Oj ny till forum o verkligen ny Här!!
Hjälp.
Har druckit i princip varje dag i 12 år. Med undantag för perioder som jag hållit uppe av olika skäl, men återgår alltid till att dricka. Har dåligt samvete över mitt drickande. Samtidigt kan jag vara nykter i nån dag eller period, om jag måste. har därför intalat mig att jag inte är alkoholist. Livet fungerar ju dessutom i övrigt. Sköter jobb o allt sånt man ska sköta…
MEN. Är alltid den som dricker mest i sociala sammanhang. Dricker också ”ett glas vin till maten” i stort sätt varje dag(ofta följt av resten av flaskan o i värsta fall mer o suget tar mig dit). Smygdricker när min familj sover. känner mig misslyckad och vidrig samtidigt som att dricka ger mig en paus ifrån tankar som jag tycker jag ”förtjänar”…

nu har jag fått nog av att inte känna mig kapabel att möta livet nykter. Har fått noga av Att sukta efter att bedöva mig varje dag. Jag vill kunna vara mig själv och tillfreds med det.

Nykter i tre dagar nu. Tankarna strömmar. Är rastlös och förvirrad och har sjuk huvudvärk. Sover inte bra och vaknar av fruktansvärda mardrömmar. Känner mig typ sjuk.
Någon därute som känner igen detta när man slutar dricka???
Tar en dag i taget. Långsiktigt vill jag leva totalt nyktert men tanken på att aldrig dricka igen känns märkligt sorglig.
Tre dagar nykter nu och ser fram mot en fjärde. Gav mig hopp att läsa runt här på forumet . Hopp om att ett nyktert liv faktiskt har mer att erbjuda en den här alkoholdrivna ångestkarusellen.
Så stort tack till alla som skrivit om sina resor. Jag ansluter mig till er!

Välkommen hit 🙂, ett stort steg att söka dig hit, så du är på ett väg 🤗. Jag går in på
min 6 nyktra dag idag, sov som en kratta vaknar med huvudvärk, men jag vet exakt vad jag gjorde igår och det är så jäkla skönt. Heja dig och grattis till 3 nyktra dagar!!

@Just_Idag Välkommen hit! Bra att du sökt hit och tagit tag i ditt alkoholproblem och i ditt liv, alkohol ställer verkligen till det och man kommer in i en ond cirkel. De första dagarna känns abstinensen som om man är sjuk, det brukar vända inom en vecka, så håll ut! Det tar tid för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen efter stor konsumtion. Jag hade svårt att sova och hade ont i huvudet i början, men jag var i alla fall nykter och det gjorde lättare att stå ut.

Tänk en dag i taget och inte så mycket framåt än, det skapar bara oro och negativa känslor. Var stolt över varje dag du är nykter för det är ett tufft jobb och starkt jobbat!💪. Det kommer att bli lättare och bättre ju längre tid du är nykter. Ni är fler som är i början av nykterheten som @Smurf@n och @ångest-nu, häng på dem och ta hjälp av varandra. Tillsammans blir man ännu starkare!

Kämpa på nu, det blir bättre och grattis till dag 3🥳

Tack så mycket för era stöttande svar.❤️ Har vetat om att drickandet är ett problem länge. Är 31 idag o har nog dricker i stort sett för mycket sen 18 års ålder. Skäms mycket över detta och för all som jag ställt till med som följd av att jag hanterade att jag mådde dåligt med att dricka.
Man är ju van att må dåligt så är mest rädd att falla igen om några dagar eller veckor för att den luriga rösten i huvudet smyger sig på o säger att jag nog visst kan ta ett litet glas till helgen eller nåt. Men vet ju att det inte blir ett glas….
Idag satsar jag på nykterhet iallafall.
Tack igen o heja o grattis till alla nyktra dagar ❤️

@Just_Idag Det finns ett självhjälpsprogram här på forumet som du kan anmäla dig till. Det är ett bra stöd för att lägga upp en plan och goda råd på vägen. Det hjälpte och motiverade mig på vägen. Det ligger så mycket skam och skuld i att dricka för mycket, vara alkis, men det lättar också efter den första tiden som nykter. Det blir så tydligt hur starkt kopplat alkohol är till ångest och skam när man är nykter. Det är den onda cirkeln. De underliggande problemen, som ofta finns, till varför man dricker blir lättare att få tag på och komma i kontakt med som nykter. Man kan även hantera dem på ett helt annat sätt som nykter. Det viktigaste är att bli nykter och stabilare i det och sedan kan man ta itu med det andra.

Så lyssna inte på alkoholdjävulens röst, den gör det bara värre för dig om du duckar livet med alkohol. Du är 31 och har hela livet framför dig. Jag är 55+ innan jag tog riktigt tag i mitt beroende och jag önskar att jag gjort det så mycket tidigare. Jag har nu varit nykter i snart 1,5 år och mår så otroligt bra! Jag kunde inte tro eller föreställa mig att det kunde vara så här bra. Som ett nytt liv, utan ångest och skam, bättre självkänsla och självförtroende, glad, livslust och massor av positiv energi. Tillgänglig för mina barn, man, familj och jobb. Att få vara sann och ärlig och inte smyga, smussla och ljuga mer. Sen går livet upp och ned, som livet är, men jag kan hantera det bra, som nykter.

Det kommer att gå bra för dig! Tänk positiva tankar om hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla som nykter, att du kommer att fixa detta och tro på dig själv att du kan. Positiva tankar, ger positiva känslor och mindre sug. Negativa tankar som att, vad synd det är om mig som inte får dricka, att ett endaste litet glas inte kan skada, ger negativa känslor och sug. Kör över det negativa tankarna med positiva! Så har jag gjort och det har gått bra😁.

Kämpa på nu, vi hjälps åt!💪❤️

@Just_Idag är lite yngre än dig men känner så igen mig att skammen över vad man ställt till med när man dricker kan vara så stark. För mig är den skammen som störst dagarna efter en fylla, nu när jag varit nykter lite över en vecka har den skammen släppt och det är så jävla skönt. Vill aldrig mer ha tillbaka den.
Du skriver att du druckit nästan varje dag i 12 år, har du funderat på att ta hjälp av ex vårdcentralen för att bli nykter? Finns ju olika mediciner att ta till som stöttning påvägen.

Challe2022

Hej ett stort steg att börja skriva här för då erkänner man att man har problem. Det är väldigt jobbigt i början det gäller att hålla i det är ingenting som blir bättre av en fylla. Det finns ett program här som man kan anmäla sig till alkoholprogrammet det är ett bra stöd. Lista allt negativt med alkohol det blir en lång lista. Det här har hjälpt mej i alla fall och allt som finns att läsa på forumet. Ju längre man är nykter desto bättre blir det. Vi kämpar på tillsammans en dag i taget. Ha en bra och nykter dag.

@nykteristen24
Bra jobbat att ha hållit ut över en vecka!
Skönt att det finns fler som förstår hur jäkla tungt det är att äntligen erkänna att man har ett problem och att leva med allt man gjort, skam o skuldkänslor osv.
Har aldrig sökt hjälp, har försökt sluta själv många ggr och lyckats i perioder då jag behövt. Har väl tagit det som något bevis i mitt huvud att jag inte har ett problem. Utåt sett idag lever jag högsT normalt men jobb o hus osv som jag sköter. Men så fort jag ”får” dricker jag ju. Så mig själv sköter jag ju egentligen inte om. Dricker på nätterna men går ju till jobbet i tid varje dag. Men vill inte gömma mig i den här dimman mer.
Tack för alla svar. Känns underbart att veta att det finns människor som stöttar varandra och inte heller dömer en. ❤️

@vår2022
Och stort tack för ditt svar!
Ger hopp!
Ska kämpa på här. En dag taget som man säger. Tänker att inget dåligt kan komma ut att inte dricka. Finns bara saker att vinna på det❤️

@Just_Idag tycker du ska fundera på att söka mer professionell hjälp. Som du säger är det jävligt tufft men lättnaden över att få berätta och slippa alla jäkla hemligheter är guld värd!

@Just_Idag Välkommen hit! jag är nu 70 år och har varit helt nykter i snart fem veckor. Sent i livet. Sörjer alla lördagar som jag inte minns och söndagar som ägnats åt ångest.
Du har tagit tag i det hela föredömligt tidigt, tycker jag :)
Programmet här kan vara ett bra stöd, man får tänka ut på vilket sätt sug och annat fungerar och vad man kan göra. Den gav också en del aha-upplevelser. Bra kunskap helt enkelt. Och man kan göra en plan för olika möjliga, kommande händelser. Du kan ju också ringa Alkohollinjen helt anonymt.
Kanske de har bra tips också. Lycka till :)

@Just_Idag hej! Jag har varit nykter i 80 dagar nu och känner sådan tacksamhet mot mig själv att jag faktiskt är nykter.
I början var det svårt! Och kände också sorg över att aldrig få dricka igen. Alkoholdjävulen viskade om kommande bröllop och resor ”då kan jag väl göra ett undantag? Ett glas champagne?
Men vet du, idag viskar den rösten väldigt tyst. Och jag VILL inte dricka igen. Jag väljer att inte dricka igen. Och jag tänker inte så mycket på evigheten, det är ogreppbart. Jag tar beslutet att inte dricka varje morgon. Så dag för dag. Aldrig ta första glaset som många kloka här inne säger. Så sant!

I dag mår jag så bra! När jag vaknar med huvudvärk så tar jag en Alvedon och tänker att jag får ta ett lugnare tempo på jobbet. Kanske flexa ut tidigare?
Innan när jag vaknade med huvudvärk tänkte jag alltid att det berodde på alkoholen och då straffade jag mig själv genom att jobba hårdare och tänkte hemska tankar om mig själv. Ångest hela dagen.

De första dagarna läste jag massor om vad alkoholen gör i kroppen. Jag lyssnade på böcker och lusläste här inne. För att påminna mig själv att det är ett gift.
Du är på god väg! Kämpa på jag hejar på dig!

@Just_Idag Välkommen hit! Fortsätt skriv och läs här, vi är många med samma problem med a. Jag har i perioder också druckit varje dag. Har skött kvalificerat jobb, familj, hus etc. Jag är nykter dag 14 och har gjort många försök att sluta men har aldrig givit upp. Jag vill vara hon som inte vill dricka! Och jag ska komma dit. Idag är vi nyktra för man ångrar aldrig en nykter dag!

Tack för alla stöttande svar och för visheten och lärdomarna ni delar med er av! Trodde inte att jag skulle finna stöd på detta sätt, blir mycket rörd och hoppfull.
Idag är min 5e nyktra dag.
Huvudvärken är en ständig följeslagare. Hr också varit trött men kämpat med att kunna sova. Märkligt.
MEN! märkte tacksamt också att jag inte vaknar med sedvanlig hjärtklappning, yrsel och allmän seghet som jag levt typ var morgon efter en sen natts skåpsupande.
Märker också ett inre lugn. Ångesten o bilder av mig själv när jag står i tvättstugan o klunkar starköl i smyg medan jag fyller en maskin dyker upp. Det bränner till lite av skam o skuld.
Men så blir jag tacksam för att det inte kommer vara så idag.
Har också börjat tänka att smärtan av den ”verklighet” jag gömt mig från med supande egentligen är mina tankar om verkligheten och inte sanning.
Kan inte lita på mina tankar helt. För dem har ju sagt att det är smart o ok att dricka så som jag gjort.
Kämpa på alla därute.
Jag kämpar på en dag till o försöker fokusera på lugnet istället för negativa tankar.
❤️🙏

Tack för alla stöttande svar och för visheten och lärdomarna ni delar med er av! Trodde inte att jag skulle finna stöd på detta sätt, blir mycket rörd och hoppfull.
Idag är min 5e nyktra dag.
Huvudvärken är en ständig följeslagare. Hr också varit trött men kämpat med att kunna sova. Märkligt.
MEN! märkte tacksamt också att jag inte vaknar med sedvanlig hjärtklappning, yrsel och allmän seghet som jag levt typ var morgon efter en sen natts skåpsupande.
Märker också ett inre lugn. Ångesten o bilder av mig själv när jag står i tvättstugan o klunkar starköl i smyg medan jag fyller en maskin dyker upp. Det bränner till lite av skam o skuld.
Men så blir jag tacksam för att det inte kommer vara så idag.
Har också börjat tänka att smärtan av den ”verklighet” jag gömt mig från med supande egentligen är mina tankar om verkligheten och inte sanning.
Kan inte lita på mina tankar helt. För dem har ju sagt att det är smart o ok att dricka så som jag gjort.
Kämpa på alla därute.
Jag kämpar på en dag till o försöker fokusera på lugnet istället för negativa tankar.
❤️🙏

@Just_Idag Bra jobbat!💪. Helt rätt, verkligheten som talar genom alkoholen är verkligen inte den sanna verkligheten. Det är beroendet som styr med alkoholpåverkade tankar som kommer från alkoholdjävulen vars högsta önskan är att få supa 24/7! Fortsätt vara nykter så kommer du bli allt klarare i dina egna tankar och känslor och genomskåda alkoholbluffen och de tankarna. Nykterheten ger lugnet i både psyket och kroppen. Jag kan också få bilder av hur jag ofta betedde mig, som blev normaliserat för mig. Som att alltid gömma vin på kvällen i mina gömmor för att dricka på morgonen när jag vaknar. En morgon på väg till jobbet påmindes jag av en liten avsides plats där jag hällt i mig en liten tetra vin innan jag tagit tåget hem😱. Jag var verkligen i en annan verklighet då och det känns så oerhört avlägset idag, kan inte fatta hur jag höll på. Idag får jag inte längre skuld och skam över detta, tänker mer att fan vad skönt att den galna tiden är över! Det var den beroende vår2022 som höll på och den finns inte längre😁.

Ta det lugnt, ta en dag i taget och fantisera och fokusera på positiva tankar om hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla. Allt är möjligt❤️

Kväll dag 5 är lite jobbig.
Huvudvärken är kvar. Fysiskt oro . Är verkligen på helspänn. Känner rädsla. Har Märkliga muskelkramper som kommer i olika kroppsdelar.
Läst runt lite och all web info säger att den fysiska abstinensen ger sig efter nån dag. Borde alltså va förbi det värsta tänker jag, men det känns inte så just nu.

Är inte sugen på att dricka. Men är sugen på att inte må såhär.
Önskar att jag fick börja om allt och bara göra rätt val. Vet att det inte går och inte tjänar till att tänka så.
Men nu är masken av och tankarna som som vanligen blir spiken i kistan i beslutsfattandet om huruvida jag bör dricka eller ej dyker upp.
Att det redan är för sent för mig, att jag redan gjort så många dåliga val att jag ändå inte förtjänar mer än att dricka mig till döds. Vill inte tro den rösten och kommer inte dricka ikväll.
Ville skriva här för att berätta någonstans vad som sker. Har aldrig berättat om dessa tankar för någon, för tror inte någon vet hur allvarligt drickandet har blivit.
Men ikväll ser jag det klart och tydligt iallafall.

Kväll dag 5 är lite jobbig.
Huvudvärken är kvar. Fysiskt oro . Är verkligen på helspänn. Känner rädsla. Har Märkliga muskelkramper som kommer i olika kroppsdelar.
Läst runt lite och all web info säger att den fysiska abstinensen ger sig efter nån dag. Borde alltså va förbi det värsta tänker jag, men det känns inte så just nu.

Är inte sugen på att dricka. Men är sugen på att inte må såhär.
Önskar att jag fick börja om allt och bara göra rätt val. Vet att det inte går och inte tjänar till att tänka så.
Men nu är masken av och tankarna som som vanligen blir spiken i kistan i beslutsfattandet om huruvida jag bör dricka eller ej dyker upp.
Att det redan är för sent för mig, att jag redan gjort så många dåliga val att jag ändå inte förtjänar mer än att dricka mig till döds. Vill inte tro den rösten och kommer inte dricka ikväll.
Ville skriva här för att berätta någonstans vad som sker. Har aldrig berättat om dessa tankar för någon, för tror inte någon vet hur allvarligt drickandet har blivit.
Men ikväll ser jag det klart och tydligt iallafall.

@Just_Idag Det är bra att du skriver ned dina tankar här. Det hjälper att sätta ord på sina känslor och beskriva dem. Det påverkar hjärnan och lättar på ångesten. Det är typiska tankar från alkoholdjävulen du beskriver, att det är kört och då kan du likaväl fortsätta dricka. Du duger inte. Du suger. Så många gånger som dessa tankar varit hos mig och som gjort att jag druckit. Nu är det en kamp för dig och du kämpar på bra💪. Låt inte alkoholdjävulen få övertaget! Jag skrek högt ibland, dra åt helvete med dig! Likadant med tankarna att den fysiska abstinensen borde varit borta nu, men det där det ju inte och du vill inte må så här. Alkoholdjävulen som domderar och har abstinens. Som vill dricka för att fly och hitta tillfällig lindring, som inte kommer att vara speciellt länge.

Din hjärna håller på att återhämta sig och söker balans igen. Ge det tid, det kommer att bli bättre. Behåll övertaget du har nu, ge inte efter. Bli den som styr ditt liv och inte beroendet. Ta kommandot i ditt liv! Den första tiden är på sätt och vis den värsta tiden, då alkoholdjävulen fortfarande härjar och har kraft i tankarna. Fundera på om du vill må som du gör när du dricker, är det värt att hamna där igen?

Du duger och du är bra. Var nykter och ge dig chansen att komma i kontakt med dig själv och dina äkta känslor, dina nyktra och balanserade tankar. Kämpa på ! Det blir bättre och du gör ett kanonjobb!💪❤️