Som rubriken låter. Ny här men med många funderingar. Min man sen några år smygdricker. Sen hur länge vet jag inte..men säkert senaste året när jag börjar tänka tillbaka. Har ofta kännt att det är nåt som inte stämmer, men har ofta möts av en dumförklaring. Har det senaste halvåret förstått att det är alkoholen. Det började med att våra bib vart tomma fort. Jag kunde väga dem efter att han vart ensam hemma med barnen o se att han druckit. En gång åkte jag bort o märke upp en oöppnad box bara för att konstatera när jag kom hem efter en helg att den var utbytt. På senare tid har vi slutat med boxar o alkohol överhuvudtaget. Men han dricker i smyg. Hittar tomma boxar här o var, tomburkar, vinflaskor, tom öppnade vinflaskor i bilen. Tror inte han dricker utan mer som förvaring. Jag har tagit upp nångång tidigare att jag tror han dricker. Ibland har han erkänt o sagt att det är för att han mår dåligt. O anledningen till att han mår dåligt är att han inte litar på mig. Vi har gått isär tidigare men blivit tillsammans och har historia av otrohet så jag förstår att han inte litar på mig. Han skuldbelägger mig för att jag inte är hemma o han är orolig för var jag är eller vem jag träffar när jag är på gymmet. Han lovade en gång att sluta dricka helt men det som hände var att han istället försökte gömma boxarna ännu mer istället för att göra sig av med dem.
Men frågan är hur orolig jag ska va. Han sköter jobbet, tränar, tar hand om barnen och beter sig inte direkt illa eller otrevligt mot mig. Naivt, men jag tänker att det kanske går över. Eller att det inte gör så mycket. Jag ser han sällan påverkad och jag tror inte han dricker några mängder direkt.
Dock så verkar han lida av nån slags beroendeproblematik då han tex även smygäter godis. Kan låta löjligt men det finns även viktproblem med o det bedyras att det inte äts något socker heller.
Det har tidigare funnits alkoholproblematik med inblandning av aa och det finns historia med narkotika och en uppväxt med alkoholproblematik hos förälder.
Vi har 2 småbarn. Hur orolig ska jag vara? Kan det här bara gå över? Hur stort problem är det?