Gick upp tidigt imorse för att läsa och inspireras av alla underbara inlägg här! Det är ju helt uppslukande, skulle kunna sitta hela förmiddagen och läsa men tiden idag räcker inte till. Det är ju Nyårsafton, en svart afton, en falsk afton, en hycklares afton. Behöver jag skriva att jag hatar en afton som denna och det beror inte bara på alkoholkonsumtionen utan allt runt omkring. Jag har vänner här nere i Spanien som alltid börjar nyårsafton med champagne kl 10. Det skulle säkert gå för mig också men där har jag faktiskt satt ner min fot, inget för kl 12 på dagen. Jag vill inte vakna med blykeps imorgon, hatar det. Kommer att lägga mig före tolvslaget, hela familjen tycker jag är tråkig mina vänner tycker är tråkig men att vara uppe till kl 12 för att ta ett glas bubbel har jag tröttnat på. Nä imorgon ska jag vara pigg. Önskar alla här inne ett Gott Slut och ett Gott Nytt. Imorgon blir min dag 1 i skapandet att få tillbaka en pigg och hälsosam kropp. Det kommer att bli tufft att börja när man sitter i solen där alkoholen mer känns som en läskedryck för vuxna. Men med hjälp av att läsa här inne kommer jag att klara det!

Ja absolut! 2017 är ett nytt år med nya möjligheter och förutsättningar. Har aldrig druckit så mycket vin eller rökt så många cigaretter under min livstid. Alla har vi olika bakgrunder och problem. Mina problem är inte minnesluckor eller konstiga fyllor men det är ändå ett problem för mig. Känner att vinet liksom tar över som en kompis och att jag kan unna mig det när jag känner mig glad eller ledsen. Vart jag än kommer här nere i Spanien eller om jag är hemma så är alltid frågan; får det lov att vara ett glas vin. Många av mina vänner borde också dra ner på sitt drickande men jag tänker inte vara polis eller fröken påpekare.

Ha en fin afton!

linus

Pellisan, Pärlemor och alla andra kämpar! Gott nytt år och med förhoppningar om ett 2017 som fortsätter, eller i vissa fall inleder, färden mot ett liv som fungerar bättre! Jag hoppas ni alla har en fin nyårsafton, även om jag är medveten om att det säkert är en svår dag för många. Jag har placerat mig och sonen min hos släkt som är väldigt försiktiga med alkoholen. Det känns bra, dessutom är det fint att se dem alla!

Famiglia

Det är precis samma i min umgängeskrets, skall du ha ett glas vin? Skall du ha en öl? Kan vi inte träffas, vi kan träffas på stan, äta något lätt och ta oss ett glas vin? Jag vet inte hur många gånger jag hört detta. Precis som du skriver @Pellisan så har jag med fler i min krets som borde ta sig en funderare, men vem vet, de kanske de gör.

Gott nytt år till Er alla, kom precis på att detta förmodligen blir men första helvita nyår på 18 år.

BElisabeth

Du kommer vakna pigg och fräsch. Själv sitter jag i morgonrock och tofflor i soffan, lyssnar på TV med bok och en folköl :).
Gott nytt år!

...bokstavligt talat. Jag blir så glad och imponerad över hur alla andra här inne lyckats i 17 dagar!!! För i precis 17 dagar skulle jag också egentligen ha varit helt vit om jag inte fallit för frestelsen. Jag vill ju rivstarta ett sunt 2017 för att sen kunna dricka vin till maten fredag/lördag/ och inte lite smuttande och duttande var och varannan dag. Just idag tisdag ska jag hälla upp glas fanta med mycket is, inget vin idag. Jag är ständigt trött och nu börjar jag ju förstå att även 1 och ett halvt glas vin kan göra en trött dagen efter. Ja jag har ju sämst karaktär när jag blir bjuden, innan jag ens hann blinka stod ett glas vin framdukat till mig på nyårsdagen. Jag får kämpa vidare, kanske inte sätta för hög press på mig själv när jag lever i en otroligt pressad och stressad situation. Försöka hålla mig till att inte dricka vin under veckan utan istället ta ett glas Fanta. Vad dricker alla för alkoholfria drycker? Tips? Jag dricker så vansinnigt mycket vatten att bara tanken på att hälla upp ytterligare ett glas vatten på kvällskvisten gör att mina sinnen direkt styrs till det goa vinet.