Hej
Har nu under snart ett halvår följt er och lärt mig så mycket. Nu behöver jag er🙏
Tappat bort mig själv i skilsmässa och bib allt för att dämpa och överleva. Imorgon är dag 1, kommer skriva mer om allt efterhand

Har försökt måttligt, klarar det inte. Otroligt dålig självkänsla, utåt stark men går sönder inombords. Har bestämt mig för 3 månader a-fritt oavsett utan att bestämma framåt utan fokus ska vara inte första glaset har många barn som behöver mig måste vara stark. Provar detta först, annars tar jag hjälp för nu är det nog!

Haft panikångest sedan tonåren. Haft sjukt kontrollbehov och aldrig känt mig värd något
En morfar med alkoholism och föräldrar med mycket kärlek och krav, tror aldrig jag levt upp till dem. Kan oavsett inte ha denna ångest längre över 10 år med dagligt vinintag nu måste det vara bra!
Ber om alla råd, tips. Fakta, pep osv
Klarar inte det själv❤️

@mirre77 Heja dig! Bra beslut. Efter tre nyktra månader får man distans till drickandet och kan ta ett nytt beslut. Jag säger inte att det blir lätt, men det är så jävla värt det. Ta en dag i taget och sysselsätt dig så du får annat att tänka på. Kan tipsa om Craig Beck på youtube, han är grymt inspirerande.

Kram 🐘

PS. Klicka på mitt nicknamn och sedan på min första tråd ”Behöver all hjälp jag kan få”. Den är fylld med tips på ljudböcker, poddar, Youtube-klipp. Jag tog mig an nykterheten som en snudd på heltidssyssla i början. Hjärntvättade mig med nyktra fakta. Och det funkade! Min app Nomo visar att jag har varit nykter i 679 dagar idag, tjoho!

@mirre77 Hej och välkommen hit! Bra att du vågar söka hjälp av andra. Det är svårt, i princip omöjligt att klara sånt här utan stöd.
Jag har ingen erfarenhet av skilsmässor,, men många här har säkert det,, jag vet att min vän @kebne1 har varit med om liknande,, hon kanske kan ge nåt tips hur man ska göra (eller inte ska göra, kanske är lättare att förklara)

Hej där! Been there, done that!
Precis som någon skrev här innan. Se det som en heltidssysselsättning att bli nykter, iaf i början! Jag har gjort samma resa som du. Vinet blev min snuttefilt. Varje dag. Fy fasen, så kan vi inte ha det. Jag har sökt hjälp på alkohol-och beroendeklinik. Men detta forum har varit min hjälp här i början. Så fint forum och bra pepp!
Mitt råd så här i början. Håll dig sysselsatt! Jag har en lista på kylen på saker jag kan göra när suget slår till. Kämpa på. Vi klarar detta!!!

@mirre77 mitt drickande eskalerade också efter skilsmässa för över tio år sedan. Till slut drack jag varje dag. Försökte dra ned men var i ett alkoholberoende och kunde inte sluta efter första glaset. För två månader sedan fick jag nog med insikten att jag är alkoholist. Bästa beslutet någonsin! Det är en kamp men nöjd varje dag över att vara nykter varje dag. Ta all hjälp du kan få, det är svårt ensam. Detta forum är så viktigt i kampen, att få stöttning av erfarna och utbyta erfarenheter med personer i kampen mot alkohol och relationen till den. Tre månaders nykterhet är bra att börja med som du säger för att sedan ta nytt beslut. Mitt beslut är att inte dricka mer, vi är ingen bra kombo.
Kämpa på och lycka till!

@mirre77 Hej o välkommen hit!
Det hörs att du har det tufft på flera sätt! Alkoholen är inte nån hjälp i det långa loppet, det har du ju redan märkt! Finns hur mycket som helst att ta del av här - även mer personligt under rubriken "Hjälp" (om jag minns rätt). Har du kollat där?
Själv har jag varit a-fri en tid o är här på forumet varje, tycker det är hjälpsamt...
Önskar dig all lycka med a-fritt o räcker inte forumet till finns annat inom sjukvården att hitta... Jag är inte så insatt i det men finns mycket/många här på forumet att få tips från!
Än en gång lycka till o var envis, speciellt nu i början...
🤗 Kram

Nu är snart min första nyktra dag över. Varit väldigt tufft periodvis under dagen med ångest och rastlöshet. Känner också en stor oro för att inte klara av denna resa. Kommer behöva hitta nya rutiner och hålla mig sysselsatt. Idag har jag inte åstadkommit mycket, mest hängt i soffan.
Tack för att ni alla välkomnat mig och för tips och pepp. Tänker att jag ska gå in här varje dag och göra en uppdatering och framåt när/om jag blir lite stabilare även skriva i andras trådar. Läst mångas historier här och beundrar er styra och kämpaglöd. Detta är ingen lätt resa att ta sig igenom men försöka tänka på det ni skriver som varit nyktra en längre tid att det blir bättre🙏

@mirre77 du är så välkommen!
För mig var dom första 4-5 dagarna en plåga,, jag behöver inte ta upp det här, du kan läsa min tråd så ser du.
Sen har det gått lättare, tack vare detta forum och vissa personer här.
Speciellt en som fått mig på bra humör så fort hon skrivit något peppande.
Jag tror du kan hitta någon/några också som du känner att du klickar med.
Kämpa på och rid ut stormen dessa första jobbiga dagar!

@mirre77 Det är skitjobbigt första tiden. Tog typ 4-5 dagar innan det vände till det bättre för mig. Ja, nya rutiner är viktigt, att aktivera sig. Läste på jättemycket och beroende och såg filmer på youtube. Det gav väldigt mycket för att förstå hur hjärnan fungerar och beroendet. Boken depphjärna kan jag rekommendera, om hjärnans funktioner vid depression och ångest. Podden skål ta mig fan var också oerhört givande. Kämpa på det kommer att bli bättre!
Kram💕

Vaknat efter en orolig natt med huvudvärk och känner mig tung i kroppen, nästan bakfull. Känns som jag inte riktigt somnat på hela natten, haft så ytlig sömn blandat med massa tankar.
Nu en dusch och sedan jobb. Jag Ska oavsett vara nykter idag också!
Önskar er alla en fin dag❤️

@mirre77 Bra, du låter bestämd. Det är viktigt i kampen.
Sömnen är si så där ganska länge efter man slutat dricka, och huvudvärken finns var och varannan dag.
Men för mig släpper det när jag kommit igång efter nån timme.
Tankarna och drömmarna kan vara lite jobbiga, men även de suddas ut ju längre det går.
Men som sagt, har man gjort bort dom 4-5 första dagarna brukar det lätta upp.
Ha en fin dag!

Kan inte förstå att det ska vara sååå svårt! Sitter och tänker, åh en sån tråkig jobbig jul det kommer vara om jag inte kan dricka…
Kopplar allt jag gör till vin. Har ju nog fått i mig 1 liter om dagen sista åren med kanske 10 vita dagar på hela året. Sjukt och vet att den ångest jag känner nu blir 1000 gånger värre om jag dricker vin. Vin har varit min ångestdämpare och snuttefilt, har flytt in i dimman för att slippa alla jobbiga känslor och för min dåliga självkänsla, helt klart en flykt från livets utmaningar. Inser att jag inte kan fortsätta så, vill ju leva ett riktigt liv där jag kan känna saker. Alla känslor är liksom suddiga. Vill finnas för mina barn, föräldrar och särbo MEN framförallt vill jag sluta för min egen skull. Har nog tyvärr under lång tid varit bitter sedan min skilsmässa för 5 år sedan. Egentligen är jag på en bra plats nu med ett fint liv så varför ska det vara så himla svårt att sluta självmedicinera och hälla i sig gift???

Snart är andra dagen nykter avklarad. Hade en ordentlig dipp i eftermiddags och kändes som jag knappt stod ut. Tog en runda med dottern och nu har det lugnat sig lite. Känner en konstig värk i benen och händerna, annars just nu okej

Hej @mirre77 jag hade också ont i leder dom 4 första dagarna.
För min del så berodde mycket på brist på thiamin som finns i vitamin B1. Det tog 5 dagar innan jag fick ordning på vätskebalansen i kroppen.
Jag överdoserar fortfarande B1 vitamin efter 14 dagar på inrådan av min läkare.
Det som inte kroppen tar upp kommer ut när man kissar.