@bpo Grattis till 18 dagar idag!🥳. Helt klart försvinner ”fyllepluffset” i ansiktet och man ser mycket fräschare ut. Tyckte även att ögonen blev så mycket klarare. Det ger bättre självkänsla. Och vad kul att du mår så mycket bättre i kroppen och hjärnan samt att motivationen är på topp. Motivationen kan ju gå upp och ned, men genom att ersätta de dåliga vanorna med nya, så blir det också en ny rutin som man bara gör, även om motivationen ibland inte är på topp.

Mitt sätt att hålla mig på den nyktra vägen är att fokusera på det positiva med nykterheten. Som du tex gör genom att observera och notera hur bra du mår som nykter. Sedan att planera och fokusera på hur man vill att livet ska se ut och vad man vill att det ska innehålla som nykter. Jag tex tränar regelbundet och har en träningsklocka som registrerar mina aktiviteter, och jag följer min utveckling. Den motiverar mig till att träna och mitt mål är att hålla min kondition på en bra nivå. Det har blivit en god vana och rutin och jag bara gör fast jag inte alltid är så motiverad. Jag vet ju att jag alltid kommer att må så gott efter en träning och jag känner mig så stolt och stark genom att ha utfört det.

Sedan har jag också jobbat mycket med mig själv och mina skav. Tagit upp det på ytan, processat, vridit och vänt på mig själv för att öka min självkännedom. Lärt känna mig själv, mina behov och varför jag tagit till alkohol. Det är en spännande resa om man nyfiket närmar sig och undersöker vad som finns där under ytan och det är ju bara sig själv man möter.

Så fortsätt vara positiv, se framåt och njut av alla sköna effekter som nykterheten för med sig😁❤️

Inne på dag 23 utan alkohol idag! ☀️ jag mår så bra just nu. Tankarna kommer ofta på alkohol och jag tänker ofta på att köra till systemet och köpa på mig några flaskor vin. Men Nej!

Tänkte börja lägga de pengarna på ett separat konto. Kanske spara dem till någon resa eller annat skoj framöver. Det kan vara en morot att se pengarna växa för varje vecka och månad.. pengar som tidigare gick till något så dumt och skadligt för mig.

Dag 24 utan alkohol. Idag har suget efter a varit stort vid ett tillfälle när jag körde förbi systemet. Då började hjärnan en diskussion. ”Bara en flaska”, ”det är ju så fint väder”, ”jag har varit så duktig.. det är jag värd” osv…..
men nej, jag körde vidare och åkte hem.
Jag får inte sabba detta nu. Jag kommer klara det. För jag VILL klara det. ☀️

@bpo Heja dig! Grattis till dag 24!!! Den diskussionen i hjärnan känns så väl igen. Jag vill aldrig mera dit! Gör slag i saken och stoppa undan pengarna som tidigare gick till alkohol. Lite synd att man inte använder kontanter längre så att man riktigt kunde se hur pengarna växer. Att verkligen unna sig något extra som samtidigt blir en symbol för nykterheten tänker jag vore en bra idé. Själv shoppar jag alldeles för mycket men kommer nog att köpa ett konstverk så småningom🤔. 🥰🌱

@Ny dag Tack! 🤩 Jag har nu lagt undan pengar på konto, det kommer fyllas på varje vecka. Det blir kul att unna sig något så småningom.
Konstverk låter ju som en jättefin idé 😍

Dag 25 ☀️ idag har jag bara vilat i solen med podd i lurarna, badat i sjön och avstått alkohol. Suget har inte funnits alls idag. Konstigt att det kan svänga så olika dagar. Jag fortsätter mina nyktra dagar och är glad att jag är en tävlingsmänniska. Att ha koll på antal dagar är något som får mig att kämpa mig upp mot höre siffror ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Hej
Håller med. Jag har 7 dagar sen senaste återfallet. Uran det hade jag nog varit uppe i 25-30 dagar. Så det känns som ett misslyckande. Får inspiration av din beskrivning. Så nu kämpar vi på

@danisa Hej!
Jag tycker inte du ska se det som ett misslyckande. Se istället att du inte fastnade där. Du är uppe i 7 dagar igen, det är bra jobbat!! 👏🏼
Nu blickar vi framåt med nyktra dagar!
Så jag håller med, nu kämpar vi på 🙌🏼🤩

Ikväll har hjärnan börjat förhandla……
men jag är nykter och kämpar på. Egentligen är jag inte så sugen på själva smaken av vin eller annan dryck, men jag saknar ruset och kanske min vana att ”supa bort” mina känslor.
Samtidigt blir det skönt att vakna nykter imorgon. Blir en dag med mycket på agendan. Då kanske förhandlingarna i hjärnan inte får lika stor plats som ikväll.

@bpo heja dig som du kämpar! Förhandlingen känner jag ju som du vet mycket väl igen.
Tänker ofta på det där också, att när det är fint väder, en viss dag, en viss stund etc så vill jag liksom njuta av den med en flaska vin (eller fler). Men det är ju inte smaken jag vill ha. Jag VET ju att stunden blir bättre av något jag tycker är godare. Så underliggande vill jag ju fly något och istället låtsas att jag bara vill njuta av stunden med lite vin. Inte medvetet dock. Men definitivt undermedvetet.

@Monica01 ja, heja oss alla som kämpar. ❤️

Idag kom jag på mig själv att tänka ”herregud, klockan är snart 15 och jag har inget vin hemma, måste till systemet”
Sen kom nästa tanke skrattande.. neeeejduuu.. det behöver du inte. Du dricker inte längre.
Kändes okej ändå, nu vet jag att jag klara den här helgen också. Skulle egentligen till en vän ikväll, skulle då tagit bilen, så ingen alkohol var tänkt oavsett, men hon blev sjuk.
Jag är hemma och har ingen alkohol hemma. Nu hällt upp ett vinglas med Sprite zero 😀 perfekt lördagsdrink. Lite fotbad och ansiktsmask. Ett annat, bättre sätt, att ”unna sig” och känna sig avkopplad på.
Heja oss 🫶🏼

4 veckor har nu gått sedan jag drack alkohol. Fyra veckor som helt ärligt känts mestadels fantastiska. Självklart jobbigt med dippar i tankarna om att dricka.
Men överlag har jag mått bra. Jag sover bättre. Jag behöver inte smussla undan flaskor och vinboxar.
Jag har börjat känna en slags livsglädje igen som jag inte haft på ett tag.
Att kunna skriva detta ärligt och öppet gör mig mer motiverad varje dag till att låta bli alkohol.

Nu blir jobbet att knuffa undan alla tankar om återfall, att tacka nej när jag blir erbjuden alkohol, att fortsätta vilja vara fri från alkohol.

@bpo grattis 😀😀😀 Blir så himla glad för din skull, samt peppad på att hamna där själv. Hittade nyss en liten tom vinflaska i en väska jag inte använt på ett tag, och en i förrådet. Har väl gömt så många flaskor att jag t.o.m. glömt var jag gömt dem.
Grattis igen, jag är stolt över dig ❤️

@Monica01 @Ny dag Tack ska ni ha ❤️
Det är så fint att kunna gå in här och ha stöd från er och glad att vi kan peppa varandra 🤗
Ja, det är otroligt skönt att vakna nykter och klar i huvudet. Så mycket mer energi och ork man har under dagen. Allt blir liksom lättare och lättare.

@Monica01 ja, dessa tomma flaskor gör en påmind. Jag har (nog) ingen kvar här hemma. 🤷🏼‍♀️ 😅

Hoppas ni haft en fin dag ☀️
En dag i taget och vi kämpar tillsammans på olika håll.
Men så skönt att det kommit in i rutin att kika in här några gånger per dag och få skriva av sig ❤️
Hur har er helg gått? ❤️

@bpo min helg har varit härlig, vilat, fixat massor i trädgården, varit på middag, fikat med kompisar och allt detta har varit möjligt tack vare att a inte finns med i bilden. 🙏🥰

@bpo jag höll mig nykter hela helgen 😀
Solade, läste, lyssnade podd, fixade med plantering, gick på loppis etc. Fick massor gjort hemma också vilket absolut inte händer när jag dricker. Idag ska jag också vara nykter 😍