Båda mina föräldrar dricker och imorn ska jag och mina systrar öppna pandoras ask

50 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
miss lyckad
Visa din mamma detta forum?

Vi är många föräldrar som har alkoholproblem på detta forum. Det är väldigt bra att läsa och skriva här. Jag är ganska säker på att min egen dotter har skrivit här, men har inte sagt det till henne. Det kanske vore bra för din mamma att använda forumet. Du är en fin, omtänksam och duktig dotter, glöm aldrig det! Din pappa kanske har svårt med konsekvenser av din mammas drickande för att han jobbar mycket borta och har svårt att ta hand om dig? Han måste oavsett vilket ta vuxenbeslut om nykterheten hos din mamma inte håller. Du är ett barn och dom är vuxna. Jag har 4 barn och varit nykter 1,7 år. Det går att bli nykter, men den som dricker är ansvarig för nykterheten ingen annan. Kram..

Lollos25
Samma 13 åriga tjej!

Hej det är jag igen, samma tjej fast var tvungen att göra nytt konto för glömde lösenordet... om jag ska vara ärlig har det inte blivit ett dugg bättre, hon lyssnar verkligen inte på någonting, nu har det blivit exakt som innan.. vad ska jag göra? Och hur ska jag agera i situationen när hon blir konstig? Tacksam för svar, och grejen är hon har väldigt svårt att sova så annars är hon lixom uppe och springer om ingen är hemma, alltså så kan det ju hända saker eftersom hon är lite vinglig på benen.. VAD SKA JAG GÖRA? Idag var en sån dag jag bara inte orkar med detta, så jag frågade om min bror om han kunde vara hemma (vi har gäster dessutom) och om jag skulle sova borta så skulle han också det så det var inte så schysst 😫 Snälla hjälp mig nu, det kommer stora floder ur mina ögon känns det som

Fundersam dotter
Styrkekram

Hej Lollos! Min pappa blev alkoholist när jag var ungefär i din ålder, det är typ 20 år sen nu. Jag känner så med dig. Jag tycker inte att varken du eller din bror ska behöva ta ansvar för din mamma. Att "fly" till kompisar tror jag är en bra ide, när din mamma dricker och din pappa inte är hemma. Det din mamma gör och det som ev blir konsekvensen är hennes ansvar. Jag undrar igen vad din pappa säger, om du har pratat med honom. Själv ångrar jag allra mest att jag inte bad andra vuxna om hjälp när det gällde min pappa. Så som flera andra sagt, försök hitta nån vuxen som verkligen tar ditt mående på allvar att prata med. Om din pappa inte klarar det, finns någon annan? Sen tycker jag kontakta socialtjänsten i din kommun, de har ju hand om både behandling av missbrukare, och stötta barn som mår dåligt. Min egen erfarenhet när det gäller min pappa är att ingen annan kan påverka hans drickande. Därför har jag givit upp om att försöka påverka honom, och fokuserar nu istället på att själv försöka må så bra som möjligt. Jag vet inte om detta är nån hjälp för dig, men jag vill iaf skicka en stor kram till dig, och att du ska veta att jag tänker på dig.

Carina
Hej igen Lollos25!

Vad tråkigt att höra att din mamma fortsätter på samma sätt, och jag kan tänka mig att du känner dig besviken då du var så modig och samlade kraft till att berätta för henne vad du känner. Tyvärr är det ofta så, när det gäller beroendeproblematik och förändring att det tar tid. Att man snubblar på vägen.
Och tyvärr är det ju så att du och dina syskon påverkas och mår dålig av det. Du verkar vara en mycket klok tjej och jag är så glad för att du skriver här och att du är beredd att söka hjälp. Förhoppningsvis kommer det hjälpa hela din familj långsiktigt.

I ett tidigare inlägg skrev jag till dig att ta dessa kontakter, vad tror du om det?
* BRIS (Barnens rätt i samhället) också har telefon, chatt mm. där du kan söka hjälp anonymt. Kolla här: https://www.bris.se/for-barn-och-unga/just-nu/
* Trygga barnen som där barn och unga som växer upp med en mamma eller pappa med beroendeproblem kan få hjälp och träffa andra ungdomar i liknande situation. Se här: http://www.tryggabarnen.org/ De har också en chatt där du kan få kontakt med dem.

Finns det någon annan vuxen du kan prata med? En moster, farmor, morfar eller annan släkting? Någon lärare, elevhälsa eller kurator på skolan? Och, naturligtvis kan du kontakta socialtjänsten i din kommun. De kommer då försöka prata med din mamma och se om hon vill ha hjälp gällande alkoholproblemet och de kommer också prata med dig och syskonen för att se hur ni mår.

Fortsätt gärna skriva här och berätta vem/vilka du kontaktar och hur det går!
Kom ihåg, du är inte ensam! Vi är med dig!

/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Lollos25
Tack.

Ja, men hur kan man få tag på socialtjänsten i sin kommun? Min pappa har varit väldigt strikt med mamma men hon köper ju hem och gömmer så hon ska kunna ta lite då pch då.... jag ska upp till min gudmor som bor i Umeå några nätter, hon har haft samma problem men går nu på antabus och mår superbra!!! Men jag vill att min mammma bara ska förstå min situation, nästa vecka lovade hon mig att hon skulle söka hjälp, och jag ska se till så hon gör det också :) tack för alla tips hörni. Även fast jag inte känner er så känns det som ni har hjälpt mig något enormt!!!

Bedrövadsambo
Din gudmor

Jag tycker att du ska ta chansen att prata med din gudmor. Berätta precis hur du har det. Om hon haft samma problem kan hon hjälpa din mamma genom att tipsa om hur man ska gå till väga.

miss lyckad
Bra ide..

Prata med din Gudmor. Hon känner till beroendeproblemet och kan säkert lyssna och ev. hjälpa. Ibland förskönar man bilden av missbruket, men för att få hjälp så är sanningen det enda rätta. Hoppas du får en fin vistelse i Umeå.. Kram

InteMera
Jag håller med de andra att

Jag håller med de andra att du ska prata med din gudmor! Hon förstår garanterat mycket väl det du berättar och kan säkert försöka hjälpa dig.

Din kommuns socialtjänst borde du kunna hitta på din kommuns hemsida, googla på din kommuns namn och leta dig in på någon rubrik för sociala tjänster eller liknande. Där ska finnas kontaktuppgifter till socialhandläggare eller liknande, du kan prova ringa anonymt först och förklara så får du se om det känns som du vill boka tid hos dem.

Du verkar stark och kommer klara dig bra men ni behöver hjälp hela familjen och framför allt din mamma.

Lollos25
Hej igen!!

Hej igen!! I dagens läge vill jag bara säga att det går framåt... hon går på tabletter som gör att hon tappar suget lite av alkoholen och även att man inte får i sig en så stor mängd. Så dom här senaste dagarna har det gått bra, skiftat mellan alkoholfritt och vanligt men ändå varit "normal" eller vad man kan säga... imorgon ska vi åka bil ner till Göteborg iallafall så det blir skoj!! ❤️

Bedrövadsambo
Så glad för din skull 😊

Ha riktigt roligt i Göteborg! Kram ❤️

isak b
Vet inte vad jag ska göra

Min Pappa brukar ibland dricka sig nästan full. Han sluddrar lite när han pratar men inget mer. Men jag tycker det är jobbigt när semestrar/helger ska bli lite förstörda för det. Jag tycker verkligen inte om att det ska hända. Han blir bara full på kvällen efter att han har druckit. Några gånger så har han bett om ursäkt men det har typ aldrig blivit någon skillnad.
Behöver hjälp för vad jag ska göra.

Sisyfos
Prata

Prata med honom lugnt och sansat. Beskriv för honom hur du menar med förstörda. Sen beroende på vilken reaktion du får så kan ni gå vidare från det.
Det är ingen idé att prata när hsn har druckit, gör det när han är nykter, men det är bättre att du tar fram problemet i ljuset. Ofta håller alla tyst och det är sämre.
Hänvisa honom hit till forumet. Här kan han läsa på.
Hoppas det ordnar sig!

Bedrövadsambo
Isak B

Hur gammal är du? Beroende på hur gammal du är finns det någon annan vuxen du kan prata med? Din mamma, eller mor-farföräldrar, lärare, skolsköterska? Du har rätt till dina känslor och åsikter. Det bästa är att du lugnt inför din pappa, när han är nykter, säger ”jag tycker/tänker/känner...” Ingen anklagelse, berätta bara hur du upplever det. Sen får du se hur han reagerar och agerar. Fortsätt skriv här!

Jessan
Tack

Är också i samma sits . Har druckit för mkt och mina barn har mått dåligt av det 😢😢 min största sorg i livet. Har aldrig velat dem nåt illa men har blivit så ändå. Jag har mått dåligt och tyvärr flytt på detta sätt... Har idag bearbetat mkt och fått en fin relation till mina barn tack vare att de vågade säga ifrån. Vi vill ha tillbaka vår fina mamma... och det fick de.. så våga stå på dig ❤❤❤❤

isak b
Men jag vpgar liksom inte.

Men jag vpgar liksom inte. Jag är rädd att han kommer bli arg eller nåt annat. Finns det nånting annat jag skulle kunna göra?

Rövardotter
Drickat för mycket

Min pappa och plast mamma dricker ofta. Jag brukar ibland säga till att jag inte tycker att dom borde inte dricka mer alkohol för kvällen men då blir dom sura, ibland har dom fest mitt i veckan. I december hade dom en fest i våran lägenhet på en onsdag. Jag och min bror hade skola dagen efter men det brydde dom sig inte om. Varken jag eller min bror sov länge den natten och när vi vaknade och skulle gå och äta frukost (hon och pappa sover alltid långt in på förmiddagen så vi är alltid ”själva”) fanns det inte plats för oss att äta frukost. Det var flaskor, disk och glas överallt. Dessutom var julgranen ( som jag och min bror köpt och pyntat dagen innan) förstörd med julkulor krossade över hela golvet.
Jag skäms över dom, när kompisar vill följa med mig hem smsar jag alltid innan och ber dom att städa eller laga sakerna som dom förstört så att ingen får se men jag får bara ett taskigt svar tillbaka.

Rosette
Hej Rövardotter och välkommen till forum för anhöriga!

Du beskriver en mycket tråkig situation för dig och din bror. Det hörs att du försöker att påverka din pappa och plastmamma men inte lyckats. Du skäms att ta hem vänner, kan vakna dagen efter och hemmet är jättestökigt på grund av att de festat dagen innan. Du och din bror får klara er själva och snarare ducka eventuella tråkigheter än att få det lugnt och ordnat hemma innan ni ska iväg till skola, om jag förstått dig rätt.

Jättebra att du skriver och berättar hur det är, att vara själv i detta kan kännas tungt och det kan vara svårt att veta hur och vad man kan göra. Hur ser ditt stöd ut i övrigt? Pratar du med någon vän eller kanske någon annan inom familjen släkten om det här?

Du kan också be att få prata med någon på din skola, berätta hur det är hemma och på den vägen få stöd och hjälp.

Det finns hjälp att få, både för dig och din bror men även din pappa och din plast mamma (om de vill ta emot den).

Om du skulle vilja kan du också testa att ringa till Alkohollinjen www.alkohollinjen.se 020-84 44 48. Det är gratis och du kan vara anonym, det är för närstående till personer som dricker för mycket och dem som själva vill förändra sitt drickande.

En annan idé om du vill är att starta en egen tråd här, så kanske du får mera stöd från andra användare här på anhörigstödet (klicka då på skapa ny tråd uppe i höger hörn).

Starkt, modigt och klokt att du berättat! Hoppas du kan hitta mer stöd och hjälp runt omkring dig så du och din bror kan må bättre.

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Rövardotter
Bättringsvägen

Jag har tidigare inte vågat pratat med någon, jag ville inte prata illa om honom och så skämdes jag. Jag berättade för min mamma igår för han var ganska elak när jag kom hem efter skolan, ( det var jätteskönt att berätta för nån) hon blev arg och ledsen tror jag. Jag ska bo hos henne mer nu, hon skällde på pappa och det verkar som han tog det till sig. Men jag vet inte om han gjorde det på riktigt och kommer ändra sig. Jag hoppas att det blir bra nån gång snart. Dem här sidan hjälpte jättemycket när jag kunde läsa om alla andras historier. Tack

Sofia
Vad skönt att höra!

Det låter som att du har gjort flera kloka saker för att ta hand om dig själv på sistone. Du är modig och stark i en jobbig situation! Vad bra att du berättade för din mamma så att du kan få bo mer hos henne nu, det låter ju inte som att du och din bror kan få någon ro att klara av skolan och fokusera på era egna liv när ni behöver förhålla er till pappas och plastmammans fester mitt i veckan...? Skönt att det kändes hjälpsamt att läsa här, fortsätt gärna med det och skriv gärna en egen tråd om du vill så att vi kan fortsätta följa hur det går för dig!
Allt gott,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Sidor