@Majblomman Stort Grattis till fem veckor. Jag tänker ta rygg på dig på den nyktra resan💪🥰 strongt att berätta för några i omgivningen, hos mig är det bara maken som vet. Känner så att jag är färdig med a och riktigt längtar efter en helt ny nykter sommar. Hur ser din målbild ut? 🥰

@Ny dag ursäkta väldigt sent svar😳
Tack, du får gärna ta rygg på mig❤️ idag är det 7 veckor utan a och det går fortfarande förvånansvärt lätt. Kommer ett sug ibland men det går över rätt fort. Just nu finns det inte på kartan att dricka någon a.
Funderar på din fråga om min målbild. Önskar att jag i framtiden skulle kunna bli en person som kan ta ett eller två glas vid enstaka tillfällen men är väldigt osäker just nu på om det skulle fungera. Så det blir att låta bli tills vidare. Dock tänker jag inte ”aldrig mer” då känns det så stort.
Går i en behandling där jag rekommenderas tre månaders uppehåll med a, under den tiden har jag samtal varje vecka. Funkar bra för mig.

Hoppas det går bra för dig🤗

Hej på er
Känner att jag behöver bolla med er här och sätta ord på detta. Har både igår och idag känt ett större sug efter a. Vill verkligen inte dricka egentligen men en liten del av mig skulle kunna åka till systemet och köpa 1-2 flaskor vin och häva i mig. Och tänker att jag lägger ner det här med alkoholfriheten.
Kanske beror det på att jag är trött och haft mycket omkring mig en period.
Någon som upplevt det samma efter ett par månaders uppehåll? Och hur hanterade ni det i så fall?
Kan både känna mig lite småtråkig och få känslan att livet blir tomt, typ vad ska jag hitta på nu då.
Beroendehjärnan som tittar fram?
Har gått förvånansvärt lätt fram till nu att låta bli a så suget kom som en liten överraskning.
Planen är att ge mig ut på en utflykt om en stund och sen hem och kolla på film. Hoppas på att suget försvinner av sig själv.

Kram🤗

@Majblomman Hej! Jag tänker att det ofta kan vara att motivationen får en dipp efter ett längre tags nykterhet. Det blir lite uppför och motgång och hjärnan tycker att den lättaste vägen ut är att lätta på motståndet genom alkohol. Uthålligheten sätts på prov. Tänker att det bästa du kan tänka/göra nu är att ta en nykter dag i taget. Fokusera bara på det så att andra tankar på systemet mm inte får uppmärksamhet. Ett steg i taget, en dag i taget. Då kan det bli lättare att vara uthållig när du smalnar av ditt fokus. Lite som att göra en sak i taget när man har mycket för att det inte ska kännas övermäktigt. Även positiva tankar om nykterheten hjälper, som att tänk vad bra det ändå går, vad duktig och stark du är, hur långt du har kommit på nykterhetsresan och att du kommer även att klara av denna dipp. Att bara låta det vara och inte fästa för mycket tankar kring det, att det är som det ska, dippar som kommer och går. Sedan blir man ju starkare varje motgång som man går igenom, man ser att man klarar det. Det stärker självkänslan.

Njut av din utflykt och sedan filmen, du jobbar på så himla bra!💪❤️

@vår2022 tack för kloka ord och att du pushar mig 🥰 känns bättre igen och suget har avtagit.
En dag i taget är ett bra sätt att tänka, kan vara det som behövs just nu.
Utflykten var mysig och snart väntar filmen.
Hoppas du har en go helg🤗