Jag är orolig över min sambos alkoholkonsumtion och hur jag ska kunna kommunicera detta till honom. Han tål ganska mycket ich det krävs mycket för att han ska bli riktigt full, men det krävs å andra sidan mycket lite för att jag ska märka att han är berusad eller förändrad i sitt beteende eller uttryck. Att tillägga inte alltid förändrad i negativ bemärkelse, men det är inte den personen jag känner mig trygg med.

Det är ofta mycket pengar som spenderas på alkohol. Han dricker näst intill varje dag någon eller några öl per dag. Alkoholfri öl säger han inte är detsamma och har märkt att han på senare tid väljer öl med högre o högre procent i. Han säger att han dricker för att det är gott. När ölen har varit slut så har han istället blandat grogg med sprit i istället. När jag då säger att han kan dricka enbart läsken isåfall om han dricker för att det är gott så blir han lätt arg och försvarande.

Jag upplever att han är beroende av att få ett rus och är orolig över vart det ska sluta. Han har även kört bil med alkohol i kroppen och försökt dölja detta för sina vänner, även om jag fått veta det.

Han har nu efter att andra förutom enbart jag uttryckt sin oro över drickandet valt att ha uppehåll i några månader. Jag är jättenervös och orolig inför när han ska börja igen. Jag är även orolig att han faktiskt inte är helt nykter då jag upplever honom som förändrad i sättet när man kommer hem inför helgen i flera fall, men ej vågat konfomtera honom.

Hur kan man snacka alkoholvanor med en man? En sambo?

@ch13
Att snacka alkoholvanor ja ... I och med toleransen verkar det som att han har stora problem samt utmaningar.

Det jag upplever är att man inte ska säga vad någon ska och bör göra, det är upp till den. En förändring måste komma från personen själv, annars går det inte.
Säger man ändå något om det, t ex hur man vill leva i en relation i form av ultimatum för att man ska kunna må bra i den - då ska det hållas. Vaka över ultimatum och gränser som en hök.

Det jag också tänker är att diskutera och ta upp saker då personen är nykter / inte dricker något och då ur ens egen synpunkt tänker jag. Att då t ex ta upp hur man reagerade på en viss situation i stället för att säga att den andre betedde sig klantigt.

Så här tänker jag.

Sköt om dig. 🌹

@ch13
Ta din oro på allvar! Och lyssna på dig själv. Hur du vill ha det. Jag känner igen mycket, men mitt ex kunde inte vara utan alkohol i en månad ens.
Kanske det är så att just din sambo slutar. Några slutar dricka. Pröva ha tillit till det han säger. Om det inte är så att du misstänker att han faktiskt blandar sprit i läsken.
Mitt ex blandade läsk med sprit eller tvärtom och drack det på arbetet. Han blev påkommen att lukta alkohol och han fick sparken. Men han kunde visst ha fått hjälp, men han ville inte ha hjälp.
Istället gick allt åt helvetet. Men helvetet var bra, då han äntligen flyttade ut. Jag prövade få honom att flytta i flera år. Men vi ska alla gå igenom våra resor.
Ta hand om dig, på alla sätt.