Ny i klassen

Profile picture for user DenObekväme

Jag är precis som du ny i detta forumet men inte ny i sammanhanget. Jag hoppas att du kan hitta delar här som kanske både kan hjälpa dig med just det du behöver och också se vad det egentligen är som lett dig hit. Behöver du diskutera något eller bara få ur dig något så finns jag där och många andra också.

Ha en fortsatt bra dag.

Profile picture for user Soffi

Hej alla!
Jag är ny i klassen. Här för att lära mig leva ett liv utan för mycket alkohol, lära mig hantera livets alla upp och nedgångar utan att fly och gömma mig i rusets dimma.
Jag har varit här och läst lite under sommaren, funderat på om det är dags att sluta, men det går ju inte att bara fundera sig till en förändring.
Så blev jag avslöjad av min läkare.... hade inte ens en skämskudde med mig att gömma mig bakom....
Nu har jag varit nykter i två dagar, har faktiskt gått lättare än jag trodde :-).
Men, nu sitter jag kallsvettig och tänker på hur jag ska hantera kvällen.
Jag och min särbo delar ALLTID en flaska vin till lördagsmiddagen, sen tar vi kanske varsin whiskey. Lugna kvällar för min del, veckans enda dos för hans del. Idag tror jag inte att jag vill ha något. Vad ska jag säga??? Han kommer att undra mycket om jag bara säger att jag inte vill ha utan att förklara varför - det händer ju inte att jag tackar nej....
Han måste ha anat någon gång att jag tar ett glas för mycket i veckorna, men han kan omöjligt ha förstått omfattningen för han har aldrig sagt något. Jag tror nog att han kommer att stötta mig och absolut inte att försöka påverka mig att ta ett glas.

Men jag är livrädd för reaktionen!!!
… och lika rädd för att jag kommer att ta ett par glas för att slippa säga något...

Puh... nu har jag avslöjat mig för er i alla fall :-/

/Soffi

Profile picture for user Ensam1984

Hej Soffi

Du klarar av det. Jag kan inte garantera hans reaktion, men det kommer vara lättare, du kommer må bättre om du är ärlig. I värsta fall, säg bara att du inte dricker på obestämd tid av hälsoskäl, sen vad de skälen är kan ju vara tolkningsbart. Bra ingång tänker jag om man inte vill berätta allt direkt

Lycka!

Som svar på av Soffi

Hej igen Sofie och bara att du kan skriva om problemet kommer att få dig att åtminstone må lite bättre. Det är en väldigt svår situation du beskriver och även jag hade samma problem när jag nyss hade klivit av alkohol och droger. Jag hade ju en roll, det förväntades av mig att jag skulle dricka och delta.

Man pratar ofta om ärlighet när det kommer till att leva nykter och jag skulle säga att för mig var det en befrielse när jag kunde ta dom orden i munnen. När jag kunde tala om för andra att jag drack/drogade för mycket.

Men det satt långt inne ska du veta. Trots att jag nästan dagligen var påverkad av något så såg jag inte att det var det som hade kontrollen över mitt liv. Jag styrde det inte själv.

När man kommer till den punkten är omöjligt att säga och när man är redo att vara ärlig mot sin partner eller vän är också det Individuellt men om alkoholen börjar ställa till med komplikationer som läkaren upptäcker kan ju det ses som lite av en ögonöppnare.

Känn lite på orden, känn på känslan och bara du vet när tiden är rätt och känns rätt.

Lycka till!

Ja, jag tror också på att ärlighet är bäst - men kanske i "lagom doser"(?). Jag får säga nå't om att det har blivit lite för mycket i sommar och att jag tar en paus... Det är ju sant, fast inte hela sanningen.

Samtidigt har jag ju fått en käftsmäll nu och inser att jag ljugit för mig själv i så många år om att jag inte har något problematiskt drickande.

Tack för pepp och att ni tror på att jag kan klara det!

Profile picture for user Fibblan

Hitta det som blir mest bekvämt för dig att säga i nuläget! Och din egen idé om vad du kan säga ikväll, låter alldeles utmärkt. Det är ju inget konstigt! Jag tror det är bra att ha en plan för vad man ska säga och kanske att man t.o.m provat att säga det högt (även om det kan kännas löjligt..?) för att öka chansen att det blir så som du tänkt och behöver göra ikväll?!
Du har nu 2 dagar av nykterhet i bagaget, var rädd om dem och låt de bli flera?!
Jag hade nära tre veckor av nykterhet när jag tog två öl förra lördagen, och det är ju ingen fara så. Men det väcker det där begäret som precis hade slumrat till lite. Så med detta sagt, lika bra att ta tjuren vid hornen och stå emot ikväll också?! Lycka till med det och ha en fin nykter kväll med särbon din?☺️!

Och fortsatt lycka till i din nykterhet välkommen till forumet???!
Kram
/Fibblan ?

Som svar på av Soffi

Det har du rätt i. Man behöver absolut inte blotta allt och kasta ur sig allt på en och samma gång och det där måste man försöka väga av litegrann.

Det kan vara lika jobbigt att säga för lite. Då har spänningarna börjat komma och du har byggt upp något innan och när stunden väl är där så har egentligen inget skett och inget förändrats.

Jag är rätt nyfiken på hur det gick. Om du känner att du vill och orkar får du jättegärna dela.

Just den där förnekelsen rentav lögnen för sig själv är egentligen helt bisarr. När polletten trillar ner är det hur uppenbart somhelst hur man egentligen levt. Men då man lever i sin lila bubbla ser man inte alla fel man gör.

Som svar på av DenObekväme

Tack för att du bryr dig om hur det gick för mig!
Det gick bra :-), nu har jag tre nyktra dagar bakom mig.
Ironiskt nog blev jag räddad av - morfin...
Min gubbe har nyligen gjort en operation och hade kvar ett morfinplåster, därför kunde han ju inte dricka vin själv. Jag kunde ha delat en flaska med hans vuxna dotter som kom på besök, en det var lätt att tacka nej till det. Blev bara ett lite höjt ögonbryn från särbon, "-Du behöver verkligen inte sympatidricka alkofritt med mig." och en besviken min från dottern som insåg att det inte kommer att öppnas en flaska bara för en person.
Kunde alltså skjuta upp den där "detaljen" med att berätta en vecka och det känns både bra och dåligt...
Att jag klarat en lördag utan en droppe känns däremot superbra!!!

Kram från Soffi

Intressant läsning. Och bra jobbat med 3 vita dagar. Konstigt nog så händer saker och ting ibland som gör att man klarar sig undan eller slipper göra det där jobbiga just då. Jag förstår att du känner dig lättad just för stunden. Det dåliga med det skulle kunna vara att man skjuter på det alldeles för länge. Och om en månad har man glömt hur man både tänkte, kände och resonerade i läget när man började komma till insikt med att det kanske är ett större problem än vad jag hade trott.

Givetvis ska heller inte ett sådant här problem kanske slängas ut spontant till höger och vänster och vitt och brett men man ska heller inte förtränga det.

I mina ögon är det starkt att du sätter ord på både dina tankar och känslor kring detta och även att du delar med dig av dom. Det avdramatiserar det hela lite och iallafall jag mår bättre av att dela det med någon och inte bära på det helt själv.

Ha en fortsatt bra söndag.

Nej, jag menar inte alkoholen och suget efter den, jag är fullt medveten om att den kan ställa till med ett h-vete framöver.
Jag är så in i bänken TRÖTT idag! Det var jag inte beredd på...
Har fyra nyktra dagar bakom mig, är speciellt stolt över att jag klarat en nykter helg :-). Har inte ens känt något sug efter att dricka och är glad över att inte ha behövt ta någon riktig match - än.
Och så vaknar jag idag och kan knappt hålla ögonen öppna och huvudet är fullt av bomull, eller nej, nåt lika luddigt fast tyngre.
Förstår inte hur jag ska orka det jag har planerat idag och är faktiskt också lite rädd för att luddet i huvudet inte ska klara att fatta rätt beslut idag.
Jag tillhör dem som mycket sällan blivit bakfull, trots att jag druckit så att jag borde ha blivit det. Idag har jag nog nå't som liknar en bakfylla trots nykterheten.
Jag skriver mest för att jag själv ska minnas, men, om någon läser och har samma erfarenhet så får ni gärna dela.
I de flesta trådar jag läst så hör man ju mest "- Så skönt att vakna pigg och klar eftersom jag inte drack igår.."

Profile picture for user Bestämd

Hej! :) Vad tråkigt att du känner dig trött idag. Har dock förstått så mycket som att det är väldigt vanligt med trötthet och sömnstörningar när jag läst här, men att det går över relativt fort. Den stackars kroppen blir väl helt förvånad när den inte får sin vanliga alkohol och hjärnan behöver tid att läka. Jag är nio dagar nykter och kan väl inte påstå att jag känner mig speciellt energifylld nu men ändå lite bättre dag för dag tror jag :)

Tack för den fina posten under min. Troligtvis hjälper det någon och öppnar någons ögon. Du har helt rätt. Jag är här för att kunna dela mina erfarenheter med andra.

Idag har jag inga problem att prata om och det finns inga rätt eller fel. Vägen som jag väljer och sättet jag gör det på väljer jag ju enbart för att jag känner mig trygg med det.

Glad att se dig här igen. Tröttheten kan också vara ett sug som spelar dig ett spratt. Det pratas ofta om förtäckta, och ibland dolda sug som vi inte är riktigt medvetna om.

Men du verkar kämpa på och för varje dag som går så blir du starkare.

Skulle du undra något eller vilja ha råd om något särskilt så är du välkommen att göra det.

Oj, intressant, jag hade ingen aning om att suget kan maskera sig. Tidigare erfarenhet för mig är att jag brukar bli TÖRSTIG, alternativt få en molande huvudvärk som jag naturligtvis vet med vilken medicin den ska behandlas...
Men då får jag väl bara utöka beredskapen.
Gårdagen gick bra, om än i ett töcken. Det jobbigaste var nog att någon hade lagt extra bly i vikterna på gymmet, inte den typ av humor som jag uppskattar, men men, det var väl inte så farligt.
Sen var jag faktiskt hjälpt av tröttheten också. Tog mig igenom ett möte av värsta sorten (ni vet ett sånt där utan tydlig agenda, utan tydliga beslut, utan effektivt tidsutnyttjande, mer som en lååång fikastund där alla får säga sin åsikt oavsett om det har med saken att göra eller inte) utan att ens orka bli irriterad, och ingen märkte nog (?) att jag heller inte orkade bidra eller styra upp mötet som jag brukar göra.
Hade en flyktig tanke om att ett par glas vin vore gott när jag kommer hem, men väl hemma stöp jag i säng vid halv nio!
Idag är jag inte alls lika trött, även om jag inte riktigt kan använda ordet "piggare".
Så full av tillförsikt att det här kommer att bli en bättre dag, så säger jag "Välkommen dag sex!"

Profile picture for user Wasabi

Tröttheten kommer och går. I början är det extra jobbigt... kroppen måste lära sig att leva utan giftet. Jag tror att det faktiskt är det naturliga tilllståndet, men vi är så vana vid att dricka när vi är trötta eller extra trötta pga vi har druckit. Även om vi är trötta som nyktra så får vi ändå mer kvalitetssömn när vi sover. ?
Ha en fin dag Soffi

Profile picture for user Jullan73

Jag tror man även lägger så otroligt mycket kraft på detta så kroppen blir helt slut
Man känner sig glad ,ledsen,sorgsen och man blir
Väldigt slut av att lägga massa fokus på detta med att bli en nykter alkolist .det är mycket som man måste ändra på och va allert på för att inte hamna med glaset i handen.
Men det värmer att se att fler är här och kämpar och att få ta del av era resor

Som svar på av Jullan73

Var nykter även igår så nu är jag inne på dag sju.
Vaknade tidigt i morse och var hyfsat pigg men låg kvar en stund och funderade över livet och det mönster som jag nu så tydligt kan se. ÅNGEST!
Skriver ner det här så att jag inte ska glömma vilken sorglig figur jag blivit...
Jag är nästan alltid trött, har inte lyckats komma tillbaka helt efter en utmattning för nästan två och ett halv år sedan. Drack normalt, dvs 2-3 glas/helg, under första hälften av sjukskrivningen, sen har det bara blivit mer och mer. (från tidigare "perioder" vet jag att jag får energi av a)
Jag har nu oftast inga problem att klara allt som är inbokat varje dag, det är när jag kommer hem på eftermiddagen/kvällen som jag har skaffat mig ett rent sjukt beteende. Jag ser allt som behöver göras hemma men orkar inte... så jag tar ett glas vin för att få energi. Får energi och börjar pyssla med något typ städa, tvätta, fixa. Det går bättre och bättre för det går ju alldeles utmärkt att smutta på ett glas vin (eller två) till medan man hänger tvätt. När jag är klar och känner mig nöjd så fyller jag vinglaset igen för att sätta mig i soffan och slappna av, man blir ju så härligt avslappnad av ett glas. Kollar på TV eller läser en stund, sen tar jag ett glas för att kunna sova.
Det har alltså blivit ganska många glas varje em/kväll... först för att få energi, sedan för att koppla av och sist för att sova. Fy f-n vad sjukt!! Det läskigaste är bara att jag trott mig ha kommit ur utmattningen för jag har varit pigg på morgnarna och dagarna.
Nu har jag alltså slutat dricka och jag är helt utan energi igen.
Idag hade jag bara förmiddagen uppbokad och kom hem för en dryg timma sedan. Sitter nu handlingsförlamad och tittar på röran jag ställt till med senaste veckan då jag inte druckit och alltså inte orkat göra något hemma utan bara gått och lagt mig tidigare och tidigare... MÅSTE städa, men jag orkar inte och jag vill verkligen inte ha nå't att dricka.
Vad gör man som nykter för att få energi?

Åh du, jag vet och känner igen mig mycket. Med alkoholen fick jag plötsligt energi, lugn och struktur i huvudet. Saker jag stirrat på med missmod hela veckan blev plötsligt gjorda. Jag märker dock att nu när det börjar närma sig två veckor så blir jag sakta piggare och mer initiativrik. Sen tror jag också att det finns en annan aspekt: Vi luras att tro att alla andra har så mycket energi och klarar så mycket eftersom alla bara visar en tillputsad bild på Instagram osv. Sanningen är nog att de flesta har dåligt med energi efter en arbetsdag.

Profile picture for user Talien

Första veckan var jag vinglig, hade yrsel och skakningar, rejäl abstinens. Sen lättade det sakta men säkert. Nu på dag 24. Det kommer mer energi!! Man får stå ut ett tag.
Jag har inte städat eller tvättat utan nåt att dricka på flera år ? De senaste veckorna har jag lyssnat på Alkispodden istället för att ta ett glas till hushållsgöromålen. Det ger ju inte fysisk energi som alkohol... men det ger mental energi, igenkänning och några skratt.
Lycka till ?

Som svar på av Talien

..och för tröst att jag inte är ensam.
Har läst att många här lyssnar på Alkispodden, ska leta upp den. Sen har jag inte ens tänkt på att man kan sätta på något att bara lyssna på när man pysslar runt. Snacka om att man blivit enkelspårig och bara tänker vin som lösning på det mesta... :-/

Som svar på av Soffi

Japp, nu har jag 7 hela dager bakom mig :-) utan en droppe.
Igår kväll blev jag handlingsförlamad för att jag inte hade något alternativ till vin för att komma igång och göra något. Fick då tipset från er att lyssna på alkispodden. Det funkade :-)! Jag kom igång med programmet här efter att ha lyssnat en stund, sen gick det av bara farten att fixa disk och tvätt också :-o.
Så STORT TACK till er!
Sedan till mitt mål som är att kunna dricka måttligt någon gång ibland. Jag har sett att många här tycker det är att lura sig själv, att det är allt eller inget som gäller. Ni har nog rätt i de allra flesta fall, men jag ändrar ändå inte mitt mål och blir ni provocerade av det så -Sorry! Det är inte min mening att provocera.
Jag vill nog lura mig själv ett tag till!
Jag bor långt ut på landet, mitt största problem är ensamdrickande hemma. Och det är STOPP för det. Jag ska ha noll, nada, ingen alkohol hemma. PUNKT.
Mitt umgänge ser ut som så att jag emellanåt äter middag hos vänner och då brukar det finnas vin som räcker till typ 2-3 glas var, likaså när jag är hos min säbo på helgen. När det är slut så är det slut. Finns alltså ingen chans att dricka för mycket vid en middag. Nästa gång tar jag nog bilen och dricker alkofritt, för jag känner en sådan boost av att inte ha druckit en droppe under senaste veckan, trots att jag fick dricka lite.
Men, om jag om ett tag ändå skulle ta ett par glas hemma hos en vän (för att det är gott och för att slippa frågor, fegt, japp så är det, har inte kommit till den punkten att jag vill erkänna inför allt och alla än), så vill jag inte se det som ett misslyckande, för om jag ser det som ett misslyckande DÅ vet jag att jag kan halka dit igen -"Kan ju lika gärna köpa hem ett par flaskor, klarar ju ändå inte det här" kommer jag att tänka. Men inte om jag får ta de där glasen, då kan jag fortsätta och tralla på i mitt 95% nyktra liv. Jag är ju fortfarande inne på en lyckad resa.
Lurar mig själv, jajjamensan :-), helt medvetet.
Vill jag fortfarande dricka, javisst! Rädd för att livet blir tråkigt annars.
Men om jag fortsätter att känna mig överduktig för att jag druckit mindre än jag får så kommer jag förhoppningsvis nog snart att nå den punkten där jag mår så bra att jag inte ens vill ha de tillåtna glasen.

Jag tror att alla måste få gå sin väg, fixa sina egna framgångar och misstag. Jag vet inte heller om jag aldrig kommer att dricka igen. Har inget problem med socialt drickande, däremot är jag rädd att det kommer trigga mig till en ensamsession hemma i soffan. Min tanke är att jag måste ge nykterheten en chans precis som jag gett alkoholen en chans i flera år, därför känner jag att jag måste ge den som minst en månad. Den måste liksom få landa i kroppen och jag måste ta reda på vem jag är utan alkohol.

Profile picture for user IronWill

Jag har testat att dra ner kanske 100 ggr men aldrig lyckats. Men samtidigt så kan man ju, om man är vaksam dra ner så pass att risken minskar eller att man får färre dåliga fyllor, och det kan många säkert leva med. Jag blir i alla fall inte provocerad av att andra vill hitta sina sätt att hantera alkoholen. Men jag brukar hur som helst i alla fall testa att föreslå helnyktert. Det är ju synd om vissa lämnar för att de upplever att en stor del andra blir provocerade. Men när man hittar ljuset efter ett så långt mörker så kan det vara svårt att inte bli lite ”frälst”. Zeal of the convert.
Väl mött hur som helst!

Edit: Kan dock inte låta bli att nämna att mitt liv är lika kul (och jävligt ibland) när jag är nykter. Kanske mer kul över lag eftersom jag i mitt fall slipper 100% av ågren, dåligt samvete och bakisgrå dagar. Sorry ?

Som svar på av IronWill

Det är ju härligt att ditt liv är roligare överlag när du är nykter! Absolut inget att beklaga ;-).
Det är ju vad jag också hoppas på att upptäcka. Men så länge jag inte vet, så är jag naturligtvis rädd att det blir tråkigt..
Men jag är ju också en person som drivs av att överprestera mot mål och som aldrig törs ha för höga förväntningar.
Så, om jag sätter ett noll-mål på alkohol så måste jag väl sluta dricka vatten också.. Blir inte bra liksom ;-) ;-).

Som svar på av Soffi

Har nu åtta helnyktra dagar bakom mig, på väg mot min nionde :-).
Idag är en sådan där dag som brukar vara skitjobbig! Jag kommer att komma hem sent ikväll och ska upp och jobba tidigt imorgon. Ett schema som ger väldigt litet utrymme för att dricka alltså. Redan vid frukost brukar hjärnan gå igång med diskussioner och beräkningar; hmm två glas kan jag ju ta helt utan risk, kanske kan jag ta tre? Kan jag hitta på en bra ursäkt för att smita hem tidigare? Då kan jag ju dricka tre glas utan problem! Får se till att hinna förbi systemet också, kanske mellan de där mötena... Och så vidare, och så vidare i rundgång hela dagen :-/. På kvällen är jag jättestressad att komma hem så fort som möjligt och hjärnan går i spinn, tar första glaset fortfarande med jackan på - måste få lite lugn och avkoppling!
Idag känner jag mig lugn, behöver inte räkna, behöver inte diskutera med mig själv, behöver inte planera och stressa. Jag ska ju inte dricka något :-).
Tänk, de finns de som tror att en som dricker inte har någon karaktär utan bara följer minsta motståndets lag av ren lathet. -De har ingen aaaning om hur mycket jobb och energi en alkis lägger på att planera och dölja sitt drickande!! Det är inte bara alkoholen som gör att man blir helt slut....
Ska till psykoterapeuten idag också, känns bra :-). Vet att jag nog har haft det lite för lätt att låta bli flaskan den här första veckan, även om jag mådde skit de första dagarna. Så jag suger åt mig all hjälp jag kan få och samlar på mig kraft och strategier för att orka drämma till ordentligt med släggan när djävulen kommer. Hoppas att det kan hjälpa mig.
Ha en bra dag, allihop här!

Profile picture for user Piazza Duomo

Som svar på av Soffi

Åhh, vad jag känner igen mig i det där planerandet. Hur mycket kraft och energi man lägger på det. Men visst är det härligt att slippa. Jag har dock valt att sluta räkna dagar för min egen skull. Jag har nu landat i ett lugn, att jag inte vill dricka alls. Det känns bra. Bra att du har en terapeut. Skulle jag också behöva tror jag. Jag önskar dig stort lycka till, du är jätte-, jätteduktig! Ha det bra och njut av nykterheten. Den kommer göra oss fria.

Profile picture for user Piazza Duomo

Som svar på av Soffi

Åhh, vad jag känner igen mig i det där planerandet. Hur mycket kraft och energi man lägger på det. Men visst är det härligt att slippa. Jag har dock valt att sluta räkna dagar för min egen skull. Jag har nu landat i ett lugn, att jag inte vill dricka alls. Det känns bra. Bra att du har en terapeut. Skulle jag också behöva tror jag. Jag önskar dig stort lycka till, du är jätte-, jätteduktig! Ha det bra och njut av nykterheten. Den kommer göra oss fria.

Profile picture for user Jempa123

Fredag idag. Innan hade det varit givet att dricka uppåt en flaska vin idag. Har inte bestämt mig än om jag ska dricka nåt litet eller inte alls. Och bara den känslan ger frihet. Jag gör som jag vill. Jag måste inte nåt. Kanske som du sa Soffi, jag kanske lurar mig själv men då kanske man själv måste komma dit o inse det: hoppas på en bra o härlig fredag o en pigg lördagsmorgon. Hur ser era fredagar ut?

Nämen, nu blev det konstigt när jag kommenterade. Blev en halv text och nu vägrar den här rutan försvinna om jag inte skriver i den. Nåja den riktiga kommentaren finns här under (ovan?) :)

Om jag får bestämma (och inte alkoholhjärnan) blir fredagen nykter med klassiskt tacomys med familjen, läsk och godis i soffan. Igår var jag dock så himla nere så att jag hade tänkt strunta i allt, men när jag vaknade idag hade jag ny kraft plötsligt. Så härligt med en helg där det finns utrymme för aktiviteter. Visst har vi hittat på saker innan också men den här figuren har mest varit bakis och försökt dölja det. Utflykter, shoppingturer, restaurangbesök, promenader osv är ju sådär njutbart när man kallsvettas, har ångest och mår lite illa..

Det betyder så mycket för mig att veta att jag inte är ensam om att kämpa. Att jag inte är det minsta unik med mitt sjuka planerande och övriga beteende och känslor kring a. Och jag blir så glad när jag läser att någon annan, i det här fallet Bestämd, hittar kraften igen.
Forumet här kommer verkligen att bli ett av mina främsta verktyg för att lyckas.
Hoppas innerligt att ni kommer stanna kvar här med mig så att vi kan fortsätta kämpa med gemensamma krafter!
*skratt* Om någon sagt till mig för två veckor sedan att jag skulle må bra av att hänga med andra som också överkonsumerar alkohol så hade jag nog trott att denne någon slagit i huvudet eller var dum på riktigt! Vilka vändningar livet kan ta!

Jag tar heller absolut inte illa upp för att man vill experimentera med sin nykterhet, eller gå sin egna väg och testa sig fram. Men jag är som en del frälst av att inte dricka och genom allt jag läst så tror jag inte att en långsiktig förändring är möjlig om man inte bryter helt. För varför ska man dricka? Är det värt att falla tillbaka?Så det står jag för, men alla måste få leva sitt liv. Alla är välkomna här, vi har ju samma utgångspunkt liksom - A är ett problem.

I vilket fall så önskar jag dig all lycka, och bara för jag hittat ljuset *hihi* så innebär det ju inte att det är så för alla. Det är ju bara i min lilla värld :)

Kram och hoppas du får en härlig A-fri fredag :)

Hade en så bra dag igår :-). Lugnet jag kände igår morse, som infann sig för att jag inte behövde planera för att hinna få i mig något på kvällen trots att utrymme egentligen inte fanns, höll i sig hela dagen. Tänk vilken nervositet över att få i sig "för lite" en dag som jag haft alla dagar med tight schema. Tankeväckande, skrämmande.
Nu sitter jag och äter frukost, ska snart till jobbet, och slipper ha en enda nervös tanke över att "jag drack ju verkligen inte mer än tre glas igår, men tänk om jag har taskig förbränning, äh, klart att det är ok att köra bil efter nio timmar, eller.... osv.
Nu sitter jag istället och nynnar "- Vilken hääärlig dag" (tur att ingen hör mig), känner att jobbet kommer att bli kul och snart sätter jag mig i bilen helt lugn och trygg, hoppas nästan på en poliskontroll (det är ofta kontroller här) så att jag får känna mig riktigt duktig över att inte ha druckit en droppe en fredag!
Nästan så att jag känner att jag ska ändra mitt mål, men nej, inte än. Jag är alldeles för dålig på att ta ett misslyckande. Bättre då att få lov att ta lite, hittills har jag ju inte ens velat ha det. Eller, jo, visst har jag varit sugen nån gång men inte tillräckligt, jag är mer nyfiken på vad som händer om jag är vit.
Nu startar jag min tionde nyktra dag (två siffror, häftigt!) och hoppas jag lyckas hålla humöret uppe hela dagen och att jag lyckas tränga undan det faktum att det är lördag... :-s
Kram till er alla, ha en bra dag!

Heja dig!! Härligt att köra nu! Har haft ångest på mornarna tidigare när jag ska köra bil för rädslan för en poliskontroll även när man logiskt sett inte druckit så mkt att det inte borde ge utslag. Härligt att slippa det. Ha en härlig lördag ??

Vilken inställning, grym du är och vilken glädje du har, det sprudlar om dig. Tänka sig att nykterhet kan medföra det. Ifall du vacklar framöver - läs ditt senaste inlägg - för om inte det ger en inspiration att inte dricka så vet ajg inte vad.

Hoppas du får kul på jobbet och ha en fin lördag.

Kram

Hade en riktigt bra dag igår :-). Men så kom kvällen...
Åkte till min särbo, vi ärter alltid lördagsmiddag tillsammans och delar en flaska vin. Och enligt det mål jag satt upp så får jag ju dricka den där halva flaskan vin förutsatt att det är i sällskap och till mat. Inga problem alltså.
När jag kom dit var han precis på väg att öppna vinflaskan, jag försökte lite lamt med "-Vi kan hoppa det där vinet idag, du ärter väl fortfarande smärtstillande?"
Fick till svar "-Men du ska ju ha vin, och jag kan nog ta ett glas utan problem". Så lätt för mig att bara vara tyst och ta emot ett vinglas.

…...men så hör jag mig själv säga "- Jag vill inte ha något vin, jag har tänkt till, det har blivit alldeles för många glas i sommar..." Skammen över det jag måste erkänna var en rent fysisk känsla i hela kroppen, ville sjunka genom golvet, stålsatte mig mot ev kommentarer och tusen frågor...
Men han ställde bara lugnt ifrån sig vinflaskan igen och tog fram ett par alkofria öl, utan minsta kommentar, och vi började laga mat.
Blev en helmysig nykter kväll!!!

Känns så bra att ha öppnat upp för den som står mig närmast, skattar mig själv sååå lycklig att jag har en sådan fantastisk gubbe, och är så glad att kunna skriva att nu är jag inne på min elfte dag istället för att backa tillbaka till dag 1 igen.

Gick ju bra det där ? Starkt jobbat och vad skönt det måste kännas! Och att säga det utan att du egentligen "måste" utan för att du faktiskt vill är ju kanon ?
Fortsatt trevlig helg!

Profile picture for user getfree

Tack Soffi för att du delar med dig av din styrka. Blir stärkt över att läsa din tråd. Du ligger lite före mig i nykterheten men härligt att läsa när det går bra! Imponerad av att du nekade vinet din särbo erbjöd dig. Tror inte jag hade fixat det! Så starkt!

Kram!
/Magnus

Profile picture for user Jullan73

Som svar på av Soffi

Grymt jobbat tycker att ett av problemen är att man inte vågar stå för att man inte dricker och att säga nej är tufft Och känns inget bra men när man bryter det där mönstret växer man och man känner sig väldigt bra och självkänslan får en knuff i rätt riktning .
Bra kämpat ?

Till att börja med: Tack för fina kommentarer och för att ni tycker jag är stark!
Ja, jag känner mig stolt, söndagen var också nykter så två helger avklarade vid det här laget :-).
Men, jag är också rädd, jag börjar förstå att det här handlar om något helt annat än vad jag var inställd på från början.... Och jag vacklar...

Igår eftermiddag var planen att mysa framför brasan med en (eller flera) alkofri öl och en film, det var ju perfekt väder för det. Tog en öl, tände brasan och började leta efter en bra film. Men så var det en lite röst i bakhuvudet som påminde om att flera här skrivit om att bryta beteendemönster. Det enda som jag gjorde var ju att ta bort alkoholen, allt övrigt samma som innan.
Så, jag gjorde en kopp te, satte mig framför brasan, struntade i filmen och lyssnade på alkispodden istället. Minimal förändring, ja, men i alla fall någon förändring.
Jag lyssnade på flera avsnitt och det var flera saker de sa som slog an något inom mig, kände att det startade nån form av tumult i hjärnan med osorterade tankar, tänkte att jag var för trött och gick och lade mig.
I när jag vaknade i morse var min första tanke: -Vänta nu, vad var det de sa om skillnaden mellan spritfri och nykter? Kan jag alltså inte bara byta ut spriten mot (för mycket) jobb, träning, mat, sömn eller något annat??? Helvete! Vad har jag gett mig in på?
Blotta tanken på att börja släppa fram känslor och se dem får något inom mig att blotta tänderna och morra dovt.. Peta i känslorna och ta reda på vad som ligger bakom - varelsen sliter i kedjan och gör utfall. Nej, bäst ändå att döva känslorna på något sätt för att inte släppa loss något som inte går att hantera.. Eller inte...

Vet sedan tidigare att jag är totalt dysfunktionell när det gäller att hantera mina egna känslor, vet också att det härrör från min barndom, redan då förbjöd jag mig att känna vissa känslor, varför är oklart (naturligtvis har jag aldrig petat i det), jag hade en trygg och bra barndom.

Dag tolv börjar inte så bra...
Men det är i alla fall dag tolv!! :-)

Som svar på av Soffi

Jag har ju skrivit lite om att jag känner en liten ångest, fick tom för någon vecka sedan en panikattack (mild, men ändå). Jag tror att det är exakt just detta det handlar om. Något har man ju täckt över med alkoholen. Jag vet att jag har obearbetade trauman som jag inte tagit i utan druckit istället.
Just nu tänker jag dock lite såhär: Prio ett måste få vara att hålla mig nykter. Tids nog får jag tid att arbeta mer med mig själv också. Just nu får det vara ok att jag byter ut alkoholen mot något annat. Att jag t.ex. fredagsmyser med läsk och godis istället för med vin. Ok att jag gör ungefär samma saker, men förändring måste få ta tid. Låt det få ta tid Soffi, använd ditt eget råd (bästa rådet jag fått ?) Hur skulle du ta hand om henne som känner sig lite rädd just nu?
Kram

Tack, kloka Bestämd! Ja, jag måste ge det här tid, jag har så lätt för att försöka skynda på allt.. samtidigt som det känns som jag stått på ett ben ganska länge nu för att jag inte törs ta hela steget...
Trots allt tumult i skallen och rädslan jag kände i morse så blev det en riktigt bra dag, troligen för att jag åkte och tränade för att få stopp på skallen och lite distans till mig själv. Lite lustigt nästan att jag inte har haft ett uns av sug efter a, så jag nattar nykter även idag :-).

...först får man börja med att inte dricka sen får man ta det andra. Tycker du visat att du är stark och beslutsam och då kommer det andra komma tids nog :) Jag dricker också alkoholfri öl men klarar då också att sitta med andra som dricker alkohol (i mindre mängd) utan att känna sug. OM det är "fel" då får det vara det. JAg tänker att prio ett är att inte dricka alkohol och när det är stabilare över tid så kan man börja granska och utvärdera sina vanor...?

Profile picture for user Mirabelle G-S

Vi ska nog passa oss för att bli dogmatiska. Vad som är rätt och fel är väldigt svårt att säga generellt. Nå, kanske kan vi alla som letat oss hit enas om att det är ”fel” att fortsätta dricka alkohol på ett sätt som vi mår dåligt av? Men vad man mår dåligt av måste man avgöra själv. För den som triggas av alkoholfri öl är det dåligt. För den som lyckas avstå alkohol just genom att suga på alkoholfri öl är det däremot bra. Var och en blir salig på sin egen lycka ?

Sen känner jag igen rädslan för att börja peta i obekväma känslor. Under flera år hade jag inte råd att känna efter alls för egen del. Andras hälsa, till och med liv, hängde på att jag höll ihop istället för att känna. Till slut tappar man bort sig själv helt. Det är inte så ”bara” att börja känna igen när man undvikit det länge. Det kan hända att man upptäcker att känslo-kompassen manar en att göra opraktiska förändringar i livet tex. Men man ska också komma ihåg att känslor är just det. Känslor. De kommer och går. Många är flyktiga, även om de känns nog så starkt i stunden. Andra är mer bestående och kräver handlingskraft av oss. Vilka som är vilka vet man inte förrän man vågat stanna i känslan, accepterat den och gått vidare. Det är rätt spännande att utforska sitt rika inre liv när man väl har börjat ? Det fixar du Soffi!

Även om jag känner mig skeptisk till att det blir spännande att utforska sitt inre, Mirabelle. Men kanske kommer jag dit? Kanske kan jag i alla fall komma till någon form av skräckblandad förtjusning? Det visar sig.
Har bestämt mig för att försöka vara öppen för allt som händer i kroppen och knoppen nu, förhoppningsvis är även det som känns jobbigt bra och små steg i rätt riktning mot en varaktig förändring. Det som sker det sker och det får lov att vara så.
Det enda som jag tänker motarbeta aktivt är ev impulser att ta till bedövningsmedel i form av alkohol!

Startar dag tretton med gott hopp om att det blir en bra dag! :-)

Egentligen är jag positivt överraskad, jag somnar som en stock på kvällarna - nykter. Jag som i många år tagit ett glas (extra) för att kunna somna :-/.
Men, som många andra (tror jag) så har jag förstört min sömn, jag vaknar typ vid två och kan inte somna om.
När jag drack vaknade jag dock "pigg" och med ett relativt lugn i kroppen, kunde ligga kvar ett par timmar och få lite mer vila, om än inte sömn.
Nu, när jag inte dricker så vaknar jag vid samma tid, långtifrån utvilad och med en sådan oro i kroppen att jag måste gå upp, dimmig i skallen av trötthet. Så även idag, nåväl, det får vara så, vet att huvudet klarnar framåt förmiddagen.
Men, funderar: -Någon som vet hur lång tid det tar att få tillbaka en "normal" sömn? Förstår att det kan variera stort, men kan det handla om månader eller tar det år??

Men i och med att man rekommenderar 3 månaders alkoholstopp för att få som mest effekt tänker jag att inom 3 månader borde man ju få förändringar även på sömnen...? Hoppas du får en bra tisdag trots allt ?

Hm, sover också rätt oroligt. Har lite svårt att komma till ro på kvällen, drömmer rätt mycket obehagliga drömmar och vaknar flera ggr per natt. Måste sätta på en podd när jag vaknar för att inte gå alldeles vilse i tankar. Tänker att det finns så mycket obearbetat som poppar upp på natten. Eh, hade någon tanke på att jag skulle bli pigg och fräsch som en nyponros så fort jag slutade dricka. Typ vakna och ge mig ut på en joggingtur vid kl 6. Det händer absolut inte kan jag säga. Det är något mer zombielikt som tittar upp vid 7? På dagarna är jag dock mkt piggare och orkar mer.

Först, tack för svar, känns skönt att jag inte är ensam om att ha (haft) orimliga förväntningar om att "vakna pigg och fräsch som en nyponros". Tröttmössan som sitter och skriver nu får väl lov att vara, bättre morgontrött än pigg (?speedad?) på en drog som alkohol.

Sitter nu och planerar dagen.
Ska snart iväg på dagens första uppdrag. Har fortfarande en så skön känsla av lugn varje morgon när jag sätter mig i bilen :-). Nej, jag har inte kört onykter innan, har fått "blåsa" många gånger och det har alltid varit grönt, men, hjärtklappningen och nervositeten (Tänk om...?) när farbror blå står där och vinkar in mig... Fruktansvärd! Dit ska jag inte igen.
Sedan måste jag hinna till butiken och handla... Ja, ICA alltså, har slut på te och mjölk. Tänk, jag har inte en enda gång sedan jag slutade dricka ens fått en tanke på att gå på systemet. Det var nu det slog mig, jag har alltid gjort dagsplaner på morgonen och det blev så tydligt idag att jag har helt andra "måste hinna-punkter" än innan. Känns bra :-)
Och så lite annat som jag nog också kan få gjort...

Idag är dag tretton, finns inte en chans att jag ska dricka idag för imorgon vill jag kunna fira två veckor!

Japp, nåt att se fram emot, jag tänker fira med bubbel imorgon :-) :-) :-)

Ja, jag var iväg och köpte mig en soda stream! Om man smaksätter bubbelvattnet med en lite gnutta flädersaft blir det jättegott!

Sjukt att jag för två veckor sedan tyckte att "en soda stream är alldeles för dyr". Prioriteringar?! :-s

Som svar på av Soffi

Blir så glad när jag läser din text. Det känns liksom igenom allt du har skrivit att du har ett lättare sinne. Och ja, så jäkla skönt att slippa hålla på: Jag hinner till systemet innan de stänger om jag skyndar mig, mellan det och det mötet, på förmiddagen, på eftermiddagen osv i en himla oändlighet.

Sömnen är ju svår och jag har läst alla möjliga varianter på hur det kan se ut. En vecka efter alkostoppet började jag sova bra. Sover bättre än jag någonsin gjort! Men jag tror att min kropp är i chock och behöver sova ikapp. Jag är hiskeligt trött dagtid.
Skönt att kunna unna sig de där "dyra" sakerna... Jag som gått och funderat hur andra har råd med allt ?
Snart två veckor då! Bra jobbat ?

...så himla mkt i att ha panik när man kör på morgonen även om man inte är rattfull på rikrigt så känns det så. Känns så himla fint att inte känns så längre :)

Profile picture for user Pianisten

Kikar in på din tråd efter ditt fina inlägg till mig.
Grattis till, om jag räknat rätt, 14 dagar!
Super att ha tagit dig igenom alla de situationerna redan.
Har inte hunnit läsa allas svar men det första jag läste var exakt mina ord för 1 år sedan. -Mitt mål är att lära mig dricka normalt sedan. Om nån klarar det så är det jag. Glasklara regler, då får jag, då får jag inte. Vattentätt.

1 år senare -igår, gömde jag en spritflaska i pannrummet för att kunna använda senare på kvällen.
Idag läste du om min nystart.

Ett glas utanför regelboken går så fort att man inte hinner fatta vad som hände.
Ville bara flika in, utan fler åsikter.
Säger bara, keep going with the days!

Börjar dagen med att ge mig själv en guldstjärna för att jag är så duktig och har klarat fjorton dagar :-) !
Ja, ja, jag vet, eget beröm luktar illa... Men förut luktade jag säkert illa på morgonen av för mycket vin, så det här är bättre!

Vill tacka er alla som tar er tid att gå in här i min tråd och stöttar, uppmuntrar och hjälper mig med råd - ni betyder så mycket för mig!!

Pianisten - tack för att du delar din erfarenhet om att försöka dricka normalt. Jag tror egentligen att det är helt rätt att sluta helt, även för mig. Men jag är ambivalent, det blir ett så stort berg att bestiga...
Sen tänker jag, som normalt tycker att det är dumt att uppfinna hjulet igen om man kan lära av andra med större erfarenhet, att vissa saker måste man kanske, dumt nog, skaffa sig egen erfarenhet av för att verkligen tro på det (-Jag kanske kan även om du inte kan?)... Eller så är det beroendehjärnan som tänker så...

Jag är nog lite rädd för förbud också. Jag är ju lite av en barnunge ibland, ni vet den där vattenpölen som blir oemotståndlig bara för att mamma säger att DU FÅR INTE hoppa i vattenpölen.. *plask* -Vad händer nu då, när jag trotsade ett förbud?

Åter till den här dagen. Solen skiner, jag är på gott humör och har lagom mycket att göra. Det blir en bra dag :-).
Önskar även er en bra dag!

Grattis till två veckor!!! ????????
Känner igen mig i ditt resonemang. Och tror det (tyvärr?) kanske e så att man själv måste testa o göra sina misstag, men du behöver ju inte bestämma dig hur du ska göra nu. Varje dag vi e nyktra är ju bra. Ha en fin torsdag!!

Äsch, beröm dig själv hur mycket du vill. Tycker tom man SKA göra det. Här kommer lite beröm utifrån också: Grattis till två veckor!? En milstolpe!

Tänker mkt på det Pianisten skrev till dig också. Jag vet eg att alkohol inte är något för mig längre. Varför vill man ändå pröva? Eller, inom mig finns en röst som säger: Det var bara en bump in the road, nu har du styrt upp det. Nu kan du dricka som alla andra. Vet att det är ganska idiotiskt eftersom hela forumet är fyllt med folk som bara ska testa ett glas och ett, tu, tre är tillbaka i karusellen igen.

Grattis igen Soffi! :-)
Precis så är det, era ord och tankar är exakt mina också. Jag är precis det där barnet som inte kan låta bli något "bara för att" någon sagt det. Jag måste FÖRSTÅ varför jag inte får.
För många finns nog bara den vägen, sin egen väg. Trilla och resa sig. Nästa gång aktar du dig för den gropen du föll i förra gången och kommer lite längre, trillar igen. Nästa gång aktar du dig både för den första gropen och den andra grenen som fällde dig och du kommer ytterligare lite längre.
På denna vägen är fällorna så många att du tillslut inte orkar resa dig på en stund men du vilar lite och fortsätter försöka på den snåriga stigen med fällor längs hela vägen.
Kanske!, kan ett fåtal med rätt inställning och disciplin lära sig terrängen så bra att de tillslut klarar att snirkla sig vidare resten av livet med bara mindre fall. Många klarar sig på stigen i flera månader, t.o.m år och tror att man lärt sig hur alla fällor fungerar. Så man börjar springa lite fortare och sänker fokus på vägen och pang! Ofta smäller det extra hårt de gångerna man fått upp farten igen.

För de flesta blir tyvärr fällorna övermäktiga. I de värsta fallet kommer man aldrig upp igen. I bästa fall får man tillslut sin egen lärdom att det där snåret har ingen öppning, inget ljus på andra sidan. Bara ett liv av fällor, alltid på helspänn. Möjligen någon enstaka utvecklar sig till Tarzan i djungeln ;-)

...bara en lång metafor om mina erfarenheter av "bumps in the road" och att gå sin egen väg. :-)

PS. Vi borde vara mycket bättre på att kunna berömma oss själva!! Man borde säga det till säg själv mycket oftare, oj vad jag är bra idag! ;-)

Kommer att bli en jättejobbig dag idag, sitter och bara försöker andas för att dämpa ångesten.
Ska snart iväg på ett möte där jag måste ta ett STORT beslut. Eller rättare, beslutet tog jag väl för ganska länge sedan då jag hade goda förhoppningar om att samtliga beslutskriterier skulle hinna falla på plats. Men ett av de viktigaste kriterierna har gått skitvägen…
Idag förväntas jag signera beslutet ändå, för att det "nog" inte är ett option att backa nu heller...
För några veckor sedan vet jag vad jag hade gjort. Signerat pappren och sedan tagit ledigt för att åka hem och ta "ett" glas vin (läs: minst en flaska) för att förtränga allt...
Idag, tja, är jag inte lite sjuk?? Nej, funkar inte att skjuta upp, blir bara värre...
Säga på mötet att jag inte kommer att skriva på för att det inte är riktigt rätt läge... Och få allas irriterade och arga blickar på mig -Vad f-n håller hon på med? Ska hos sabba allt det här??? Nej, går inte..
Får bara ta mig igenom det här helt enkelt...

Ska tänka på dig idag. Du verkar så himla skärpt och bra, du fixar det!. Känner igen mig i det där med att hantera obehagligheter med vin. Tillslut blev det nästa som jag trodde att det var en magisk dryck som faktiskt löste problemet på riktigt. Med lite distans känns det helt sjukt.

God morgon!
Klarade gårdagen så nu kan jag bocka av sexton dagar nykter :-) !
Mötet var tufft igår, tog flera timmar och jag var helt borta i skallen efter. Tog ledigt och åkte hem. Men istället för att sjunka ner i soffan med en flaska vin så pluggade jag in alkispodden i öronen och gick ut. Fanns massor av tungt kroppsarbete att ta tag i som jag "sparat" från alla dagar det varit "GT-väder", bara att hugga i tills kroppen var lika slut som huvudet!
Idag knakar och skriker varenda muskel, men huvudet är klart för att jag inte drack något igår - SEGER!

Idag är dag sjutton och jag hoppas kunna surfa mig igenom den på glädjevågen :-).

PS. Tack Bestämd, för att du trodde på mig!

Åh vad jag blir imponerad och glad. Så himla starkt av dig att bryta den destruktiva banan. Vilken seger ?

Profile picture for user Vinäger

Vill bara säga att du är en riktig peppare här. Rak, ärlig, klok, rolig, en bra kombo.

Önskar dig lycka till och, eftersom jag inte varit så aktiv i andras trådar på ett tag, passa på att önska dig välkommen hit lite i efterhand.

Kram

Först, TACK Ensam och Bestämd! Ja, jag har faktiskt känt mig stark i helgen :-), använder det för att samla kraft som säkert behövs senare.
Och TACK Vinäger! Så fina ord. Jag är jätteglad om jag kan hjälpa även andra med pepp!

Den här helgen har formligen flugit iväg, min tredje helg utan alkohol :-)!
Varit sysselsatt med lite fix hemma, lite träning, mysig nykter lördagsmiddag igår (varför har den där vinflaskan varit så obligatorisk?? Ja, det är gott, men att jag var så nervös för två veckor sedan över att säga nej till den..), besök av syrran idag.
Jag mår så bra!! :-) :-)

Måndag morgon. Jag har klarat 18 dagar nykter! Tre helger under dessa dagar. Skulle vilja jubla! Men känner mig bara tom...
Igår kväll mådde jag ju så bra, vad hände?
Har en del att ta tag i idag, egentligen skulle jag vilja studsa ut och börja... Men jag har ingen lust, sitter fortfarande kvar vid frukosten.. tre timmar nu...
Har läst runt lite här på forumet och vill göra inlägg i många trådar, så många starka människor, jag vill peppa och stötta er! Men huvudet blir blankt när jag sätter fingrarna på tangenterna..
Inser att jag får vara på min vakt idag, får inte luras att fylla den här tomheten med alkohol.

Så, spark i arslet till mig själv, kom igen nu!!!

Prova unna dig en dag att bara vara blä? Känna det du känner. Unna dig en go-fika, lite shopping? Koppla av.. Jag vågar nästan lova så länge du låter bli *du vet vad* så vänder det snart.

Kram

Profile picture for user Femina

I början är varje dag en seger. Det händer så mycket och man är helt uppfylld utav sig själv. Allt eftersom tiden går blir även de nyktra dagarna till en vardag och då är det lätt att tappa sugen! Tomhet och ensamhet är mina egna största triggers. Ta bara en dag i taget och gör det enkelt. ?

Känner nog lite som du idag. Har haft en superfin helg, men idag är jag mest bara trött, tom och less. För mig har det nog iof att göra med hormoner och var jag är i cykeln (har en liten kalender där jag skriver upp mitt mående så jag vet att det återkommande). Sen tror jag det beror på att jag är kick-torsk också. Helgen har varit full av kul umgänge och roliga grejer, men nu var det plötsligt vardag och måsten igen. Hoppas det känns bättre för dig snart. Du är grym! ?

Ja, både måndag och tisdag har varit både blä och vardag, men jag är fortfarande nykter iaf :-), så det känns lite bättre nu.

Idag har mina tankar snurrat runt bland en massa "Varför"? både högt och lågt.
Varför har jag druckit under så många år? Ja, när jag tänker efter så är det närmare tjugo år (urk!) som jag druckit alldeles för ofta, flera dagar i veckan, även om det från början inte var några mängder att tala om. Och jag fattar verkligen inte varför och var det började, någon festprisse har jag aldrig varit :-/. Visst, jobbiga känslor har jag dövat med framgång, och emellanåt finns det ju saker att fira. Men, de flesta dagar är ju ganska neutrala... Slentriandrickande? Vanans makt?
Och så det sociala drickandet, jag har aldrig haft problem med att umgås nykter, har ingen social fobi och har haft minst lika roligt de gånger jag varit på tillställning och kört bil. Så varför känner jag ändå att alkohol hör till när man umgås? Kultur? Och varför skulle jag sluta med det sociala drickandet, i sällskap dricker jag aldrig för mycket utan kontrollerat och lagom.
Varför vill jag sluta dricka överhuvudtaget? Jag har ju egentligen inte slagit i någon botten eller fått några stora konsekvenser av drickandet...
Och varför vill jag inte sluta dricka helt? Har det egentligen gett några plus?
Osv varför, varför, varför...

Nej, jag ifrågasätter egentligen inte mitt beslut att inte dricka. Jag känner inget sug efter alkohol.

Men, alla varför-frågor kom efter gårdagens tomhetskänsla. Fattar ju att jag inte bara kan ta bort alkoholen utan att ersätta den med något annat, och det var väl där jag halkade in på att om jag förstod varför jag drack så kanske jag också kunde få en hint av vad jag ska göra istället.

Det här blev nog snurrigt, men behövde skriva av mig :-)

Som svar på av Soffi

De där varför-tankarna var jag också inne på här om dagen. Inte heller slagit i någon botten (förutom att jag blev väl paranoid i somras vilket skrämde mig). Aldrig någonsin gjort bort mig på fest eller ens varit väl berusad offentligt, men vin alldeles för ofta hemma. För mig blev det självmedicinering mot ångest och stress och det är väl därför jag vill sluta. Plus inser att ingen är unik i detta. Hur kontrollerad man en är kommer alkoholen att gräva klorna djupare. När jag läser andras historier om alkohol varje dag och svår abstinens så tänker jag att jag kom undan med blotta förskräckelsen. Undrar egentligen hur många som oss det finns? Duktiga flickor som dricker i hemmets trygga vrå och som ingen skulle tro det om? Mörkertalet måste vara enormt. Oj, spånar iväg här men blev fylld av reflektioner utifrån vad du skrivit :)

Det värmer.
Jag var nykter även igår, så tre veckor! -Check v :-) :-) :-)

Är inte lika tungt nu som i början av veckan, eller nej, tungt var det väl inte då heller. Led mer av tomhet och en hjärna som snurrar okontrollerat kring hur jag levt mitt liv och varför.

Bestämd, du var nå't på spåren där med duktiga flickor som verkar hur välanpassade och högpresterande som helst, för vad som sker hemma är det ju ingen som ser...
När jag tänker tillbaka så har jag snarare fått många kommentarer genom åren från kollegor och vänner om samtalet halkat in på alkohol att jag som är så arbetsam, hurtig och sansad med sprit nog inte kan förstå vad de pratar om... Hick!

Idag har jag iaf kört två (!) träningspass för att få lite hejd på skallen, ett på morgonen och ett nu, halkade tom in till frissan när jag gick förbi och bokade en tid. Någonting händer i allt processande :-)

Kram!

Vad härligt att du tar hand om dig med träning och frissa. Har också märkt det där, att det plötsligt finns en vilja att bry sig om sig själv på ett positivt sätt. Förut var unnet liksom begränsat till vin i soffan.

Har haft en bra dag :-)
Trots att det är fredag em så längtar jag inte efter något annat än en stor kopp te och en bra film, lagom trött efter veckan för just det.

Önskar er alla en skön nykter kväll.

Vaknade nästan utvilad idag, har bara varit uppe och vandrat två gånger i natt. Det tar sig :-)! Nå'n vecka till så kanske jag kan sova normalt och bli pigg? Ser ljuset börja skingra trötthetsdimman.
Ute är det mulet och regntungt, men jag tycker ändå att de vackra höstfärgerna lyser upp i det grå. Ska strax gå ut och njuta av lite friskluft.
Ikväll blir det god lördagsmiddag igen, kanske ska jag testa något nytt alkofritt vin?
Någon som har bra tips? Tror det blir fisk...
Om inte så spelar det inte så stor roll, har kommit på att det är sällskapet och lördagsmyset som är det viktiga. Inte vad som finns i glaset. Det tog bara tre nyktra helger att förstå det.

Önskar er alla en bra helg!

Profile picture for user Ultra

Som svar på av Soffi

Ja det där med att kunna sova är inte enkelt, samma för mig dvs uppe o vandrar på natten o kroniskt trött på dagarna men blir förhoppningsvis bättre.
Även jag har middagsgäster ikväll o får kämpa med att inte ”smaka” på vinet ☺️

Blir nog en löprunda nu...känns alltid bra efter träning ?

Söndag eftermiddag och jag känner mig lite slö. Men tänk vilken skillnad det är att komma hem och känna sig slö och nöjd efter att ha gjort saker och umgåtts med vänner, istället för att ha segat halva dan för att jag drack igår och redan nu öppnat söndagsflaskan för att "söndagar är så meningslösa"...

Reflekterar lite över gårdagskvällen. Åt i vanlig ordning middag med min särbo, när jag kom dit så var han sugen på vin och ville vi skulle dela en flaska eftersom det nu gått så lång tid efter hans operation att han får ta ett glas. Fastän jag sagt att jag inte dricker nu för att det blivit på tok för mycket det senaste så har han uppenbarligen tolkat det som att jag avstått i sympati med honom de senaste veckorna.
Jag tackade nej och plockade fram min alkofria vinflaska och sa att "du får gärna dricka vin, det stör mig inte det minsta, men jag väljer alkofritt". (Ja, alltså, jag har ju satt ett mål i programmet här på sajten att jag FÅR ta ett par glas fredag och lördag kväll, men jag vill verkligen INTE HA, är inte sugen!!!!)
Han undrade igen "men varför då?". Jag förklarade igen att jag druckit för mycket och att jag dessutom kommit fram till att min svåra ångest (jobbig livssituation som ger ångest och som han känner väl till) och alkohol inte går ihop.
Naturligtvis propsade han inte på att jag skulle dricka då, men han tog ju naturligtvis inte heller något vin själv heller då fastän han ville ha, för det finns ju inte i hans sinnevärld att öppna en hel flaska till sig själv hemma en lördagskväll.
Hur man än vänder sig så har man rumpan bak..
Jag har ju inte helt bestämt mig för att aldrig dricka mer, utan dividerar fortfarande med mig själv gällande "socialt normaldrickande", vill alltså inte säga till särbon mer än att jag inte dricker just nu... Helt uppenbart har han inte en aning om vad jag menar när jag säger att jag druckit på tok för mycket, nånstans trodde jag ändå att han måste ha märkt att jag ibland var klart onykter en vanlig vardagkväll när vi pratat på telefon. Icke, tydligen.. (ja, jag har ju alltid haft en gräns att inte svara i telefon om jag druckit mer än en flaska vin, för "då märks det", men det måste väl för sjutton ha märkts även då?)
Dessutom, jag vill inte att han ska behöva avstå vin till middan bara för att jag inte dricker. Hmm.. ska jag köpa med halvflaskor till honom?
Att jag skulle ta ett glas för "hans skull" finns faktiskt inte på kartan. Ska jag ta ett glas någon gång igen ska det vara för att jag vill och har planerat det samt är på rätt humör. Dvs inte dricka för att vara någon annan till lags eller för att passa in, inte dricka på jobbiga känslor och absolut inte dricka ensam.

Dessa reflektioner kommer först nu, vi hade en helmysig kväll som alltid :-), vilket gör det både lättare och svårare. Vi behöver ju inte dricka för att ha mysigt tillsammans. Samtidigt, han vill ha den där guldkanten och han har definitivt inga problem att hantera a så jag vill inte hindra honom från att ta ett glas eller två.

Ska inte göra för stor grej av det här, skriver mest för min egen skull, jag tänker och får distans när jag skriver, dessutom kan jag gå tillbaka och kolla vad som varit "problem" under olika perioder.
Kan jag också få inspel utifrån om hur man hanterar petitesser som stundtals blir stora frågor så, ja, varför inte!

Allt gott till er denna nyktra söndag :-)

Vad härligt det är att känna sig trött efter en fin helg, snarare än efter för mycket vin ? Fattar grejen med särbon och vinet, men samtidigt kan ju inte du ta ansvar för om han ska dricka eller ej. Han är ju fri att ta ett glas om han vill och du är fri att inte göra det. Ibland tror jag att vi som har..ehm..ett lite mer passionerat förhållande till vin än andra tycker att det är mer av en grej om någon väljer bort det för vår skull. Vi får dåligt samvete. För den som inte har lika starka känslor så kanske det bara kvittar. Rätt säker på att din särbo inte grämde sig över det där förlorade glaset vin. Han tyckte nog bara kvällen var lika mysig som du :)

Har varit nykter i 25 dagar nu, känns bra :-).

Bestämd: Ja, jätteskönt att ha haft en fin helg utan alkoseghet. Och, ja, jag får dåligt samvete / känner mig missunnsam när andra inte dricker pga mig. Men, var och en får ta ansvar för sig är väl vad jag bör tänka...

Måndag och tillbaka till rutiner, känns också bra. Börjar stå klart för mig att jag är extremt beroende av fasta rutiner, jag blir jättetrött av att hantera oplanerade dagar som på helgen, även om jag har roliga aktiviteter och inget tvång. Det här har jag väl egentligen vetat länge, men blir så tydligt nu när jag inte är avtrubbad. Kan det tom vara en av anledningarna till att jag började dricka regelbundet? Letar fortfarande efter svar på många "Varför?"....

Allt gott till er!

Känner väl igen mig i det här med rutiner. Jag har medvetet av samma orsak som jag försöker hålla lite distans till träningen denna gången inte börjat tugga mina rutiner än. Jag kan bli helt manisk när jag väl kommer in i dom. Vid någon av mina tidigare nykterhetsperioder gjorde jag ett helt A4 med en veckolista som hela familjen skulle följa med allt från städning, handling, matlagning, tvätt etc. Helt galet när jag tar ett steg och sidan och tittar på den med andra ögon...
Just nu får mitt jobb vara den rutinen jag håller, det innebär ju också en hel del andra rutiner som följer med automatiskt med barnhantering och så.

Tycker det låter som ett problem av god sort att din särbo väljer att avstå med dig, se det som att du sparar hans hälsa och välmående också istället för att du missunnar!
Det där med livssituation och ångest är ju också ett givet argument, alkoholen i sig är ju högst ångestframkallande och en av mina största problem och anledning till att jag inte vill fortsätta också. Jag har aldrig skadat någon annan än mig själv med mitt drickande än. Beter mig inte illa när jag är full eller blir jobbig och otrevlig. Tvärtom, ganska lugn, tillfreds och mer positiv och framåt. Inte konstigt man började tycka om den där personen.. Men när ruset försvinner kommer ångesten, oron, ängslan över allt och inget. Man söker med ljus och lykta och granskar olika delar i sitt liv som möjliga orsaker och det sista man vill misstänka är just det, att alkoholen spelar ett spratt med sin hjärna.

Stort grattis till dina 25 dagar! Vilken seger att kommit så långt att du verkligen inte VILL ta ett glas även om du, enligt dina tidigare uppsatta regler, hade fått.
Ta en stor funderare innan, den gången du tänker ska bli ditt nästa glas, om det verkligen behövs. Som jag kände sist jag hade berusade människor omkring mig, förväntningen är minsta halva grejen, när väl drickandet är igång så väger nackdelarna över på ett kick! (Definitivt lika mycket en reminder till mig själv!)

...till pianisten. Vi fungerar uppenbarligen ganska lika :-).

Tisdag idag, sovit kass pga en värkande muskel, antagligen för att jag kört på med mycket hårdare träning än vanligt de senaste veckorna. Skit happens, helt självförvållat, hoppas bara inte att det är en muskelinflammation.. :-/, betydligt mer ont än bara träningsvärk..

Nåväl, psykiskt känner jag att jag mår riktigt fint annars. Första tiden var jag lika upptagen med att inte dricka som jag tidigare var av att dricka. Det börjar mildras nu, har hittat en liten glimt av en tanke att ett nyktert liv kanske inte måste vara jämngrått och det lugnar.

Funderar lite på vad jag ska hitta på att göra idag, måste ju lugna ner även träningen så att kroppen får komma ikapp och läka. Har ett pass med meditationsträning, det blir bra. Efter det ska jag kanske träna på att "bara vara" - inte dricka, inte träna, inte göra allt möjligt för att fly tankar och känslor. Ja, såhär på morgonen låter det som bästa idén :-). Att börja nosa på en större förändring av mitt flyktbeteende än att "bara" skruva på korken på flaskan.

Det här blir en spännande dag!

I hur svårt det är att bara vara utan att dricka. Att vara i en aktivitet är sin sak men att bara vara utan att dricka är desto svårare. Håller oxå med om att jag i början var mer upptagen med att inte dricka än jag var med att dricka innan men det har verkligen börjat lägga sig. ?

Profile picture for user Vinäger

Även jag känner igen det där med att A-tankarna finns där hela tiden i början. Tidigare med planering för hur man ska kunna dricka och senare med planering för hur man ska kunna låta bli.

Just nu är jag kanske inte rätt person att uttala mig, men kommer ihåg känslan när det gått nästan en hel dag utan att jag ens tänkt på alkohol. En befrielse.

Heja både dig, Soffi, och Jempa123 här ovan. Ni beskriver det så bra.

Lagom är bäst. Använder det uttrycket ofta. Gillar ordet lagom, sägs ju att det är ett unikt ord i svenskan och jag är svensk sedan massor av generationer.
Men, jag kan tydligen inte vara lagom, inte alls!
Förut drack jag långt ifrån lagom, klarade då iofs att träna lagom 3-4 ggr/vecka och kunde ta en kopp te emellanåt.
Sedan skruvade jag på korken på flaskan - och började träna. Varje dag. Ibland 2 ggr på en dag. Blev ju naturligtvis för mycket och nu har jag så ont att jag inte kan träna alls :-(.
Igår när jag kom hem skulle jag "bara vara". Gjorde en kanna te och satte på alkispodden. Slutade med att jag druckit två fulla kannor te för att jag "fastnade" i alkispodden närmare fyra timmar... (Behöver jag säga att jag varit uppe många gånger i natt?)

Jag har lyssnat mycket på alkispodden nu under mina första nyktra veckor, tycker den är bra och tänkvärd (även om jag uppfattar den lite som propaganda för 12-stegsprogram).
Köper det där med alkoholism som en tredelad sjukdom. Kemisk allergi, Manisk besatthet och Andlig tomhet. Jo, jag har nog alla tre delar.
Ju mer jag funderar så är det den där tomheten som gör att jag inte kan vara lagom.
Borde jag ta hjälp av AA?
Nja, måste nog erkänna att jag är inte där än, är inte framme vid den totala kapitulationen. Är också rädd att jag kommer att se mig som "inte lika illa däran" som andra som har historier av totalt urspårat drickande. Att dricka en flaska själv hemma i soffan där det inte rör någon annan är väl inte urspårat…? (Jo, men inte lika...) Dessutom har jag ju inte haft några jätteproblem med att avstå alkoholen nu, ingen abstinens, inget okontrollerbart eller långvarigt sug osv.
Likväl inser jag med full kraft att jag måste ta tag i den där tomheten som alltid har funnits där, minns den redan från då jag var barn och har fyllt den med div saker genom livet utan att hitta konstruktiva och hållbara lösningar. Att alkoholen varit den "bästa" lösningen säger väl en del. Jobbar jag inte med det så kommer drickandet troligen att spåra, om inte imorgon så om ett antal månader/år.

Ja, att dricka två liter te en kväll är ju väldigt harmlöst, men knappast normalt och lagom.
Var hittar man hjälp mot den där tomheten om man inte är framme vid AA?

Profile picture for user Ultra

Som svar på av Soffi

Soffi du beskriver det så himla bra....jag är precis likadan dvs aldrig lagom.
Jobbar som en galning, tränar som vore besatt o naturligtvis drick fort o mycket...precis som du skriver om tomhet, att man har ett behov att vara fylla denna tomhet o jag har såååå svårt för att göra inget, rastlöshet, ångest.
Kan känna att istället för att träna på gymmet, springa långt i skogen kanske man skulle träna på att möta tomheten se den i vitögat o göra inget....
2 litet te är ju lite småroligt tycker jag...många kisspauser blir det ☺️

Soffi, jag blir nästan lite fnissig. Inte för att tomhet är kul på något sätt, men för att jag känner igen mig SÅ mycket! Kan aldrig vara lagom. Första koppen morgonkaffe är ju så god så då dricker jag fyra stora muggar. Började lyssna på ljudbok här om dagen. Tänkte ett skönt sätt att koppla av, en halvtimmes boklyssning vid sänggående. Klipp till: klockan är 04.00 och jag har lyssnat klart på nästan hela boken. Börjar springa, springer varje dag trots otränad och får ganska ont i knäna. Så där fortsätter det i en oändlighet. Klurar precis som du på vad tomheten beror på, varför jag nästan aldrig bara kan vara.

..på ett skratt.
Humor och igenkänning är absolut isbrytare för mig för att kunna närma mig mitt problem.
Inte för att jag hade ambitionen i morse att vara rolig, men nu kan jag se att det är ju ganska komiskt; jag behöver sluta med alkohol men inser att jag nog behöver hjälp först när jag dricker för mycket - te!!!

Här är en till som inte kan vara lagom :) Allt eller inget, av eller på. Men tycker ändå att jag bättrat mig hyfsat...samtidigt så är det ju jag och jag gillar också den sidan av mig själv, att jag kan all-in i något och verkligen uppleva det till 110 (om jag nu är nykter dvs...) svår balansgång det där, vilka delar man ska dämpa och vilka man ska spara :) Sen tänker jag att man får kanske ta det stegvis, att just nu i början av nykterheten så kan det ju va ok att dricka 10 liter te, för uppenbarligen ger det dig också insikter :))
Lite svammel men hoppas du får en bra onsdagskväll!!

Tack för era kommentarer om igenkänning, det betyder mycket för mig att inte vara ensam <3.

@Jempa. Jag tycker också om att kunna gå all-in i saker. Men, jag tror jag gör det på "fel" sätt...

Tänk att kunna ta ett glas vin och njuta till 110% istället för att dricka till 110%. Jag vill kunna träna för att bli starkare och må bra till 110%, inte träna till 110% och köra slut på kroppen och få ont. Ta en kopp te och känna den goda smaken och njuta, inte tycka att "det här var ju gott" - och ta fem koppar till så att man måste springa upp flera ggr på natten och inte få sova. För att inte tala om att kunna gå ut så här på hösten och ta in den klara friska luften, sparka i löven och njuta av färgexplosionen i skogen - utan att kliva iväg över en mil i snabb takt, för fort för att njuta av allt, och få skoskav....

Tror att jag nämnt att jag går till en terapeut sedan ganska länge för att få hjälp med ångest- och stresshantering. Hon pratar mycket om att jag måste ta hand om mig själv och vara i nuet. Objektivt låter det rätt, men jag vill inte, förstår inte, KAN INTE. Jag vill inte vara jag, jag vill inte vara här, jag vill vara i en framtid där allt ordnat sig. Och där den där tomheten jag har inom mig är borta...
För ett tag sedan berättade jag om alkoholen. Det gick hyfsat lätt, hon var inte dömande. Men hon drog slutsatsen att min ångest var alkoholrelaterad. Hon trodde mig knappt senast jag var där, att jag varit nykter i snart en månad och att min ångest är MYCKET värre. Men så är det, begriper inte hur jag ska reda ut min livssituation och saknar den där "lätta" bakfylleångesten som kan maskera den verkliga...

Försöker verkligen förstå vad som gör mig så handikappad. Den duktiga, omtänksamma och hjälpsamma som alltid rycker ut och hjälper allt och alla - samtidigt som hon är fullkomligt oförmögen att ta hand om sig själv på ett bra sätt.

Letar nycklar...

Igår passerade jag förresten fyra veckor nykter :-).
Japp, jag har förkastat alkohol som "nyckel" :-)

Fina du, jag tror det måste få ta tid. Allt som tidigare varit maskerat under alkoholen kommer ju upp i ljuset när alkoholen inte är med längre. Så känner jag också. Kanske är det för tidigt i nykterheten att begära att du ska vara precis lagom. Jag har ju exakt samma problematik: "Det här var härligt, jag gör det i absurdum". Lite av min problematik tror jag ligger i adhd. Hyfsat säker på art jag har den diagnosen pga flera i släkten har det och jag känner igen mig i allt. Ska ta tag i utredning nu när jag är nykter. Nu menar jag inte att så är fallet för dig, men det kanske skulle kunna vara en sten att lyfta på?

Hög igenkänningsfaktor. Är också väldigt all in, 100%, men jag har väl också den motsatta, 0%, orkeslösheten - ingentingheten (jag vet att det inte är ett ord). Men att vara lagon, mellan, mellanmjölk det är inte jag. Och det är inte du heller, istället för att vi ska avsky och vilja förändra dessa saker - kan inte det bara få vara okej. Det är ju faktiskt det som gör oss till dynamiska, lite mer spännande än de där lagom-personerna som kan ta 2 glas vin, eller bara ta en godis i godisskålen...

För i ärlighetens namn, att vara lagom (även om det vore skönt och inte så stressande och pressande) så är det ju ofantligt oinspirerande och vi vet ju vilka de människorna är, och de är ju faktiskt rätt så tråkiga. Så jag säger att det är okej att vara 100%, det är till och med bättre än att vara mellanmjölk.

Ja, ni har så rätt. Jag får försöka att bara acceptera just nu att "ingenting" fungerar, eller kanske rättare: det är så här jag fungerar....

Bestämd: Jag hade faktiskt redan börjat fundera på om jag har någon diagnos. Utöver alkoholism då alltså, för den är tveklös. Det är ju inte bara etta-nolla beteendet som dykt upp... Får se om jag ber om en utredning.
Skrämmande att jag känner mitt nyktra jag så dåligt, men så är det nog också över tjugo år sedan jag var helt vit så här lång period, och de perioder som jag haft ett moderat drickande så har jag kört fullt ös medvetslös med dubbla jobb + en väldigt tidskrävande hobby...

Ensam: Ingentingheten var ett bra ord! Jag har den också när jag inte kan köra på för fullt. Som igår, när jag kände lust att träna men inte kunde för att jag har ont, blev helt apatisk och satt i morgonrocken till långt in på fm. Kom på först på kvällen att jag skulle ringt ett antal samtal i mitt projekt samt skrivit klart några dokument. Hade helt glömt det när jag fastnade i noll-läget… Hur funkar man? Tjurig fyraåring?
Så, nej, ingen mellanmjölk här inte, dricker det inte ens - det ska vara fet mjölk :-)

Så till det positiva :-)
Fastän jag har det jobbigt med mig själv nu så har jag inte en enda gång känt sug att dricka. På något sätt, vet inte hur, så har jag lyckats låsa dörren till det alternativet med trippla säkerhetslås. Eller så är det mitt "etta-nolla-beteende" som faktiskt hjälper mig här.
Tankar på alkohol dyker upp, javisst, men de ligger långt fram i tiden har jag upptäckt. Typ; Blir gott med vin när jag ska fira projektet nästa sommar! och Snart december, ser fram emot att testa årsglöggen! Som att jag tillfälligt glömmer att jag inte dricker. Och tillfällena ligger ju så långt fram att det är lätt att avfärda med: Ja, ja, får se då hur jag gör, idag vill jag iaf inte ha något.

Och, idag ska jag ta hand om mig själv. Har fått tid till en mycket skicklig naprapat som ska hjälpa mig med mina onda muskler. Håll tummarna för att det bara är lite låsningar och överansträngning och inte inflammationer jag dragit på mig.

Allt gott till er alla, det här blir en bra dag!!