Imorgon är det fredag igen...å därefter lördag...söndag brukar inte vara så stort problem....men OJ vad jag längtar efter att fixar att vara alkoholfri...Tips?? Jag arbetar till ca 17 å därefter vill jag åka hem...helst ta en kort promenad..å kanske läsa lite....lördag åker jag bort vid 11 och kommer hem vid 16..Dessa dagar är svårare att motstå alkoholen eftersom det är så legitimt att dricka alkohol då..Vill så gärna lyckas!!!

Allt gott till er alla:)

För mig funkar överenskommelsen med mig själv:
”Aldrig första glaset”
Om jag tänker så klipper jag alla argument.
Det viktigaste av allt är att man måste vilja vara nykter också.
Och sen, beroende på vad man haft för liv som alkis, känna tacksamhet och att ofta tänka på att faktiskt vara tacksam över det liv som nykterheten ger kontra det liv alkoholen tar. Och förstör.
Och att ha tydliga strategier för hur du ska hantera sug.
Det är mina små verktyg som nu funkat i 349 dagar.

Mod och styrka,
Dee

Magnum

Om det känns jobbigt så brukade jag tänka att, bara för idag ska jag vara nykter och hålla mig borta från det första glaset, för det är det första glaset som sätter igång karusellen.

Tänk igenom hela förloppet.
Första tanken är den som får en att börja köpslå med sig själv.
Det vore kul eller gott med ett glas eller två, nu har jag varit nykter så länge så nu kanske det går bra. Det kanske inte var så farligt ändå, tanken på ett glas kan komma som en blixt från klar himmel.
Tänk igenom hela förloppet och vad som händer sen, hur kommer jag må i morgon om jag inte tar det första glaset och hur ser det ut i morgon om jag tagit det första glaset, ångesten, var kommer jag vakna upp, vilka har jag ringt, vad har jag sagt och gjort, var är mobilen, var är mina pengar osv.

Ring någon annan som du känner som oxå jobbar på att hålla sig nyktra, eller skriv här.

Gå på ett aa-möte.

Be eller affimera (samma sak egentligen).

Om du känner dig ostadig så håll dig borta från folk som dricker, eller om du ändå umgås med folk som dricker så säg som det är, att du inte dricker.

Om du börjar tänka på att ta dig ett glas så tänk på att du förr eller senare kommer att komma till den punkt att du vill sluta igen och då måste du börja om från början.

Lycka till

Jag ville dö när jag hamnade nere på min botten, så mina nyktra dagar är väl värda att kämpas för kan jag väl skriva i korta drag.
Det har gått bra för mig, pga att jag verkligen genuint uppskattar ett liv nykter (än så länge) och är tacksam för det jag byggt upp igen (ekonomi, några relationer som orkat sig igenom mitt missbruk, arbete osv)
Jag brukade i början göra en +|- lista om jag kände sug. Fördelarna vann alltid med att va nykter, det blev också så tydligt när det var nerskrivet.

Du klarar det!
Mod och styrka,
Dee

Magnum

Du kommer att få bättre ekonomi, kunna genomföra drömmar du inte trodde var möjligt. Du kommer inte att behöva oroa dig för vad du gjorde igår eller vad som kommer att hända i morgon.
Du kommer att få bättre hälsa och ett helt nytt liv.

Börjar du dricka igen så kommer det att bli värre och värre.
Jag känner inte någon som börjat dricka igen och tycker att livet är toppen, däremot känner jag många som har dött.
Jag känner tex en kille som hade hus, firma, fru och barn, god ekonomi. Men han var lite rastlös.
Han hade inte så många konsekvenser kan tyckas, men när han började dricka igen så förlorade han allt, och han har fortfarande inte nått botten.

Ibland måste man lyfta upp botten och se verkligheten, var man kommer att hamna igen om man dricker och vart man kommer att hamna om man håller sig nykter.
Lycka till ?