibland spökat med min hjärna. "Går det så här enkelt kan jag ju klippa en sexpack! Bara att sluta igen" Denna helg har jag varit fullt sysselsatt så den goda fen på höger axel vann denna gång.
1 1/2 timme kvar på dag 7 och fortfarande alkoholfri!

Minz

Hurraa för den goda, må hon sitta länge på din axel och viska goda saker i ditt öra!

Ölhävaren

Har precis som alla andra (Tycks det) haft massor av dag ett, två och tre. Men inte på åratal dag 22. Tre veckor har det varit som längst sedan en väldigt lång tid tillbaka. Det är tydligen då den "lilla jäveln" på vänster axel vaknar. Känner att jag behöver ha en plan för när/om det händer. Hur jag hanterar ett återfall som förhoppningsvis inte (men likförbannat troligen) kommer förr eller senare.

Ölhävaren

Att den så tydligt hör ihop med alkoholen. Har så länge funderat över varför alla småbekymmer är i nivå med ett världskrig och total undergång precis varje morgon. Att läsa och förstå varför gör att det redan är lite lättare på mornarna. Har trott att jag varit på väg att bli galen och färdig för psyket. Har på fullaste allvar funderat över min psykiska hälsa.
Vet inte om det är 8 dagar utan alkohol eller kunskap inhämtad här, men så mycket lättare de sista mornarna.

Ölhävaren

Dag 9 blev första jobbiga dagen. Trött, lättirriterad, orolig. Går på slak lina nu. Hjärnan leker med mig och försöker lura mig att jag blir lugn av några öl.
Känns som en timme i taget just nu. Mantrat är allt negativt. Räknar upp dessa i mitt inre.

Into_aan

Hej
Om du har det jobbigt så kan du alltid prova att be om hjälp, ex. Stå stilla, titta upp i luften, knäpp händerna och be om hjälp eller varför inte sätta dig på knä framför sängen och blunda och be om hjälp. Det har fungerat för mig varje gång. Jag är inte religiös på något vis men jag tror på en kraft som är större än mig själv och som har hjälpt mig att vara nykter i snart 5år och inte bara vara spritfri som jag varit tidigare och vad jag menar med det är att varje gång som jag har försökt att vara nykter tidigare så har min hjärna ältat allt som man kan tänka sig. Det har alltid slutat med en underbar ide om att alkoholen kommer att lösa alla mina problem och så har jag blivit full som en lärka.

Lycka till

Ölhävaren

Jag tar emot alla tips och provar gärna. Men jag tror att för min del är det bättre att vara sysselsatt för att skingra tankarna.
Idag har det varit bättre och nu alkoholfri i 10 dagar. Snart 2 lååånga veckor!

Pellepennan

Ja vi känner igen oss, och för mig var det inte så länge sedan. Tror att anledningen att du känner dig är just en kombination av att du läser, skriver och här får vi nya insikter. Men det viktigaste är nog att du inte tillför mer alkohol till systemet. Kan nästan lova dig att det kommer nya faser med uppgivenhet. Men det ordnar sig ju om man inte låter sig förledas till den första Biran.

Lycka till i den fortsatta kampen!

//PP

Pellepennan

Ja, vi känner igen oss, och för mig var det inte så länge sedan det var tio dagar. Gratulerar till dom! Tror att anledningen att du känner dig bättre är just en kombination av att du läser, skriver och här får vi nya insikter. Men det viktigaste är nog att du inte tillför mer alkohol till systemet. Kan nästan lova dig att det kommer nya faser med bla. uppgivenhet och annat. Men det ordnar sig ju om man inte låter sig förledas till den första Biran.

Lycka till i den fortsatta kampen!

//PP

Ölhävaren

Ja, jag är alldeles övertygad om att det kommer fler och värre faser längre fram. Jag jobbar nu med att stålsätta mig för jag vet att det kommer.
Har en hel del funderingar kring hur jag ska hantera situationen om jag åker dit igen. Tidigare har jag lagt ner alla planer på ett nyktert liv för lång framtid. Hur sjutton gör man för att inte bara fortsätta när/om ett återfall kommer.
Men på söndag är det 2 veckor! Närmar mig "personligt".

Zapata

Delar dina tankar Ölhävaren. Vad jag gör nu är att jag läser här mycket. Men vet att tiden kommer då man börjar förhandla. Skall försöka vara här minst en gång per dag. Men om man åker dit, så måste man bryta direkt. Två dar på raken så är jag tillbaka i trallen. Jag skulle vilja ha någon att snacka med. Att man ringer ibland och frågar varandra hur det går. Ja, som ett extra skyddsnät. Dels om det går bra, men framför allt då suget kommer och om man skulle snava till.

m-m

Bra knep att hålla sig sysselsatt. Min mest kritiska tidpunkt under de första veckorna var fredagseftermiddagen/kvällen. Visste inte vad jag skulle hitta på som inte skulle väcka sug. Min grej blev att boka in träningspass vid den tiden. Funkade bra, och ger ju bara positiva bieffekter. Gäller att hitta sin grej, mota undan suget innan det hunnit få fäste.
Grattis till dina 10 dagar, bra jobbat!
/m

Krumelur2016

Jag kan låta bli att dricka alkohol i veckor men efterhand är det som att det bygger upp en oro, irritation, blir sur och grinig, för att till slut bara ta ett glas. Sen blir det kanske bara ett i bästa fall första kvällen, sen två-tre nästa och fem en särdeles tråkig kväll och så häller jag ut resterna nästa morgon. Och dricker ensam framför tv:n. Det är inte bra. Men det där grinigheten som växer är värst. Har ni några bra tips på hur man kan få ut den ur systemet? Ens egna alltså :)

Villsluta

Känner igen mig helt och hållet. Men har druckit varje helg nu ett bra tag. Krypet i kroppen och tanken på hur gott det ska bli med några öl och lite vin börjar på fredag eftermiddag. Nu vill jag inte mer. Känner att jag är tvingad att dricka.