Då är jag inne på dag 2, ångest igår men kände samtidigt ett lugn. Mitt mål är först en månad.
Känner mig inte riktigt mogen att berätta min historia. Men det kommer. Tänker använda min tråd som min dagbok.

Tack allihopa. Ska försöka med en liten presentation nu. Jag är kvinna 60+ bor ensam o har 2 vuxna barn. Har kämpat med alkoholen i många, många år. Under småbarnsåren skötte jag det snyggt, om man nu kan säga så. Drack när barnen somnat. Efter skilsmässa o när barnen flyttat blev det värre. Jag arbetar och har alltid skött jobbet. Vet precis hur mycket jag ska dricka för att orka upp. Har oregelbundna arbetstider och ska försöka förklara här hur en vecka kan se ut. Det är ju olika från vecka till vecka men ska ge ett exempel. Måndag 13-20 jobbar på så jag kan gå hem lite tidigare så jag hinner dricka min ranson 1 liter +37cl rödvin, måste gå o lägga mig senast 23 då jag jobbar 7-16 på tisdag, så är min planering dag för dag o vecka för vecka. Lyckades samla på mig 7 vita dagar i januari dock inte i följd. Vill nu försöka lyckas med en vit månad i första hand. Det som jag tycker är värst är tristessen, när jag sitter själv o spelar spel på mobilen o kollar serier är det så mysigt med vin. Nu sitter jag med en kopp te🙄. Två vita dagar nu måtte jag få fler.

@Runa Hej o välkommen hit!
En vit månad låter som en bra början, tror det rekommenderas ännu längre vit period, minns inte exakt, till att börja med...Sen ta nån form av beslut, fortsatt a-fritt eller "måttligt". Men allt det känner du kanske redan till?
Så jättebra att du kommit hit till forumet, fortsätt att skriva här! Och läsa runt bland alla härliga människors inlägg!
Finns även hjälp att få under rubriken "Stöd"
Kram från mig 🤗

@Runa välkommen och grattus till två dagar, det är en bra start. Känner igen det där med tristessen på kvällarna. För mig blev det långsamt bättre dag för dag för att efter ca fyra veckor kännas bra. Tänk en dag i taget och försök att läsa och akriva massor här, det har hjälpt mig massor för att hålla uppe motivationen. Långsamt kommer varje dag kännas enklare och du kommer må så mycket bättre. Du är stark och kommee klara detta. Kram

Så har jag kommit till dag 3, är trött o sovit så där. Är hundvakt o precis varit ute på morgonpromenad. Sitter med en kopp kaffe o tänker på vin🙄måtte jag klara dagen. En anledning till att jag vill sluta o just till 1/2 är att min son började ett nytt jobb då i en annan stad o jag lovat hjälpa till med hans hundar så mkt jag kan( vilket jag tycker är kul. Igår kom han hit ganska sent med dem o jag kan ju inte va full då. Mina barn tycker inte om att jag dricker( dom skulle svimma om dom visste hur mycket jag häller i mig). Nu ska jag ha dem till fredag o sen jobba helg. Måtte jag klara mig dag för dag.

@Runa Vad bra beslut du tagit att sluta dricka, framför allt för din egen skull. Grattis till dag 3🌟. Om du menar att du dricker 1 liter + 37 cl vi varje kväll är det en väldigt stor konsumtion och förmodligen har du utvecklat ett beroende av alkohol. Mer än 9 glas (15 cl/glas) motsvarar 1,5 flaska i veckan och mer än 4 glas per tillfälle är riskbruk. Ju mer man dricker desto mer ökar toleransen. Rekommendation är att ha ett uppehåll på 3 månader och det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och skapa balans igen. Hög alkoholkonsumtion skadar hjärnan men den kan som tur är återhämta sig om man slutar dricka.

Det kommer att bli bättre, den första tiden är kämpig men det vänder så småningom. Det är lite grått och tråkigt när hjärnan återhämtar sig, vindrickandet tar mycket tid och det gäller att fylla det med annat. Nu har du hundar att sköta och det tar ju lite tid. Det är bra att aktivera sig med annat och försöka komma på något man kan göra. Promenader är väldigt bra för måendet. Kämpa på och lycka till, det blir bättre🌷💕

@Runa
Hej & varmt välkommen!
Att inte dricka alkohol är inte kul men att göra det är inte speciellt kul det heller.. det är så många fler fördelar än nackdelar med att låta bli, tro mig!
Första tiden är jättetrist, grå och dagarna & kvällarna lååånga. När vi inte häller i oss vin så har vi helt plötsligt massor av tid. Det svåra upplevde jag var att få tiden att gå utan att klättra på väggarna. Den första veckan gjorde jag upp planer för varje dag. Jag åkte t ex hem snabbt efter jobbet varje dag för att kunna ta det där första ”livsviktiga” glaset. Det gäller i början att bryta den vanan! Att åka någonstans direkt efter jobbet, att inte göra som man brukar.
Gör lite nya planer, åk och hälsa på nån, kasta in hundarna i bilen och åk och gå med dom på ett annat ställe, åk till Ica och köp nån extra god dyr juice. Man blir så hemmakär när man dricker, soffan - vinet - lullandet är prio ett. Nu är en ny tid, hitta på något annat även om det är något pyttelitet.
Jag tror på dig! Fortsätt skriv & läs här, det är en enorm hjälp! 🤗

@Runa grattis till tre dagar! Jag var helt hopplöst trött under den första tiden. Trodde jag mirakulöst skulle bli pigg och fräsch över en natt men kroppen behövde verkligen vila och återhämtning. Var snäll mot dig själv, mot kroppen! ❤️ Bra inställning att fortsätta kämpa vidare imorgon. En dag i taget blir rätt många dagar efter ett tag! 🌷

Ja jag kämpar på inte helt lätt. Klarade 4 dagar sen slog ångesten till med full kraft. Men som sagt jag kämpar på. Har mycket oro för en son som är i ett destruktivt förhållande om jag nu kan skylla på det.känner mig helt tom i skallen så mycket jag vill skriva men kan inte fokusera.

@Runa Det är tufft och kämpigt i början. Din ångest kommer att lätta och då kan du handskas med jobbiga saker runt om dig på ett mycket bättre sätt. Alkohol gör det bara värre med ännu mer ångest.

Kämpa på!!!🌷💕