Faceless

Hej, ska snart fylla 28 år och dricker varje helg. Mest whiskey och öl. När jag väljer ut vad jag vill dricka brukar jag alltid gå efter det med mest alkohol procent i. Whiskey under 43% dricker jag enkelt en hel flaska utan problem under en fredagskväll. Det har blivit en vana för mig att gå till bolaget på just fredagar, och brukar handla så att det räcker för fredagskvällen och lördagskvällen så att jag kan vila på söndagen för att kunna orka med en vanlig arbetsvecka. Min alkoholhistoria börjar väl egentligen med att jag först bara drack under speciella evenemang(födelsedagar, nyår, någon utekväll här och där med polarna). Men sen om vi spolar fram ett par år så började jag röka marijuana, älskar det och började röka det varje kväll. Efter 5 år av dagligt användande av cannabis så fick jag en psykos och skrämde nästan ihjäl mina nära och kära tills de blev tvungna att gömma sig i sina rum och ringa polisen. Det var dagen jag förstod att jag var beroende av cannabis(i varje fall mentalt) och var tvungen att sluta så att det inte skulle hända igen. När jag slutade använda mig av cannabis kände jag mig nästan tom när jag kom hem efter skolan/jobbet, deprimerad till och med. Det var jag ända tills jag började använda mig av alkohol. Dock kunde jag inte använda mig av alkohol lika ofta p.g.a. att jag helt enkelt inte skulle kunna fungera på jobbet nästa dag om jag använde mig av mer. Då sa jag till mig själv att på helgerna går det bra, kollade upp hur mycket whiskey per vecka som var "säkert" att använda och det var runt en halv flaska whiskey om veckan som jag läste och då drack jag en halv flaska varje fredag. Sen blev en halv flaska på fredag till en halv flaska på både fredag och lördag. Och har nu hållit på så i ungefär 1 år. Jag känner ångest på fredagar om jag inte har alkohol i mitt hus och de gånger jag inte druckit på lördagar har jag känt ett starkt behov av att göra det. Så jag vet inte riktigt hur jag ska sluta. Cannabisen var ju enkelt att sluta för att något hemskt hade inträffat. Men med alkohol så har inget hemskt hänt men är rädd för att något hemskt kommer att hända tillslut, men verkar mycket svårare att sluta med alkohol för min del i varje fall.

Förlåt för mitt svammel men det jag egentligen undrar är om det finns någon annan med liknande problem som kan dela med sig hur hen kom ut ur denna helgcirkeln?

Jag har inga goda råd att komma med utan vill bara säga att du är inte ensam. Jag tror också att bara det att söka sig hit är ett stort steg i rätt riktning.
Själv hade jag min första alkoholfria fredag på ca 3 år igår. Det gick bra, lite tråkigt men ok. Idag skall jag klara lördag.