En till underbar morgon där solen lyser från klarblå himmel och fåglarna sjunger i kör. Kaffestund och med hundarna som ligger tätt och snusar i sängen. Planerar dagen då frön ska i jorden och potatisen ska sättas. Det hann inte bli någon förgroning så jag testar att sätta ner dem direkt i jorden. Allt är nog lite sent, värmen kom liksom hux flux och jag var inte i fas med förarbetet med landen och mycket som ska hinnas med på helgerna. Men har blivit bättre på att inte stressa och istället köra good enough, det blir bra! Det var över 5 år sedan jag senast hade potatis i landet. Ska även ta en löptur med hundarna och det gör jag nog först.

Reflekterar över veckan som gått och det som skett. Det finns en ”elefant i rummet” på jobbet. Det pyser lite här och där. Pratat med en kollega om psykologisk trygghet och hur viktigt det är att det finns och om det finns så blir det mer harmoni och samspel. Hur viktigt det är att man har självkännedom om hur man beter sig och hur det kan påverka andra. Det har ju inte alla tyvärr och det är något som man själv måste lära sig och ta ansvar för. Vi pratade också om hur man själv behöver förhålla sig i denna miljö. Att inte gå in i skitsnacket och hålla sig utanför och försöka visa vägen. Att negativa tankar, skitsnacket, sätter sig och samlas på hög inom oss och präglar våra tankar om oss själva och om andra. Det sätter negativa spår i hjärnan. Det tar energi och det sker tillväxt här, i det negativa. Det påverkar min harmoni med mig själv och det är bara jag som påverkas negativt av det. Min ilska och mitt hat växer i kraft och tillväxt.

Det kan vara svårt att få till en psykologisk trygghet på en arbetsplats som gör att vi kan känna tillit till varandra och känna oss trygga. Där vi kan ta upp saker som skaver och ändå känna sig trygg. Att det inte finns en psykologisk mognad där var och en har god självkännedom och hur man beter sig och påverkar andra. Kanske ett önskeläge och orealistiskt. Men det man själv kan göra är att försöka visa vägen genom att inte skitsnacka, att mina handlingar bör stödja dina egna och andra människors inre frid, lycka och harmoni. Det vi gör för oss själva gör vi också indirekt för våra medmänniskor. Att om jag sänder ut goda och positiva vibrationer så är chansen större att jag får detta tillbaka. Att hålla avstånd, skydda sig själv från att inte hamna i skitsnack eller från att bli ”utsatt” av en kollega. Har man blivit bränd en gång ska man inte gå för nära elden igen med risk att bränna sig. Det är självdestruktivt och det ger inte psykologisk trygghet.

Nä, dags att ta på sig löpardojjorna och ta en runda med dogsen, det är mycket som ska hinnas med idag som jag sett fram emot😁. Ha en fin dag i solen!🌞

@vår2022 Det låter jobbigt med elefanten, men skönt att du kan prata med din kollega om det. Jag är typ allergisk mot skitsnack. Om det börjar skitsnackas på jobbet så går jag åt ett annat håll. ”Säg det du vill säga i rätt forum” brukar jag säga åt folk som gnäller, om jag inte kan avvika. Då brukar folk bli tysta. Usch så destruktivt det är. Det räcker med en skitsnackare för att förpesta en hel arbetsgrupp.

Kram 🐘

@vår2022 Vill skicka en hälsning även till dig, en av alla fina och stöttande människor här på forumet. Klok som en bok är du också. Tack för hälsningar i min tråd, trots att responsen varit i princip obefintlig.
Kram 🥰

@Andrahalvlek Ja, det är effektivt att gå ifrån eller att visa på att man inte vill skitsnacka. Mitt sätt nu är att försöka medverka till att vidga perspektiv men också sätta gräns. Det räcker verkligen med endast en skitsnackare eller en som har dålig självkännedom om sitt beteende. Alltså en narcissistisk person som är hal som en ål och där det rinner av som på en gås. En ålgås 😂

Ha det gott och kram❤️

Härligt med fröer @vår2022, nej det är ju mycket som går att så direkt. Har själv ett stresspåslag av alla mina plantor som ska ut i jorden- och får inte till tiden- det är ju inte bara att kasta ut dem…
Det blir som det blir- försöker jag tänka.
Har också en elefant på jobbet. De tar stor plats till inte så mycket nytta. Ibland tycker jag att tiden i sig kan vara hjälpsam, i de lägen man inte riktigt kan agera. Ha en fortsatt fin vecka, kram 🥰

@Se klart Hej och roligt med din visit i min tråd🥰. Det är verkligen roligt med att påta i trädgården, så och plantera. På jobbet är det mest huvudet som får jobba och det är skönt att få göra något med händerna. Det är ett tungt jobb som också kräver uthållighet. Huvudet måste iof också vara med när man planerar sina växtligheter. Potatisen är i jord och fröer som ger ätbart, olika sallader, ärtor, dill mm. Satte även squash, men de behöver nog mer yta än de fick, så vi får se. Sen blev det en impulstur till affären bland blomplantor och mer än jag hade tänkt…bland annat en fantastik stor hortensia och en stor ros på stam och annat smått och gott som ska få växa till sig. Gjorde ett experiment, sådde pocornkärnor i ett lager och sedan ett lager ovanpå med ringblommor i några krukor. Ska bli spännande att se hur det blir.

Ja, en elefant i rummet kan ligga still länge och sedan rätt var det är poppa upp hux flux. Det är ju dess natur att hålla på så. Min natur är att försöka gå framåt i det som är bäst för uppdragen och enheten och hålla avstånd till elefanten och inte låta den trixa med mig. Det är flera nya medarbetare på ingång och det får ju också saker och ting att röra på sig, så vi får se hur allt utvecklar sig, hoppas på gott❤️

Ha en fin dag och lycka till med dina härliga plantor, lugnt och stilla så kommer de i jord. Kram❤️

@vår2022 Det är så jobbigt när det blir förpestat på arbetsplatsen, jag kände att det inte fanns någon som helst lösning eftersom självkännedomen var obefintlig. Så många som inte kan titta på sig själva och försöka sätta sig in i andras situationer. Jag tycker det är tragiskt. Det är hemskt att se från ett helikopterperspektiv hur människor beter sig. Jag vill arbeta på ett ställe där folk har samma värderingar som mig. Att man försöker granska sitt eget beteende, inte fryser ut folk, inte pratar illa om folk, inte får människor att tvivla på sina förmågor utan istället lyfter alla positiva egenskaper. Jag har så mycket önskemål om en fantastisk arbetsplats som präglas av kärlek till sina medmänniskor. Att man har god självkännedom och vet om sina triggers hjälper otroligt mycket. Då kan man ha en öppen och ärlig kommunikation om det som triggar och se lösningar. Undra vad jag kan finna en sån arbetsplats?
Kram❤️

@vår2022 Bara så, 🙏 för att du finns på forumet! Hade önskat dig i mitt vanliga liv❤️! ”Din” värderade riktning hjälpte mig när tankarna på återfall attackerade mig i veckan. Skrev här, hade en stormig diskussion med mig själv, skrev ännu mer här också vilken dag som spökade. Har nu pratat med maken och lagt de korten på bordet och pratat med läkaren. För i min värderade riktning är jag inte äcklig och bakfull utan jag vaknar upp på min lediga dag fräsch och med stoltheten i behåll. 🥰❤️

@Himmelellerhelvette Ja, man kan inte vara kvar på en arbetsplats om det till övervägande del förpestar tillvaron och om det flyttar in och tar över och är dominerande tankar i livet. Jag tänker att det viktigaste är hur ledarskapet ser ut och vad som tillåts på en arbetsplats. Om det tas upp på ytan och hanteras snabbt för att det inte ska eskalera ut i konflikter. Det svåra är om det inte är ”synligt” och ledarskapet inte ”ser” eller väljer att inte se. På min arbetsplats har flertalet instanser blivit inblandade och just nu råder ett slags ”lugn”. Ledarskapet gjorde felet att inte ta stöd och hjälp direkt när det pyste dålig arbetsmiljö från olika håll och kanter. Det hade gått för långt. Vi har en bra sammanhållning och försöker jobba tillsammans kring hur vi ska hantera konflikter mm, men jag har ingen tillit till ”elefanten” och om denne har förmågan till självkännedom och se sitt agerande och även orsakande till dålig stämning och konflikter. Jag skulle ha lämnat om den övervägande delen inte kändes bra, med mina kollegor. Vi tar stöd av varandra. Mitt mission i medarbetarskapet är att leda mig själv, vara ärlig, fortsätta ta upp saker som skaver, sätta gräns och se framåt och göra det jag kan göra för att vi ska ha en bra arbetsmiljö. Vi får se hur det utvecklar sig.

Var det finns en arbetsplats som fungerar bra är svårt att säga. Det bästa man kan göra är att själv bete sig som man önskar att det ska se ut och hoppas att det kan påverka. Men lätt är det fan inte, det krävs mycket mognad, självkännedom och att vara professionell, såväl ledningen som medarbetare. Det blir säker bättre för dig på en ny arbetsplats än den du lämnar i alla fall!

Ha en fin söndag!❤️

@Ny dag Men tack fina du!❤️ och tänk ändå hur fina relationer man kan skapa på ett anonymt forum😁. Samtalen vi för här är ofta djuplodande, utelämnande och ibland mitt i prick, men det finns en slags tillit och trygghet i att man får ett fint bemötande och förståelse för de utmaningar som finns. Vi hjälper och stödjer varandra framåt.

Det känns så meningsfullt att stödja och om det även ger mervärde. Känner mig stolt över dig i hur modigt du går fram och pratar med maken och läkaren med öppna kort, du vill verkligen ta tag i dina tuffa puckar. Du är också modig som skriver helt ärligt om hur det känns och om dina tankar, det kommer att hjälpa dig att hitta fungerande verktyg. Du kämpar på så otroligt bra! Du går i din värderade riktning och det kommer att hjälpa dig framåt. Kram fina forumvän❤️

Tack @vår2022 ❤️ Jag tycker mig ha gjort allt jag kunnat för att få det bra men det räckte inte. Jag känner ändå att jag utvecklats mycket genom alla konflikter och allt som varit. Jag har utvecklats i mig själv och jag har hjälpt till med allt jag kunnat. Nu känner jag mig färdig. Att säga upp mig var det bästa jag kunde göra nu. Jag har försökt vara så bra jag kunnat genom all denna tid. Snart semester, har massa ledighet att ta ut så inte lång tid kvar🙏

Ha en fin söndag du med ❤️