Jag läser mycket här i det anhörigas forum.
Vilket helvete ni lever i.
Jag skäms. Det skär i mitt hjärta.
Jag vill också ge en stor kram till alla er som är medberoende
och som skriver här. Det hjälper mig mycket, det ger mig styrka.
Jag får en annan insyn i det hela.

Jag kan ärligt säga om jag hade levt med mig själv
så hade jag gått/separerat/skilsmässa. Jag hade inte
accepterat mig själv. No way in hell.

Mitt råd till alla som lever i en medberoendes hem
Är det barn i bilden - gå om barnen far illa av drickandet.
Utan kompromiss. Inget barn ska behöva utstå att bo i med en alkoholist.

Ställ krav. Ställ ultimatum. Låt medberoende personen få
känna av konsekvenserna. Sätt er själva i första rummet.

Beroendepersonen har ett eget ansvar att ta sig ur sitt missbruk.
Som jag ser det är den inte familjens, läkarens, AA's, självhjälpsgruppen
som har det ansvaret. Enbart jag.

Önskar en alla en fin fridfull Jul alla medberoende som kämpar....

Önskar

MM, nykter alkoholist

Filippa

Hej MM,

Tack för allt du skrivit. Jag vet inte om du har läst mitt inlägg men mina barn far inte illa av deras pappas drickande. Inte än, ju äldre de blir ju mer kommer de ju att förstå och kunna se.. Men det är svårt att välja att lämna min man då jag tror att vi kommer få gemensam vårdnad och då finns det ju ingen som kan hindra dem från att eventuellt se sin far berusad. Jag tror att han skulle låta bli att dricka om han var själv med barnen men det finns ju inga garantier. Som det är i dagsläget så är det ju jag som kan fixa med barnen på natten om de vaknar och om han har druckigt för mycket. Nu händer det inte alltför ofta, ska jag tillägga, men det har hänt för många gånger..

Jag tänker på att du skriver att inget barn ska behöva bo med en alkoholist.. men om jag skiljer mig från min man och vi får gemensam vårdnad..? Vad kan man göra? Min man kanske inte nu räknas som alkoholist utan mer med alkoholproblem men jag kan inte se hur jag ska göra.. Självklart vill jag även att mina barn ska få vara med sin pappa..

/F

Jag förstår dig. Och jag menar när barn far riktigt illa. Dina barn har tur som har en förälder som inte missbrukar. Många har bara en, bor tillsammans med en förälder som har sitt missbruk.

Hörde om en mamma, Hon berättade själv sin historia. Att hon varit så alkoholiserad att dottern 3-4 år gammal fick äta råa fiskpinnar till middag för att hon var för berusad för att laga mat till henne.

När barn får agera föräldrar till sina egna föräldrar.
Inte Ok. Då är det dags att gå.

Egentligen är det den med beroendet som borde gå. Man borde fatta att man måste sätta sin familj i första rummet. Man ser det inte utifrån utan från sitt eget egotrippade perspektiv. Baby King Syndrome är ett problem, som många lider av med missbruksproblem. Jag! Jag! Jag! Oförmögen att inte visa empati. Önskar att alla med detta missbruk insåg vad dom ställer till med.....

Ville bara mest säga att era inlägg också ger mig ett oerhört stöd i min egen kamp.
Hoppas du får en lugn fin jul med dina barn.
Det önskar jag alla.