Ville bara titta in här på julnatten och säga till alla som kämpar där ute; Vi är bra och vi kommer klara detta!
Det är vansinnigt tufft emellanåt men det går att må bättre. Tänk på dig själv. Sätt dig själv främst. Våga sätt gränser för vad du tycker är ok.

Haft en sjuhelvetes jobbig sen julaftonskväll men nu sover alla utom jag. Men jag vågade säga ifrån och det känns bra. Vet att morgondagen kommer innebära ångest för den som drack okontrollerat fastän han bestämt att det skulle bli annorlunda. Imorgon kommer vara jobbig. Men jag var iaf sann mot mig själv ❤️ Fortsätt kämpa!

@ensam optimist
Så fint inlägg!!
Jag är på andra sidan idag. Lever i en ny sund relation efter att ha landat ensam i några år, efter det att mitt ex flyttade ut. Han visste också att jag inte kunde ge honom mer pengar, inser jag nu. Jag gav honom allt jag hade i flera år. Jag såg inte vilken sörja jag var i.
Kampen ger utdelning. Och det finns ett liv utan alkohol som är vackert.🙏
❤️

Jag har firat jul utan mitt ex för första gången. Saknade en man och partner vid min sida men saknar inte honom eller hans drickande. Firar hos min familj och med mina barn. en lugn och trygg jul. Blev en välkomsskål med bubbel och en snaps till julsångerna. Förra julen var vi själva med exet. då blev det 4-5 snapsar och vin o öl till maten. ingen trevlig jul..
Detta att sakna en man måste jag vänja mig med och bli stark och trygg i mig själv.
God Jul alla fina människor i forumet som kämpar 🎄

@ensam optimist Tack för detta du skriver ovan❤️ Behövde höra det. Ledsen över att du inte hade en bra julafton vad det verkar men så starkt av dig att sätta gränser! Heja dig! Jag har haft en fin men mentalt tuff julafton med en man som går på antabus och jag som mest går som på nålar och bara väntar på fallet, och mår dåligt av att jag känner mig så känslokall och inte har någon kärlek kvar för honom mer än som vän/familj. Men tio års kämpande mot Fru Alkohol gör väl så med en förmodar jag. Han däremot går omkring som i en bubbla och tror att nu när han lyckats vara utan i snart en månad så är allt frid och fröjd. Han lyssnade inte på mig förut och gör det inte nu heller.

Så skönt att läsa från Självomhändertagande ovan att det finns en fint lugnare liv på andra sidan kampen❤️ Kram

Tack alla. Ja vi behöver höra detta, att vi är bra och att vi tänker rätt vi som står bredvid. Så ofta man känner sig vilsen och börjar tvivla på om allt händer i ens huvud. Tyvärr är manipulerandet och lögnerna en del av missbruket och anledningen till att de kan fortsätta. Vi ska fortsätta ifrågasätta och vara jobbiga för vi tänker rätt, inte de!
Efter ca 3 år här med upp och nedgångar så är vi äntligen på 95% lugnt och äkta. Sista 5% fick vi tyvärr uppleva i jul då svärmor kom och triggade igång allt. Insåg där att det finns de som inte alls vill se sitt barn tillfriskna eftersom det betyder att de själva blir ensamma med sitt missbruk. Beteenden går i arv.. Tänker att jag stödjer min man i att bryta generationer av missbruk, att välja en annan väg. Med det kommer också att vårt barn ser att det går att bryta helvetessituationer och att man kommer ut starkare på andra sidan. I helgen sa hon ifrån till sin pappa och jag berömde henne efteråt för att hon sagt hur hon kände. Att det inte betyder att hon älskar honom mindre. Hoppas hon växer upp med självförtroende att sätta gränser och inte gömma/trycka undan känslor. Detta missbruket tar slut med denna generation och jag stöttar min man i det men han gör det stora jobbet.

@ensam optimist Visst är det skönt att ha lugn och ro och värna sitt värde! Mitt ex hörde av sig precis före jul, två år för sent, och bad om ursäkt för sitt beteende. Jag har distans till det nu så det var fint att få en ursäkt till slut, även om jag inte svarade. Lugn och ro är så skönt! 🤗