Min man har alltid druckit. Väldigt destruktivt för några år sen. Inte varje dag. Men på helger var det kul att var på nattklubb, bränner flera tusen och glömma en jobbig vecka.
Sen blev jag gravid. Och i 3de månad gick det för långt. Och jag var på väg ut dörren. Han bad med hela sitt hjärta. Han skulle aldrig mer dricka och få hjälp. Det fick han. 4ggr gick han på AA. Men han drack inte varje dag. Och han kunde gå månader utan. Så han tyckte inte han hade problem. ”Som dom andra”
Nu 3år senare har livet gått fint, normalt. Han dricka ibland med jobbet. Men är alltid hemma tidigt. Lämna innan kaoset. Tills för 3v sen. Då vart han kaoset. Så kaos att han har förlorat sitt jobb. Vilket lämna oss i en väldigt knepigt ekonomisk situation. Förrutom det har vi ett barn på 2år. Jag kan bara inte fattar hur man kan göra så. Men nu är det gjort.
Men vad gör jag? Bli det här sista droppen? Är denna konsekvens tillräckligt för han att tar tag i det? Eller kommer jag uppleva detta igen om jag stannar? Jag klara inte av detta igen. Arg, besviken och så otroligt ledsen för vårt barn som är nu här och verkligen inblandat.
Han säger han ska till AA, han ska till psykolog. Men vad ska jag göra?

Hej Hamilton och varmt välkommen till forum för anhöriga!

Din man har alltid druckit och du har vid ett par tillfällen varit nära att lämna honom på grund av de negativa konsekvenser som uppstått på grund av hans drickande. Han har tagit hjälp och gjort förändringar under perioder däremellan. Nu har han förlorat sitt jobb på grund av drickandet och hela familjen drabbas. Du funderar på vad du ska och kan göra, både för dig och ert barn. Vad tungt för dig och er alla i denna situation. Bra att du skriver här, det ger oss chansen att försöka vara ett stöd utifrån.

Utifrån det du beskriver låter det som han försöker att ta hjälp för sin del i detta, jag funderar på vad du skulle behöva för hjälp för dig och ert barn. En tanke jag får, det finns stöd via kommunen för anhöriga att få, alternativt via sin vårdcentral eller också att ringa till Alkohollinjen 020- 84 44 48 (som även är för anhöriga) som ett sätt att få mer stöd att reda i denna situation och få stöd för egen del.

Vad tänker du själv skulle vara hjälpsamt?

Ibland tar det tid innan en tråd får fart, skriv gärna flera gånger så kommer du få flera svar.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet