Ja, det gör jag nu. Räknar dagar. På ett gammalt kuvert uppsatt på kylskåpet. 36 streck har jag nu. 36 nyktra dagar. Jag har under denna tid läst mycket i olika trådar här, känt igen mig i många fall medan andra känts mer främmande. Varför jag till slut skapade ett konto och en tråd idag vet jag inte. Just nu är jag helt okej i nykterheten. En dag i taget funkar bra men jag har inte tagit beslutet att aldrig mer dricka. Där är jag inte än även om tanken inte känns fullt lika skrämmande och främmande som för en månad sedan. Nu ser jag fram emot att lära mig hur forumet fungerar och kanske få känna på den gemenskap jag sett i många andra trådar!

@Friluftstok Hej o välkommen! Här finns mycket att läsa o skriva o fundera över. Det finns också en rubrik Stöd, där kan du hitta en almanacka att fylla i o skriva egna kommentarer i (de kommer inte upp på vanliga sidorna, är privata, du kan också ha en egen kontaktperson som läser o kommenterar det du skriver till den) Gå in där o kolla om du inte redan gjort det, jag har tyckt det varit superbra!
Kram 🤗

@majsan_nu Tack! Känns bra att ha tagit steget att bli medlem här. Ska definitivt kolla in almanackan du pratar om. Kan idag ångra att jag inte har någon form av dagbok över den första tiden, hade säkert varit lärorikt att se tillbaka på 😅 Blir säkert en sammanfattning här vad det lider...

@Nervöst lejon Vad kul med en friluftstok till! Har alltid uppskattat det men har sumpat många fina chanser senaste åren. Planerat en tur fredag kväll, givetvis med vin i glaset. Och på lördag inte orkat genomföra turen och istället korkat upp vid 14ish... Senaste veckan har jag funderat på att sätta upp nåt mål med friluftslivet och idag formulerade barnen och jag ett gemensamt mål, att vi under året ska besöka flera nya naturreservat i närområdet.
19 dagar är grymt, du ska definitivt vara stolt! Läste precis första inlägget i din tråd och våra storys verkar rätt lika. Massa vin i ensamhet, frånskilda/separerade och oro inför barnen. Men det här grejar vi, eller hur?

@Friluftstok Välkommen och grattis till 36 dagar. Vi är ungefär lika, jag är inne på min dag 39 nu.
Det är en hemsk tanke att tänka aldrig mera, så jag gör som du skriver, en dag i taget.
Men låt oss kämpa tillsammans i många, många flera dagar!

@Friluftstok Välkommen hit! Här en friluftstokig till. Har det bra på så sätt att jag bor precis i närheten av skog och ängar. Har två hundar så med dem promenerar jag varje dag i naturen. Känner igen det där med att planera med ett vinglas i handen, oftast har jag utfört det planerade men bakis! Skruvat mig på morgonen och tvingat iväg mig och med liten lust. Jag har fjällvandrat på massor av ställen och även i Norge, men har alltid varit bakis. Så fort jag kommit hem igen har vinflaska åkt fram för att fira att jag genomfört turen. Sista tiden tog jag till och med återställare inna turen😱. Nu när jag är nykter är skillnaden så stor på upplevelsen av naturen. Ojar och stressar inte för att genomföra aktiviteten, är piggare och kan se alla färger på ett helt annat sätt. Nu njuter jag verkligen av varje stund och längtar varje dag efter att få gå i skogen med mina hundar. Naturen ger mig återhämtning och energi till livet😀.

Grattis till dina 37 dagar!🎉🌟💐

@Friluftstok
Ja, det här grejar vi! Och tänk så gött när fler äventyr kan bli av. Jag försöker använda det som en del av motivationen, att få mer sådant gjort. Funderar på att börja med att sova ute nu på vintern. Verkar spännande 😊.

Låter som en ganska trist tillvaro vi har med separationer och ensamdrickandet,men drickandet är helt klart det som låter värst. Eskalerade det i samband med separationen eller fanns det tidigare? För mig är den helt klart skyldig till en betydligt större konsumtion. Är inte så bra på att vara snäll mot mig själv. Men planerar att bli!

@Matti77 tack! Och grattis till 40 dagar idag 🥳 Det är en jämn och fin siffra! Brukar du fira dina "milstolpar" på något sätt? För mig är firande starkt förknippat med alkohol och det är en av anledningarna till att ett luv utan alkohol skrämmer mig. Ska jag aldrig mer få fira in semestern med rosé? Aldrig mer fira födelsedag utan bubbel? Aldrig mer fira helg med några kalla? Men problemet är ju att firandet inte stannar vid ett eller ett par glas och att det alltid finns saker att fira. Eller att sörja över. Eller att stressa ner över. Och så vidare i all oändlighet...

@vår2022 vad kul med så många friluftsintresserade! Har förstått under den tid jag läst här på forumet som gäst att naturen fungerar läkande för många. För mig har naturen alltid spelat stor roll men jag har verkligen försummat mitt intresse på grund av vin. För nej, det är inte kul att ge sig ut på ett krävande äventyr bakfull. Eller att man under dagsturer på lördagen inte har tid att stanna upp och njuta för man måste hinna till bolaget innan 15... Tyckte du beskrev så fint hur du såg färger starkare. Tänkte faktiskt på det igår när jag var ute med mina barn, hur jag verkligen stannade upp och kollade på solnedgången. Nu i vår ser jag fram emot att vakna tidigt (nåväl, jag är hopplöst morgontrött så tidigt med mina mått mätt 😅) och bege mig ut pigg. Kunna ta bilen upp eller ner längs kusten. Äta frukost vid havet. Så självklara saker men som inte riktigt funkat förr...

@Nervöst lejon skrev lite i en annan kommentarer här nyss om mål för våren. Att kunna ta bilen och äta frukost vid havet en tidig morgon är en sak jag ser fram emot. Har du friluftsintresserade vänner eller siktar du på solotur i vinter? Tycker det är så skönt att sova i vindskydd när det är kallt, riktigt borra in sig i sovsäcken.

Mitt drickande eskalerade i samband med separationen eller strax där innan. Typ när beslutet var taget men jag hade inte styrka att kommunicera det till honom. Under de barnfria veckorna har kvällarna mest handlat om alkohol, chips och Netflix. Så tragiskt. Funderat på varför drickandet eskalerade. För även om det var ett tufft beslut mår jag bättre som singel, är lyckligare. Mycket har blivit slentrian antar jag och är enormt tacksam att jag inte utvecklat ett fysiskt beroende trots en BiB i veckan ibland...

37 dagar
Idag sattes det 37e strecket! Och jag blev så glad när jag loggade in här och såg alla svar i min tråd! Ikväll har jag haft myskväll med äldsta sonen, kollat serie och ätit gott. Saknar inte alkohol stunder som dessa. Vet att det blir jobbigare imorgon när bägge barn är hos sin pappa. De barnfria veckorna är starkt förknippade med alkohol. Alkoholen har blivit ett sällskap. Även om jag nu klarat en dryg månad så sitter bilden i huvudet kvar, vanan, att första barnfria dagen blir det take away sushi och vin. I tanken ett glas, i verkligheten fyra...

majken_r

@Friluftstok åh, känner så igen det du skriver. Även om min situation är lite annorlunda. Och det där guldkantsglaset som blir för många.. Det har hjälpt mig att helt skapa nya rutiner. Satsa på typ te eller god juice, något gott att äta. Tända ljus. Visualisera fram någon slags bild av hur mysigt jag har det och hur bra jag mår. Har ju varit en resa men nuförtiden funkar det. Och, ta mig tid att faktiskt sörja och vara lite ledsen/låg. Ta hand om mig. Stor kram och njut av din kväll✨

@majken_r ja, det är mycket igenkänning här inne. Och det är skönt! I vanliga livet blir man rätt ensam iom att man inte talar högt om att man är bakis en tisdag på jobbet eller att middagen bestod av en flaska vitt och en halv påse chips 😅
Visualisera låter spännande! En influencer jag följer pratar ofta om att man ska leva som den kvinnan man vill vara. Vad äter hon? Hur klär hon sig? Vad har hon för fritidsintressen? Jag vet inte riktigt hurdan kvinna jag vill vara än men jag vill iaf inte sitta full i soffan en tisdag 🙈 Alltid en början!

@Friluftstok
Hej, vill bara titta in och säga hej! ✨
Känner igen mig mycket i det du skriver.
Jag lever oxå ensam och mitt vindrickande eskalerade mycket efter skilsmässan för drygt 4 år sen. Jag har vuxna barn så för mig har det inte enbart att det varit ok att dricka på barnfria veckor - utan alla veckor.. 🥴
Jag är på dag 26 nu. Har försökt göra uppehåll/sluta helt flera ggr tidigare men jag har kört ner i diket varje gång. 😬 Just nu känns läget stabilt men MrA är en hal djävul som lockar mig på de mest märkliga tider och tillfällen..
Ha en fin tisdag & välkommen hit! 🤗

@Friluftstok Hej! Mindfulness är något jag börjat med och tycker det känns jätteskönt. Det finns en övning om medkänsla, att känna medkänsla med sig själv, med något som känns svårt. Att komma till ro med känslan, acceptera den och låta den passera. Går även ut på att känna medkänsla med andra. Sen finns även en hel del andra övningar.

Ha en fin tisdag🌷💕

@Rehacer hej och välkommen! 26 dagar är ju grymt bra jobbat! Nu samlar vi fler dagar! 🤩 Hur blev det så att alkoholen blev vårt främsta sällskap? Tycker det är så tragiskt, jag är dessutom trygg i separationen och dricker inte för att döva den....

Idag tog jag äntligen tag i en sak, nämligen att gå till vårdcentralen. Att jag slutade dricka för en dryg månad sedan har egentligen inget med vilja, motivation osv att göra. Utan helt enkelt så vaknade jag upp med ont över höger revben en morgon. En snabb googling senare insåg jag att det var där levern satt och jag fick sån fruktansvärd ångest. Började googla leverskador och olika tester och insåg att en hög alkoholkonsumtion kunde ses flera veckor senare. Är livrädd för att soc ska bli inblandade (har barn varannan vecka) så jag bestämde mig för en vit månad. Trodde i min enfald att det onda skulle gå över men icke. Så idag, på 38e vita dagen, sökte jag hjälp. Jag berättade inget om hur min konsumtion sett ut. Doktorn kände på magen och konstaterade att allt kändes bra. Han kände ingen leverförstoring. Andades ut en aning. Sen togs det ju massa blod. Både leverprover och nåt som hette blodstatus. Kan vara nåt invärtes, lever eller galla tex. Kan vara nåt från själva revbenen. Är nervös för svaren. Tänk om jag supit sönder min lever, 37 år gammal? Men är också nervös över om de är normala. Hur kommer jag reagera då? Kommer all den rädsla och oro jag känt senaste månaden vara som bortblåst och jag kommer tycka "jaja, men då är det ju okej att ta lite vin?" Oavsett provsvar vill jag hålla mig nykter ett tag till. Sikta på de där 3 månaderna. Hitta tillbaka till intressen. Hitta tillbaka till mig själv. En dag i taget.

@Friluftstok Bra resonerat. Proverna ser säkert bra ut. Tänker att det är så vi människor fungerar, faran är över, ja då är det lugnt att fortsätta. Man vill inte tänka på att det finns en risk för fara om man fortsätter att dricka, man förtränger det. Jag hoppade över artiklar om faror med för hög alkoholkonsumtion eller bytte kanal om det pratades om det på tv. Jag ville inte veta. Jag ville dricka, kosta vad det kosta ville, och så gjorde jag. Jag har inte slutat dricka pga symptom på fara i mina organ och jag har heller inte velat gå till läkare för kontroll. Jag slutade dricka för att det gick så långt att jag till slut drack varje dag, det stegrades sakta efter min skilsmässa vid 40, med barn varannan vecka. Nu är jag 50+, omgift med ett bra liv på alla sätt, men livet förpestades då jag har blivit beroende av alkohol. Har tänkt att nu ska jag gå till läkare för en kontroll av alla olika värden, nu vågar jag😊.

Ha en fin tisdag🌷💕

@Friluftstok skrev:"Tänk om jag supit sönder min lever, 37 år gammal? " Jag förstår din oro. Jag funderade själv på det när jag slutade dricka och jag hade lite diffusa symptom. Det ledde mig till att studera ohälsosamt mycket angående leverskador o.s.v. På nätet hittar du ju listor med symptom, men de är ofta inte så hjälpsamma så jag har även gått med i grupper där jag diskuterat och tagit del av förvisso anekdotiska men verkliga berättelser av människor som har gått igenom leverproblem av olika anledningar, men främst alkohol.

Är ditt enda symptom att du har ont vid högra revbenet? Det finns som du ju redan vet en mängd olika anledningar till att ha ont just där. Det kan ju också lika gärna vara fullt fixbara saker som gallsten och en mängd andra saker. Dock är det ju bra att du ändå tar det på allvar. Jag skulle väl ändå vilja börja med att ändå förhoppningsvis lugna dig litegrann. Jag har en mängs anekdotiska berättelser om människor som har haft ganska långt framskridna leverproblem som ändå fått rättsida på dem genom att sluta upp med alkohol och leva sunt. Det är såklart ingen garanti och man ska inte vänta tills man får symptom, för det är inte säkert att man får symptom i tid.

Samtidigt är det just en risk som jag ser som du redan själv förutser. @Friluftstok skrev:"Kommer all den rädsla och oro jag känt senaste månaden vara som bortblåst och jag kommer tycka "jaja, men då är det ju okej att ta lite vin?"" Här har jag nämligen också ett antal anekdotiska berättelser. Man kände en viss oro, fick en del symptom. Väntade ett tag för att man inte vågade gå till läkaren och gick till slut och kollade. Det såg bra ut, man pustade ut och fortsatte dricka. Det var inte försent då, men nästa gång var det det.

Jag vet inte hur man säger det här utan att öka på oro, men det måste ändå sägas för det här är inget som läkarna berättar för en. Alla är olika men om du dricker dig till begynnande alkoholskador på levern och sedan tar ett månadslångt uppehåll från drickandet och går och testar dina levervärden, så kommer de med stor sannolikhet att se bra ut. Det gör nämligen de för de allra flesta. ALAT och ASAT-värden kan se helt normala ut trots att du har en skrumplever som sjunger på sista versen. Men ingen berättar detta. Jag tror att de allra flesta tänker sig att har man ok värden så har man klarat sig och tyvärr gör nog detta att många då fortsätter att dricka tills det är försent.

Det går ju såklart inte att säga något om din leverstatus men mycket sannolikt är det väl så att om du inte känt av något mer än smärta runt höger revben, så kommer du med ett alkoholstopp inte få några problem.