Känner mig så ensam o ledsen i det här. Ingen av mina nära o kära kan sätta sig in i situationen o känslorna, de försöker men hur ska de kunna förstå?! Känslor av skuld o skam för att ha tappat kontrollen, känslan av uppgivenhet.. Ångesten över att vakna på morgonen som så många gånger förut, bakis, darrig o kallsvettig.
Ångesten o oron i kroppen över att inte dricka...som idag.
Vill krypa ur min egen kropp o slippa allt det här... Ska sova nu så slipper jag åtminstone eländet för stunden!

Bollan

Vet precis hur du känner! Ångesten är hemsk när den är som värst! Som tur är klingar den av! Efter några dagar kommer faktiskt ngn slags lyckokänsla, iallafall hos mig! Härda ut! En dag itaget! Fick själv rådet att äta ordentligt och dricka mkt vatten! Det stämmer faktiskt! Alkoholsuget klingar oftast av när magen är mätt! Styrkekramar till dig!

Zinga

Tack Bollan, ditt svar värmer! Jo det där med hunger stämmer verkligen. Ångesten har lugnat sig men den kommer o går. Igår var jag ute men höll mig till bubbelvatten o alk.fri öl. ☺

Skriet

Bra jobbat Zinga! Jag känner verkligen igen mig i ångesten, puh!, säger jag bara ? Vet inte om det är abstinens, men tror man kan få en fysisk reaktion också som ger hemsk ångest. I vilket fall som helst, bra att du kom dig ur och är på andra sidan! Håll ut!

Zinga

Tack skriet! Varit otroligt trött de sista dagarna. Ångesten kommer o går men blivit bättre o jag ägnade mig åt lite fysiskt aktivitet igår vilket gjorde att det blev mkt bättre! Funderar på vad man ska fylla sitt liv med på kvällarna när krogen inte blir aktuell på det sättet längre. Träna, bio men jag är en rastlös själ som har svårt att bara sitta hemma på kvällarna. Känns som om jag behöver ngt annat nu. barnen börja bli stora o har dem bara varannan vecka.

Skriet

Ja fysisk aktivitet är bra! Och kanske bara få tid att testa lite nya grejer, utan att dimma bort med alkoholen? Jag har en liten hund, hon är guld värd! Alltid såklart, men också en väldigt bra anledning att hålla sig borta från alkoholen❣

Zinga

Funderat på ? faktisk men funkar inte riktigt med jobbet. Idag har två personer oberoende av varandra sagt att jag ser pigg ut...lite kul men även lite tragiskt...? om ni förstår. Är fortfarande trött men lite grundenergi har kommit tbk ?

Skriet

Ja, skaffa hunden är bland det bästa jag gjort! Inte bara att hon är en fin, rolig och trogen familjemedlem, men måste man tvinga sig ut, röra på sig och ta hand om (även om det såklart inte är som barn). Kanske kan du fixa nån dagmatte/husse eller nåt? Vet bara att jag började bryta mitt varje dag-drickande när jag skaffade min hund :)
Förstår vad du menar med komplimangen, det svider säkert lite eftersom du vet varför du inte vart pigg tidigare. Men vet du! Det är den du egentligen är som kommer fram, så sug åt dig!

Spöketimig

Har inte hållt upp alltför länge själv men ångesten gick över rätt fort. Nu har jag nånslags överenergi och ork. Håller igång med allt jag kan ta för mig och somnar dötrött på kvällarna. Skön känsla faktiskt. Att somna "naturligt" och veta att man slipper klibbångest, hjärtrusning, yrseln å allt där till..
Kan du inte låna nån hund? Nån granne el bekant kanske skulle bli jätteglad för nån som kan passa deras jycke över helger el promend nån kväll? Jag har en liten hund och jag måste säga att ååååå va extra glad jag är för henne nu)
Stort fortsatt lycka till:-) du grejar det!

Zinga

Tack skriet o ghost72!
Hund får nog vänta ett tag har jag kommit fram till, lite fullt med andra djur just nu ?. Att återkalla känslan av att vakna bakis med allt det o veta att man druckit mer än man skulle, bara den känslan ger mig ångest!
Var på aw igår, 2 alk.fria öl o sen hem, stolt o nöjd med mig själv! ?Vaknade dock m sprängande huvudvärk o jättetrött...livet är inte rättvist...???

Skriet

Gud vad bra jobbat Zinga!! Det är i just sånna sammanhang som det kan vara svårast, så heja dig?
Även om du hade huvudvärk, så tycker jag iaf att det är en helt annan huvudvärk än om man är bakis. Den huvudvärken är så mycket blandat med annat. You go girl!

Zinga

En vecka har gått o jag lyckades med min föresats. Jag ska dra ner kraftigt på min konsumtion. Jag drack 5 glas uppdelat på två tillfällen. Nyckeln till att det gick bra var nog att jag drack väldigt långsamt o inte alls kände av minsta påverkan av vinet. Stolt o glad! Nu blir det inte en droppe fram till fredag då jag ska bort.

Zinga

Sån ångest o vill bara dricka. Skitdag på jobbet o allt känns skit o det skulle vara så skönt att slippa allt o försvinna in i dimman. ..

Sundare

Skitdagar kommer och går. Kan du ringa nån? Göra dig upptagen? Distrahera dig från suget?
Önskar dig ro o lugn i suget!
Kram

Zinga

Nu har jag pratat av mig, pysslat o ätit grillchips ?. Värsta ångesten har lagt sig. Tycker det är svårt att veta vad som är vad, alk., jobb, etc etc.

Sundare

...som bot mot ångest! Suveränt att det funkade!
Bra kämpat!
Ja, det är svårt. Ibland tänker jag mig alla dessa tankar som en tvätthög. Vad kräver 90grader samt förtvätt för att få ordning på och vilket bör jag varsamt handtvätta. Finns det något utslitet o trasigt som bara kan kasseras? Sortera sitt kaos, agera på det jag kan och föröka inte re-agera över röran.
Nu tar vi kväller!! Godnatt!

Skriet

Heja dig Zinga!!
Grillchips var väl ett utmärkt alternativ!? (Nu blev jag sugen?)
Jag vet vad du menar med att man inte riktigt vet vad det egentligen som drar, är det avslappning man behöver, är det faktisk alkohol som hjärnan vill åt, eller är det nåt annat? Tror du är på god väg som frågar dig själv det! Och tror att det var jäkligt bra att du inte drack, annars hade det antagligen gjort dig nedstämd och besviken längre.
För mig har det vart svårt att vara lite mer som Alfons Åbergs farmor, och acceptera att saker är lite tråkigt ibland. Man glömmer lätt att det är en del av livet. Ledsen, deppig, skitdagar, det kommer man ha med eller utan ett glas vin. Igen, jättebra jobbat, hoppas du känner dig stolt och ger dig en klapp på axeln när du vaknar imorgon?

Levande

Bra jobbat och grillchips är väldigt gott.
Jag tror begäret kan hitta på alla anledningar att a skulle vara lösningen och det enda som man vet är att ingen är sann.
Kram och hoppas du får en fin dag

Zinga

Jag uppskattar verkligen era kommentarer, känns inte lika ensamt då. Gårdagen gick bra trots mkt ångest o elände. Nu har jag en ensam kväll o natt vilket sker väldigt sällan. En utmaning när rastlösheten o ångesten knackar på. Starkt sug har jag o på ett sätt arg för att jag inte kan få må bra!!

Sundare

Här också. Klockan är bara 18 men jag funderar på att skylla på snuva o gå o lägga mig, helt enkelt bara sova o ta emot morgondagen.
Sovit djupt o gott men svårt att vakna vilket är olikt mig. Kanske jag behöver bara lite extra sovtimmar? Har du nån strategi för kvällen och din ångest Zinga? Vad får dig att må lite bättre?
Jag vet en kvinna som kollar söta djurfilmer på youtube när hon mår dåligt, en annan som joggar och joggar. Det viktiga är att hitta nåt som stämmer med den man är och som är hjälpsamt på ett sunt sätt.
Jag är för trött för att göra just något, att sova kan ju vara lite destruktivt och improduktivt men jag har j precis börjat denna resa så att återhämta sig kan ju inte vara fel...eller vad tror du?
Så lätt det är att vända ilskan mot sig själv. Jag tycker inte du ska vara arg på dig själv, du har påbörjat en förändring och det tar tid att finns sig bekväm i det. Var snäll mot dig själv och säg till dig själv: vad duktig jag är som valt att ta denna strid. Jag tycker du är det!
Kram

Zinga

Jag tog mig en lång varm dusch, blev lite som att ställa om sig till noll. Hade tidigare aldrig varit ensam hemma en sån här kväll. Nu tränar jag på att vara i mitt eget sällskap...o stå ut med känslan av ångest o rastlöshet. Förstår dig fullo när du skriver att du vill lägga dig o sova för att slippa o sen ta morgondagen. Känt detsamma hela kvällen! Tror man behöver mer sömn o att det är bra för kropp o själ att återhämta sig. Min sinnesstämning åker berg-och dalbana dagarna igenom. Först hormoner som spelar ett spratt o sen hela processen. Det är konstigt det där med att döma sig själv... Jag tycker du tex AlmaAmanda är otroligt stark o duktig liksom alla här men inte alls lika förlåtande o förstående mot mig själv, men det är väl ett av problemen o därför man sitter i den här situationen. Sov gott o vakna nöjd imorgon! ?