Att skapa ett nytt liv

155 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
mulletant
Håller med

föregående talare. Båda! Kram! / mt

mulletant
Håller med

föregående talare. Båda! Kram! / mt

barbalala
Känner mig lugn och trygg att

Känner mig lugn och trygg att sova ensam med barnen. Han har åkt bort över helgen. Nu har jag upptäckt fler kvinnor som han aktivt söker relationer med. Jag är använd färdigt, och kasserad. Håller fast vid min plan, men funderar över om det verkligen är jag som ska flytta ut i "lilla huset". Egentligen känner jag att han faktiskt inte är välkommen hem alls... Jag har läst mycket på "Tuvaforum" och lyckats komma över en bok: "Men jag då?" och blir mer och mer övertygad om att det är en narcisist jag lever med, sedan 20 år. Inom parantes kan jag säga att alla de nya kvinnorna som dyker upp i hans liv är 30 och han är 60. Själv är jag 40 så jag börjar väl bli för gammal ...

barbalala
Sovit jättegott!

Mina underbara barn kommer fulla med morgonpussar och kramar! Katterna gurrar och friden är här. Massor av disk, tvätt och aktiviteter ligger framför. Ska ringa vännerna och fundera över steget idag... Vem av oss ska flytta på sig, och vart. Helst skulle jag inte vilja sova under samma tak en gång till. Men så kommer det ju inte att bli. Hur skruvar man isär dubbelsängen? Har vi några fler sängben någonstans?...Stora och små frågor, som skapar bara en lite fjäril strax under hjärtat just idag. Vad ska jag säga när han ringer... Bäst att jag hinner ringa mina vänner innan!
Kram på er kära vänner!

Lelas
Sängben

Vilken härlig läsning! Just så där konkret är det som man måste vara... på sängbensnivå.
Jag förstår att fjärilen strax under hjärtat gör sig påmind, men det är härligt att se din styrka lysa ut från din text.
Ha en bra dag, vännen!
/H.

Mie (inte verifierad)
Sängbben...

Skruva bort alla ben så länge... du kommer att bli stark under din resa...Kram från Mie.

barbalala
Inga sänben.

Idag åker sängbenen av. Just nu ligger jag före min plan! När bollen är i rullning går det visst inte att hejda. Jag har markerat gränser, och jag bara gapar av förvåning över reaktionen. Han finner sig faktiskt! Vi är helt tydligt på väg mot separation, tyvärr finns det ingen utsikt att rädda den här konstellationen. Jag är helt säker på att han snart kommer att vara inne i en ny berusande förälskelse (just nu är de legio). Tyvärr tror jag också att det kommer att innebära att han så småningom kan börja dricka igen, men jag hoppas så klart att jag har fel i det. Nykterheten just nu handlar mycket om att stå framför spegeln och konstatera att han aldrig har mått så bra som vid 60... och ingen ska komma och säga att han inte hade kontroll över sitt drickande, se bara! För barnen har det i alla fall varit ett år som de kan ha som en tillgång i sitt inre, då pappa varit nykter och närvarande, och jag hoppas förståss att det kan fortsätta så, men det enda jag kan råda över är att jag ska fortsätta att vara, eller bli, en hel mamma som står kvar om det blåser.

Lelas
:-)

Härligt! Heja dig! :-)
/H.

Mie (inte verifierad)
<3

Kram från Mie...

Adde
Elda upp

sängbenen nu så de aldrig mer kan användas !!

Finns nya fina att köpa sen !!

barbalala
Brasa...

.... helt klart ett lockande alternativ :) ... men de är arvegods efter hans älskade mamma och hatade pappa, så jag tror han får ta hand om dem.

Kram till er allihopa, som peppar mig. Ni anar inte vad mycket det betyder!

medberoende (inte verifierad)
Hej!Du är grymt duktig

Hej!
Du är grymt duktig Barbalala! Ja hänger på, väntar bara på att alkisen kommer hem sen åker han ut! Känner mig ganska stark i detta. Vi får stötta varandra Barbalala.

barbalala
Hjälp, hur ska jag våga!

Förbereder mig för det viktigaste telefonsamtalet på många år, kanske någonsin i mitt liv. Just nu är jag så nervös att jag har svårt att skriva för händerna skakar. Jag ska meddela att jag tänker flytta väldigt snart. Jag har ingen aning om vilken reaktion det kommer att ge upphov till, mer än att den kommer att bli stark. Jag är inte säker på att jag vågar... ska nog ta en promenad och repetera vad jag ska säga och framför allt varför. Herregud! Hur ska det här gå! ... Hjälp!

mulletant
Tänker på dig och väntar på

att du skriver och berättar hur det går! Kram, kram, kram! / mt

Lelas
Heja!

Barbalala! Hur har det gått? Skriv och berätta!

Om du behöver hitta argument för det som behöver sägas, så backa tillbaka i det du har skrivit här... Här finns allt du behöver veta.

Du är värd ett bättre liv, du är värd det bästa! Kram kram!
/H.

lillablå
Oj!

Har inte varit en så flitig besökare på ett tag, och här händer det grejjer minsann!
Skriv och berätta!!!
Hoppas verkligen att allt gått bra, ska tänka lite extra på dig de närmaste dagarna!!!
Stora kramar!!!
/k

barbalala
Det har gått bra, men

just igår och idag hade jag en rejäl dipp. Jag såg en av de där andra kvinnorna på stranden. Jag kände mig först bara förbannad och hade lust att gå fram och säga ... något..., men packade istället ihop mina barn och åkte därifrån, och sedan komma alla tårar. Därpå ett långt och tärande telefonsamtal men honom på kvällen. Fler tårar som fortsatte att rinna nästan hela natten. Som tur är jag har jag en storskog runt knuten, och det är så läkande med en lång morgonpromenad med hunden till forsen och tillbaka. Nu mår jag bättre.

Annars har sommaren varit mest bra. Jag har varit med mina barn och mina kompisar och inte mycket med honom. Jag har hittat en lägenhet dit jag flyttar om två och en halv vecka! Nu verkar det som om han kommer att flytta också, och då väldig nära mig... Det blir väl nästan idealiskt för barnen, som kan gå emellan lätt som en plätt. Jag har också propagerat ganska duktigt för att han inte skulle flytta till någon annan stad, för barnens skull, men grannar.... känns väldigt arbetsamt. Nu kommer han hem om några dagar, och jag börjar jobba igen. Mycket slit ligger framför med flytt, bodelning, göra upp om vårdnad o.s.v. Jag vet att jag måste komma ihåg att sätta mig själv i centrum för mitt eget liv.

barbalala
Det har gått bra, men

just igår och idag hade jag en rejäl dipp. Jag såg en av de där andra kvinnorna på stranden. Jag kände mig först bara förbannad och hade lust att gå fram och säga ... något..., men packade istället ihop mina barn och åkte därifrån, och sedan kom alla tårar. Därpå ett långt och tärande telefonsamtal men honom på kvällen. Fler tårar som fortsatte att rinna nästan hela natten. Som tur är jag har jag en storskog runt knuten, och det är så läkande med en lång morgonpromenad med hunden till forsen och tillbaka. Nu mår jag bättre.

Annars har sommaren varit mest bra. Jag har varit med mina barn och mina kompisar och inte mycket med honom. Jag har hittat en lägenhet dit jag flyttar om två och en halv vecka! Nu verkar det som om han kommer att flytta också, och då väldig nära mig... Det blir väl nästan idealiskt för barnen, som kan gå emellan lätt som en plätt. Jag har också propagerat ganska duktigt för att han inte skulle flytta till någon annan stad, för barnens skull. Men grannar känns..... väldigt arbetsamt! Nu kommer han hem om några dagar, och jag börjar jobba igen. Mycket slit ligger framför med flytt, bodelning, göra upp om vårdnad o.s.v. Jag vet att jag måste komma ihåg att sätta mig själv i centrum för mitt eget liv.

Lelas
Bra!

Åh! Bra jobbat, barbalala! Grattis till din lägenhet!

Och, vet du... det är jobbigt. Man får gråta. Alla spänningar och all oro som du har känt under så otroligt lång tid börjar släppa nu när du ser slutet, och då kommer sorgen, utmattningen och gråten. Så, tillåt dig att gråta och fortsätt gå fina promenader.

Kram!
/H.

mulletant
Kram och lycka till barbalala

- det blir fint med egen lägenhet så att du får ro att hitta dig själv. Kram! / mt

lillablå
Skönt!

Nu får du dina egna rum att vara i, utan oro och övertramp...
fattade inte riktigt hur mycket det betyder att ha ett hem där man
känner sig 100% trygg och hemma förrän jag fick mitt förstahands-
kontrakt i februari i år...
Gråt och låt det komma ut, även om det inte känns så just nu så
kommer det att finnas dagar om ett tag när du trots allt känner dig
rätt så nöjd och lycklig, och lättad...
Stora kramar och fortsätt kämpa!!!
/k

Mie (inte verifierad)
Eget liv...

Åhh.. vad härligt att du är på väg mot ett eget liv... stor kram från Mie

barbalala
Jag vacklar...

Idag ska jag till min nya hyresvärd och skriva kontrakt, så jag har ju kommit så långt, men han kom hem för några dagar sedan och var en ängel, som bara sade att han önskar mig allt gott, och att vi kan finna varandra igen så småningom och att han ska hjälpa mig med flytten, kom med bra tips om bättre bostad för mig och barnen...
usch, ska vi vara så här snälla mot varandra? Då blir det ju jättesvårt! Han pratade också om sina otroheter och bad uppriktigt ledsen om förlåtelse.

Men för 20 år av drickande kommer inget förlåt. Trotts att han nu varit nästan nykter i ett helt år (!) så anser han fortfarande inte att alkoholen har varit något problem, att det är jag som överdriver och konstruerar...
Varför gör han så? Han är ju nykter nu, varför är det då så svårt att erkänna det som varit? Kommer det att förändras?

Hans säng har flyttat in igen och står på andra sidan sovrummet. Och jag flyttar om två veckor...

Ja, det känns farligt nu. Jag har stålsatt mig så mycket och så länge mot alla hans argument och hot och böner, så jag längtar så efter att få slippa mitt pansar, och när han vädjar till det som finns där innanför... Jag vill ju inte förvandla honom till ett monster i mina ögon. Jag vill ju att det ska vara sant att han är uppriktig. Jag vill ju att han ska kunna förändras...

Lelas
Stå på dig!

Vackla inte!

Se det som en fördel att mannen är lugn och inte ställer till det för dig. Men - låt det inte hindra dig från att genomföra din plan! Inte!

Nej, han kommer inte förändras, åtminstone inte så länge du finns kvar i hans liv. Stå på dig nu, vännen, du är snart i mål!

/H.

barbalala
Mönster

Det dröjer inte så många timmar innan jag börjar känna igen mönstren igen. Det blir inte bättre här, jag måste härifrån! Min mun går just nu med på en del konstiga förslag, bara för att jag ska få komma iväg härifrån, föratt kunna börja sortera i vad ett vettigt alternativ blir för våra barn. Jag har läst igen i gamla trådar här på forumet. Mies och Märtas konversationer om olika typer av våld i relationer till exempel. Jag har också läst på "tuvaforum" och en bok som jag rekomenderar: "Men jag då" av Sandy Hotchkiss.

Kram och tack, Lelas, Mie, Märta och alla andra för allt ni skrivit här under åren. Idag har jag stor glädje och nytta av det!

medberoende (inte verifierad)
Hej!Nej gamla vaner och

Hej!

Mie (inte verifierad)
Glad...

Blir glad över att läsa att min & andras resa gör nytta & skillnad.

Gäller att kunna hitta ett andningshål så att jag inte vacklar fram & tillbaka till det destruktiva mönstret.
Inte låta dålig energi ta över mina tankar.
När jag hittat det där lugnet inom mej kan jag plocka fram det när kaos blåser in.
Veta att jag är bra som jag är, skuld & skam är inte mina känslor längre.
Vara stolt över att jag hanterar livet med omtanke, lugn & lycka.

Det har tagit tid att komma hit & det måste få ta tid.

Lev & låt leva.
Kram från Mie.

Lelas
Tack!

Jag instämmer fullständigt med Mie (som så ofta!) - om mina erfarenheter kan vara till hjälp för någon annan så värmer det mitt hjärta oerhört. Jag vet ju också själv att jag hade oerhört mycket stöd i att läsa alla klokskaper här på forumet när det stormade som värst här i mitt liv. Så, tack för de fina orden.

Oavsett om vägen leder bort från alkoholisten och ett nytt liv på egen hand i lugn och ro, eller om den leder tillbaka till den nyktre alkoholisten och ett nytt liv tillsammans - så behöver vi alla få höra att andra har gått igenom samma sak och delar våra historier.

Och jag instämmer såklart även med medberoende: Stå på dig, barbalala! Du är nästan i mål nu!

/H.

barbalala
Packar.

Stannat hemma från jobbet för att packa flyttkartonger ensam hemma. Det känns bra!

mulletant
Du fixar det här barbalala!

Lycka till, låt oss följa dig en bit på vägen.... ha en bra dag!/ mt

Sidor