Hej,

Jag undrar vad ni anser om min situation. Jag har en väldigt konstig relation till alkohol. I jobbsammanhang dricker jag aldrig för mycket utan är tvärtom ofta restriktiv, blir aldrig full i jobbet eller ens i närheten. Men privat är det verkligen både och. På senare år har jag haft månader av uppehåll men sen känner jag att jag saknar alkoholen och super ner mig mer eller mindre. Problemet är att jag inte avsiktligen gör det utan när väl jag sätter igång har jag absolut ingen gräns, förrän jag stupar. Än så länge har det inte gått ut över familj osv för jag planerar alltid in att dricka när jag kan vara helt själv samt har ledigt dagen efter OM jag skulle dricka för mycket, vilket tyvärr blir allt mer ofta då jag väl dricker. Men det är som att jag blir manisk i mitt drickande när väl jag sätter igång privat. Även vid middagar etc kan jag fortsätta dricka när alla andra gått hem/gått och lagt sig för jag får liksom inte nog.

Så min fråga är egentligen, GÅR det att lära sig dricka normalt eller är det nykter alkolist som gäller?

Maharion

Jag är som du, drack normalt med andra och stupade full när jag var själv. Det gick bra ett tag, men inte längre. Jag vet inte svaret på din fråga, men jag vet att det är inte en väg för mig, någonsin, att dricka ensam igen. Jag kan inte klara av det längre, varje gång jag är i dessa perioder blir det bara värre än förra perioden. Tillsvidare håller jag mig nykter, hur länge vet jag inte. Antagligen tills jag inte längre längtar till att gå in diman. 90 dagar har jag satt som mål, dock börjar jag mer och mer tänkta att jag inte längre längtar till att dricka igen, mår så mycket bättre utan alkoholen.

Gissar att du behöver sluta med det skadliga drickande om du nu vill forstätta dricka i framtiden. Jag känner igen mig i att det inte går att sluta när spärren har släpt, d.v.s hemma, ingen som begränsar en. Jag skulle säga att då har vi tappat kontrollen över vad som är hälsosamt, och även fast det ibland är världens bästa fylla så är det sällan värt det dagen eller dagarna efter.

Tänker mig att du behöver fundera igenom varför du dricker. Att hålla dig nykter kan du, som du skriver i månader, så det är inte ditt problem. Eller?

Välkommen hit.