Efter ett år och nästan en månads nykterhet är det dags för ett avstamp. Velade lite mellan att helt avsluta aktiviteten på forumet eller att flytta min tråd hit, till det vidare livet. Det vidare livet, det är väl det som pågår hela tiden...?
Året som nykter har varit ett i stort sett bra år. Hade jag vetat att det skulle vara så bra hade jag slutat långt tidigare ;) det har varit värt all möda i början, mitten och slutet. För det är klart att det är viss möda, som Pellepennan skrev, varför skulle man inte sakna att kunna måttlighetsdricka, det kan vara mycket gott, det är socialt mm, men den tiden är över. Jag har haft ovärderlig hjälp av forumvännerna, under en ganska lång tid var det nästan bara jag, Pellepennan och konstnären (och några till) som häckade här, efter nyår hände något och nu strömmar det till medlemmar i en nästan tröstlös takt. Jag upphör inte att förundras över hur många vi är som har problem med alkoholen.
Jag har de senaste 2 månaderna upplevt en av de jobbigaste perioderna i mitt liv, med kränkningar och anklagelser som ingen ska behöva få kastade på sig. Det har nästan kostat mig mitt äktenskap (och mitt förstånd) för att låta melodramatisk. Men, jag har inte druckit något, och nu när båten verkar ha slutat gunga som allra värst kan jag kosta på mig att känna att, shit vad bra - har jag inte behövt alkoholen nu, kommer jag aldrig mer att behöva den. Känn på den... Det finns andra sätt. Bättre sätt. Tanken kom verkligen över mig ikväll, det finns inget som kan göra mig lika illa som jag själv gjorde mig, under åren jag drack för mycket, och nu när jag inte gör det, och klarat av detta utan alkohol så är jag STARK. Jag klarar mig, och jag är inte värd att trampas på.
Vid min ett-årsdag köpte jag mig en fin, dyr ring med evighetssymbolen. Varje gång jag tittar på den känner jag mig stark. Jag har klarat ett helt år. Jag tänker inte längre att det är en uppoffring att avstå alkoholen, det är ganska naturligt i de allra flesta tillfällena. Jag velar som sagt lite kring forumet, kändes som att "ska jag starta en ny tråd för att säga att jag funderar på att droppa av ett tag...?", men även om jag inte känner att jag har så mycket att tillföra längre, och mina problem inte längre är alkoholrelaterade så känner jag att när jag kommer hit vill jag göra det här.
/m