Hejsan!
Skrev ett inlägg nyligen här om alkoholens kraft.
Sitter själv vid datorn just nu och skulle gärna vilja prata med någon här. Hör gärna av er.
Kram
Thomas

I inlägget du skrev i din andra tråd framgår det att du haft ett långt uppehåll på flera år, sedan haft återfall, och nu ramlat dit ordentligt på A igen.
Jag har också haft långa uppehåll och börjat dricka igen. Det är ingen höjdare. Man upptäcker att sjukdomen/beroendet finns kvar, vilande i en slags dvala, och bara väntar på att alkohol ska tillföras. Dessutom förvärras beroendet. Sjukdomen är progressiv.

Men det positiva är, att har man tidigare lyckats bryta och leva nykter, så har man erfarenhet och tidigare fungerande verktyg. Då kan man med en ansträngning lyckas igen. Kampen blir hårdare och svårare, men det går, med mycket vilja (och det har vi beroendepersoner mycket av) och djävlaranamma.

Mitt råd till dig är att du så snart som möjligt dammar av dina tidigare använda verktyg och tar upp kampen för att bryta med A. Du har ju tagit ett viktigt steg genom att skriva här. Läs bland trådarna här inne, här finns många bra råd och tips.

Styrka och pepp!

Vaniljsmak

Jag håller med Pi! Försök återanvända dig av de som hjälpte dig förra gången och utöka de verktygen med det här forumet. Det kan vara väldigt skönt att komma in här och bara skriva av sig, att läsa om hur det går för andra, hur de hanterat olika situationer och finnas styrka för att vara nykter.

Hur mår du idag?

Thomas67

Ja jag har tagit kontakt med ett flertal personer som hjälper mig både fysiskt och psykiskt.
Jag mår inte så bra. Har inte avslutat helt än. Trappar ner och tanken är att släppa det helt imorgon.
Ledsen för att svikit min hustru såklart. Jag försöker tänka positivt och framförallt avsluta A helt och börja bygga upp mig själv igen.

Vaniljsmak

Vad fint att du har tagit kontakt med personer som kan hjälpa dig! Det verkar som att du har en plan för hur du ska lägga upp det hela för att bli nykter, är det så?

Thomas67

Satt och somnade till lite eftersom jag inte sovit en blund på hela natten och när jag vaknade till var kroppen i full panik.

jonper1223

Kämpa på Thomas.
Har själv varit ren i 2 år och 3 månader, inga återfall men utan att ha tagit det kan jag förstå din ångest och att självkänslan tar fruktansvärt med stryk. Men kära broder i denna djävulska sjukdom, det är just det, en sjukdom. Det har inget med din karaktär eller dig som person att göra, det är en sjukdom eller sjukdomstillstånd. Oavsett så är det något DU kan kämpa emot, du behöver dock finna det sätt som passar bäst för dig, vi är ju alla olika och behöver olika hjälp vid olika situationer.
En dag i taget är det enda som gäller och du måste vilja det för din skull och inte för frugan eller barnen för då kommer du aldrig bli fri från det helvetiska begäret (även om det aldrig försvinner helt går det nog att ta kontroll över det).
Har du lyckats att hålla dig vit i dag? Tar du stöd från någon helt utanför din närhet, sponsor eller liknande?
Jag själv är ingen AA person, trivdes inte där. Däremot kände jag mig betydligt mer bekväm på NA möten även om det är längesedan jag var på ett sådant. Jag har en kurator jag kan prata med och det är bra för mig i alla fall.
Finns här om du behöver något.
Jonnie

Thomas67

Hejsan Jonnie!
Stort tack för ditt mail.
Jag har några personer som kommer hjälpa mig i de närmsta så det känns bra.
Jag har inte hållit mig vit idag. Jag har druckit folköl för att trappa ner. Känns dumt att skriva trappa ner. Låter som jag hållit på hur länge som helst. Jag började dricka i lördags och har druckit sen dess av varierande mängd. Dagens folköl är ju bara jobbiga att få ner sig. Planen är att försöka få lite sömn inatt och sedan bryta helt. Jag sov inte en blund inatt.
Risken är väl att det blir en likadan natt.
Thomas

jonper1223

Jag läste tyvärr ditt tidigare inlägg om hur du flydde till hotellet osv efter jag skriv mitt inlägg, inte för att det hade spelat någon roll men fick ändå en annan bild av hur du säkert mår just nu och kan tyvärr inte annat än känna med dig.
Absolut inget konstigt med att känna att man behöver trappa ner. Alkohol är ett gift och lämnar det kroppen för fort kan det gå illa på många sätt, inte minst psykiskt. Du har kommit långt ska du veta.
Du verkar genuint ångra ditt återfall och hur du hanterade situationer efter ditt och din frus gräl.
Du tar ett eget ansvar för din situation, som inte en person som på allvar menar att bryta med alkoholen skulle gjort.
Du har en ärlig ångest, alltså inte bara en vanlig "fylle" ångest. Tyder på att du har viljan och enligt mig styrkan att förändra/ändra på din situation.
Om du dricker folköl eller starköl har ju knappast någon egentlig betydelse mer än för dig, menar absolut inte att fördömma eller förlöjliga hur du tänker men alkohol som alkohol. Det viktigaste är ju ändå att du har viljan och önskan att återgå till livet utan A. Sömn är som du själv nämner viktigt, kroppen och hjärnan måste få vila för att kunna återhämta sig, vet av egen erfarenhet att det inte är så lätt att bara lägga sig å sova när hjärnan går på övertid. Ett tipps, oavsett tid på dygnet, gå ut och ta en lång promenad. Vid sömnproblem måste du bryta mönstret, alltså att ligga å glo på tv eller ligga å snurra runt i sängen. Gör något annat men försök att inte drick dig till sömns, som du själv vet så blir den sömnen inget vidare och du kommer inte må bättre i morgon i så fall.
Är du på väg att krassa totalt tycker jag faktiskt att du ska ta dig in till psyk och få tillfällig hjälp där, inget fel i de. Återigen, du har en sjukdom som behöver behandlas precis som alla andra alvarliga sjukdomar.
Jag är själv allkolist med diagnoserna bipolär och ADD så jag vet verkligen hur svårt det är att acceptera och ta professionell hjälp, men som jag tolkar dig så är du tillräckligt med i matchen för att ta det beslutet själv. Uppfattar dig (på sättet du skriver) som samanhållen med väl fungerande tankeverksamhet så du kommer fixa detta och komma igenom denna period, även om det är tungt nu.
En personlig fråga, hur är relationen för tillfället med din fru och dina barn?
Min mailadress är (redigerat av admi, se nedan inlägg) om du hellre vill ta det där, ditt val, jag önska och vill bara stötta dig i din kamp.
Kämpa
Jonnie

jonper1223

Finns här och hjälper dig så mycket jag kan i din kamp.
Du hör av dig om och när du vill, ställer inga krav och det är dina villkor som gäller.

Ta hand om dig.

jonper1223

Missade å nämna att jag själv har en sömnlös period, beroende på min bipoläritet. Mår i övrigt bra med har ett kraftigt minskat sömnbehov så känner du behov att skriva eller prata av dig så skicka bara ett mail eller skriv här på forumet, kommer ha lite koll på det.
Men försök att sova några timma i alla fall Då kommer du känna dig lite bättre i alla fall.

jonper1223

Det kan finnas flera anledningar till att dina fötter svullnar men jag kan nästan säker säga att det inte har med sömnbrist att göra. Är ingen läkare, inte ens på hobby nivå (haha) men läser väldigt mycket och läste även en del om kroppen och dess funktioner under mina psykologi studier, är och kommer inte heller bli psykolog eller terapeut eller något liknande utan ville förkovra mig och lära mig förstå hur människan reagerar och agerar i olika situationer och vad som får oss att göra det vi gör. Jobbar som mellan chef och vill förstå mina medarbetare och mig själv bättre.
Lång utläggning, förlåt men vill inte att du ska tro att jag sitter här och hittar på massa konstigheter för du ska ta dina svullna fötter på allvar.
Det är inte helt ovanligt att fötter svullnar och du får vätskeansamlingar runt vader och anklar och i synnerhet fötter efter ett långvarigt alkoholintag, eller som i ditt fall ett par ganska tuffa dagar. Detta kan bero på att du får försämrad blodcirkulation på grund av alkoholen, blodkärlen drar helt enkelt ihop sig. Har du hamnat i ett stilla sittande läge vilket inte heller är speciellt ovanligt under en pågående period så kan detta skapa ett så kallat ödem, alltså vätska i fötterna. Inget av ovanstående är speciellt farligt för dig, skapar mest obehag. Du kan pröva med vätskeersättare för att återställa vätskebalansen. När jag drack alkohol svalde i alla fall inte jag något som det inte var alkohol i, skulle tro att det är så för det flesta med vår sjukdom. Detta gör att vi blir uttorkade (en självklarhet kanske men inte alltid under ett aktivt drickande). Att blodkärlen drar ihop sig är heller ingen jätte fara, lösningen är tyvärr enkel, drick vatten, jos eller något liknande och försök att lite försiktigt börja röra på dig så kommer det bit för bit bli bättre.
Däremot är svullna fötter också ett tecken på och kan orsakas av diabetes och då ska du per omgående kontackta sjukvården.
Det är även ett tecken på njursvikt/leversvikt och hjärtproblem, detta är ju ganska ovanligt men ändå inte att bara ignorera om du inte märker någon skillnad med vätskeersättning eller att du börja röra på dig.
Mitt råd, ring 1177 omgående eller be någon du har förtroende för göra det. jag ställer självklart också upp om det behövs.
Snälla ge mig en återkoppling på vad som händer och hur du väljer att göra.
Växla till mailen om du vill vara mer privat.
Jonnie

Li-Lo

Åter blir jag så överväldigad av det fina stöd som ni användare ger varandra. Ensamhet är en dålig kombination med oro och här inne möter ni varandra. Ofta snabbt och med empati.

Det händer ibland att deltagare vill vara till mer hjälp än vad detta forum ger utrymme för och det finns möjligheter att komma i kontakt med varandra genom oss på admi. Sänd oss ett mejl så förmedlar vi kontakt om båda vill. Alkoholhjälpen är ett anonymt forum av många skäl, främst för att det har visat sig vara hjälpsamt för så många. Det är fint att se att ni är så många som skapar relationer här samtidigt är det just anonymiteten som ibland möjliggör intimiteten och uppriktigheten.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Jag vet inte om det är jag som är fobisk... men jag föreställer mig att attraktionen jag känner när jag träffar någon som "har det som jag"... kan vara lurig. Jag tror det kan bli problem med gränserna och att det blir rörigt värre. I missbrukarsituationen ställs allt på sin spets och jag behöver motstånd, inte medhåll, först och främst. Något annorlunda. I alkoholdimmorna slätas gränserna ut, allt blir till behaglig harmoni – det vill jag undvika just nu. Därför vill jag bibehålla min anonymitet här. Vara personlig men inte privat. "Möjliggöra intimiteten och uppriktigheten". Bättre förstå vem jag är.

Thomas67

Det blev korta fragment av sömn. Vaknade i panik hela tiden. Tror jag fick max 1 sammanhängande timma.
8 timmar avklarat nu. Det är jobbigt. Panikångesten som lurar i vassen hela tiden.

Thomas67

Ännu en timma till handlingarna. Mycket citronvatten har det blivit. Panikångesten är lite mindre just nu. Har pratat med en del människor de senaste timmarna vilket har distraherat ångesten. Pust