När barnen var små drack jag inte så ofta, mest några glas vin med maken på helgerna. Men sedan ett par år tillbaka har drickandet sakta eskalerat.
Fredag och lördagkväll utan vin är otänkbart. Dessutom blir det gärna söndag och ett par kvällar i veckan också. Förut försökte jag hålla måndag och tisdag vita, men det har inte gått så bra på senare tid. Passar på att dricka lite extra om maken är på resa. De senaste veckorna har jag även "smygdruckit", vin i kaffemugg så inte barnen ska se, vin tidigt på eftermiddagen innan maken kommer hem. Detta skrämmer mig.
Har börjat oroa mig och blev rejält orolig förra fredagen då jag blev väldigt berusad och somnade i soffan. Maken och barnen gick och lade sig och jag somnade helt avtrubbad, full i soffan. Hade som mål att inte dricka på veckan och klarade hela förra veckan. Sedan kom fredag och två glas vin, lördag och en flaska vin... Svettiga nätter med dålig sömn.
Mycket av mina tankar kretsar kring vinet. Att jag inte får dricka, att jag får dricka, hur mycket jag ska dricka, när jag ska dricka...
På läkarbesök för två år sedan hade jag lätt förhöjda levervärden. Inser att jag befinner mig i riskzonen men har väldigt svårt att se ett framtida liv utan vin.
Tror även att jag använder alkoholen mot en lättare depression.
Vill egentligen inte sluta dricka helt, men är livrädd för att bli alkoholiserad... Måste jag sluta helt eller kan jag lära mig att hantera alkoholen? Jag ska leta efter svaret på denna fråga.
Nu börjar en ny vecka. Målet denna veckan är inget vin fram till fredag... Nej, blir nog ett glas på onsdag då jag ska på en VIP-kväll i en butik i stan...
Har läst en del här, tänkte att jag börjar skriva nu, som terapi då jag förstått att det hjälpt många.