Jag har själv inte blivit ålagd att ta prov, men jag förstår att de finns de som av olika anledningar måste bevisa att det håller sig nyktra. Har aldrig ens tagit något PEth prov. Är det någon som vet hur det fungerar vanligtvis när man ska bevisa för transportstyrelsen eller arbetsgivaren eller vem man nu måste bevisa det för att man inte druckit alkohol. Är det 1 gång per månad.

Ni kanske tycker att det låter tokigt, men jag skulle vilja börja testa mig en gång per månad, på ett sätt så att testresultatet också sparas digitalt så att det går att ta fram senare. Kanske låter det märkligt i era öron, men jag skulle vilja kunna visa det svart på vitt, om något skulle komma upp i framtiden. För det är klart att man inte kan lita på en alkis ord. "Jag har inte druckit på x antal månader" kan man säga, men ordet betyder ingenting. Man kan speciellt inte lita på att en alkis talar sanning om sin alkoholkonsumtion.

Går det att göra på något sätt? Jag såg att det finns online-lab som tar 995. Förvisso förstår jag att jag får pynta själv, då det inte är medicinskt nödvändigt och jag vill inte belasta sjukvården i onödan. Men finns det bättre alternativ och räcker det med en gång per månad?

Skulle det inte också vara en bra morot att ha det där testet att se fram emot och som ett bevis på att man klarat ytterligare en månad?

Du är igång i en förändring av dina alkoholvanor och har kommit på flera idéer kring vad som skulle kunna vara hjälpsamt i din förändring. Tack för att du delar med dig av dina idéer och bra att fråga här, alltid någon som kanske får inspiration, eller kan hjälpa till att svara. När det kommer till provtagningar så brukar det ingå vid behandling på beroendemottagningar, lite olika vilka tester som tas men för tryggast svar kanske det skulle kunna vara en idé att ringa och höra med den mottagning du eventuellt skulle kunna tänka dig att gå till. Låter dyrt att köra själv via labb och du är lång ifrån ensam om att vilja ha mät och synbara mått, likt vikten på vågen och liknande.

Om inte just detta kanske det finns andra sätt att objektivt mäta och ge dig själv morötter längs vägen
? En idé är att använda dig av vårt självhjälpsprogram här, kanske registrera konsumtion i loggen "samla nollor" . Bara en tanke, du känner ju bäst själv vad som passar dig!

Hoppas du finner svar och lösningar på detta längs vägen!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

kan berätta att Werlabs tar 495 kr för sitt stora leverprov. Finns i de flesta städer i landet.

Tack för ditt svar! Jag har nu börjat programmet här på alkoholhjälpen och börjat logga nollor, efter ditt tips. Egentligen känns det ju som att jag har kontroll på detta och att jag inte kommer att dricka igen. Men jag har ju absolut varit en problemdrickare av rang och det känns ändå bra att ha ett stöd.

Jag har vid flera tillfällen funderat på att ringa någon slags stödlinje eller beroendemottagning. Det hela känns dock så ambivalent på något sätt. Jag känner egentligen inget sug efter alkohol längre. Inte på det sättet i alla fall. Av den anledningen känns det så konstigt att ta upp tid på en mottagning då jag väl egentligen inte behöver hjälp. Eller gör jag det? Det känns bra i alla fall att vara en del av programmet här och att vara här.

Att samla nollor känns ju också bra. Jag har fyllt i mina nu. Men de är ändå självrapporterade.

Tack för ditt svar. Just leverprov har jag tagit några stycken, men inte det som visar att man inte dricker alkohol. I det prov som kostar 495 så ingår en del värden som förvisso blir förhöjda av att man dricker alkohol, men även av andra orsaker. De kan också hålla sig hyfsat låga om man dricker måttligt och lever sunt i övrigt.

Just PEth är det test jag inte har tagit och visar endast på att man inte har druckit alkohol. Det kostar dock 995:-

Ang Pethprov. Jag fick reda på av TS att jag måste visa nykterhet i 6 mån innan jag kan få tillbaka mitt körkort. Jag ska ha ett möte med läkaren imorgon, jag tror att man med ett sådant prov kan se tillbaka 1 mån iallafall.

Tack för ditt svar. Vet du om det är PEth du kommer ta? Om jag förstår det rätt så finns det två olika man brukar ta just för att påvisa alkoholkonsumtion. PEth och CDT. Om jag förstår det rätt så tycker de flesta att PEth är bättre än CDT.

Det finns ju andra leverprover som ALAT, ASAT och GT och en massa andra. Men de påvisar ju inte specifikt alkoholkonsumtion. Man kan ha förhöjda värden även om man är nykterist av dessa eller så kan man ha ok värden trots att man dricker en del.

Men just PEth ska ju visa endast om man har druckit alkohol 2-4 veckor innan prov.

Dock har jag ju inget krav på mig att behöva bevisa min nykterhet, som du, vilket väl i och för sig är bra. Det är inte så att jag avundas dig, men jag önskar att det fanns ett sätt jag kunde ta provet.

Berätta gärna hur det går.

Det är Peth jag ska ta i ett halvår framöver nu. Gjorde mitt första den 15 sept och då sa läkaren att nykterhet kan visas from det datumet, även om man kan se att man varit alkoholfri några veckor bakåt.

Har för mig att vem som helst kan ta Peth prov så länge man betalar för det.

Tack återigen för svar. Som sagt har jag hittat på Werlabs för 995:- för testet och närmaste ställe för mig är 2 timmar bort. Om jag hade kunnat gå till min vårdcentral varje månad och betala säg 4-500 per gång så hade det varit perfekt. Samtidigt vill jag såklart inte belasta vården för mycket heller. Av olika anledningar har jag inte kunnat ta upp ämnet med min läkare som jag inte får så mycket samtalstid med och de få gångerna jag har fått prata med honom har vi haft andra ämnen att behandla.

Jag önskar att det var så enkelt som att bara gå till vårdcentralen och få det gjort.

Viljan.

Hej, om du skriver in dig (som det heter) på en beroendeklinik (i Göteborg finns Nordhemskliniken) vet inte vart du bor men finns liknande kliniker på andra ställen” Man går dit första gången på dropin tider (var i tid när de öppnar) talar med en läkare ... de har labb och provtagning på kliniken (läkarbesök kostar som vanligt upp till frikort) men prover mm är ”gratis”

Jag såg inte detta förrän nu. Kanske delvis för att jag tänker mig att jag bara har en tråd här egentligen, men är ju ett tecken på hur svårnavigerat jag finner forumet. Visst, det du säger är kanske det bästa alternativet. Men, det känns som att man behöver ha ett aktivt alkoholmissbruk för det. På något sätt känns det som att jag tar upp en plats i vården som någon annan kunde ha haft om jag gick dit. Är ju tacksam för ditt tips, men osäker på om det fungerar.

Peth är ju en fosfolipid som inte finns naturligt i kroppen och ger en bättre markör för alkohol för den bildas bara när etanol tillförs in i kroppen. Dricker du någon enstaka gång så påverkas inte värdet men dricker man lite då och då reser sig värdet. Ja vi som hamnat här tror jag har stora problem att bara dricka någon gång i månaden. Levervärden kan man få höga av medicin, om man har inflammation, skadat sig i musklerna så en lite blödning uppstått. Även vissa cancerformer kan göra detta. Vill man ha prover är det väl bara att gå till vc. Betydligt billigare än 495kr.

Ja, precis. PEth är ju den bästa markören då den endast indikerar på alkohol. Jag har sett några enskilda historier om människor som säger sig ha fått ett högt värde trots att de inte har druckit alls. Det skulle tydligen bero på någon ovanlig genetiskt åkomma. Jag har ingen aning om dessa personen far med osanning, men det spelar egentligen ingen roll. PEth har hög tillförlitlighet.

Kan man verkligen bara gå till vårdcentral sådär och be om att få ta prov? Behöver man inte ha en medicinsk anledning? För det har jag ju inte egentligen.

Man kan inte bara gå till labbet på vc och be om blodprov. Man måste ha remiss från en läkare eller distriktssköterska. Och det får man ju bara om man söker för något hälsoskäl. Det normala är ju att läkaren förslår att ett antal prover ska tas.

Kram ?