Hej! Jag nu har jag till slut insett att jag har börjat utveckla ett alkoholproblem. när jag idag, som dom flesta söndagar den senaste tiden , vaknade bakis beslöt jag mig att göra ett sånt där självtest på IQ:s hemsida som visade att jag har problem med mitt drickande och därigenom hittade jag hit. Jag har gjort olika självtest för att på nåt sätt mäta min alkoholkonsumtion tidigare men sen inte brytt mig särskilt mycket om det. Jag har reflekterat över mitt drickande förut också och insett att jag måste trappa ner men jag lyckas aldrig hålla mig till mina löften. Jag har försökt med att lova mig själv att bara dricka ett visst antal glas, att börja sent och sluta tidigt, att begränsa mitt drickande till helgen osv, osv...

Ibland kan jag dricka normalt men det händer ofta att jag dricker alldeles för mycket, vaknar upp bakis och mår skit dagen efter.
Ett stort problem jag har är att jag känner att jag behöver dricka för att orka med saker, tex för att orka träffa vänner efter en lång jobbdag, för att orka vara social istället för att bara gå och sova eller för att orka Städa.

Jag inser att jag måste bryta mitt mönster och sluta dricka helt eller ha ett väldigt långt uppehåll. Jag har lyckats rätt bra med att hålla alkoholen till helgen den senaste tiden men problemet då är att jag dricker för mycket på en gång.

Jag behöver hjälp, alla tips jag kan få för att lyckas göra ett uppehåll med alkoholen.
Jag träffar en terapeut som jag kan berätta om mina problem för. Men jag träffar inte terapeuten tillräckligt ofta för att jag ska hinna får hjälp.

Så nu vänder jag mig hit. Tacksam för svar. Det skulle vara enormt roligt att hitta någon fler att skriva med som har samma problem och som har gett sig in på samma resa som jag

Säger inte att det är så men om man/du utvecklat beroende så hjälper inte uppehåll. Sjukdomen är progressiv. Det är sjukt lurigt. Beskriv även bra i boken.

Jag har försökt sluta i 3 år, och först nu känns det som jag är på en hyfsad stabil väg. Och då har jag bara 12 nyktra dagar.

Lycka till!

@jojsan Hej, jag är ganska ny här, men har varit nykter i 5 dagar nu, har lidit igenom en riktigt dålig abstinens period nu. Denna sida har hjälpt mig väldigt mycket när man fått kontakt med så många med samma problem.
Jag började som du, drack för mycket på helgen (nu pratar vi 90-talet), och sedan har det eskalerat till att bli varje dag med många års missbruk därefter.
Jag började med att läsa runt lite i trådarna här och insåg att här kan jag få hjälp och stöd. Har hittat några "vänner" här också.
Kämpa på.

@jojsan Hej och välkommen!
Här är alla i samma eller liknande situation som du. Många är vi som har försökt att begränsa, ta uppehåll, bara på helgen mm. Ofta har det varit så i flera år tills man inser att det här går inte, jag måste sluta dricka alkohol. Det är en sorg att inse att man inte klarar att dricka alkohol måttligt. Vissa klarar efter ett längre uppehåll att dricka måttligt men dom är ganska få.
Det finns ett program här på forumet som jag rekommenderar starkt som en början. Läsa runt här och ta rygg på de som gått före är också ett stort stöd.
Vi är ett bra gäng här inne som stöttar varandra.
Häng kvar här så kommer du inte känna dig så ensam för här är du bland vänner 💖

@jojsan Hej och välkommen till forumet!
Vi är många här med olika bakgrunder men med vilja att minska/sluta med alkohol. Själv har jag beslutat mig för att inte dricka mer... Har slutat för en tid sedan, kämpigt emellanåt eller ganska ofta om jag ska vara ärlig. Får fint stöd av andra här på forumet, guld värt!!!
Du har ju redan fått tips om vad du kan hitta här i forumet så jag upprepar inte.
Än en gång Välkommen!
🤗 Kram

@jojsan stor igenkänning även här. Helgdrickande, blev till helg och några vardagsdrickande och sista åren varjedagsdrickande. Toleransen ökar och man kräver allt mer och oftare. Har också i åratal vetat att jag dricker för mycket men inte brytt mig. Att dricka har varit överlägset starkare, till och med ångesten på morgonen har varit starkare. Den har stillats med en återställare. När jag läser vad jag skrivit låter det hemskt, men så såg mitt liv ut fram tills för 7 veckor sedan när jag slutade dricka och blev nykter. Ett av det bästa besluten i mitt liv. Allt har blivit bättre i mitt liv. Självkänslan och självförtroendet har ökat. Ångest, oro och stress har minskat markant. Jag orkar göra saker, tex städa mm utan att behöva dricka för att orka. Första 4-5 dagarna var lite jobbiga med sug, abstinens, dålig sömn och oro för att inte klara det, sedan vände det och har bara blivit bättre och bättre. Detta forum är ovärdeligt för mig och har varit ett stort stöd i både motgång, medgång och vid funderingar.
Haka på oss😀

@vår2022 @Ase @Tikka @Tackohej
Stort tack för era svar! Jag har sökt mig till AA i den ort jag bor i, gått till vårdcentralen, mm, jag undrar hur det går för er?

@jojsan Hej! Det var ett tag sedan sist, vad bra att du kommit tillbaka😁. Jag har varit nykter i snart 15 månader och mitt liv har förändrats en hel del. Jag mår väldigt bra och att dricka är ett minne blott. Jag är positivt överraskad över att livet utan alkohol känns så bra och jag mår bättre än någonsin. Min självkänsla har ökat rejält, ångesten och skammen är borta. Det är så oerhört tydligt att alkoholen orsakade så mycket psykiska problem och det blev en ond spiral. Som nykter har jag fått kontakt med mina äkta känslor och kunnat reda ut i det som skaver. Jag är mer tillgänglig för min familj och jag är mer närvarande. På jobbet tar jag för mig på ett annat sätt och skäms inte längre. Jag tränar regelbundet och min fysik är riktigt bra och jag äter nyttigare och har gått ned ca 10 kg.

Ja, du hör ju hur bra det gått och blivit tack vare att jag är nykter. Hur går det för dig?

Hej på er! Ny här men har efter 35 års drickande insett att jag orkar o vill inte mer. Det har blivit både psykiska o fysiska problem,gått ut över arbete o relationer. Har sökt mej till AA o öppenvården men känner att det inte räcker. Någon här som har provat Campral tex?

Hej och välkommen! Har inte själv provat campral, men läst mycket positivt om medicinering, att det är en underutnyttjad resurs som kan vara till stor hjälp. Har du varit i kontakt med en beroendemottagning?