Jag och min man har varit tillsammans i 14 år. Vi båda hade redan ett begynnande alkoholberoende men valde att inte se det och vi har blundat för hur det eskalerat.
Vi har blivit skickliga på att dölja hur stort problemet är. Sköter jobb, hem och barn (nja, utåt sett men jag VET att de på olika sätt farit illa) men under de senaste 5-6 åren har minnesluckor och bakfylla varit vardag för mig. Säkerligen för min man också men talar vi inte om problemen finns de inte...
Jag har idag varit nykter sedan 31 juli i år. Jag nådde en botten och jag orkade inte vara den jag var längre. Det är fortfarande hårt arbete för mig att inte dricka men det går bra, jag mår bra och är stolt över mig själv, kanske har jag börjat tycka om mig själv till och med.
Varför skriver jag här då?
Det fanns idag 3 starköl i kylen. Min man drack dem innan middagen. Som han inte åt med förklaringen att han åt för mycket till lunch. Och nu för en liten stund sedan åkte han till mataffären ( vi bor utomlands så det finns starköl och vin i vanliga butiker) under förevändningen att hans salta pinnar var slut... Naturligtvis köpte han mer öl.
När jag slutade dricka bad jag honom reflektera över sin egen konsumtion och vi kom även överens om att han skulle hålla sig ifrån vinet på vardagarna. I måndags drack han två liter vin plus någon starköl... Såklart inte enda gången han inte hållit det han lovat.
Just nu samlar jag ihop mig själv för att kunna säga till honom att hädanefter får han köpa sin egen alkohol. Jag har inhandlat det tidigare för att ha kontroll på hur mkt och vad han dricker. Nu inser jag att det inte kan fortsätta. Jag kastar mig huvudstupa in i ett medberoende om jag nu inte redan är där.
Han blev av med sitt körkort pga rattfylla för 7-8 år sedan. Jag hjälpte honom att dölja det. Till ex stannade vi utom synhåll från hans föräldrars hus och bytte plats i bilen så de skulle tro att han kört hela vägen. För ca 6 år sen kvaddade han vår bil efter en kväll på puben med en kollega. Jag sa att det var jag som väjt för en annan bil. Verkade mer troligt då min man i nyktert tillstånd är en väldigt duktig bilförare. Och jag, ja, jag är ju kvinna...
Bara några exempel på mitt agerande under åren men jag tror ni ser den röda tråden.
Vad vill jag då med denna tråd?
Råd, stöd, hjälp antar jag.
Jag har problem att konfrontera honom för det känns som jag kastar sten i glashus... men jag orkar inte bära hans alkoholism när jag redan sliter med min egen.
Kram, Amanda

Bedrövadsambo

Grattis till dessa nyktra månader! Om din man inte följer ditt exempel är han nog snart historia, eller?

Hej Amanda igen!
Vilken förändring du gjort och vilka insikter du kommit fram till! Imponerande!

Du har visat att förändring är möjligt. För dig verkar mycket ha handlat om dina värderingar, du blev inte den person du ville vara när du drack. För dig själv och för andra. Du gjorde det som krävdes av dig för att leva mer förenligt med vem du vill vara. Med dessa förändringar tänker jag att det inte är konstigt att man också blir mer observant på hur saker och ting är runt omkring och det kan innebära att man också får nya önskemål och behov. Om sådant man vill ha mer av i sitt liv och sådant man inte längre vill ha i sitt liv.

Jag tycker inte att du kastar sten i glashus om du skulle ta upp detta med honom. Du har kommit till ett nytt läge i livet och du ser saker i ett nytt ljus. Bejaka det!

Önskar dig mycket styrka att hitta vägen framåt som känns bra inom dig!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Du har rätt Carina, jag tycker så illa om den jag blir när jag dricker, känner ren avsky faktiskt. Och att vara nykter såhär pass länge, ja för mig är det en evighet, gör att jag känner det som jag druckit för att döva. Det är skitjobbigt rent ut sagt men jag känner också bra saker. Vet vad jag vill med mitt liv, vem jag vill vara. Ser mina bra sidor också.
Jag följer ditt råd att bejaka det!
Tack för att ni finns, ni har nog räddat mitt liv❤️

Hej Bedrövadsambo!!
När jag började skriva här på forumet tyckte jag nog att du var lite väl hård och kände att "jaja, men det är annorlunda för mig och min man, vårt äktenskap är inte som alla andras, alkoholen kommer inte påverka oss på samma sätt."
Vad korkat. Känner mig rätt dum faktiskt.
Jag har läst en del här på anhörigsidan nu på sista tiden och med stigande förvåning och förskräckelse så känner jag igen mycket. För mycket.
Känner att va faaan, finns det ingen originalitet??? Vi följer ett mönster, en utstakad väg och vi fattar det inte ens!!
Du frågar vad jag vill... Jag vet vad jag vill göra i livet men när det gäller vårt äktenskap vet jag plötligt ingenting. Börjar fundera på vad som skulle hända om han slutar dricka. Kommer vi kunna ha roligt tillsammans? Det kommer även många andra förändringar framöver. Jag ska börja studera och det jag vill plugga har ingenting att göra med vårt nuvarande arbete. Och vi har jobbat tillsammans i över 14 år. Varje dag. Jag har jättesvårt att se hur vi inte kommer glida ifrån varandra. Jag vill inte att det händer men det skulle inte förvåna mig...
Vi får se nu när han får handla sin alkohol själv vad som händer. Och kan jag hålla den gräns jag satt?
Jag fortsätter med mitt ett tag till så får vi se vad han gör med sitt....
Kram till dig och tack för att du finns!❤️??