Tänkte gå vidare i livet. Snart ett år sedan jag började mitt inre arbete och min kamp mot alkoholen. Det har varit värt alla tårar, svett och motgångar och här står jag idag. Glad för varje dag i mitt nya nyktra liv. Men har alltid det i tankarna, tror det var Muränan som skrev det, en armslängd från vinglaset. Skillnaden idag är att jag inte vill sträcka ut handen och föra glaset till munnen. Nu är det jag som är herre på täppan. Vill tacka alla här inne för allt stöd och pepping jag har fått och får fortfarande.
Kramar
Konstnären

Akvariet

Håller med dig PP, jag ser det så här: folk som dricker mycket alkohol (oavsett vad man kallar dem) är ofta mer egoistiska än folk som inte gör det. De ser till sina egna behov. Och om man bjuder in till middag som ursäkt för att dricka så vill man också gärna ha sällskap som dricker som ursäkt att dricka. På så vis får man flera goda skäl att pimpla vin. Och eftersom man dessutom ofta förnekar (och förtränger) att man har problem eller dricker för mycket eller egentligen inte borde eller så, så känns det mycket bättre om andra också dricker även av det skälet - man vill inte ha någon som förkroppsligar sitt dåliga samvete till bords.
Gentemot personer i min närhet som agerar på liknande sätt som jag tycker mig se hos din vän, Konstnären, är jag ganska otrevlig. Jag vill helt enkelt inte umgås med sådana personer för jag tycker de beter sig på ett falskt sätt, ska jag träffa sådana personer ska vi båda vara nyktra och alkohol inte vara något som är aktuellt att prata om just där och då. För mig för folk gärna dricka och bli fulla om de vill det, men de ska låta de som inte dricker få fortsätta att inte dricka ifred. Men det är (som PP också skriver) säkert så att jag har betett mig precis lika djävligt tidigare. Så det är väl lite för att döva mitt dåliga samvete som gentemot alla jag har behandlar illa som jag numera har en ganska tuff hållning mot mitt umgänge.

Hoppas du får en trevlig kväll trots allt.

Kram
/A

Moa

Vad jag tänkte skriva var att det är nu som man märker vilka som är ens verkliga vänner och inte bara "festkompisar". Vet med mig själv att jag har varit en sådan som bjudit hem folk bara för att få dricka, vin, öl, whisky, ja vad som helst bara det var alkohol i. Och på samma grunder tackat ja till vilka inbjudningar som helst.
Men inte längre. När jag tänker efter så vet jag villa vänner som jag kommer att fortsätta att umgås med och vilka som jag egentligen inte har något gemensamt med. Sorgset på ett sätt men ändå ganska enkelt och skönt. Ska på disco (en yngre vän fyller år och vill att vi följer med henne som present) för första gången på länge och absolut första gången som nykter! Ser faktiskt fram emot det som ett nytt äventyr ;)

Jag puttrar av ilska å dina vägar vännen! Jävla tant - den där kärringen! Morr...!

Men, du kommer klara det fint. Du får tänka på att det är hon som verkligen har problem med drickandet. Det har inte du i alla fall :-)

Hur mår du annars? Känner du av någon mer trötthet? Sover du? Man kan få yrsel och lite stickningar i händer, armar m.m. Känner du av något eller går det bra?

Bamsebamsebamsekram till dig min kära vän <3

konstnären

Ja, visst kan man puttra av ilska, men så är det. Tänkte ringa återbud men jag ska gå en stund i alla fall. Hon förklarade ju i stort sett att hon inte villl lägga pengar på alkoholfritt, Går bra med vatten, men jag känner mig jävligt obekväm med hela grejen. Jag kan ju gå hem när hon börjar fyllna till för det kommer hon att göra det vet jag. Jag är inte lika trött men jag har stickningar i benen och armarna. Är det tabletterna eller ångesten, lite obehagligt. Men som du vet är jag envis. Det kommer att gå så bra med helgen för dig, du är en vinnare det vet du ju. Du är den stora vinnaren som inte behöver döva dig A. Lite prövning för både dig och mig, men vi går hela och starkare ur det. Fortfarande alkofritt hemma inte ens en liten folköl. Köpte nytt te igår, det var en salig blandning.
Friends for ever .
Kramisar till dig
Konstnären

konstnären

den dagen i veckan och jag kommer inte riktigt överens. Var på middag i fredags kväll och roligare har jag haft. När jag kom såg jag att det intagits en hel de vin av min väninna. Hon hade inte kostat på sig en flaska alkofritt vin till mig, vad trodde jag egentligen. Det blev ganska livliga diskussioner från hennes sida angående alkohol, att hon minsann har blivit så duktig på att dra ner på sin egen konsumtion. Det är ju bra sa jag med mitt kranvatten i glaset. Hon påpekade oxså att vi inte är lika nära nu som innan. Fick förklara att livet blivit annorlunda för mig som nykter. Samtidigt tänkte jag, var jag så här tjatig. Insåg att hon försöker skydda sig själv. Men, kom det sedan hur länge har du varit nykter nu, drygt 13 månader svarade ju jag. Orden liksom svävade i luften mellan oss och avståndet var stort. Jag satte upp någon slags mur, hit men inte längre kommer du med mig.
Maten var för övrigt god, men, men. Jag vet inte jag, det får nog dröja till nästa träff. Eller som pp skrev afternontea, med lite spröda kex. Skulle aldrig funka ihop med henne.
Framåt 21-tiden började hon ringa runt till andra människor medan jag satt där. Gjorde nog så själv, ingen hänsyn till andra. Mitt i ett samtal fick hon en puss på pannan och jag avlägsnade mig lite diskret. Hem ljuva hem. Var finns min like i nykterheten, svårt hitta nya vänner i min ålder. Var jag sugen på hennes vin, nej kan jag svara helt ärligt. När hon var på toa luktade jag i hennes glas. En sur arom kom emot mig. Underbart att vakna igår utan ångest.
Tacksam för allt jag har utan A som huvudpersonen, numera är han bara en statist.
Skön söndag till alla, ska försöka stå ut med sabbaten som mormor sa.
Konstnären

PP

Du hade tackat ja till inbjudan, och sagt att du gärna dricker alkoholfritt till maten, och ändå klarar hon inte att fixa fram det till den goda maten? Oempatiskt och faktiskt lite ofattbart!
Helt säker du hittar din like IRL med. Här har du massor, men dom finns säkert även hos dig där du bor.

Hoppas söndagen blir ok

/PP

Hej min söta vän,

Så himla tråkigt med middagen i fredags. Tyvärr visste du väl vad som väntade... Man får väl se det som en påminnelse om hur det kan vara om man väljer att börja hinka vin igen... Hemska tanke... Undvik henne eller bjud på te med varma scones. Gärna ganska tidigt en söndags morgon. ;-)

Hoppas att din söndag varit ok och att du får börja må bättre så smått. Vill att du ska få känna dig stark, frisk, glad och pigg. Och lugn. <3

Min helg gick fint. Jag har nog aldrig känt mig så trygg i mitt nyktra beslut, i sällskap med andra, som den här helgen. Det kunde inte kännas mer rätt och jag kom på mig med att sitta och vara tacksam flera gånger under middagarna. Inte kan jag någonsin kasta bort det här!

Jag förstår vad du menar med det där med vänner. Jag oroade mig riktigt ordentligt för det för någon månad sedan. Tänker just nu, i alla fall, att det nog löser sig med tiden. Det finns säkert en uppsjö av människor som valt bort oss tidigare pga vårt drickande, eller hur? Nu kanske sådana faktiskt återvänder. Man vet aldrig.

Bamsekram till dig <3

bästa konstnären:) Vilken trist upplevelse med väninnan... det är nästan ofattbart att, med nyktert sinne, se vad alkoholen gör med oss. Förvisso har jag upplevt detsamma på bjudningar med sällskap där bubblet och vinet varit huvudpunkten... alla pratar och nojsar, ingen lyssnar "på riktigt" - och det kanske inte är meningen heller. När vi valde att bli alkoholfria insåg vi småningom, med viss smärta, att för en del av vår bekantskapskrets var alkoholen viktigare än vi, att vi träffades. Det var den slutsatsen vi formulerade för oss när vi inte längre blev bjudna till de fester som var en slags tradition. Det är flera år sen nu och det har visat sig att det finns människor att umgås med utan promille.
Tänk så fint att vara huvudpersonen i sitt eget liv. Ett bra val, det bästa. Kram till dig! / mt

konstnären

Ja, det var en trist upplevelse som inte ska upprepas. Nu äntligen har jag nog mod att tacka nej när det känns obekvämt. Skönt att inse, men samtidigt lite sorgset. Försöker rannsaka mig själv och kommit fram till att jag var likadan när jag drack. Tråkmånsar som inte drack gillade jag inte. Tycker inte om den sidan jag hade då, men försöker nu att gottgöra dom som har stått fast vid att inte dricka.Framför allt min syster, min lillasyster som jag försakade när jag själv drack. Vi har nu kommit varandra närmare än någonsin. När hon blev nykter 1998 fick jag köra henne ett antal ggr till psykakuten, och då förstod jag inte vad alkoholen kan göra med själen. Nu förstår jag innan allt blev försent. Mannen går sakta mot två månader, och jag vill nu att han söker hjälp när han mår så bra nu. Men han vill inte det och han klarar det själv. Det oroar mig, det är ju aldrig fel att prata med någon. Men just nu fokus på mig själv och sakta, sakta börjar hitta mig själv tror. Nu kan jag upplev små stunder av lycka. Arbetar nästan heltid med att styra mina tankar till här och nu. Daglig meditation är nu inlagt på schemat och efteråt känns det bättre.
Fin måndag till dig
Kram Konstnären

Det går åt rätt håll kära du. Så bra. Så skönt. Vill att du ska ha det fint. <3

Tror att pirrningarna/stickningarna i händer och fötter går över. Kom just på att jag har en kompis som också började med antidepp. Han fick typ 'rest-less-legs'. Myror i hela benen. Ganska kraftiga stickningar, som var riktigt jobbiga för honom. Men det gick över. Kan ju vara bra och veta i alla fall.

När det gäller äppelkakan, så får du väl utöka repertoaren, hörru! Vad sägs om en vacker tarte tartin? Ljuvligt goda och inte så svåra som de kanske ser ut att vara. :-) Tycker att du ska unna dig allt gott, nu i det här uppbyggande skedet. Du behöver vara snäll mot dig själv och vad är snällare än lite god äppelkaka - gärna med hemgjord vaniljsås på äkta vaniljstång?

Bamsekram till dig

...men hamnade i min:

Meditation- & glöggbekymmer
Du låter lugnare. :-) Hmm... det där med kastanj visste jag inte. Jag älskar kastanjer. Inte och äta = jätteäckligt. Men att ha i handen eller som "höstdekorationer" hemma. Barnen och jag var och plockade fulla påsar för någon vecka sedan. När jag var barn hade jag alltid kastanjer i fickorna och gillade att hålla i dem. Kanske förmedlar de lite av de stora kastanjeträdens majestät. ;-)

Har också börjat meditera igen. Äntligen. Beter mig som om jag har loppor och bin innanför en stickig tröja... Tankarna far som ilskna getingar. Men jag härdar ut. Vet att det gör underverk för den stackars överhettade hjärnan och att det brukar kunna gå ganska fort att få till ett uthärdligt lugn. Men just nu - IiiiaååååååiiiiåååaåååaååaiiiiiAAAAHHGAAAAH...! ;-)

Tarte tatin är inte så svårt som det ser ut. Inte alls. Men det blir så fint, tycker jag och så är det muuuuumsigt. :-)

På tal om mumsigt. Var på affären med ena barnet igår. Hen upptäckte julmust och pepparkakor och jag föll för önskemålet om inhandling. Men bredvid detta stod ett flaskberg av glögg. Jag älskar glögg. Ja, jag älskar allt som har med advent och jul att göra (inte julstress dock och inte höga förväntningar heller för den delen). Tänkte att jag skulle passa på och köpa en flaska, så man kanske kunde smygstarta lite till allhelgonahelgen. MEN då gör jag den trista upptäckten. ALL glögg innehåller ju alkohol...! I alla fall den på Coop och de hade ganska många sorter. Visserligen var det "bara" 2,2%, men min gräns går vid NA-ölens 0,5%. Det enda jag hittade var 'barnens saftglögg'... DISKRIMINERING! Ska naturligtvis leta vidare och också besöka systemet, men blev helt klart lite ställd.

Väl hemma igen så åt jag några av pepparkakorna. Sedan fick jag kämpa mot godissuget HELA kvällen... Suck! Men det gick det också...

Ha en fin tisdag vännen! Bamsekramis från med fickorna fulla med kastanjer - här ska lugnas! ;-)

konstnären

i det vidare livet när jag gick från Att förändra sitt drickande, till Det vidare livet. Allt blev turbulent och känslor allt har ändrat riktning. Nu är det på riktig, jag är nykter, inget sug och tankarna på att kanske en liten provsmakning har liksom vandrat iväg. Kanske bara tillfälligt vad vet jag. Skönt så länge det varar. Tänker tillbaka 13 månader, snart 14månader när jag tog beslutet allt var tungt men jag levde och hade en chans till. Vilken krokig väg det varit och jag vet inte om den någonsin blir rak. Ingenting är enkelt och det finns inga genvägar att gå för att bli nykter. Blod svett och tårar har jag gått igenom, har varit hur lätt som helst ibland, och ibland så svårt att jag bara ha velat ge mig hän till A. På något konstigt sätt har jag kunnat stoppa mig själv där. JAG GLÖMMER ALDRIG VILKET STÖD DET FINNS HÄR INNE.
Kram alla, och tänk aldrig på att prova till slut går det inte, så var det för mig.
Konstnären

Funderade lite på dina vilja att göra om där hemma. Du har nämnt det någon gång innan också. Sådan blir jag också emellanåt, men det är nästan alltid kopplat till en inre förändring. Antingen att jag har ändrats eller att jag vill ändra mig. Genom att fixa om hemma, så blir det liksom en markering på att något har hänt. Ungefär som det klassiska - byta frisyr när man skiljer sig. Jag sprang till frisören vid min skilsmässa och klippte av mitt långa hår till en kort, kort frilla. Det är som att man plötsligt vaknar upp och ser allt där hemma med nya ögon. "Nä, men nu måste vi göra om här!!"

Banansocker kaka? Det trodde jag bara var jag som gjorde... Hatar mogna bananer, äter dem bara gröna. Men de är bra att slänga ihop som en kaka med mycket kakao i också. Själv har jag inte ätit en enda liten jäkla skitlösgodisbit. Igår var det tre veckor! Saknar det inte! :-D

Snart 14 månader. Det är så lång tid. Så härligt! På lördag är det fem månader för mig. Det känns fantastiskt! Aldrig att jag går tillbaka. Som du skriver - aldrig att jag prövar igen. Jag vet var jag skulle hamna. Efter ett par lyckade gånger skulle jag helt klart börja förhandla med mig själv. Sedan skulle jag säkerligen sjunka riktigt djupt. Absolut passera den gräns som jag nått tidigare. Vissa skulle undra hur jag är så säker på det och mena att jag målar fan på väggen. Visst - jag kan inte säkert veta. Men min magkänsla säger mig att det är precis så det skulle gå. Jag har lärt mig att lita på min intuition - den ljuger aldrig. Den har alltid svar. Hur saklig, objektiv och krass jag än är, så vänder jag mig alltid inåt till slut, före jag fattar ett beslut. Varje gång jag har gått emot detta, så har det blivit pannkaka. Varför pröva den här gången...?

Ha en jättefin dag! Idag regnar det inte här - första dagen på lääääänge!

Kram

Hej vännen,

Hur har du haft det idag? Hoppas att dagsformen varit god. :-)

Själv har jag slutfört ett väldigt stort jobbprojekt idag. Känns så himla skönt. Lite tomt nästan. Nu ska jag unna mig att vara lite ledig imorgon. Tidigare hade jag unnat mig att dricka champagne och rött vin ikväll. Saknar det inte ett dugg!

Njut av höstvädret - som i min del av landet har varit fantastiskt idag!

Kram till dig

konstnären

Tack för din hälsning. I går var en underbart vacker höstdag här oxså. Jag gick i rask takt runt en udde som är sex kilometer lång om man går runt hela. Där fanns tallarnas sus, och jag fann en inre ro. Kia skuttade glatt vid min sida. Tror nog att tabletterna börjar göra lite nytta, stickningarna har nästan försvunnit. Måste kännas skönt för dig att vara ledig idag. Hade det varit innan hade jag åkt till systemet och inhandlat lite gifter. Men inte idag och bara tanken, nej, nej. Denna helg ska bli en lugn och skön avkoppling. Har laddat upp med lite böcker. Ska även åka till minneslunden i kväll och tända ljus för mamma och pappa. Just i kväll är hela kyrkogården upplyst och det är så vackert. Ska ta ett litet snack med mamma jag brukar göra det. Såg ett program på TV i går, handlade om en äldre dam som blivit änka och hon var djupt religös och pratade mycket om Jesus. Jag tror ju på någonting men inte Jesus precis. Men till saken, hon verkade så lycklig i sin tro. Tror inte jag ska söka mig till något religöst, men jag tycker nog att jag blivit en sökare nu i nykterheten.
Tänd ett ljus och låt det brinna. Tack vännen för du finns här det gör mig stark.
Kramar Konstnären

steglitsan

Att komma in hit och läsa era inlägg till varandra påminner om trygghet. När man som barn somnade i ett rum med ett mysigt sorl av människor som tycker om varandra och vill varandra väl. Jag är så glad att dina tabletter verkar börja kicka in Konstnären. Jag går själv på liknande och till en början drack jag samtidigt. Nu efter att jag valt nykterhet börjar jag känna att de fyller sin funktion på riktigt. Men det har tagit sin tid.

Hoppas du får en fin stund hos dina föräldrar. Jag skulle gärna åka till en kyrkogård idag, kanske tända ett ljus på någon av gravarna som inte har ett ljus. Jag känner ingen som är begravd här.

konstnären

kunnat komma in på forumet sedan i torsdags. Helt jävla maktlös har jag varit. Kanske lite rensning från adm. Behöver tydligen forumet mer än vad jag tror. I alla fall skönt att vara här igen.
God morgon alla vänner
Konstnären