Hej Ny här!!!

Jag har träffat en man i över 1 år nu o det började med att vi bara va så kallat kk.....
under året som gått har ja sett han druckit så han blivit full 3 gånger per vecka... dricker han inte låser han i stort sätt in sig....

jag har bara fått träffa han hemma hos mig o då har han vart antingen full eller berusad....
jag har sett hans humör vart konstigt från o till, o när jag konfronterat hans drickande vill han inte lyssna...

han kallas tom för fylle( o sen hans namn)

ja anser han har stora alkoholproblem o nu sagt att det inte kan fortsätta så här om han inte tar hjälp utifrån....

problemet är att jag mår dåligt över mina känslor till den här mannen ... o vi älskar varandra..

det finns sår jag utsätt från hans drickande....
han har sagt dumma saker, kommer bara på fyllan, somnar hos mig vaknar bakis o irriterad o sen lämnas jag med ett tomrum :(

jag har nu ansett att jag måste ta mig därifrån för jag blir inte lycklig av den här relationen som bara är när det passar han...

att bara ses när han är full o inte när han är nykter kan ju inte vara normalt???
en kväll när vi skulle få det till att ha en normal dejt så varade den en timme.. hörde att han va obekväm över att han inte kunde ta en öl mm pga nån medicin

måste vara att han inte kunnat slappna av utan alkoholen???

jag har aldrig vart tillsammans med en sån här kille(nu är vi inte tillsammans)
men ja förstår inte hans beteende, om det är typiskt en alkoholists beteende... att vara sur o i ångest när han är nykter...

höst trollet

Välkommen till forumet!
När jag läser ditt inlägg, så lyser alla varningslampor!
Hur ont det än gör, så sparka den här killen ur ditt liv snarast!
Eftersom du aldrig sett honom nykter (bakfull räknas inte!)Så vet du överhuvudtaget ingenting om denne man och hans känsloliv!
Och som jag ser det, så UTNYTTJAR HAN DIG Å DET GRÖVSTA!
Det passar ju finfint att ha både säng och sänghalm, när man druckit.. Det är precis som med drogberoende, de ser hela tiden till att kunna fortsätta med sin hobby, drogandet!
I ditt fall, så är du medberoende, eftersom du underlättar för honomHan har någonstans att sova, och han får sina behov tillfredställda, utan att behöva anstänga sig.. Dvs, uppvakta, vara trevlig etc..
Och JA, det ÄR en typiskt alkoholist i beteendemönstret.
Han är sur och grinig, eftersom hans kropp skriker efter mer alkohol!
Snälla du, säg upp bekantskapen omedelbart, för DU kommer aldrig att kunna göra honom nykter!
Däremot, kommer han att skylla på dig, för att han dricker. Så fungerar nämligen alkoholister.
Fortsätt gärna att skriva på forumet, vi är många i samma båt. Här kan du ventilera dina problem och hämta styrka. Själv är jag både medberoende och beroende/alkoholist
styrkekram till ditt svåra beslut! / trollet

höst trollet

Jag tog mig friheten att kopiera detta från en annan tråd här i forumet! (ursprungligen "mulletant´s")
För jag tycker att både Tuvaforum och Carina Bångs blogg är SUPERBRA för oss som lever/levt i tjorviga relationer!(inte bara missbruk)
Jag tror att du kanske känner igen en del "mönster".. Kom bara ihåg, att du inte kan hjälpa mannen i ditt liv, såvida han inte själv är medveten/vill!

Mönstret i missbruket och medberoendet är så bekant och så lika även om den yttre ramen ser olika ut. Det är bara du som kan förändra mönstret, han kommer inte att göra det. Jag sätter in länk till Carina Bångs blogg - den sidan om maktlöshet/maktfull som jag ofta återvänt till http://medberoendeinfo.blogspot.com/2011/02/maktloshetmaktfull.html och startsidan http://medberoendeinfo.blogspot.com/ Myckt bra blogg för oss. Även Tuvaforum är jättebra http://www.tuvaforum.se/dysfunktionella-relationer.asp

Nana

Tack för välkomnandet!!!

Ja det är fler som sagt att han bara utnyttjar mig...

det som är förvirrande är att han går o säger att han älskar mig, att han är rädd för närheten... rädd för att bli sårad osv...

de gångerna ja sett han nykter är på hans jobb, många gånger ja kommit dit då vi haft en nära relation, är han avisande...

kommfronterar ja han då, skyller han på att han jobbar o att han va på dåligt humör....

det som fick mig att säga upp det här med han nu.. va att ja vart ledsen för han va så känslokall sist han va hos mig... ja började gråta o han sa lägg av:/ ja sa åt han att det va elakt av han, då gick han hem... inte ens ett förlåt efter det har ja fått...

ja känner att han på det ena planet utnyttjar mig då vi kommer varandra närmre () att det bara blir mellan lakanen o på fyllan ute...

sen som nu när jag börjar hålla mig från han o blir gladare då kommer han krypandes o säger han har tänkt o att han nu inser va han förlorar... han säger själv att han är dum i huvudet o att han älskar mig oerhört...

för mig så går inget ihop... älskar man nån så beter man sig inte så här

Äntligenfri

Hej.
Du låter både klok och insiktsfull men också medberoende. Ett alkoholistbeteende är ofta utnyttjande i någon form, anklagande för att slippa ta eget ansvar och ganska hänsynslöst. Alkoholen kommer först. Den här mannen låter som en parasit som bara drar ner dig. Ju längre tud du tillåter att det pågår desto längre tid kommer du att behöva för att läka från den här upplevelsen. Slösa inte bort din tid och ditt liv, var rädd om dig och känn att du är värd mer. Jag kastade bort tio år på att leva med en sån människa, det är inte värt det! Nu har jag efter ett antal år själv lyckats få alkoholproblem och lever med en ny man som gillar att dricka för ofta. Hoppas du kan finna stöd i det här forumet för att komma vidare. Lycka till!

höst trollet

Kolla länken till Peter Wirbing i min tråd "Det här händer när vi dricker" i forumet Dricker jag för mycket!
Den beskriver vad som händer när man tankat upp hjärnan med alkohol!
Du KAN INTE prata "förstånd" med honom när han har druckit, för då har hans hjärna loggat ut!
Och tyvärr, så är det du beskriver ett normalt beteende för en alkoholist!
Hans enda(?) eller i varje fall största hobby/kärlek, är ALKOHOL!!!!
Så länge han inte vill inse det, så kommer han inte att ändra sig, tvärtom, han försöker givetvis att behålla fördelarna han har genom att du förser honom med både sex och nattkvarter..
Jag har i ett tidigare äktenskap, varit gift med en man som tyckte att det var jättebekvämt att ha mig som personlig passupp. Mat på bordet, rena kläder och någon som tog hand om markservicen, medan han var ute och svirade..
Efter ett antal öl, så ansåg han sig nämligen vara en guds gåva till kvinnorna och flirtade hejvilt med allt kjoltyg i närheten.
Måttet rågades, när han var otrogen med min (då) bästa vänninna. Kruxet var bara att han "blev kär", men inte hon!
När hon dumpade honom, så kom han krypande med svansen mellan benen och bedyyyyyrade, att det bara var tillfälligt.. Anledningen var att han inte ville vara ensam och att han inte ville förlora fördelarna med att "bo på hotell"
Det blev skilsmässa, och det tog inte ens en månad innan han hittat en ny kvinna (som givetvis var hans livs stora kärlek..)
Så tro honom inte!
Inte förän han bevisat (genom att vara nykter en längre period!typ minst 6 månader)att han verkligen både KAN vara nykter och vill vara mer än bara kk med dig!
Det låter hårt, men jag är rädd att du går under annars..
Var rädd om dig/ trollet

Nana

ja det där med att "bo på hotell" har ja tänkt på
inte för ja har mat här för den delen men han gillar att va här, för ja får inte vara hos han... har under det här året aldrig fått satt min fot där

ja har sett han nykter i stunder men nej aldrig så det gått en vecka och över det... o föresten så vet ja inte va han gör när ja inte är vid han...

han kan försvinna till en annan stad va han sagt sen i flera dagar

Lelas

Hej Nana!
Välkommen till forumet!
Så bra att du har hittat hit och börjar sätta ord på dina tankar kring det här.

/H, tillfrisknande medberoende

Nana

fick ett tele samtal i natt... klart han hade drukit... ja lät det glida förbi rätt snyggt...

tänker att vill han ta tag i sitt problem o lösa det då kan det kanske bli vi i framtiden....

så länge finns ja vid sidan om....

jag vill inte bli drabbad av hans reaktioner från alkoholens påverkan o abstinensen han får de dagar han inte intar den....

känns på ett sätt bättre att få en distans mellan han o mig så ja inte far illa

höst trollet

Heja Nana! Jag tror att du är på definitivt rätt spår!
Fortsätt att skriva här, vi kommer att stötta dig!
En sån som han är inte värd en tjej som du.
Här är du inte ensam. För faktum är, att man är aldrig så ensam, som när man är ensam, fast man är två..
Låt honom fundera, är han inte beredd att göra något åt sitt liv, utan bara vill ha "husrum för natten" när det passar honom, då är han definitivt inte något att vare sig satsa eller vänta på..
Tag hand om dig! kram /trollis

Nana

Tack Trollis/ och till er andra :)

ja bättre att va ensam ett tag än att va ensam när det ska vara så att man ska va 2

nej ja finns här på distans så länge det är på den där nivån...

förstår att han blivit van när ja tagit emot han gång på gång... men nu bryter det sakta mönstret

kram Nana

Nana

skriver av mig

har snart gått två veckor från att träffat han...

kommer nog se han i helgen känner ja på mig ( vi är absolut inte osam på nåt sätt) ja försöker bara minimera att lägga mig i hans problem, och att hålla han o mig på distans så han inser att det är allvar... som sagt så måste han ta hjälp om det ska bli nåt mellan oss igen...

höst trollet

Skönt att höra att du lyckas så bra med att inte släppa in karln! Som du skrev tidigare, så har du ju ingen aning om vad han gör när ni inte träffas..
Känns som du tar väldigt bra beslut ;-)
Hoppas att du själv kan hitta på något roligt att göra istället.
Jag ska jobba i helgen, men det kommer säkert att finnas andra här på forumet som kan peppa dig.
kram trollis

Nana

skriver av mig

det blir förändrat nu, jag hör inte av mig som innan, känner att jag tappar greppet mer o mer över de ansvar jag tagit (vilket är bra men också nytt)

det ja vill nu är att tiden ska gå innan ja faller dit, det är på gränsen att ja skulle ha svårt vid en situation då han kanske frågar om han får vara hos mig en kväll/natt =/
känns som skulle det vara fritt så här en till 2 veckor till skulle jag nog vara stark nog att kunna säga nej!!! men å andra sidan ser ja redan nu i min egna text att det är dit ja vill komma... men att styrkan inte finns där än o att jag kan stå för den....

hoppas det går ett tag innan ja får den frågan, för i nulöget kommer det vara svårt att säga nej till just det

Nana

ja är vansinnig nu

såg fanskapet la ut en sak på facebook =/ äter middag med sina vänner... åter igen tar han inte tag i nåt... ( han har sagt han ska fixa till en middag åt han o mig men väljer en engång det åt andra...

fy fan va arg ja blir.... det gör mig så där han är inte ens värd min energi, kärlek, att ja ens bryr mig......

han kan fan dra åt helvete.. är så jävla glad att ja hållt mig från han nu...
så många gånge på över ett år o ingen middag... eller jo en gång men han ville iväg efter en timme....

stack från mig, fast det skulle vart en hel kväll med mig....

Lelas

Nana - man får bli arg!

Dessutom är ilska ibland bättre än att vara ledsen. För i ilskan ligger en vilja till förändring. Eller hur?

Var rädd om dig!
/H.

höst trollet

Använd den här ilskan konstruktivt!
Den här killen är definitivt inte värd en tjej som du!
Jag vet att det gör ont, när sanningen går upp för en, men den får en också att bli mer bestämd.
Om han gör detta för att såra dig, så finns det definitivt inte kärlek bakom..
Jag önskar dig allt gott och att du fortsätter vara tuff mot honom.
Vi stöttar dig Nana!
kram trollis

Nana

tack för er hjälp

måste tala om att ja gick tebax en kort i helgen....

han sa ja älskar dig,o höll nästan på att gråta, han höll mig så hårt om o höll om hela natten... sa säkert ett 10 tal gånger det o ja kände det verkligen...

dan efter så är det som han är en annan...

det pendlar mellan kallt o varmt....

vet inte om det är alkoholens påverkan men bör väl ha det...

han kom o va onykter en natt här... ringer ofta på nätterna då han e full, sist va det halv tre i natt...ojag har märkt att han vart full tre gånger den här veckan....

kan de va så att alkoholen ligger närmre hjärtat än va han själv anar...

jag har nu sagt att ja tycker han har problem med drickandet o han sa att han vill att ja säger det...

har ni också en man som öser kärlek ena dagen o är kall den andra... är det alkoholen som de har abstinens av då de är nyktra....

ja fattar inte??????

Lelas

Hej!

Du undrar "kan de va så att alkoholen ligger närmre hjärtat än va han själv anar..." och det tror jag absolut att det kan.

Det är inte alls ovanligt att en alkoholist pendlar mellan "varmt och kallt" som du beskriver det - det ingår i sjukdomen och i processen med att förstå själv att man är sjuk och behöver hjälp. Det är ett resultat av en liten vit gubbe och en liten svart gubbe som sitter på varsin axel och viskar i alkoholistens öron...

Var rädd om dig!
/H.

Nana

tack för svar :)

det är så vansinnigt förvirrande.....
från ena dagen till den andra... o detta lovande hela tiden :( som igår skulle han ringa mig. ja sa ja men gör det då ja lovar sa han... nej då gör han inte de!!! då ska ja ta hans ursäkt som kommer idag... nana jag va så trött ja somnade....

hela tiden ska han komma undan med de :(

ja får foga mig hela tiden...

jag gick tillbaka nu för han va verkligen så att han menade de han sa sist han va här...
men inget kan ja lita på.... jag litar inte på att han kommer komma när han är nykter, litar inte på att han vill umgås, litar inte på att han ens kommer ringa när han säger han ska....

inget blir av pga att han väljer bort de här han påstår älskar o saknar....

det har vart så här över ett år nu...

vi har aldrig setts på ett normalt sätt...
gått ut o ätit, gått hem sen.... hyrt film eller åkt iväg tillsammans...
jag har aldrig fått kommit hem till han heller....

o när jag drar från han o inte hör av mig kan de gå ca en till 2 veckor sen kommer han o då har han pratat ut med nån o vips så säger han att han fattar inte va han själv sysslar med(det är på fyllan han säger det här) han visar stoooor ånger o säger att han är dum i huvudet som inte tar tag i oss..

då tror ja att han tänkt o kommit på bättre tankar, sen är han samma igen....

höst trollet

Hej Nana!
Det han håller på med, är att försöka fortsätta med " Äta kakan och ha den kvar"
När du försvinner, får han göra en liten kraftanstängning, för att fortsätta binda dig till sig.
När han tror att du är "fast" igen (dvs, allt är som förut) så fortsätter han att skita i dig!
DET, är precis så alkoholister fungerar!
De tar till ALLA knep, för att få ha alkoholen och staus quo kvar i sina liv!
Du måste helt enkelt bestämma dig, för hur mycket och vad du vill tolerera från den här mannen..
För HAN kommer INTE att ändra sig (inte i första taget)
När han har druckit alkohol, blir han "känslosam" och kan då lova guld och gröna skogar.
När han blir lite fullare, har han glömt allt han lovat.
Och när han håller på och nyktrar till har han ågren, är irriterad och tänker på nästa fylla..
Bara den grejen, att du aldrig blivit hembjuden, får det att kännas som ugglor i mossen..
Kanske HAR han rentav en familj? Har du undersökt saken? Vet du överhuvudtaget VAR han bor?
Eller kanske har han ingen fast bostad överhuvudtaget, utan flyttar runt, hos suparkompisar och dig..
Fundera på det, och ta reda på MER om den här mannen, innan du tar nästa steg
/ trollis