Vi har just skilt oss och mitt ex ska flytta. De är över ett år sedan vi skickade in papperen om skilsmässa och han har hela tiden sagt att han ska flytta men inget har hänt. Min man är alkoholist men erkänner de inte trots många saker som hänt under våra år tillsammans. Han har bland annat förlorat körkortet och under en lång period lämnade han prover och lyckade få igen de, men nån större skillnad i hans drickande blev de inte.
Nu lovade han att i helgen skulle han flytta och vad händer? Jo han kom inte alls hem efter jobbet i går och i dag är hans mobil avstängd. Vi har ingen aning om var han befinner sig och ett av våra barn är riktigt orolig nu. Hon har ringt polisen för att höra om han fanns i nån fyllecell men de kunde polisen inte lämna ut nåt om de.
Nu är de väl bara att vänta och se vad som händer men jag tycker att de är oansvarigt att bara försvinna och inte höra av sig.

Åh va jobbigt.
Att bara sticka och inte meddela är inte schysst.
Ovisshet och oro är så hemskt.
Förstår att ni är oroliga.
Kan bara säga att jag känner medlidande och att jag önskar dig att allt ordnar sig på bästa sätt tillslut.
Så jobbigt att leva med någon som inte tar ansvar och dricker för mycket.
Tyvärr brukar det ju vara väldigt egoistiska och bli personlighetsförändrade.

Kvinna 50

Vid sex så fick vi tag på honom. Min dotter hade hunnit ringa polisen och sjukhuset och jag hade ringt hans bror och efterlyst honom. Hans bror var helt oförstående för han trodde att allt lugnat ner sig efter fyllekörningen. Men jag berättade att de bara blivit värre nu än förut. Ja vi vet var han finns nu i alla fall men de var otäcka timmar och han fick sig uppläxningar från många håll.

Kvinna 50

Nu är han borta igen. Han sov hemma söndag den 1 maj och sen dess har han inte hört av sig. Min dotter har sett honom några gånger men han har inte ens ringt till sin 12-åring. I går ringde hans gamla pappa och undrade om jag visste var han fanns. Men vi vet ju inget. Stackars gubben som får vara orolig. Rasar allt nu eller hur ska de gå?. Klart jag har lite dåligt samvete men jag måste tänka på mig själv nu. De är ju inte så att jag plötsligt kastat ut honom till ingenting.Jobbigt.

Hjärtat

Förstår att det är jättejobbigt! Jag har varit där. Min vän "försvann" under en utlandsresa. Eftersom ni har skiljt er kan jag tänka mig att han dränker sina känslor i alkohol och till och med hittat någon annanstans att sova.

Jag är verkligen inte den som ska ge råd eftersom jag är mitt i smeten men alla säger till mig, inklusive min vän, att jag måste släppa kontrollen. Därför säger jag detsamma och håller med dig - tänk på dig själv nu. Han är vuxen och ansvarar för sitt eget liv.
Styrkekram

Kvinna 50

Jag försöker men de är svårt eftersom barnen är så oroliga. Vaknade i natt och såg att han skickat ett spydigt sms. Låg länge och funderade och blev bara så himla rädd. Rädd att han ska göra mig nåt, ni vet hur känslorna kan köra iväg på natten. Sist han mådde riktigt dåligt slog han mig och de är ju det jag är rädd för. Tur jag har mina vuxna barn runtomkring mig.

SkåneTösen

Det låter verkligen jobbig det du och din familj går igenom. Du kan ju inte ha det såhär han måste ju ut ur huset, jag hoppas du och din familj kan komma till rätta med dessa problemen så du kan börja bygga upp ditt eget liv som inte bara kretsar runt honom och hans drickande. Jag förstår att du haft det väldigt tufft.
Du kanske kan försöka ordna ett besöksförbud eftersom han misshandlat dig?
Jag har ingen familj själv men kan tänka mig att det är komplicerat, har väl inga direkta bra råd att komma med...
Kan bara säga att det är starkt av dig att lämna, det är tyvärr inte alla som klarar det.

Vi stöttar dig!

Styrkekramar från Skåne.

Kvinna 50

Ja jag tänker att så fort han mår bättre måste vi till banken och fixa allt kring huset. Vet inte om vi behöver hjälp av nån eller om vi kan lösa de själva.
Men just nu känns de bara otäckt och jag känner mig inte längre säker i huset eftersom han har en nyckel. Hans pappa ringde i kväll igen och tydligen har han inte jobbat utan varit sjukskriven och pappan var jätteorolig. Han kan inte sova om nätterna för att x:et inte svara i telefonen. Jag försökte säga att han är vuxen och måste ta eget ansvar men de hörde han inte ens.
Hur ska detta sluta. Må de gå bra.

SkåneTösen

Om han är så labil att han slagit dig finns det en god anledning att byta lås för din egen säkerhet. Sedan om han inte kommer till sans så ni kan lösa detta med hans frivilliga inblandning borde du kanske skaffa en advokat, såhär kan du ju inte ha det. Du måste gå på nålar där hemma.
Är ledsen över att du har det såhär. Men kan ni inte få honom att samarbeta fårni nog ta i med hårdhandskarna och ta hjälp utifrån.
Polisanmäl misshandlen och skaffa besöksförbud. Jag hoppas dock att det går att lösa på ett fredligt sätt för det går ju snabbare.

Hjärtat

Polisanmäl misshandel, anmäl direkt när det händer, dokumentera skador, sök sjukvård och be dem dokumentera skadorna. Skriv ner händelseförloppet som du minns det. Det är en jobbig process men att bli misshandlad är aldrig ett acceptabelt beteende oavsett orsak. Det är möjligt att polisen inte gör något första gången men upprepade dokumenterade händelser kan läggas ihop vid ett senare tillfälle. Tyvärr finns det alltför många berättelser som vittnar på att en gång blir många gånger.

Du kan ringa Ring Kvinnofridslinjen 020 50 50 50. Det är en nationell stödtelefon för dig som utsatts för hot och våld. Öppet dygnet runt och du ringer gratis oavsett var du bor i Sverige. Ditt samtal syns inte på telefonräkningen.

Försök hitta lugnet. Samtala med honom när han är lugnt. Använd ombud om det behövs om du märker att ni inte kan samtala utan att det går snett. Önskar dig all styrka!

Kvinna 50

Nu har det rasat totalt för honom. Han har åkt in på sjukhuset och ligger på psyket, fått dropp för han var uttorkad och hjärtat var inte heller bra. Känns ändå skönt för nu vet vi var han är. Han hade tänkt supa ihjäl sig.
Barnen mår ju inte heller bra men vi har pratat om att alkoholen kidnappat hans hjärna och att de hade rasat förr eller senare även om han bott kvar, vi hade bara fått en utdragen ångest här hemma.
Jag ska försöka ta hand om barnen så gott de går och nu hoppas jag verkligen han får riktig proffsig hjälp. Jag kommer inte att anmäla men rör han ett hår på mig igen så anmäler jag direkt.
Nu vet även hans syskon och kanske får hans pappa lite lugn.
Jag pustar ut och kan släppa garden.

SkåneTösen

Psyket är rätt plats för honom. Försök att lösa så mycket som möjligt av det praktiska medans han är inlagd och nykter. Man kan ju hoppas att han får hjälp men i slutändan bestämmer han själv om han börjar dricka igen så det kan nog vara bra att utnyttja den här tiden för att få saker som måste göras gjort.
Är själv inlagd på psyket för tillfället och här man träffar ofta folk som supit sig in i en psykos, dom är i ett bedrövligt tillstånd...
För en del är inläggningarna den enda vilan dom får från sitt missbruk.
Det finns bra förutsättningar att få hjälp när man är inlagd. Och är man inlåst kan man inte dricka.

Lycka till med allt nu, skriv gärna hur det går för er.

Kvinna 50

Äntligen ledig från jobbet och kanske lite återhämtning. De har varit och är en tuff tid nu.
Han är fortfarande inlagd men hur blir det sen? Vem tar mot mig om jag rasar? Jag försöker vara snäll mot mig själv men ibland kommer anklagande tankar som börjar mala.
Vårt yngsta barn har jag peppat gå till kuratorn på skolan för att få prata av sig lite. Jag sa att de kan vara skönt att prata med nån annan också. Livet går vidare och jag måste fixa allt själv och jag får bara hoppas att allt går bra. Just nu känner jag mig ensammast i hela världen.

Kvinna 50

Ja så är han borta igen. Han skrev ut sig från psyket i går.. Vilken skräck när han ringde och jag hörde bilar köra runt honom och jag förstod att han inte var på sjukhuset. Han har blivit helt nojig och beskyller mig för saker som är helt tagna ur luften. Jag blev riktigt rädd när jag hörde hur han lät, han verkar vara väldigt sjuk.
Dottern ringde och fick bekräftat att han skrivit ut sig mot läkarnas vilja. I går kväll startade terrorn men sms om att inte längre orka och sen svarade han inte i telefonen. Min dotter ringde polisen som sökte honom och slutligen fick vi veta att han åkt till en stor stad typ 70 mil härifrån. Polisen spårade mobilen.
Lite lättnad ändå eftersom jag känt mig hotad men den är ju långt ifrån slut denna mardröm.

Mimmla

och jag VET att detta inte är lätt men nonchalera honom! Han är en vuxen människa och han spelar på allas känslor och får en massa uppmärksamhet. Du får helt enkelt lita på att han kan ta hand om sig själv, och kan han inte det så får polisen plocka in honom. Svara inte på några sms och dyker han upp så ring polisen.
Ta hand om dig och barnen och låt honom inte styra era liv längre!

Just ovissheten är ju så jobbig att leva i. Att inte veta eller kunna påverka. Ja vem hjälper dig? Om han kommer så ring polisen har du någon att prata med om allt?

Kvinna 50

Jo jag pratar med barnen, mina flickor är ett stort stöd. Men sant som du Mimmla skriver att han får uppmärksamhet. Jag tog ett beslut i går kväll att nu rensar jag. Jag har börjat plocka ihop han grejer i säckar för nu har jag fått nog. Vi måste gå vidare nu och ta hand om oss själva, både jag och barnen.

jas75

Starkt av dig att börja packa hans saker. Du gör rätt! Han är vuxen & gör sina egna val. Förstår att det tar kraft & energi från dig. Har du någon att prata med förutom dina barn? Det kan vara skönt att prata med någon professionell där du kan vräka ur dig. Vänd dig t.ex till beroendeenheten i din kommun. De har stöd till anhöriga. Du gör det så bra. Styrkekramar ☺

Kvinna 50

De värsta är att han verkar ju så sjuk, de är inte han längre. De är jobbigast för mina barn för de vet ju att deras riktiga pappa finns där under nånstans. Vad säger jag då?
Kan så vara tänker jag, men han har ändå gjort ett val. Minns att för några år sedan när vi pratade om att skiljas sa han att då skulle han åka långt bort hemifrån och de är väl de han gjort nu. Jag minns hur arg jag blev och sa att barnen behövde honom men han tyckte att de skulle ha de bättre utan honom.
Jag ska kolla upp var jag kan få samtal för de kan kanske vara bra. Jag vill ju inte bli bitter.