Jag är gift med en man som haft problem med alkoholen i flera år. Han har tidigare druckit rejält mycket men jag fick nog för några år sedan, vilket gjorde att han sökte hjälp i form av terapi. Problemet de sista ca 2 åren är att han dricker i smyg. Han blir sällan full men smygdricker. Han har inga problem med att ljuga mig rakt upp i ansiktet om att han har druckit trots att han vet att det är det som sårar mest. Vi har två barn, 5 år och 1 år, vilket gör allt mycket svårare. Jag har noll tillit till honom iom att han så enkelt bara ljuger mig rakt upp i ansiktet. Jag går med en ständig stress över detta och känner ett behov av att ha full kol vilket är en omöjlighet. Han dricker (visserligen mindre mängder) när han är ensam med barnen och det kan vara dagtid som kvällstid. Han har aldrig varit fysisk mot någon av oss i familjen.
Jag vet inte vad jag ska göra nu, en del av mig vill stanna kvar och en del av mig vill lämna. Jag vill egentligen inget hellre än att lösa det här, men jag ser inte hur vi ska lyckas? Vad kan jag göra, jag når ju inte fram och terapin verkar inte funkat heller?

Du har hittat hit då du befinner dig i en tuff situation med en man som druckit för mycket alkohol sedan några år tillbaka. Även om det är mindre mängder känns det inte bra att han även dricker då han har barnen. Du vill ha kontroll och känner att du inte kan ha det. Det låter som ni gjort en del försök till att få det bättre, bla genom att gå i terapi. Än har du dock inte märkt skillnad när det gäller alkoholen och det gör att du hittat hit. Du vill hitta sätt att lösa det här eller hur som helst få det annorlunda då du fått nog av hur det varit en tid nu.

Det hörs att du gjort mycket för att försöka påverka hans val att dricka. Ibland kan det vara hjälpsamt att prata med andra och läsa hur andra gör i liknande situationer. Bra att du tagit detta steg att skriva öppet såhär på ett forum. Om du inte redan sett det kan man anmäla sig till en studie här, genom den finns möjligheten att få stöd.

Oavsett hur du gör, fortsätt gärna skriv och läs här! Ibland tar det lite tid innan man får svar och man kan behöva skriva flera gånger.

Varma hälsningar,
Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet