Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

konstnären

Tack min kära vän för ditt fina inlägg till mig. Nu är konstnären på G igen och jag börjar tycka om livet i nykterhet. Har tänkt på det som hände och jag tror nog att det var planerat, tänkte som så att varför kan inte jag dricka normalt, nu vet jag att jag inte kan det. Avstår jag inte nu kommer jag inte leva så länge till jag är ju ingen ungdom som du vet kan ju vara din mamma. Mannen och jag pratar nu mer öppet om alkoholen jag känner att det är livsviktigt han säger nu att inte han heller kan dricka det blir katastrof. Nu har jag återgått till mina bakelser och det är underbart skiter i om jag blir fet. Hoppas du mår bra muris. Ja du besattheten var enorm tänkte bara på att hälla i mig alkohol.Så har jag nog inte riktigt känt innan, och planeringen cykla till bolaget varje dag där jag blev igenkänd. Nu kastar jag ångesten åt h-vete som du skriver.
Många kära kramar till dig
Konstnären

konstnären

Tack för ditt stöd blev så glad. Hoppas det går bra. Detta blev en tankeställare till mig oxså. Jag kan inte dricka, jag dränker mig i alkohol då. Finns inget normaldrickande för mig, nu måste jag avstå har ju gjort det innan. Jag hoppas verkligen det går bra för dig Lena.
Kram konstnären

God morgon vännen,

Skönt att läsa att du är på banan igen. Det är ju faktiskt inte självklart och det handlar inte om att "ta sig i kragen". Nej, det handlar om att verkligen inse att detta inte funkar och att sedan orka vara stark. Men du är stark. Du vet att det går. Du har klarat det förut.

Det är så skönt att läsa att mannen inte börjat också. Att han också inser att det inte funkar med alkoholen. Då är ni två om detta. Även om det senaste året varit nyktert tillsammans, så tror jag ändå att ni är mer på samma spelhalva den här gången? Det funkar inte för någon av er och ni båda inser det. Det är faktiskt en styrka. Det är något som borgar för att det inte blir några fler fall. Tänker också att mannen fick sig en rejäl tankeställare genom att se vad alkoholen gjorde med dig och hur fort det gick. Han har väl inte stått vid sidan om, som du har gjort, förut?

Kämpa på min vän. Du förtjänar det bästa. Du är fin och stark och kommer klara av det här.

*K*R*A*M*

Kikar in för att säga god morgon. Hur mår du? Går det bra?

Hoppas att du & mannen får en fin helg tillsammans. Här blir det Halloween för hela slanten. Gillar egentligen inte det riktigt, men barnen älskar det, så ok... Pumpor och läskigheter i stora lass ;-)

Kram till dig

konstnären

Skickade precis ett mail till dig så vi tänkte nog på varandra samtidigt. Jag mår bra nu fortsättning följer i mejlet till dig.
Tack för din hälsning blir varm och glad.
Kram Konstnären

Tittar in i kväll och ser gamla bekanta, konstnären, muränan, PP, Lena N m.fl. Så bra att du skrivit om ditt återfall konstnären! Och framför allt så skönt att du är tillbaka. Kämpa på, det är tufft ett tag igen men det gör. Och tack Muränan för att du nämner mej som förebild, det vill jag gärna vara. Det kan jag vara nu, snart 3,5 år nykter. Och det är underbart, sitter här med en Tonic Water ikväll. Just såna berättelser som Konstnärens om pterfallet är också väldigt viktiga. Vi som testat känner igen beskrivningen av hur snabbt man är tillbaka och ännu värre. Din berättelse påminner oss om att det bara är så. Jag hoppas och tror att jag ska fortsätta vara så nöjd i min nykterhet så jag aldrig ens tänker tanken att dricka igen. Men man kan aldrig vara säker. Därför är det bra att påminnas om att det inte fungerar. Inte för nån som varit fast i missbruk. Det tror jag. Det kan gå ett tag men förr eller aenare dricker man destuktivt igen. Fortfarande efter så lång tid nykter så, om jag tänker mej att dricka igen så känner jag att det inte är ETT glas vin jag vill ha. Det är fyllan. Värmen som sprider sej, de första glasens avkoppling. Men, vi nöjer oss ju inte med det och snart ärdet roliga slut och följs av en ångest som bara blir värre. Nej tack.
Ha det så skönt och nyktert alla! Det finns faktiskt bara fördelar med nykterheten.

konstnären

skriva ner mina reflektioner efter mitt återfall, kan jag hjälpa någon är det underbart, men vill sätta fakta för mig själv hur det hela utvecklades. Det började med små tankar på alkohol i slutet på juli till och från kom dom till mig att jag ville prova och kunna kontrollera alkoholen. Som jag nämnt tidigare gick det fint fint ungefär en månad, två glas fredag två lördag. Jag var jätteglad att jag kunde kontrollera mitt drickande. Övergången till att vilja ha mer märkte jag knappt själv men det blev tre glas, sedan fyra osv. Första månaden hade jag ingen som helst ångest och dum som jag var trodde jag inte att jag skulle få tillbaka den, önsketänkande. En morgon slog den ner i mig som en blixt och jag mådde pyton svettningar panikångest orolig vankande fram och tillbaka. Visste att jag hade vin kvar fullständigt stjälpte i mig ett par glas och genast mådde jag bättre, kunde gå promenader med min hund, åka handla städa, men ångesten låg på lur. På natten vaknade jag och var fullständigt panikslagen upp fyllde på med vin grät och visste att nu konstnären har A-jävulen satt sina klor idig igen. Det blev ett dagligt drickande just för att hålla ångesten i schak ett litet tag. Skrällen kom när min man konfronterade mig och sa att jag var full på morgonen när han åkte till jobbet, full på kvällen när han kom hem.
Nu eller aldrig tänkte jag den kvällen, hade en halv tetra kvar som jag drack upp. Hade nu nått botten och visste så väl att jag var tvungen att bryta. Jag var helt inställd på att nu blir det psyket. Vet inge hur jag klarade av första timmarna men jag bet ihop och sa till mig själv man dör inte av ångest men faan så rädd jag var. Kan lugnt säga att det tog 2 veckor att komma tillbaka innan ångesten släppte. Alltså mina vänner det blir tio ggr värre än innan. Nu har jag varit nykter 3 veckor och snart 2 dagar och nu ska det få vara så.
En liten varningsflagg för den som går i tankar att försöka ta kontrollen över alkoholen. Den visade sig vara mycket starkare än jag. Och jag förstår nu att denna fiende kommer inte frivilligt att lämna sin plats i hjärnan. Han får vara där och pocka locka men nu är det nog.
Må bra alla
Konstnären

Leverjag

Känner så igen mig i mitt återfall! Lömskt och livsfarligt är denna dryck! Ångesten är hemsk efter en tid med alkohol och också den enda medicinen en kort stund. Min tidigare läkare sa en gång. Det finns inget som verkar så effektivt mot ångest som alkohol.!! Men den orsakar den också.
Nu börjar jag om, lite klokare hoppas jag. Jobbigt som faan att erkänna hur lågt jag sjunkit men nu är jag här igen (Vickan).
Kämpa. Vi vet ju hur bra det känns när vår kidnappade hjärna och kropp kommer bort från A. Allt blir ljusare, lättare och klarare. (Jag motiverar mig själv ;-)
Kramar

Finaste Konstnären,

Tack för att du skriver om återfallet. Detaljer är bra för oss andra. Din väg kommer garanterat att hjäpa andra. Den hjälper mig.

Varmaste kramen <3

PP

och jag tror mig förstå precis hur det gick till. Har ju som du vet varit där själv.
Men en sak Konstnären tror jag inte riktigt stämmer. Att alkoholen skulle vara starkare än du...
Glöm inte att du tidigare under mycket lång tid har hållit den på avstånd, och jag är relativt säker du kommer göra det igen.
Men det är väl som att trampa i en hundskit kanske? När vi väl trampat har den en tendens att kladda sig kvar ett tag.
Du plockar ju säkert upp efter jycken, men det gjorde man inte i landet jag var i förra veckan ;-)

Gojan tjattrar rejält i början, men även efter ett tag kommer kraxandet tillbaka. När det sker får vi göra som John Cleese och dunka den i bordet när det börjar. Du kom tillbaka hit och det är det viktigaste. Resan fortsätter.

Ta vara på dig!

//PP

konstnären

i nyktert tillstånd och jag älskar just nu precis allt utom bruna bönor. Har fått tillbaka min energi och går promenader nere vid havet med min älskade hund, står där och djupandas, in med goda tankar, utandning ut med fula tankar. Har även tagit upp min meditation som legat på hyllan. Jag sitter i en solstol på ett ställe jag varit på och tittar på en solnedgång, stor rund och brandgul. Den smeker mig från topp till tårna. Sakta ljumma sköna vindar stannar till lite extra vid magen där navet sitter. Tar ungefär en kvart och efter är jag sååå lugn. Idag har lite svårt att förstå vad som hände när jNär jag ag lät det ske. Men inte titta bakåt och det går. Var på kyrkogården igår och läste på gravstenar det är så rogivande. När jag drack blev jag folkskygg hemmet var min trygghet för där fanns ju vinet, nu kan jag gå med hunden ett par timmar och njuta, när jag drack blev det mest en liten rastning. Är glad över att forumet finns och vilket stöd jag får från er. Fredag idag och inga som helst tankar på A. När jag mår som bäst måste jag stanna upp ifall fienden dyker upp i tankarna. Jävla ska bara vara nykter, vad som än händer idag ska jag inte ta till A.
Fin fredag och helg alla Konstnären

Leverjag

Att meditera till solnedgång. Bra tankar in och dåliga ut. Jag tränar också på närvaro och lugn. Javisst blir man folkskygg. Stackars mina barn och hund! Nu jättelycklig hund med långpromenader varje dag (nästan).

Tänk vad mycket positivt det är att vara sig själv :-)) och då också börja ta hand om sig igen.

Idag började jag tänka på middag och vin flera ggr. Jobbigt. Tänkte på myset, njutning av musiken, samtal och lätthet. Vinet. Andra helgen nykter framför mig. Det ska gå bra. Bara att låta tankarna passera och tiden att gå. Vill inte tillbaka.

Skönt att du också är på banan vid havet, med hunden och meditationen igen!

Ha en fin kväll K ❤️

Så fint att se att du går vidare. På riktigt. Stabilt igen. Det gläder mig så otroligt mycket. <3

Jag brukar också sitta på kyrkogården. Det är lugnt och stilla. Eller brukar och brukar. Nu hinner jag knappt sitta över huvud taget...

Fortsätt nu med en dag i taget, en bakelse i taget och steg för steg mot ett nyktert och fint liv igen. <3

Varm kram till dig min fina vän

Leverjag

Idag gnällde hon och var lite otålig när jag mediterade. Kanske lite väl blåsigt och kallt på bryggan.. Men vackert.

Jag övar och tränar och ber om vilja att skapa rutiner som hjälper mig och jag tar hjälp av, även då jag som bäst behöver det.

Hoppas allt är bra m dig nu när helgen snart är över.

konstnären

här där jag bor och man får vara glad för en ljus dag. Har funderat mycket på vad som fick mig att nu sist fortsätta dricka dag ut och dag in. Har ju varit med om inläggning på psyket. Jag tror helt enkelt att det blir ett tvång efter tag för att som jag tror just då undvika ångesten. Det blir som en karusell, så fort jag kände att ångesten kom krypande så blev det påfyllning. Så jag vet nu att det som skrämmer mig mest är ångesten med darrningar i kropp och händer. Låter flummigt men jag håller på analysera mig själv varför jag bara fortsätter, och fortsätter. Egentligen tycker jag inte att det är gott men jag blir som en fluga i spindelns nät. Så varför gick jag på det, just därför att jag trodde att jag denna gång skulle slippa ångesten, så dumt. Den blir ju tvärtom värre. Jag kan få panik bara jag tänker på hur jag var första nyktra dagen, bara gick omkring i lägenheten fram och tillbaka, fick mobilisera mig för att ta mig ut med hunden och handla. Tog på mig stora solglasögon. Slängde i mig lugnande tabletter som jag hade hemma, blev helt virrig av dom. Nej usch mycket bättre att vara nykter. Om jag bara kan hålla detta nu, jag vet ju A-jävulen finns någonstans bakom varje vrå och vill ha min fulla uppmärksamhet. Men denna gången ska jag inte ge mig till honom.
Må bra alla vänner
Konstnären