Hej jag är en 24 årig kille har druckit från o till sedan jag var 13-14 började som något roligt med vänner några gånger per år, sen när jag var runt 17 så började jag dricka ungefär 4-5 boxar av det billigaste vinet i månaden sen dess har det bara blivit värre och värre i ca 4 år har jag druckit ungefär 24 st halvliters 7.5 or i veckan. Och sedan ungefär 2 månader har jag börjat umgåtts med alkoholisterna på stan bara för att ha nån att va med som kanske förstår hur jag känner mig, och sedan folk har känt igen mig har jag fått sån ångest att jag inte ens kan visa mig på stan längre utan att klä ut mig. Nu i midsommar hade jag missat att systemet var stängt och hade inget kvar och dem skulle inte öppna på ett par dagar så då tog jag en långpromenad hem till mamma som jobbar inom vården så jag visste att hon skulle ha några flaskor handsprit på 75 procent hemma, så jag tog en flaska på 600 ml och tänkte att jag bara dricka lite. Men efter jag hällde upp ungefär 1 dl å blandade ut med lite juice så var det kört, intalade mig själv att det var ok att dricka det här så drog i mig ungefär 3-4 dl på 2 timmar sen måste jag ha svimmat för vaknade upp 8 timmar senare och hade förmodligen varit väldigt nära alkoholförgiftning ( Hade inte insett hur farligt handsprit kan vara ) Vaknade upp i panik men letade fortfarande efter mer kl var nu runt 20 på kvällen så sprang ner mot stan för att fixa några 3.5 or för att att ens kunna somna och lugna ner mig, på väg ner mot stan fick jag reda på att någon hade ringt till polisen så visste jag skulle åka in i fyllecell så fick panik, ( för närmsta fyllecell är 10 mil bort och hade inte en chans att komma hem igen då) så det slutade med att jag sprang in i skogen i full fart ramlade ut för ett litet berg och vaknade ett par timmar senare med skärsår över hela kroppen och med ett blödande sår på magen. Det är nu 5 dagar sedan har varit nykter sedan dess , sov inte på de 2 första dygnen. Men problemet återstår jag har ett enormt sug efter att gå att köpa "några" öl men jag vet att det kommer att sluta med veckor av supande igen, har inte någon att prata med så vet inte riktigt hur jag ska hålla mig ifrån alkohol.

Hej erik,
Riktigt strongt att du skriver här. Det låter utifrån det du beskriver att du kanske behöver lite hjälp och stöd för att komma ur detta- och bryta med parkbänken.
Där ska du inte vara. Det kan jag säga med säkerhet.
Kan du tänka dig att prata med någon vän? Din mamma? Finns någon du litar på?
Finns en beroendemottagning i din kommun? Jag har själv inte sökt hjälp den vägen men många får mkt bra stöd- mediciner finns- samtalskontakt.
Jag vet så lite om dig och vill inte skrämmas men du dricker stora mängder alkohol- som ju är ett gift för kroppen (och knoppen) att hantera.
Så mitt råd är att söka stöd och hjälp, och självklart skriva och läsa här! Kram.

Hej Erik24!

Din berättelse berör verkligen. Du beskriver att din alkoholkonsumtion har eskalerat under ett antal år, och att den nu gör att du hamnar i situationer som är farliga för dig. Det blir en ond cirkel där du skäms och får ångest av alkoholen, samtidigt som den är en kortsiktig lindring av just de känslorna. Den karusellen är det många här på forumet som kan känna igen sig i - så himla fint och modigt att du skriver här och sätter ord på hur du har det, det är verkligen ett steg i rätt riktning. Dina fem nyktra dagar är också ett bevis på att du har styrkan som krävs att få stopp på drickandet. Hur har det gått sedan dess?

Precis som Se Klart här ovanför skriver, så kan det vara oerhört hjälpsamt att få prata med någon, att inte gå ensam med de här tankarna. Det finns massor av olika sätt att få hjälp och stöd, och vilken väg du än väljer (att prata med någon i din närhet eller vården) är bra! Vill lägga till Alkohollinjen (020-84 44 48) till tipsen ovan om du vill ha stöd helt anonymt. Och oavsett hur du mår just nu, och vad du tänker om vad jag skrivit, så hoppas jag att du vill fortsätta skriva här och berätta hur det går för dig. Du är inte ensam!

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen