@Loppan God morgon! ☀️
Hur gick det igår? Fick du möjlighet att avskärma sig från alkoholen? Förstod att du kände oro. Gick det att ha lite trevligt ändå eller fick du kämpa hela vägen mot yttre omständigheter?

Hoppas ni fått fortsatt lika fint väder som här nu på lördagen! 🌸🌻

@Daemon God morgon! Det blev ganska trevligt igår trots allt. Större delen av dagen var det barn där och då var de flesta måttliga och jag och några till lekte, dansade och badade med dem vilket faktiskt var väldigt kul! Framåt kvällen när barnen åkt hem blev det mer fest, mycket dryck och hög musik. Maken gick ”all in” i festandet. Det var två vuxna till förutom jag som avstod helt och det var trevligt. Det var ingen svårighet att inte dricka och jag kände mig inte ensam där. Några blev förvånade när jag skulle köra hem. De hade inte tänkt på att jag var nykter. (Jag brukar vara måttlig på fest). Jag var väldigt nöjd med mig själv när jag körde hem i sommarnatten. Tack för din omtanke! 🌺

Jag har semester och är utomlands för första gången sen jag slutade. Det har varit jätteskönt att slippa alla tankar på hur mycket per dag och hur många dagar som ska vara ok. Men grubblare som jag är har jag bytt till att fundera över andras drickande. Jösses vad folk här dricker alltså! De första serveringarna sker vid 11 och sen pågår de hela dagen och vissa beställer ganska många. Hur orkar de?! Eller nej det gör de nog inte. Härom dagen var det en som kom ut sent på em och hade varit kass i magen pga en glass sa han. Jag tänkte att han hade druckit tre öl och en GT före lunch och sen fortsatt i det tempot så det behövdes nog ingen glass för att bli risig i kistan 😂 Men alltså vad är normalt på semester egentligen? Maken tar ett-två glas på balkongen och ett på restaurangen varje kväll. Det känns måttligt jämfört med hur det varit tidigare och även jämfört med hur många gör här så jag är nöjd med detta. Men det är ändå mycket sammanlagt tycker jag samtidigt. Det trugas och bjuds på restaurangerna så jag får säga nej många gånger. Det är inget problem för mig men jag tycker ändå att det känns konstigt. Men det är underbart att sova gott varje natt och kunna ta vara på dagarna pigg och utvilad! 🙏☀️

Dag 84. Hemma igen efter första utlandsresan sen jag slutade. Det bästa var att sova gott, vakna pigg tidigt utan klocka, gå upp och ut och gå eller jogga medans det fortfarande var svalt ute (nåja 26 grader men svalt jämfört med 34 som det var i solen mitt på dagen). Det sämsta var att alkoholen ständigt var närvarande vilket tog en del av min energi. Jag var egentligen inte rädd att inte klara det men jag hade typ höjd beredskap i kroppen och osund koll på vem som drack vad. Jag blev väldigt sugen, eller kanske snarare avundsjuk, när jag inte kunde prova den lokala drycken. Jag har ett stort matintresse och det hade varit spännande med den lokala drycken till den lokala maten (det var inte ”effekten” jag var sugen på). Om jag hade trott att jag kunde klara att vara måttlig med ett glas om året så skulle det varit detta glas. Men jag skulle aldrig våga chansa, inte ens provsmaka en liten smutt faktiskt. Jag är oändligt tacksam för avståndet mellan mig och alkoholen och det är inte värt risken. 🙏

@Loppan Nej, så bra att du tänkte så! Nästa resa går nog ännu bättre, när du är ännu mer van att vara och leva nykter. Ofta är ju dricka en stor del av folks utlandsresor, i varje fall om det handlar om ”solsemestrar”. ☺️

3 månader 🎉 🥳 helt utan snedsteg! Jag är så glad och tacksam! 😀🙏 Den största vinsten är sömnen. Mina sömnproblem är nu helt borta och jag sover gott varje natt. En annan viktig sak är att jag känner mig mer som en sån som jag vill vara. Jag vill vara en sund person full av energi som ställer upp för andra. Då stämmer det bättre att sova gott, vakna pigg och när som helst vara tillgänglig och körduglig. Stresståligheten har ökat markant vilket är viktigt då att dricka för att varva ner, allt oftare och större mängd, var mitt problem. Till dig som inte tror dig om att klara det vill jag säga att det gjorde inte jag heller men till slut var det som om alla pusselbitar föll på plats. Försök ändå, försök igen och be om kraft och hjälp utifrån är mitt råd! Stödet från rådgivarna här, programmet och detta forum har varit avgörande för mig. Varmt tack alla! 🙏❤️ Jag vill ha en hälsosam och nykter livsstil och förändringsarbetet fortsätter.

@Loppan Så himla fint att du kommit så långt! Stort grattis till dig, finns inget bättre än när man känner att det verkligen lönat sig att kämpa. Kramar och hoppas du kan fortsätta utvecklas ännu mer.
🥳❤️🥳🙏🏻❤️

@Loppan Stort grattis till 3 månader!🥳. Vad härligt att du får känna av de goda effekterna med att vara nykter och det märks hur bra du mår😁. Fortsätt som du gör med ditt fina förändringsarbete❤️

Jag kände mig lite träffad av vad @Mollie87 skrev i sin tråd om att alla bara skriver hur underbart det är med alkoholfritt och ingenting om saknaden. Bra skrivet, det fick mig att tänka till! För min del handlar det dels om att jag är rädd att andra ska uppfatta det som triggande och dels om att fördelarna med att låta bli överväger fördelarna med att dricka. I går kväll tex saknade jag det. Jag kom hem sent, trött och hungrig med en massa packning och skulle laga middag och matlådor till jobbet. Då saknade jag min genväg till positiva känslor. Ett glas där på bänken hade snabbt fått mig på bättre humör, gjort matlagningen trevligare och söndagsångesten lindrigare i stunden. Men sen tänkte jag vidare på hur det skulle bli. Det skulle bli ytterligare ett glas till maten och sen ytterligare ett i soffan framför tv-n. Jag skulle sova oroligt, vakna trött och komma energilös till måndagens jobb. Detta saknar jag verkligen inte och en sån livsstil vill jag absolut inte ha! Då fick det bli en god alkoholfri cider i fint glas på bänken för att få lite av den positiva känslan utan biverkningarna. Denna ”förmåga” att inte stanna i tanken på det positiva i stunden utan även se konsekvenserna har blivit snabbare ju längre tid jag varit utan (dag 101 idag) . Tidigare såg jag de positiva effekterna först morgonen efter, nu kan jag ha två tankar samtidigt och lättare väga för- och nackdelar. Idag är jag pigg och glad på jobbet och känner mig precis som en sån kollega och chef som jag vill vara! Att kunna vara såhär nöjd med mig själv är nytt, stort och viktigt för mig så jag är
nog en av dem som kan verka lite frälst ibland.

@Amanda L Tack för att du frågar ❤️ Det är kämpigt nu. Denna veckan har jag haft mycket tankar på att dricka. Jag var ensam hemma några dagar och fick nån idiotisk idé om att ”passa på” som bet sig fast. Helt ologiskt eftersom maken är den sista jag behöver dölja för. Han skulle bara bli glad om jag började igen. Ikväll fick vi spontant besök av sonen och jag är så nöjd (i tanken) att ha varit 100 % närvarande när han var här och att jag kunnat skjutsa hem honom. Men känslorna är trots det lite ”all over the place”. Maken dricker 👿 och kollar på tv och jag har stängt in mig i sovrummet med hög puls och mår pyton. Men jag bockar trots allt av dag 113 ✅ i kalendern. ⭐️

@Loppan Låter kämpigt! Vet du vad det kan vara som framkallar dessa idiotiska tankar? Något som tex triggar, stress, less på saker? Starkt av dig att ändå stå emot💪 och underbart att kunna vara 100% närvarande med sonen💕.

Sköt om dig och grattis till 113 dagar!🥳 Kram❤️

@vår2022 Tack! 🙏❤️ Nej jag förstår tyvärr verkligen inte vad som triggar dessa idiotiska tankar. Jag känner mig bara dum i huvudet och det är ju inte så hjälpsamt. Viss jobbstress kanske men inte så farligt. Känslor av ensamhet ligger lite nära för mig så där finns något att fundera på. Samtidigt tycker jag om att vara själv ibland. Jag har gråtit på kvällarna men får inte riktigt fatt i varför. Usch jag skäms så när jag skriver detta så jag knappt vill spara det. Jag har ett superenkelt och gott räkmackaliv jämfört med många och har verkligen ingen anledning att tycka synd om mig själv. 🤦‍♀️

@Loppan Det är bara bra att du skriver hur det känns och hur du mår egentligen💕. Jag har också ett räkmackaliv men det är bara ytan utåt. Att tycka synd om sig själv är mänskligt och där spelar det ingen roll hur ytan ser ut. Det är bra att gråta och att sätta ord på sina känslor, det lättar lite på trycket. Då kan det också vara lättare att se vad det är som skaver inuti. Känner igen känslan av ensamhet, tomhet även om jag inte var ensam och allt omkring mig ordnat. Känner ingen att man skäms. Inte konstigt att det triggar dumma tankar att dricka. Det är så vi löst det tidigare, att vi druckit för att mildra och dämpa när vi känt ensamhet. Hjärnan minns hur vi brukade göra och påminner dig, drick så blir det bättre! Men det är ju bara en flykt, det blir bara värre om man dricker.

Jag tror det är bra om du försöker få tag i vad ensamheten och känslorna kring det kan bestå av, vad som ligger under ytan. Kanske kommer det minnen kopplade till känslan då det kändes likadant. Nykterhetsprocessen är en process på flera plan och livsområden. Inte bara att man slutar dricka, det brukar komma många andra känslor när vi blir nyktra och inte dämpar med alkohol. Det är det som skaver som man också behöver ta itu med och hantera. Hitta andra sätt att hantera känslorna med istället för att dricka. Så fortsätt att sätta ord på dina känslor, det är bra och påverkar din hjärna. Det för dig vidare till att komma i kontakt med dig själv och nå dina innersta känslor. Det är en spännande process om man nyfiket utforskar den och det är bara sig själv man möter💕.

Berätta mer om du vill, det är bra att bolla tankar och känslor här. Ofta känner vi liknade känslor och vi är inte så ensamma om det som vi tror. Skammen kan vara i vägen för att våga känna, men när man sätter ord på det, lossar man även på skamkänslorna. Jag tog även hjälp av psykolog för att få hjälp att förstå var mina ensamhetskänslor bottnade och bestod av.

Ge inte efter för alkoholdjävulen, du är i en process, en bra process och det kommer att leda dig framåt. Sköt om dig❤️

@Loppan Så bra du kämpar på!
Kanske kan du hitta på några roliga saker längre bort från mannen? Kanske med vännina ?
Om han inte kan tänka sig att hänga på?
Låter inte så kul att vara ”inlåst” i sovrummet…
Tycker du är jätteduktig som står emot, men förstått att nyktra ( och roliga) vanor också är mycket viktiga för nykterheten i längden. Hoppas du kommer på något (om du inte redan har).
Jag gissar att din son i alla fall är nöjd och stolt över dig!
Kramar 🥰 ❤️❤️!