Dag 1
Nu får det verkligen vara nog. Jag VILL och SKA sluta dricka alkohol från och med idag. Stora Boken är beställd och i sann AA-anda ska jag ta en dag i taget och räkna dem noga. Förhoppningsvis vågar jag även börja gå på möten så småningom. Eftersom jag druckit större mängder 4-7 dagar i veckan i några år, till och med igår, så mår jag som jag förtjänar idag. Trötthet, huvudvärk, oro, ångest, svettningar, illamående och yrsel. Det lär kännas fortsatt tungt de närmsta veckorna så det är väl ''bara'' att stålsätta sig för det. Har försökt sluta på egen hand flera gånger förut men aldrig kommit särskilt långt.
Redan ikväll har jag dock ett dilemma: sa tidigare i veckan ja till att ta en öl med två bekanta ikväll. De är trevliga men vi träffas sällan och är inte precis nära vänner så de känner inte till mitt alkoholmissbruk och jag vill helst inte prata om det med dem. Jag vill gärna gå ut och umgås men om vi ses i en bar och de beställer varsin starköl så tvivlar jag på att jag kommer ha mod och styrka att låta bli. Alternativet är att ställa in och sitta hemma för mig själv istället. Då är problemet bara att jag har kvar ca 1/2 låda vin och några starköl som jag köpte hem igår. När abstinensen blir som värst framåt kvällen kommer det vara extremt svårt för mig att inte dricka av det, fastän jag egentligen inte vill dricka längre. Någon som har råd om hur jag ska göra?