Hej allihopa!

Eftersom det förts diskussioner om vad forumdelen "Det vidare livet" är till för, tänkte vi rådgivare dela med oss hur vi ser på den forumdelen. Det här inlägget skrevs ursprungligen i en användares tråd, men jag lägger den här också eftersom det kanske kan vara hjälpsamt för andra att läsa.

Forumdelen Det vidare livet skapades utifrån ett önskemål från användare som kommit lite längre i sin förändring. Tanken var att fokus i den här delen av forumet inte skulle ligga enbart på alkoholrelaterade tankar, utan även på andra saker som känns viktigt i livet. När den här delen skapades fanns inte uppdelningen Vara alkoholfri / Vara måttlig under Förändra ditt drickande, utan de enda tre forumdelarna som fanns var Fundera / Förändra / Det vidare livet.

Det har aldrig funnits något krav på att slutmålet för förändringen är helnykterhet, eller några krav på att en måste vara si och så långt in i en förändring, för att få skriva i Det vidare livet. Det är upp till varje användare att känna efter vad som är viktigast för den just nu. Är fokus att prata om tankar kring alkohol och om sin förändring, eller känner en sig nöjd och trygg med det och vill prata mer om andra saker?

Med det sagt så finns det alltid ett visst överlapp, och vad en har behov att skriva om för dagen kan skifta lite. Det är för oss helt okej. Det vi däremot försöker vara noggranna med är att det inte skrivs inlägg som på ett onödigt sätt framhäver positiva aspekter av alkoholkonsumtion, och att det inte skrivs inlägg under berusning. Det här gäller oavsett vilken forumdel en skriver i, av hänsyn till andra användare.

Det viktigaste för oss är i slutändan att sidan blir hjälpsam för er som vill använda den. Vi har på flera ställen sett önskemål om att ha en plats där en inte triggas av andras målsättningar om de består av att ibland fortfarande dricka alkohol. Vi håller på att diskutera och se om vi kan tillmötesgå det önskemålet på något sätt. Om det finns förslag på hur det skulle kunna se ut får ni väldigt gärna skriva en rad i ”Stöd -> Fråga oss”!

Med hopp om en fin onsdag,
Kristoffer
Alkoholhjälpen

Hej! En fundering jag har är att jag tror att många väljer att sortera på ”Senaste kommentarer”. Det är lite krångligt om man går inpå respektive undergrupp då man måste klicka på en person i taget. Man kan förvisso filtrera på respektive huvudundergrupp under senaste kommentarer, Förändra, Det vidare livet osv, men inte på de två undergrupperna under förändra; alkoholfri, måttlig, vilket kan vara jobbigt för den som är rädd att bli triggad.
En väg skulle kunna vara att skapa samma undergrupper under ”det vidare livet” samt att göra dessa filtrerats? Men det kanske är krångligt tekniskt?
Hursomhelst är jag oerhört tacksam för detta forum även i nuvarande utformning!

@Kristoffer Hej, jag är ganska ny här, men tycker det är lite rörigt på de olika forumen. Det finns trådar som borde flyttas. jag kan förstå syftet med den som handlar om att förändra, kanske man inte vet om man vill sluta helt eller dricka måttligt. men nu finns inläggare som bestämt sig för att dricka måttligt ändå kvar där.
De kan göra det svårare för och trigga personer att dricka "bara lite" som absolut inte klarar det.
Likaså läste jag en måttlighetsdrickare på forumet för Alkoholfri som tipsade om hur hon såg till att dricka lagom mycket. Det känns ju inte alls bra, när någon sökt sig dit för att sluta dricka.
Vet inte hur ni gör, men det är nogra bra att flytta trådar som kan vara farliga för andra
älskar annars detta Forum, det enda som hjälpt mig.

Hej,
Jag tycker det vore bra som Vinägermamman skriver med en senaste kommentarer per undergrupper. Jag läser alltid via senaste kommentarer, och då vet man inte vilken undergrupper man är i. Går det att lägga till så man ser det i rubriken för varje inlägg? Sen är det kanske viktigt att förtydliga att förändra sitt drickande kan samla människor med olika målsättning.

Håller med dig Amanda L!
Många nya misstolkar också "Vidare livet", ochbkan vara helt nya i sin nykterhet, eller bara tänka på det. Jag skulle vilja ha den forumdelen för medlemmar som har en stadig o relativt långvarig nykterhet. Där tankar om "sug" eller ambivalens till nykterheten inte är aktuellt sedan länge.

Eller just det, det är ju först förändra och sedan uppdelat i vara nykter och dricka måttligt. Kanske vet man inte det när man börjar skriva? Det bästa vore kanske att ha ett för förändra, ett för helnykter och ett för måttlig?

@Amanda L Hej Amanda! Väldigt slarvigt av mig att skriva det jag gjorde i fel forumdel. Har nu (tror jag) tagit bort inlägget och ska vara mer noggrann i fortsättningen.

@Abraxa Å, tack för att du skriver så. Jag trodde inte att mitt inlägg blev offentligt och ville ju inte visa upp dig på det sättet. Och bad dem att dölja mitt.
Har inte fattat det tekniska än... Hur som helst jag har bett dem att lägga ut det igen, fast utan ditt namn. ;)
Men nu blev det ju bra ändå. Ursäkta min klantighet...

@Amanda L Ingen fara alls, det var jättebra att du gjorde mig uppmärksam på mitt misstag. Nu ska jag kolla en extra gång i vilken del av forumet jag befinner mig innan jag kommenterar. 🤗