Hej på er alla,
Ja, jag är nog alkoholist, jag är alkoholist.
Som så många här så har jag en helt underbar familj, eget företag och pengarna rullar in, så långt allt jävligt bra.
Däremot så är det ett problem med den där alkoholen, jag älskar den avkopplingen, jag älskar känslan,jag älskar att vara social på ett sätt jag bara kan vara med alkohol.jag älskar till och med dom flaskorna.

Senaste tiden har jag börjat märka av abstinensen,
3-4 glas vin /kväll. För ett tag sen slutade jag dricka, jag mådde som en kung i tre dagar sen kom något väldigt konstigt, hör och häpna jag fick tidernas panikångest, hjärtklappning, svettningar och allt konstigt, fattade inte något just då, trodde min tid var inne. Kom knappt in på vc för blodprov,
Plötsligt säger läkaren att jag tror du har abstinens,
Va sa jag, hur tänker du nu? Jag har panikångest från helvetet, du har abstinens säger han igen.
Ok ok vad göra säger jag, du borde nog ha trappat ner lite innan du tänkte sluta dricka.
Det hela slutade med att jag fick en trave tabletter,
Oxascand 15 mg, tog två dagar innan jag tordes testa dom.
Fick en panikångest från helvetet igen och bestämmde mig för att våga testa, plötsligt kom den där känslan, jag slappnar av och andas med hela lungorna,
Så här i efterhand vet jag att jag fick "torrsprit"

Om vi spolar fram lite så kan jag säga att bli av med denna ersättning var ett helvete,
Jag testa lite alkohol igen och övergav tabletterna,
Mår som en kung,

Nu måste all skit bort och jag vill ha hjälp, finns det bra privata behandlingshem som även har en doktor som kan hålla koll på abstinensen, ev ngn medicin?
Att sitta i en cirkel och prata kan ju vara trevligt, men det hjälper knappast mot hjärtklappning svettningar och annat konstigt som händer i kroppen.

Långt brev, hoppas ngn orkade läsa, har ni tips på vad jag ska göra, jag vilö sluta helt med alkohol.

Hälsningar från en man som just inser att han har allt och vill behålla allt och inte sluta ensam.

Femina

Välkommen till forumet! Ja, du har verkligen allt att vinna på att ta hjälp nu, innan du förlorar allt det fina du har. Abstinens är inget att leka med men det går över. Om det känns ohanterbart så kontakta VC/beroendemottagning/akut för läkarhjälp. Själv försöker jag just nu bara härda ut, en minut i taget.
Sköt om dig!

Alkoholen har tagit mer och mer plats i ditt liv, du har testat att bli av med den och vid ett tillfälle och fick då medicinsk hjälp. Utifrån det du beskriver låter det som läkaren också sagt att det var just abstinens. Har man en gång haft abstinens på det viset är risken större att den kommer på samma vis och kanske värre igen. Precis som du får tips om här ovan kan det vara en god idé att ta hjälp från vården när du slutar med alkoholen nu. Förstår att du samtidigt vill undvika den medicin du tidigare fått, kanske finns det annat du kan få?
Nu fick du lite råd här, det är ju såklart ändå du som känner vad du vill göra och är redo för.

Fortsätt såklart gärna läsa och skriva här på forumet!

Om du vill kan du läsa mer på vår faktasida om abstinens:
https://alkoholhjalpen.se/akut#abstinens

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Tröttpåalkohol

Ja,
känns lite skönt att jag nu hittat en röd tråd, 12 timmar efter jag druckigt kommer ångesten som ett brev på posten,
det borde helt enkelt vara abstinensen som gör sig påming och triggar ångesten,

har bestämt mig för att under 2 veckor trappa ner till max 2 glas vin /kväll,
för att sedan gå ner till 1 glas, jag har inget problem att låta bli att dricka, mitt problem är abstinensen dagen efter som jag måste få bort.

Jag vill hellre trappa ner på Vin o mindre doser än att ta ngn oxascand, dumt att ge sig in ett nytt beroende.

vad tycker ni om detta, tänk att jag lyckas att dölja detta under så lång tid för vänner och familj? fasen vad jag önskar att jag blev så där galet bakis som mina vänner, dom vill inte se alkohol på ett par veckor efter, själv mår jag prima dagen efter och står och lagar frukost till familjen.

Hur länge har du härdat ut Femina, Och hur mycket drack du!
kör hårt så hjälper vi varandra??

DetGårBättre

Stesolid är bättre än oxascand enligt mig men de fungerar liknande. Trappa ner tre dagar på dessa. Sen kan du klippa allt och du kommer inte må så jäkla kasst sista dagarna men det är fortfarande en liten kamp. Men enklare än trappa ner på alkohol enligt mig. Och tre dagar ger dig inget nytt beroende om du bestämt dig för tre dagar. Sluta drick på kvällen. Dagen efter tar du en oxascand vid 09, sen en vid 16 och sen en vid 23 när du ska lägga dig (gärna i kombo med en zopiklon). Dagen efter tar du en ny oxascand vid 09, sen en halv vid 14, halv vid 19 och en halv när du lägger dig. Sen en halv vid 09, halv vid 14, halv vid 19 och en halv vid 23 när du ska sova. Sen bör du klara dig bra. Ha två extra vid "akuta behov" för att ta en halv extra. Drick mycket och fyll på med b1 och b12 samt lite övriga vitaminer.