Är det möjligt att reglera känslor?

Vad är känsloreglering?
(Fritt ur boken "Känslor som kraft eller hinder, en handbok i känsloreglering" av Hanna Sahlin och Elizabeth Malmquist.)

Genom känsloreglering kan vi öka, minska eller bibehålla intensiteten i en känsla. Effektiv känsloreglering hjälper oss att uppnå våra mål. Icke-effektiv känsloreglering, som exempelvis alkohol, kan göra att vi tappar siktet och går vilse på stigen.

Om vi stannar upp just nu - är vi på rätt väg? Vet vi vad målet är? Har vi kommit närmare det med tiden - eller är målet ännu längre bort än för något år sedan? Hur skulle distansen till målet förändras om vi lyckades reglera våra känslor på ett annat sätt?

Ett första steg du själv kan göra är att identifiera dina "ineffektiva" mönster. Stanna upp och fundera över hur du till vardags hanterar känslor. Vilka är de vanligaste strategierna för dig att hantera känslor?
Exempelvis: Trycka bort känslan, se glad ut, biter ihop, dricker alkohol, dömer mig själv eller andra, äter för mycket, pratar illa om någon annan, sover, tittar på serier... eller någon annan strategi?

På vilket sätt påverkar dina strategierna dig? Kort- och långsiktigt?

Vill du lära dig mera om känsloreglering?
Läs boken Känslor som kraft eller hinder, en handbok i känsloreglering av Hanna Sahlin och Elizabeth Malmquist.

Allt gott!
/Carina

tagg: