Svårt att sova?

Många kan uppleva svårigheter att sova. Det kan vara en anledning till att man dricker alkohol. Sömnen kan också vara orolig under alkoholpåverkan och även när man nyligen blivit nykter.

Det finns en hel del man ändå kan göra för att försöka förbättra sömnen. Testa och se om något kan hjälpa dig!
Det finns saker som du kan göra för att sova bättre.

* Minska störningsmoment från ljud, ljus och annat som kan vara störande. Sovrummet bör vara svalt (ca +18), mörkt och tyst. Ett öppet fönster som ökar ventilationen är också bra.

* Lyxa till det med sköna och rena sängkläder.

* Skapa rutiner så kroppen lär sig vad som gäller. Gå och lägg dig samma tid varje kväll och kliv upp samma tid varje morgon.

* Skapa en ritual innan läggdags. Som att dricka en kopp te (ej kaffe), borsta tänderna, släck och lås. Det hjälper hjärnan att förstå vad som står på agendan.

* Undvik tupplurarna på dagen. Det kan störa sömnrutinen.

* Ät så du är lagom mätt (inte för mätt då det håller igång matsmältningen och inte för lite heller, då du kanske blir hungrig på natten).

* Att motionera hjälper kroppen att slappna av efteråt och kan vara positivt för sömnen.

* Undvik aktiviteter som skapar engagemang eller oro på kvällen. Det kan sätta igång massor av tankar.

* Om du lätt vaknar på natten med många tankar som du är rädd att glömma bort, ha en bok bredvid sängen som du snabbt skriver ned detta i. Då kan du släppa detta när det är nedskrivet och du kan somna om.

* Ha tålamod, det är vanligt att det tar ca. 20 minuter innan man somnar. När man håller på att ändra sina sömnrutiner kan det ta längre tid.

* Om inget av detta fungerar så kan det vara bättre att kliva upp, gå till ett annat rum tills du blir sömning. Ligg inte kvar i sängen då det kan skapa ännu mer irritation. En varm dusch eller ett varmt bad kan hjälpa dig att slappna av. Vissa drycker som varm mjölk eller kamomillte kan hjälpa dig somna.

Om du vill läsa mera om hur man kan förbättra sömnen så kan du läsa här:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter/

Foto: Gregory Pappas, www.unsplash.com

tagg: