I'm the master of my faith. I'm the captain of my ship.

Profile picture for user Natalia

Godmorgon dag 1 utan mer alkohol, godmorgon 1 år utan vidriga tabletter och godmorgon @Onkel F.

Får lov att säga att jag nog mår förhållandevis väl efter omständigheter. Vet dock inte om jag ska skratta eller gråta idag. Huvudet gör väldigt ont och jag dricker mycket vätskersättning just nu.

Gick all in igår min sista dag med A. Verkligen all in. Jag tog all in till en helt ny nivå med ett avslut som för mig går till historien.

Har vaknat upp på många konstiga sätt genom åren men imorse vaknade jag upp av att en sköterska rörde mig.
Hon berättade att jag var på akuten och att jag hade observerats under natten. Är inte stolt idag. Hon berättade att polisen bedömt att köra mig till akuten då jag varit väldigt onykter.

Minns inte hur det gick till men minns att en söt polis satt i baksätet med mig och att jag berättade för honom att det var den sista dagen jag drack alkohol. Frågade om han var singel och berättade att jag inte kunde hitta mina hemnycklar men att jag var mycket stolt över att inte ha tappat bort mina solbrillor. Undrade om vi kunde åka förbi och mata katterna för natten men kan inte minnas om vi gjorde det. Snyggt, verkligen snyggt gjort av mig.

Hur jag hamnade i polisbilen från början har jag inte en aning om. Än mindre minns jag att ha kommit in på akuten. Försöker följa journalanteckningarna men ser bara;

Diagnos:

"Observation för ospecificerad misstänkt sjukdom eller ospecificerat misstänkt tillstånd som uteslutits och avskrivits."

Ett misstänkt tillstånd var det nog sannerligen och det är ju skönt att kunna säga att det avskrivits. Jag kommer inte att berätta det här för någon jag känner. Skäms till och med inför min beroendesköterska och vill ogärna förklara den diffusa diagnosen högt men delar gärna med mig om min sista dag med A till er.

Idag mår jag som jag förtjänar men efter allt tokigt jag gjort senare åren är jag faktiskt mest tacksam över att jag lever 🙏

Hoppas ni får en bra dag!
Kram

Profile picture for user Ny dag

@Natalia Styrkekram till dig idag ❤️🥰! Förstår att du har det tungt idag men hoppas att du kan lägga det bakom dig och istället försöka tänka framåt. Kanske var det din botten? Det är tufft att bli och förbli nykter. Ta hand om dig denna dag 1 utan mer alkohol! ❤️

@Natalia Du är stark och målmedveten, vi tar en dag i taget och jobbar för att så sakteliga öka avståndet till när vi drack alkohol. Idag är vi nyktra 💪💪!

Profile picture for user Allegra

Hej @Natalia , det kan man sannerligen kalla en Grand Finale! Såg din berättelse för mitt inre, lite som en film, där polisbilens färd kantades av fyrverkerier..

Så oerhört bra att de körde dig till akuten innan det hände en allvarlig olycka! Var snäll mot dig själv idag så följs vi åt, utan alkohol. Fy fan vad skönt det ska bli! Stor
kram ❤️

Behöver gnälla igen.

Jag jobbar hårt på att försöka välja tankar och känslor och det går över lag bra. När det kommer till att killen gick upp i rök får jag dock svårare att hitta glädjen och känner mig uppgiven över att behöva vara nedstämd just nu. Jag har ju liksom just börjat må bättre igen efter allt.
Tappar motivation till saker och om jag hade fått önska skulle jag klart föredragit att klara att hålla upp glädjen och livslusten. Ska försöka göra det bästa jag kan av dagarna och försöka hitta glädjeämnen och befinna mig där så mycket jag kan. Distrahera mig. Ledsamheten ska väl passera med tid.

Det blev alkohol tätare några dagar och jag gissar att utsättningssymtomen halkar tillbaka till ruta ett igen men nu är det iaf över med A och det känns skönt.

Kram på er

Gnäll så mycket du behöver @Natalia !!

Hade kunnat skriva ett och annat om killen som gick upp i rök men avstår då vi ju faktiskt inte känner varandra. Tycker dock fortfarande att det var rätt av dig, och starkt, att berätta för honom att det inte funkar att ha den typen av relation som ni haft, längre.

Det är klart att du är ledsen! Men du vet också att ingenting blir bättre av att dricka, tvärtom. Det kanske t.o.m. är viktigt för dig just nu att känna dig ledsen utan att försöka dämpa det med diverse substanser.

Lätt att sitta här och ge råd, jag hoppas du har människor IRL att prata med, och älta litegrann. Var snäll mot dig själv och försök komma ihåg att allt är i ständig förändring och om ett tag kommer det att kännas annorlunda! Kram✨✨✨

Tack @Allegra 🥰
Råd och ord är alltid bra att få. I vissa situationer är det lätt att bli för känslosam för att se det på ett mer objektivt sätt. Eller så tar det rättare sagt tid att kunna känna positiva saker ur det hela. Och det är klart jag är tacksam över det fina vi haft. Men du vet. Just nu känna saknaden överhängande. But this to shall pass.

Hjärtemodellen: ❤ 💔 ❤️‍🩹 ❤
Ska bli intressant att få se hur alkoholmodellen kommer se ut.

Det här är iaf fyllemodellen:
🍾🥂 🤪🥳🤸‍♀️🥱💤

Och bakismodellen:
😒🤢🤯😵‍💫😱💤

Förutom igår då när jag skapade en helt ny model.

Hoppas du får en bra natt!

Profile picture for user Mattan

Du är för go med dina modeller@Natalia 🤣. Jösses vilken helg men neråt börjar vägen uppåt(Robban Broberg) Tur att polisen var snälla och att du kom under uppsikt o vård. Du behövde kanske ta en resa till innan avslutet. Skickar styrkekramar och var rädd om dig själv. ❤️Nattinatti

Du är för go med dina modeller@Natalia 🤣. Jösses vilken helg men neråt börjar vägen uppåt(Robban Broberg) Tur att polisen var snälla och att du kom under uppsikt o vård. Du behövde kanske ta en resa till innan avslutet. Skickar styrkekramar och var rädd om dig själv. ❤️Nattinatti

Tack fina @Mattan 🥰
Ja det var bra gjort av dem. Det måste varit riktigt illa. Drack massa shottar i en rasande fart mot slutet. Sen blev det mörkt. Sköterskan berättade att de tagit prover och det visade väldigt låg nivå av vätska och natrium. Hade jag varit svårt uttorkad hade de ju satt in dropp men det gjordes inte. Bad att få åka hem till kissarna direkt när jag vaknat och blev mest uppmanad att just använda vätskersättning. Det är sannerligen inte bra att dricka så mycket A i den här värmen. Speciellt inte fler dagar så man knappt hinner vätskeersätta ordentligt innan man dricker A igen. Man ska givetvis inte svepa flera shottar fort heller men de flesta av oss är ju här just för att vi har besvär och inte för att vi är måttliga i grunden.

God natt ❤

Dag 2

Vet inte vad som känns jobbigast om jag får rangordna det.
Värmen, utsättning eller depp 🤷‍♀️
Vad gäller dag 2 och alkoholrehabilitering känner jag mig trög i huvudet. Konstig och luddig i huvudet och ansiktet. Mer fysiskt spänd. Förhållandevis milda symtom även om det givetvis är trevligare att inte ha dem. Känns egentligen inte värre än att ha feber och besvär med bihålorna om jag får göra en halvt jämförbar liknelse. Inga besvärande tankar om att vilja dricka A och det besvärade inte att passera uteserveringar eller att fiket hade rättigheter. A har varken varit en fråga eller ett svar.

Egentligen tycker jag det känns jobbigare med
separationsångesten och deppen jag känner över killen. Det blev en omställning. Den känslan har faktiskt blivit relevant för den överskuggar vad jag upplever utsättningsmässigt. Känslan gör mig faktiskt bara ännu mer motiverad till min rehabilitering.

Var lite rädd att nedstämd skulle trigga alkohol men den här veckan skapar den istället mer motivation till beslutet. Behöver all fysisk ork och kognitiv kapacitet till att jobba på mitt välmående och skapandet av en trivsam vardag frammåt. Ett problematiskt drickande skulle förstöra möjligheten att göra det egenarbetet. Och måttlig kan jag bevisligen inte vara. Det skulle förstöra motivationen, orken och möjligheten till välbefinnande inom.

Agerar i ren strategi just nu för att gynna välmåendet på både och lång sikt. Försöker göra det bästa jag kan av dagen. Har varit på promenad och fikat med min kusin idag och hemmavid ägnar mig mig åt små typer av distraktioner. Tog just min Propavan och sitter på balkongen med kissarna. Är skönt att det är skugga här nu och passar på att svalka mig. Avslutar kvällen nerbäddad i soffan framför nå serier. Väljer tacksamhet, acceptans och att fokusera på det glada och kära omkring.

Hoppas ni får sömn.
Kram ❤

Hej @Natalia , det du skriver om tröghet, luddighet och att du känner dig spänd, så känner även jag. Förutom att jag är förkyld så tror jag det är abstinens. Inte så konstigt med tanke på hur vi har druckit!

Mina händer skakar iallafall inte, vilket de började göra i våras dagen efter en fylla. En person på jobbet lade märke till det och kommenterade det då jag hällde upp vatten… Som tur var så skulle jag precis presentera en grej inför gruppen så jag skyllde på att jag var nervös. Men nej, jag var bakfull och hade abstinens. Vill fan aldrig hamna där igen.

Hur är det med dig idag? Kram✨✨✨

Godkväll @Allegra!
Dag 3 går mot slut och jag mår bra idag.

Abstinensensymtomen är kvar i samma form som igår men A har ännu inte varit en fråga och har ännu inte behövt leta efter andra svar.

Däremot hände någo konstigt med måendet. Har ju även en klinisk depression fortfarande även den är långt bättre än för några år sedan. Den är numera hanterbar men jobbar hårt på välmåendet sedan flera år tillbaka. Idag kändes det som ett starkt grepp jag haft hårt runt mig släppte och fick en känsla av att kunna andas ända ut. En massa mentala spärrar jag haft öppnades upp. Känner mig fri, harmonisk och glad in i själen. Tillfreds. Den känslan har jag inte haft på över 10 år nu. Känns jättekonstig men oerhört skönt. Som om någon knöt upp alla bojor. Känner mig bara fri. Behåller tacksamt känslan så länge den varar.

Börjar förstå att det kanske inte var återhämtningen efter tablettavslutet för ett år sedan som ensamt gjort att jag fortfarande upplevt mig så låst och begränsad i så många avseenden. Det var nog killen som gick upp i rök som bidrog till en hel del av mina spärrar, medan jag trott att det varit återhämtning, sorg eller sista kvarliggande och lite begränsande depression.

Faktum är att han funnits brevid genom mycket och jag är tacksam för allt det fina 🙏
Men jag har funnits för honom genom en långt mer omfattande och livsomvändande resa. Jag har varit hans mamma, hans pappa, syster och bästa vän. Jag har varit hans behandlare, samtalsterspeut, yrkesvägledare och körskolärare. Jag har varit hans familj och trygga sömn. Den som släckt alla bränder som han egentligen tänt själv. Han har tagit en energi som jag egentligen behöver lägga på mig själv.

Åter ett för privat inlägg från mig Vi får om jag behåller det. Men det är enormt för mig att efter alla år känna såhär. Det känns som en hand från ovan 🥰

Ska bädda ner mig framför tvn och önskar er en godnatts sömn

Profile picture for user vår2022

@Natalia Såg ditt inlägg precis när jag skulle till att sova, men blev så glad för din skull och skriver först innan sängen. I det du beskriver så låter det som att du hittat helt rätt i vad din känsla säger och i din analys om killen. Så himla skönt att denna befrielse uppenbarade sig för dig. Även om det förstås ändå känns tufft på många sätt, så är det ändå en rejäl lättnad i en börda du bär. Säkert kan det även ge dig ännu mer kraft i din nykterhetsprocess.

Sov riktigt gott och kram❤️

Wow @Natalia , vilken resa du fortsätter att göra! Förstår att ni haft mycket bra tillsammans men att det tagit energi som du behöver till dig själv. Bejaka känslan av frihet och vårda den ömt✨✨✨

Jaa @vår2022, en lättnad! Tänk att man är så van vid att inte må bra eller att uppleva spärrar och blockeringar till den grad att välmående upplevs som något mycket märkligt, konstigt och något jag känner mig skeptisk till rent av. Stunder av dagen har jag till och med undrat om den här känslan hör till ytterligare en diffus form av abstinenssymtom. En psykos! Då har det varit illa för länge 😄

Är långt bättre på att hantera ovälmående än att veta hur jag ska bete mig när det känns såhär. Men ska klart ta hand om det. Märkligt ändå. Igår kändes det som jag halkat flera steg tillbaka i stegen i de processer jag går igenom och som den här dagen gått hoppade jag upp och över flera andra steg utan ansträngning alls.

Ska nog inte betänka det. Får passa på att go with the flow innan det försvinner!
Ja du hör ju förresten...
Passa på innan det försvinner 😂
Jag litar inte på den här känslan alls!
Har ingen kontroll över den. Dåligt mående kan jag behärska.

Låter som en stor tyngd lättade när du landade i att relationen inte längre har dig i sitt grepp. Du är fri och stark. Även om det kommer ups and downs kan ingen ta bort det. Håller på dig och hejar på. Kram

Låter som en stor tyngd lättade när du landade i att relationen inte längre har dig i sitt grepp. Du är fri och stark. Även om det kommer ups and downs kan ingen ta bort det. Håller på dig och hejar på. Kram

Blev en sömnlös natt trots Propavan. Sov en timme och vaknade igen. Förra gången jag höll mig ifrån A nära en vecka vaknade jag upp i panikattacker efter en timmas sömn även om jag tagit propavan. Inatt vaknade jag inte i en panikattack men känner abstinenssymtomen rätt tydligt. Det är egentligen förhållandevis milda symtom. Det är ingen delirium tremens men det lägger ändå en stress på kroppen och jag förstår att Propavan inte räcker till medan den här mer akuta fasen pågår.

Utöver det jag upplever som spänning och lite konstiga känslor i ansiktet och huvudet, känner jag nåt som upplevs som ett starkt sug i magen och ett lätt illamående. Som om jag vore vrålhungrig, men vet att det egentligen inte är hunger. Den känslan hade jag i magen även när jag slutade med tabletter och trodde då att det var just hunger. Efter ett par månader gick det upp för mig att det rörde sig om en del av abstinenssymtomen. Men då såg jag det något positivt, hade inte haft hungerkänslor på några år och var rätt underviktig. Suget i magen hjälpte mig att nå den vikt jag egentligen ville ha 🙂

När jag vaknar och känner symtomen såhär lite starkare förstår jag varför kroppen reagerade med panikattacker förra gången. Föredrar dock att vakna upp med de här känslorna. När jag vaknade med panikattacker hoppade jag rakt upp, sprang runt i lägenheten med hyperventilering, allvarliga panikkänslor och trodde att jag höll på dö innan jag fattade att det bara var en panikattack. Blir ett lite chockartat uppvaknande på så vis.

Jag babblar på som vanligt men tog en halv propavan till som jag inväntar ska börja verka i hopp om ett par timmar sömn till. Ville bara ha lite sällskap och passar på att beskriva vad jag upplever.

Passar på att önska en godmorgon 🙂

Dag 4

Godkväll!

Har just suttit i skogen och ätit laxsallad igen. Det är visst min spontana flykt när abstinensen känns påfrestande. Känner mig fysiskt överspänd och får jobba hårt på andningsövningar. Har en känsla av att det suger i magen. Lätt illamående.

Har varit trött idag. Men det är förståeligt. Har haft väldigt dålig sömn i veckan. Utsättningen påverkar säkert med. Känner att det lägger en stress på kroppen.

I övrigt har jag tagit en promenad idag och alla dagar denna vecka förutom i måndags när jag vaknade på akuten tvärbakis då. Träffade min psykolog idag och gjorde några ärenden på stan. Försökt sola en stund i värmen och druckit både resorb, citrondricka och massor av vatten och äppelcidervinäger. Det är väl i princip vad jag normalt också brukar göra men lite extra mycket i värmen ☀️

Efter laxsalladen har jag kört runt med bilen lite med hög musik och stannade just vid en annan skogslandskap och dricker kaffe. Jätteskönt 🙂

A är inte en fråga som kommit idag heller så det går lätt att hitta andra svar på abstinenskänlorna. Men det ser ut som ni får följa med på en och annan skogstur framöver.

Hur har ni haft det idag?
Stor kram ❤️

Profile picture for user Torn

@Natalia Hej! Jag tycker det låter jättebra med dina skogsutflykter! Det är härligt att vara ute i naturen, och det är suveränt för att lindra abstinens och rastlöshet. Långt bort från alkohol också.😀 Jag var själv väldigt mycket ute i skogen i början av min nykterhet. Mycket fint att titta på, och naturens ljud gör att man kan rensa tankarna och känna sig lugn. Det går ju även att utveckla den ”hobbyn” genom att åka till fina platser där man aldrig har varit förut. Det var jämt mitt hetaste tips förr när jag var mer aktiv på forumet. Dra till skogs!

Ha det bra!

Dag 5

Godkväll 🙂

Har varit hemskt trött idag efter sömnlösa nätter och extra doser propavan som inte riktigt stödjer min sömn ändå just nu. Kan nästan hellre strunta i att ta dem för fyy så trög jag blir av dem. Brukar ta det onda med det goda vad gäller dem men om de ändå inte stödjer sömnen är dagen-efter-zombistadiet ett onödigt ont att ha. Då är jag faktiskt både piggare och gladare utan.

Har ägnat dagen åt vila och solen men blev lite piggare på kvällskvisten. Åkte bil till Maxi med hög musik och sitter nu i parken utanför mig på gräset. Det är en fin kväll och något svalare än inne.

Måste säga att hela dag 4 igår var påfrestande vad gällde abstinensen och det pågick hela natten med med rätt svår nattlig ångest att hantera. Idag känns kroppen lite lugnare. Känner mig inte lika överspänd och symtomen jag upplever som ett tjockt, spänt ludd i huvudet upplevs mildare idag. Hoppas det fortsätter åt det hållet.

Har ännu inte behövt ta någon förhandling mot vilja att köpa vin. Inatt när jag inte kunde sova alls fick jag däremot bort tanken om att vilja gå ner och dela grannens godnatt-joint. Cannabis är inte min grej alls men tanken kom. Det skulle nämligen fått mig somna direkt. Jag antar att beroendet ropade rätt högt och jag måste akta ju mig för alla sorts tankar eller märkliga idéer mitt beroende kan komma att försöka kommunicera framöver.

Ny ska jag gå in till kissarna igen 🥰
Trevligt kväll och kram!

Vad du är stark som håller ut@Natalia
Jag har också mått illa och varit tvärhungrig men inte kopplat det till alkoholstoppet.Psykiskt mår jag ändå helt ok. Mediterar och gör lite solhälsningen så gott som varje morgon. Har dels köpt meditationer tidigare men använder också Spotify meditation mountain. Har bestämt mig för att försöka göra det för att se om det blir långsiktiga förändringar. Tar 10 min per gång så det tar en ingen tid. Belöningen för att hålla nykterheten är stor men vet att det kan kännas svårt ibland. Nu landet över helgen som haft vin som stark mysfaktor. Kör lite alkoholfritt vitt och det fungerar faktiskt.vi håller ihop och håller i För en friskare bättre framtid. Upp igen när vi faller i diket. Stor varm kram🤗

Hej @Natalia , det slog mig, då du nämnde cannabisgrannen: har du prövat CBD-olja?

Vet människor som blivit mycket hjälpta med sin sömn och oro av oljan. Har själv provat men jag har en underlig metabolism där vissa preparat liksom inte tränger igenom :)

Hoppas du fick sova inatt✨✨✨

@Natalia Hoppas du fått sova bättre inatt och att dag 6 blir en bra lördag. Nu håller vi i det här, du har ju klarat lämna andra beroenden så du kommer klara detta också även om det blir tufft. Beroendehjärnan 😡är ett gissel men vi kommer kunna överlista den genom att aldrig ta första glaset för tar vi det vill vi dricka hela flaskan och mer därtill😤🙈😡🙀! Styrkekram 🤗

Dag 6

Hej @Ny dag, @Allegra och @Mattan🙂

Allegra, provade cbd-snus under våren i försök att avstå A medan jag ännu inte var mentalt förankrad i beslut att helt sluta med A. Cbd passar mig dessvärre inte alls. Men vet att många uppskattar det.

Och Mattan försök komma ihåg att de där suget i magen och lätta illsmåendet magen faktiskt bara är en form av abstinenssymtom för det är oerhört lätt att tro sig vara just vrålhungrig precis hela tiden. Försök bibehålla normala och rekommenderade rutiner för kosten och normala portioner för inget kommer mätta den där känslan ändå. Klart man får unna sig nåt extra om man vill och belöna sig. Men om det är oönskat att lägga på vikt är det klokt att ha i åtanke att känslan egentligen inte rör sig om hunger under förutsättning att du annars äter som du bör vill säga. Den kommer passera över tid.

Idag har jag fullt energpåslag och symtomen har verkligen vänt. Trögheten i huvudet har lättat upp. Sömnen är krånglig men det är ok. Den här energin är varmt välkommen men blir nästan chockad. Efter alla bakisdagar under året är det nästan så jag glömt att det det är så här mycket energi jag faktiskt normalt brukar ha.

Vi hörs senare igen.
Kram
🤸‍♀️🏃😃😍

Nu sitter jag i en skogsdunge igen. Inte för att abstinensen känns jobbig idag men för att det är mysigt. Äter en fullkornsbaguette med god ost och dricker råsaft med äpple, apelsin, rödbeta, citron och ingefära. Mycket gott!

Det regnar idag och det är skönt om det kvava får lätta upp. Både jag och kissarna sprang rakt ut i regnet på balkongen och njöt av att det svalkade lite imorse. Då har det banne varit varmt om båda kissarna går ut i regnet frivilligt 🐈‍⬛🐈‍⬛

Har ingen specifik plan för dagen men ville komma ut lite. Ska åka en liten sväng med bil och musik och senare tänkte jag ta en promenad. Om det inte pissregnar tänker jag äta shurros. Shurrosvagnen är visst tillbaka i stan igen är det många som upplyst mig om 😃🙏

Kram på er 🥰

Tjo @Mattan och @Allegra!

Det blev ingen churros idag men imorgon gör jag en ny satsning mot vagnen! Kom just hem från en kvällspromenad och ännu ett mål i mat i naturen 🌳🌳🌳
Har inte socialialiserat mig idag mer än per telefon och prat nån granne och det kan vara fullt tillräckligt 🙂
Kärlek får jag av kissarna.

Abstinensen har klart ändrat form idag. Är pigg men fortfarande mosig och disig i huvudet även om det är på ett lindrigare sätt än innan. Har inga tankar eller någon vilja till A alls. Kan vara för att jag exluderat det ur ekvationen och riktar tankarna åt helt annat håll. Mitt välmående är viktigare. Att leva på det sätt jag vill och jobbat för är långt viktigare. Vill ju bara bort från A och bort från första fasens abstinenssymtom så jag kan få må bra. Tycker tex långt bättre om sköna kvällspromenader, en skön kvällsstund på balkongen och andra rogivande kvällssysslor än vad jag värderar att dricka vin som aktivitet. Inget kan trigga mig just nu för det är inte åt det hållet jag vill gå. Att rehabilitera min beroendesjukdom är oerhört viktigt för mig själv och jag är glad att jag tillslut kom till beslut. Jag lade upp ett slutdatum för mig själv för att jag inte lyckades komma till beslutet i mig själv och för att jag var rädd för att det beslutet aldrig skulle komma. Men i samband med att jag satte upp ett stopdatum kände jag en befrielse och plötsligt kunde jag förankra mig i beslutet som legat långt inne. Kanske var jag också tvungen att få känna på. Och under inga omständigheter vill jag ägna MIN tid åt att antingen vara onykter, bakfull eller att med att uppleva abstinens dagarna emellan. Kanske kommer att behöva påminna mig om det längre fram men just nu är jag inte själv oroad och det känns tryggt.

Ska avsluta kvällen med en halv propavan och nå serier.
Vi hörs imorgon!

Kram och godnatt 💕

Profile picture for user Inombords

@Natalia God morgon! Tack för hälsningen! Önskar dig en toppendag! Blir så inspirerad att vara i naturen mer när du skriver. Ska försöka få in mer av det i mitt liv. 🌸

Profile picture for user majken_r

@Natalia Hinner inte skriva så ofta jag skulle önska..men, tycker du är så cool i hur du tar hand om dig själv. Och att äta i skogen låter skönt! Hoppas du vaknar till en skön söndag 🍀

God middag@Natalia !
Blir glad när jag läser om din kväll och håller verkligen med. Avslutade kvällen med te och tända ljus. Spanade på vildsvin som vi har gott om här på torpet men utanför stängslet. Min hund tycker det är minst sagt spännande. Så skönt att vi har våra djur i vått o torr. Håller med dig att vin som aktivitet blir alltmer avlägset. Tänk att hela kvällen kan handla om den aktiviteten. Så mycket vi missar då. Att vara närvarande och känna alla känslorna utan en kudde emellan. Idag tar vi en nykter dag och omfamnar det som kommer till oss. Hejar på dig kram🤗

Det var klantigt av mig att skriva dagar i fel tråd.

Det jag skrev om från dag 7 är nog att
jag äter i skogen väldigt ofta just nu och att jag tycker att abstinenssymtomen ändrat form. Fortfarande luddig i huvudet men det lättar.

Just nu dricker jag morgonkaffet i skogen också. Har just varit och handlat och passar på att njuta en stund 🌳

Önskar godmorgon 🙂

God morgon @Natalia och grattis till 10 dagar✨✨✨ Själv föll jag på min tionde dag men är på banan igen. I sanning en rocky ride detta.. Ha en fin dag☀️

Dag 9 och 10 har förresten dragit igång med en total make over av mitt sovrum. Kreativitet och driv är på plats igen. Har saknat det det här året bak. Försöker dock skynda långsamt men känner att det är välkommet att förändra mitt hem. Har en helt del projekt i hemmet och det känns jättekul.
Det är dags för en ny tid 🦋

Kram och godnatt 💕

Dag 11 gick fort. Har städat och skapat ett nytt sovrum till mig själv och kan bli lite magisk över vilken dekoration som ska stå vart. Kan flytta runt småsaker i evigheter till jag blir nöjd. Så pass länge att klockan slagit över till dag 12 och jag får lov att lägga ner.

Önskar en godnatt och en fin fredag ❤

12 går mot slut.
Har varit 12 rätt sömnlösa nätter och vissa dagar blir det lite kännbart. Idag har varit en total vilodag utan lust att göra något speciellt men många av de 12 första dagarna har varit desto mer aktiva. Gissar att imorgon blir en piggare dag. När det gått tillräckligt många nätter med bara nån timmes sömn kommer till slut en trött dag och möjlighet till några fler timmar sömn. Har fått hem Melatonin och ska testa det ikväll. Propavan har upphört att fungera för nu.

Det är en skön kväll. Sitter och svalkar av på balkongen efter en dusch och dricker råsaft i vanlig ordning. Blev iaf ett mål mat i skogen, vilket blivit en rutin som bara är skön. Behöver inte gå långt för skogspartier eller vatten och det uppskattar jag 🌳

Har ännu inte fått mina churros. Blev blåst på churrosvsgnen i veckan igen. Men nu vet jag som faktum att det står flera st utplacerade i stan hela helgen. Imorgon då jäklar!
Är lite dålig på att äta sötsaker men jobbar på det. Försöker införa lördagsgottis. Men gottis behöver ju inte nödvändigtvis vara sött. Är dålig på det här med gottis. Jag gillar att äta sallad med massa protein i skogen och får nog lov att acceptera det.

Förövrigt har jag fått slå bort tankar på att be grannen om en kvällsjoint många dagar den här veckan. Och det är en märklig svängom för jag gillar verkligen inte att röka joint. Inte mer än för att få sova möjligtvis. Det ger inget rus som jag uppskattar. Alkohol som sådan har däremot inte varit en tanke eller vilja alls. För min del med bakgrund i blandberoenden har jag dock inte förväntat mig annat än att mitt beroende kommer att argumentera från olika håll och på kanske även otippade sätt.

Önskar en skön fredagskväll!

Kärlek ❤

...på tal om joint. Precis som jag skrev om det känner jag att nuuu tände grannen just sin kvällsjoint. Alltså jag avskyr både doften, smaken och ruset så det är fascinerande att det hur mina tankar går just nu.

Bäst jag går in och kollar serier innan jag måste ta den fighten 😅👎

Vill meddela att Melatonin 2 mg funkade för mig inatt. Blev riktigt sovtrött till slut och fick sova hela 7 timmar 😃 Det händer aldrig! Känner mig heller inte lika knockad som av Propavan vid uppvaknande. Vi får se hur den funkat på sikt.

Profile picture for user Sisyfos

Låter skönt! Hoppas det håller i sig. Jag tror att din plötsliga längtan efter en joint (som du inte ens gillar) kan ha att göra med längtan att ”stänga av” att göra. När det blir mindre intryck ett tag. Kan ha helt fel såklart, men ibland undrar jag vad jag själv ville med vin. Och just avkopplingen var nog en sån sak, samtidigt är det skärpan jag gillar utan vin. Bra att du håller dig ifrån jointen.

13 ❌️

Ja @Sisyfos, joint för mig är verkligen att helt stänga av. Precis som du,
gillar jag att vara vaken och skärpt annars. Men det är mycket som tar energi just nu. Processer i framfart, viss saknad av relation och abstinensen som sådan mäktar på. Det blir ett högspänt läge där jag dagligen behöver jobba på att finna ro. Vilar på todo-listor och på strategier för att få saker att flyta, för att hålla mig stabil och öva in goda rutiner. Men hur mycket jag än uppskattar att vara vaken och allert kan jag inte förneka att jag vill stänga av ibland. Eller rättare sagt vill ha bara ha ro.

Jag föll på mousserat vin tidigare idag, eller igår ska jag kanske säga. Det är ett nytt dygn nu. Det var inte en tanke jag hade när jag vaknade men efter en promenad på stan bland för mycket folk kom plötsligt det där suget efter just alkohol och när jag något senare satte mig i bilen för att åka och handla mat kändes det som jag bestämt mig för att även köpa vin. Köpte en flaska bubbel och öppnade den under dagen. Det var inte trevligt att dricka den alls. Det gav mig absolut ingenting och det fick mig heller inte att stänga av. Tyckte inte om ruset alls men samtidigt kunde jag inte låta bli att dricka upp den. La mig väldigt tidigt och ville bara vakna upp till en ny pigg dag, vilket resulterade i att jag vaknade upp vid midnatt av telefonen som tokringde. Nu är jag nykter, jättepigg och kokar ägg men tog just en sovtablett och hoppas ett par timmar sömn till.

Är glad att jag endast köpte en flaska och heller inte triggades att gå ut för att festa till det. Vi har en festival i stan i helgen och tror att det var lite av det som triggade mig när jag gick på stan tidigare. Det gjorde mig oerhört ledsen att gå på stan och jag såg killen som gick upp i rök överallt. Men jag såg honom bara i minnet. År av minnen for förbi och jag fick inte bort dem. Det är så nytt att vi inte ses mer att jag ännu inte kan titta på minnena med glädje. Det gör mig bara ledsen just nu.

Glad att jag inte kommer vara bakis eller må dåligt. Glad att det kändes onödigt och obehagligt. Har tagit en halv sovmedicin och hoppas få några timmar till sömn. Snart är det söndagsmorgon och en ny dag.

Nu är jag förvirrad igen och vet inte hur jag ska göra med dagarna jag räknar. I ren återhämtning och vad gäller abstinenssymtom kommer jag inte halka bakåt av vinflaskan. På så vis känns det som jag kan titta på kommande dag 14 som en framfart i återhämtning och förbättring av abstinenssymtom. Halkar jag däremot två dagar i följd med ännu större mängder alkohol än denna gång och kanske en tredje dag tätare inpå brukar jag hamna på ruta 1 rakt av i abstinens. Jag ser det förhållandevis som ett lindrigare felsteg och fortsätter frammåt utan A. Allt jag vill just nu är att komma längre bort från abstinenssymtomen och närmre ett mer rofyllt tillstånd som inte känns fullt så krystat som de här första 13 dagarna.

Vet inte om jag ska säga Godmorgon eller Godnatt men kram ❤

Heja dig@Natalia !
Bra att du stoppade vi öd en flaska och att det inte kändes som det hade någon avslappnande verkan. Så många gånger som
Autopiloten tagit mig till systemet. Men vi hittar nya vägar att vila och mår bra i nykterheten . Kram
Och godnat🤗

15

Det blir till viss del fusk att säga dag 15 när jag köpte en flaska bubbel i lördags, men med resonemanget att jag räknar dagar längre ifrån dag 1 vad gäller abstinenssymtom och återhämtning upplever jag inte att den flaskan bubbel kastade mig bakåt i processen. Hade tänkt annorlunda om det blivit flera dagar och större mängder och om jag hade halkat tillbaka på ruta 1 i abstinenssymtom. Däremot behöver jag ha mer att sätta emot nästa gång jag blir så radiostyrd. Vilja räcker långt men det är de alternativa planerna som hjälper mig mest i sådana lägen. Kommer långt på positiva tankar och att rikta fokuset annorlunda väldigt många dagar men ibland krävs det helt enkelt en annan växel och det är väl just det jag ska jobba på frammåt. Även om abstinenssymtom känns vid är det inte per automatik något som triggar min vilja till A. Det kan gå bra att hålla mig från utan att förhandling alls uppstår även om det mäktar på fysiskt.

Hur som helst ligger fokus fortfarande på beroenderehabilitering. Vinflaskan i lördags triggade heller inte någon vilja att dricka vin dagen därefter och jag behöver inte slåss mot något sug idag. Vill verkligen bara frigöra mig och har kommit till ro med det. Fokus och mindset är intakt. Det är viktigt för mig att rehabilitera det här.

Har mina dagliga åtaganden och även mer ork, vilja och motivation till sådant jag normalt alltid brukat tycka om att göra. Projekt finns det gott om 🙂

Önskar en fin måndag!
Kram

15

Känner mig lite uppgiven. Jag och min beroendesköterska gjorde slut idag då vi båda är överens om att jag behöver en annan typ av stöd iom att jag är så avig mot antabus och mottagningen är läkemedelsliberala i sin metod.

Vet själv att det jag behöver är en sorts jourperson att ringa när det pockar på och då inte strategier hjälper. Men det är ju just i de skarpaste lägen när beroendet bestämt sig för att det endast finns ett alternativ som jag också behöver öva på att välja annorlunda. Den impulsen går oerhört fort för mig nämligen.

Det kan gå jättebra nån vecka eller 13 dagar som senast, men rätt var det är styr jag till bolaget och ser ingen annan väg just där och då. Vänner och familj i all ära men jag behöver en mer kunnig typ av person att ringa. Jag behöver i det närmsta lyftas bort från situation när min egen bil upplevs styra av sig själv.

Att jag känner mig uppgiven är för att sköterskan medger hur svårt det är och tvivlar på att jag kan hantera det. Det får mig att tappa tilltro till min goda vilja och egen förmåga. Det känns inte som att tvivel är vad jag behöver höra även om det kan vara en hård sanning. Vill fortfarande tro att jag ska kunna få bukt på detta. Antabus är i mitt fall verkningslöst då jag haft ett blandberoende. Skulle det vara så att jag inte kan dricka A, kan jag istället välja nån form av benzo, tramadol eller en joint om det skulle vara så. Det är beroendet jag vill rehabilitera, inte A som sådan.
Därför ser jag ingen som helst poäng med Antabus för min del alls.

Jag förstår vad sköterskan säger när hon menar att det är trassligt. Jag vet att det är trassligt. Annars skulle jag inte suttit här. Och jag är en mästare på att skifta mina substanser har jag märkt.

Läser också att 80% faller tillbaka inom ett år och det gör mig ännu mer uppgiven för jag vill ju tro att jag kan göra det här. Men när både statistik och erfaren person talar emot tappar jag det helt. Hur ska jag då tänka? Vi diskuterade CA-möten och just möjligheten till ett sponsorskap. Själv känner jag att jag vill ha bara sponsorn utan aktiva möten i grupp. Hur hittar jag något sådant?
Jag behöver nog tänka om och kanske prova just CA-möten.

Önskar er en trevlig kväll.
Kram

Profile picture for user Annja

@Natalia du om någon är såklart medveten om hur svårt det är att arbeta bort ett beroende. Jag känner spontant att en stödperson inte ska få dig att tvivla på din egen förmåga. Istället borde du peppas och stärkas av ett professionellt stöd. Du har viljan och du gör framsteg, varför fokuseras det inte på dina starka egenskaper? Eller är jag naiv som tänker så? Vägen till nykterhet är ju vanligtvis inte spikrak. Jag tror och hoppas att din inre styrka kommer växa och till slut fixar du det här. 🥰

Profile picture for user Andrahalvlek

@Natalia Företaget The House har personligt anpassad missbruksvård. Men det kostar nog skjortan förstås. Många kändisar har sökt hjälp där. Grundaren heter Robert Broman, fd man till Katerina Janouch. Han var blandmissbrukare. De gör hembesök till och med. Men det är nog dyrt som sagt.

Kram 🐘

Profile picture for user vår2022

@Natalia Tänker att varför ändå inte prova att gå på ett CA-möte och se hur det är? Antar att beroendesköterskan har erfarenhet av när det är ”trassligt” och hur svårt det är att komma ur detta beroende på egen hand. Och du säger också själv att det är trassligt och att du är en mästare att skifta på dina substanser. Att det är svårt när du inte kan stoppa bilen från att åka till bolaget. Du är en stark tjej och du kämpar verkligen stenhårt för att komma ur beroendet. Det går bra ett tag och sedan blir det tufft att stå emot. Beroendet bryts aldrig riktigt då hjärnan får alkohol eller annat mellan varven. Kanske ska du inte kämpa så hårt själv utan ta emot hjälp utifrån? Prova på att gå på ett CA-möte? Du har inget att förlora på det. Kanske är det våra fördomar mot dessa typer av möten som spökar? Att man ska klara av allt själv? Via CA skulle du också kunna få en sponsor som du vill ha. Det är en bra möjlighet till att bryta beroendet som du önskar göra.

Skit i statistiken. Du har verkligen viljan att komma ur beroendet och du ska tro på dig själv att du kan det, för jag tror att du kan det. Det är tufft, men du kan göra det. Att ha tilltro till den egna förmågan är en oerhörd stark kraft till att lyckas göra en förändring, den starkaste prediktorn av allt. Ge inte upp, du kan!💪❤️

Profile picture for user Onkel F

@Natalia Nu förstår jag inte riktig, har sköterskan uttryckligen sagt att hon tvivlar på din förmåga att bryta ditt missbruk? Att du behöver en annan typ av stöd? För mig låter det som om hon diskvalificerar sig själv i sin yrkesroll.
Jag håller med @Annja, det skall vara fokus på dina styrkor och på att hjälpa dig hitta vägar framåt. Men om ni båda känner att ni inte kommer någon vart kanske det är lika bra att bryta. Du har ju lyckats sluta med andra droger, så jag har svårt att tro att du inte skulle klara av alkoholen också. Jag kan tycka att sköterskan borde se det på samma sätt.
Hoppas du hittar något eller någon som ger det stöd du behöver. Gör du det så kommer det att gå bra.

Profile picture for user BEATNGU

@Natalia Jag är ju fri från alkohol sen 2 år. Men fick hjärnsläpp och provade annat skit nu istället. Så nu blir det öppenvården igen. Där får jag bäst hjälp tycker jag. Ska på ett NA möte en gång först. Först gången för mig.

Tack snälla @vår2022 @Onkel F och @BEATNGU för stödet ❤

Tappade fästet helt igår. Det är en lite depressiv vecka i månaden just nu av rent kvinnliga själ och köpte dessutom vin igår. Tappade helt tilltron till min förmåga, tappade fokus, mindset och jag är arg idag.

Är uppfostrad med att förstå att jag kan göra vad jag önskar och att tro på att jag klarar av. Det kräver bara lite träning, kunskap och tålamod.
Men jag ser ingenting som omöjligt. Det brukar oftast mest handla att ha en bilja, resten handlar om Hur och att förstå Varför. Har precis lika stor tilltro till alla andra människors förmåga och jag är arg idag för det är en livsfilosofi för mig att ha tilltro till mig själv och att ta ansvar för att skapa mitt liv, min önskade yrkesroll, mitt välmående eller vad det nu må vara. Det är Jag som skapar, det är inte turen, oturen eller slumpen. Visst kan ju situationer vara lyckliga eller olyckliga men det ligger på mitt ansvar att försöka hantera det som uppstår. Eller att söka hjälp för det som är för svårt att hantera.

Om jag söker svar vänder jag mig till vetenskap och kunskap och tillber ingen högre makt. För mig att tappa tilltro till min förmåga innebär ungefär detsamma som att tappa en religion. Jag tappar fästet helt. Idag återtog jag dock fästet och återgick till frågan Hur. Det här med beroenderehabilitering är bevisligen knepigt. Och tack snälla @Annja för att du påminner mig om att vägen inte alltid är spikrak 😘

Jag planerar inte för snedsteg men ser ju att det kan ske och måste ha det med i kalkylen. Det är dag 17 på mitt rehabår och jag mår bra. Jag har fallit två ggr men måste välja att se framstegen och det goda som kommit ur. Kreativitet och driv har redan återvänt. Min vardag flyter redan bättre och de dagliga todo-listorna börjar bli så långa att jag behöver strukturera om dem enligt nån bättre modell för att uppstaplingarna inte ska stressa upp mig. För ett år sedan när det var precis 17 dagar efter mitt tablettavslut var jag så illa däran i svår abstinens att jag inte ens kunde skriva listor. Orkade inte ens stå. När jag gick i lägenheten gick jag som om jag gick i luften och kände inte helt kontakten med golvet. Jag hade audiotiva hallucinationer, stammade, ryckte i hela kroppen och synfältet var slutet. Kunde inte tänka och tappade all fysisk ork. Jag kunde inte särskilja om en dag var en och samma dag eller om det var en ny dag. Kunde heller inte särskilja drömmar från verklighet eller hallucinationer. Om jag kunde ta mig igenom det så kan jag banne mig ta mig igenom det här.

Känner mig befriad för mitt beslut kvarstår även om jag redan fallit. Det viktigaste av allt är att det går frammåt i rehabiliteringen och att jag minskar beroendet och inte fortsätter öka det. Att fortsätta på rätt väg.

Idag roddar jag runt med frågan Hur och har lagt in ett telefonnummer till alkohollinjen. De har telefontider måndag-torsdag 11-19 och fredagar 11-16. Nästa gång jag inte ser några andra alternativ än att vilja köpa A kommer jag ringa dem och be dem stödja mig. Berätta att jag behöver avleda mig och att det känns svårt. Telefontiderna är tämligen bra. Behöver jag det stödet utöver telefontiderna kan jag prova ringa beroendeakuten i skarpt läge. Det finns något mobilt team men har förlorat deras nummer. Har haft ett papper med telefonnummer man kan ringa men kan inte hitta det. Någon som känner till något sådant nummer som har långa telefontider? Får kontakt min sköterska och be henne skicka numren till mig eller admin här har kanske förslag på telefonnummer till mig?

Jag Kan göra den här rehabiliteringen och ni med mig som också trasslar Kan också göra det!
Andra har gjort det före oss.
Vi måste bara hitta våra egna individuella Hur.
Eller hur!
Och vi behöver öva. Men inget är banne mig omöjligt.

Önskar en skön kväll.
Kram ❤

Profile picture for user Andrahalvlek

@Natalia Förstår att du har det jättejobbigt 😢 Att tappa tilltron till sin egen förmåga att sluta dricka är nog det värsta som kan hända. Just den biten är så viktig. Du måste ta tillbaka kommandot över ditt liv! Du bestämmer, inte alkoholen!

Annie Graces recept på hållbar nykterhet:

1) Tro på att du klarar av att sluta dricka.
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek 🥰

Idag jobbar jag upp tilltro igen och jag älskar att vara nykter, klartänkt och allert. Dock är jag skeptiskt till detta med att lyckas avleda mig i riktigt skarpt läge. Som igår. Så tilltron är lite tilltygad och jag behöver hitta bättre sätt för det på sikt. Behöver nog också visa mig själv att jag kan så tilltron kan tillta.

Kram ❤

Profile picture for user BEATNGU

@Natalia Finns nummer till NA dit jag ringde en helg kväll som verkar vara öppet när som. Den jag pratade med hade många års egen erfarenhet av missbruk så det funkar lika bra att ringa dit om inget annat är öppet. Sen har du mig jag har lovat att lämna ut mitt nummer via admin här på nåt vis om man vill ringa. Är hemma nu i två veckor till och vilar hjärnan så för det mest så är jag ändå ensam och pratar gärna med andra oavsett om det är nån man känner eller ej. Har precis varit på mitt första NA möte som jag bestämde mig för att prova. Det är i princip samma som AA och inte riktigt min grej. Men jag ska ge det några chanser till. Har många livlinor nu och det får inte bli för mycket på en gång heller. Nu är jag färdig med berusningsmedel nr 2 iaf. Hade det som mål och idag känns perfekt att sluta med skiten. Nu vill jag bara kunna äta och sova normalt och röra på mig igen. Så en sak i taget. Kan kolla efter numret jag ringde. Om det är tillåtet här? Annars får du skriva hur du vill göra. Jag finns ju här och kollar med jämna mellanrum.

@natalia läste ett inlägg från dig lite snabbt när jag scrollade. Tänkte svara nu men inlägget verkar vara borta. Skickar en stärkande kram och hoppas du hamnar i rätt riktning snart igen❤️

Profile picture for user Johan6808

Hej Natalia
Jag läste också ditt inlägg som Annja och undrar hur det egentligen står till .
Det viktiga är inte vad du skriver och visar utan hur det egentligen är i livet. Du väljer såklart vad du vill förmedla men det viktiga är inte vad vi tror utan hur du egentligen mår

Hej!

Dag 4 utan stimulanter.

Blev tvungen att ta bort inlägget jag skrev imorse för det kom med flera konstiga rader som inte skulle vara med och det går ju inte att redigera.

Har fått ta många ronder mot tabletter senaste två veckorna bak. 7 ronder totalt mot 5 olika tablettpreparat som jag jag tagit hem. Men en preparatsort i sänder och inte alla på en gång då. Vissa preparat har jag tagit hem två gånger. Har förlorat samtliga ronder.

Har tagit enstaka tablett av vissa av preparat och sedan spolat ner resterande i ren skräck. Andra har jag använt två dagar i följd. Det har uppstått en total kognitivt dissonans då jag tagit hem tabletterna. Har blivit
tyst och uppgiven över det hela. Men har varit väldigt pigg och fått mycket gjort. I det avseendet är A värre. Eller mer förstörande för ork, mående och lust är vad jag vill mena. Menar givetvis inte att några stimulanter är bra, de verkar bara lite olika.

Har känt mig tom och ledsen och det blev kännbart att killen inte är kvar.
Det är så många processer igång och varje dag är mest en strategisk lista. Och det kan väl kännas så lite extra mycket då man inte mår så bra. Som att allt är en kamp mot något som ska bli bättre frammåt och sen. En del av mig har bara velat andas här och nu.
Kanske behövde jag få göra just det för att kunna samla ihop mig igen. Kanske behövde jag tömma ut det här för mig igen. Kanske ropade beroendet aldeles för högt. Jag vet inte. Nu är jag bättre samlad vad gäller ledsamheten och fortsätter fokusera frammåt.

Sitter i skogen igen och dricker kaffe efter min laxsallad och önskar er en trevlig dag ❤

@Natalia Vill bara skicka styrkekramar till dig! Fortsätt kämpa även om det är motigt nu, du är så stark och vi finns här för dig! Sänder 🥰🥰🥰🥰

@Natalia Din väg mot nykterhet och lugn är krokig och full av fallgropar så är det bara. Din styrka är att du aldrig ger upp och håller fast vid din målsättning. Nu har du fyra dagar utan tabletter och alkohol. Fokusera framåt även om du vill vara färdig här och nu. Dina dagar kommer även om du hamnar ur kurs på vägen. Big hug ❤️

Dag 1

Nu ska jag berätta nåt knäppt som man nog bara begriper om man har beroendebrsvär. Ska lämna blodprover var 14e dag för att påvisa hel nykterhet 3 månader fram. Det är viktigt för en grej som ska ske lite längre fram och som bara kan ske under förutsättning att jag inte använder något alls. Det här är alltså viktigt för mig själv och ingen annans skull.

Lämnade ett blodprov igår eftermiddags och hade innan provet ingen tanke på A eller något annat heller. Men direkt efter blev jag triggad och satte jag mig i bilen och googlade om peth och halveringstiderna för A. Hur länge man skulle kunna spåra att jag druckit A och hur mycket jag rimligtvis skulle kunna dricka för att det ej ska synas på nästa blodprov.
För att vara säker kom jag fram till att jag skulle kunna dricka en flaska bubbel på kvällen samma dag som provtagning sker. Tänkte att jaa-a, en flaska bubbel var 14e dag är ju aldeles lagom och åkte således och köpte just en flaska bubbel som jag givetvis drack upp på kvällen.
På riktigt. Hur knäpp är inte jag?

Det enda positiva skulle kunna var att jag sedan 1 månad bak bara druckit ca 1 flaska bubbel vid tre skiljda tillfällen och toleransen har sänkts påtagligt. Har kunnat dricka 1,5-2 flaskor innan.

Det var onödigt gjort. Men det är gjort.
Däremot ska jag försöka att inte göra likadant efter nästa blodprov. Något annat som är positivt är nog att det som sker efter påvisad nykterhet är så pass viktigt för mig att jag faktiskt inte vill dricka. Det är ytterligare en motivator till varför nykterhet är viktigt för mig utöver alla andra skäl. Så nu får jag nog på allvar räkna dagar fram. Nu behöver jag 90 rena dagar!

Önskar er en trevlig fredag ❤

@Natalia God morgon! Idag är vi nyktra tillsammans! Hoppas du mår bättre idag! Du skriver att du vill andas här och nu, inte bara tänka framåt. Så känner jag med. 🌱❤️

@Natalia ja det du beskriver är ju lite typiskt för beroendehjärnan. Att till varje pris hitta möjligheter utan att avslöjas. Det är ändå bra med konkret press på dig själv för att påvisa nykterhet under tre månader. Du fixar ju det här till slut🥰
Ha nu en fin helg😊🌺

Den här dagen är jobbig. Har träffat killen som gick upp i rök och fick några saker tillbaka. Pratade för första gången sen han sa poff. Känns väldigt ledsamt idag. Sorgligt på nåt vis 💔

Har varit så oerhört mycket ledsamhet i livet, tårar och floder av tårar bakåt genom så många år. Blir nästan så att när jag blir ledsen idagsläge blir känslan så igenkänd att jag slungas tillbaka till en tid bakåt när ledsamheten var svart och tröstlöst. Tror nästan att jag är nånstans bakåt i åren. Det här med igenkänning är inte alltid något positivt.

Givetvis finns glädjeämnen även idag. Vänner, familj, kissarna och ja, livet antar jag.

Kram

Profile picture for user Onkel F

@Natalia Hoppas du har en bra kväll och att ditt lite hemliga projekt ger dig motivation att låta bli alkohol och andra droger. Ge inte efter för "knäppa" infall och beroendehjärnan! Du klarar ett clean sheet under provtagningsperioden om du ger dig f-n på det. Sen är det ju "bara" att fortsätta, eller hur?
Det skrivs om att känslor som man dövat med droger/alkohol gör sig påminda när man slutar. Det är nog bra, men min erfarenhet säger mig att det kan bli jäkligt jobbigt att möta dem om man inte är redo och rustad. Det är lätt att få tankar på att självmedicinera igen för att få lindring, men det löser ju inga problem. I bästa fall glömmer man dem för stunden. Bara en liten påminnelse i all välmening om saker du redan vet.
Se till de bra sakerna i tillvaron och ta hand om dig!

Dag 2

Tack snälla @Lavendelblomman ❤

Idag håller jag på med heminredningen. Har många projekt i hemmet som säkert kommer täcka både höst och vinter. Och det gillar jag! Känns skönt att ändra och omdekorera inför vinterhalårets mys och det gör också att hemmet känns nytt. Tror jag behöver det. Att det vore bra för mig om det här får kännas som en hel ny lägenhet.

Gillar allt där jag kan få använda min kreativa fantasi att sätta i verk. För ett par veckor sen målade jag en cool stor tavla och den glädjer fortfarande 🙂
Fullt ös här idag men har givetvis kaffepaus på balkongen emellanåt.

Orkar inte umgås med folk idag. Behöver få vara lite nere och plåstra om mig 💔❤️‍🩹 ladda om i några dagar.
Gör klokt i att hålla mig sysselsatt och rikta fokus på något som ger mig positivt energi och distraherar ledsamhet.

Just nu är jag verkligen tillbaka till det som vilat hos mig det här året bak. En kreativ och lösninsorienterad explosion som inte har snäva ramar eller begränsad idérikhet. Jag älskar att den här sidan återvände så snart jag nu inte längre behöver vara bakis och lustlös var o varannan dag och omotivetad av dem samma skäl.

Kom just hem från Maxi. Är rätt skönt att strosa där på kvällen utan att behöva trängas 🙂

Önskar en en godnatt.

Hej @Natalia ! Hmmm, rätt okej efter snart 3 veckor utan alkohol. Fick en hel del insikter efter första veckan, som jag såklart bär med mig men också börjar förstå att jag måste jobba aktivt på för att lyckas hålla mig nykter. Hösten drar in med stormsteg så jag måste även hålla koll på depressionen som alltid lurar under ytan, kanske öka dosen på min medicin. Fasen vad tungt allting låter, men just idag, måndag morgon, så känns det lite trögt🍁
Ha en fin dag😊